Zalai Hírlap, 1982. június (38. évfolyam, 126-151. szám)

1982-06-01 / 126. szám

1982. június 1. Kölcsönkért asszonyok Termelőszövetkezetek szélesedő együttműködése A sármelléki termelőszövetkezet burgonya tárháza dugig tele volt a tavasszal burgonyával. Mintegy ezer tonnát a Zöldértnek tároltak, s ott volt még az eladnivaló saját készlet és az idei termesztéshez szük­séges vetőgumó. Mivel export lehetőséget kapott a gazdaság, a nagymennyiségű készletet rövid idő alatt kellett szállításra előkészíteni. A gazdaságban hozzászoktak a munkacsúcsok okoz­ta feszültségekhez, a gyors intézkedésekhez, a mun­kaerő átcsoportosításokhoz. Ezúttal azonban hiába mozgósították a kertészeti, a szőlészeti brigádokat, hiába mozdultak meg lelkesen és segítőkészen a nyug­díjasok, a napi száz-százötven ember is kevésnek bizonyult, így fordultak a szomszédokhoz, a pacsai és a cserszegtomaji termelőszövetkezethez segítségért. ■ beszédtéma: Egyrészt annak­­ örülnek, hogy eddig még soha­­ nem sikerült ennyi — naponta 1 30—40 — nyugdíjast munkába­­ invitálni. Most — látva a szo­­­­rult helyzetet — készséggel­­ jöttek és példamutatóan dol­­­­goztak. Ősszel is számítanak rájuk A munka befejeztével a gazdaság vezetői kirándulást ígértek nekik és bíznak ben­ne, hogy az őszi szezonban, amikor összejönnek ismét a tennivalók, újra lehet számí­tani a helytállásukra. Arról is sok szó esik, hogy a kölcsön­kért asszonyok révén a segít­­­­ségnyújtással a szomszédos­­ gazdaságok közelebb kerültek , egymáshoz, szélesedett az együttműködés. Mert a segít­ségnyújtás eddig sem volt is­meretlen, de csak a gépekre korlátozódott. A zalaapáti tsz­­tól például elkérték a hegyi kombájnjukat a dombosabb kukoricaterületek learatásá­­hoz, máskor meg ők adtak erőgépet. A pacsaiakkal is régóta tart az ilyen jellegű együttműködés, a cserszegto­­majiakkal viszont ezzel a se­gítséggel kezdődött. — A cukorrépatermesztés kapcsán a kéthelyi gazdaság­gal a betakarításban működ­tünk együtt, és megbeszéltük a hahótiakkal, hogy segítünk majd a répaszedésben — mondja a főágazatvezető. — Jó az, ha van kihez menni egy kis segítségért és bizony úgy érzem, az együttműködésben már lehetne előbbre tartani.­­ Ezalatt azt is értem, érdemes­­ volna egymásnál jobban kör­­­­­ülnézni, sűrűbben találkozni , kicserélni a tapasztalatokat. A­­ szomszédot is lehet tanulni Az | a tapasztalatom, legtöbbször­­ egy harmadik kezdeményezőre | van szükség, , hogy összejöj­­j jünk. Most a MAE szervezet | foglalkozik vele, hogy klub formájában rendszeressé vál­­janak a találkozások. Jó gon­ | dolat, talán a gazdaságok együttműködési készségét is­­ erősítené. További tartalékok Az összefogás, az együttmű­ködés sokféle lehetőséget kí­nál, különösen a jelenlegi köz­gazdasági helyzetben, amikor­­ a fejlesztésekre kevesebb jut.­­ És nem biztos, hogy egy üzem­­ meg tudja vásárolni, ki tudja használni a korszerű, nagy­­kapacitású eszközöket, béren- f­é­ezéseket. Azonkívül adód- - hatnak ilyen szorult hely-­­ zetek is, mint most a tavasz- a szál Sármelléken. Nagy tarta-­­ lékok vannak még ezen a te­rületen megyénkben. B. F. | Jól jött a segítség — Húsz—húsz asszonyt kap­tunk kölcsön — mondja Kál­mán József, a termelőszövet­kezet növénytermesztési fő­­ágazatvezetője. — Nagyon jól jött a segítség, így a Vetőmag­termeltető Vállalat közremű­ködésével 460 tonna, vetőbur­gonyát szállíthattunk román exportra. Azonkívül 250 tonna étkezési burgonyát válogattak, osztályoztak szovjet és cseh­szlovákiai szállításra. Több mint 200 tonna vetőburgonya a belföldi piacra került, 600 tonna vetőgumót a tavaszi ül­tetéshez készítettünk elő. Ipa­ri minőségű burgonya még mindig van a tárházban, ezt pedig a keszthelyi áfész segít­ségével a boltokon keresztül adjuk el, de vihet mindenki a gazdaságból is. Ezt egy ötvenért adjuk kilónként. — Mennyit termelnek az idén? — A tavalyihoz hasonlóan 164 hektáron ültettünk. Szépen kikelt. A fajtaösszetételben van változás. Kilencvennyolc hektáron áruburgonyának De­­zirét, 35 hektáron Magyar ró­zsát termelünk, van egy kevés Adretta, vetőgumót pedig De­­ziréből 19, Rozalie-ból 14 hek­táron szaporítunk. A burgonyaakció május ele­jén lezajlott, de még ma is Gyógyvíz palackozó Vállalatok, szövetkezetek összefogásával gyógyvíz palac­kozó üzemet építenek Bük­fürdőn. A Vas megyei Bük község határában 1957-ben olaj­kutatások során tíz atmoszfé­ra nyomással feltört termál­víz legnagyobb értéke a jelen­tős kalcium, magnézium és hidrokarbonát tartalma. A ter­málvizet 1965-ben gyógyvízzé nyilvánították. Fürdőként mozgásszervi megbetegedések utókezelésére, nőgyógyászati bántalmakban szenvedők gyó­gyítására alkalmas ivókúra formájában gyomorsavtúlten­­gés, gyomor- és epebántalmak kezelésére hatásos. Az illetékesek évek óta fog­lalkoznak gyógyvíz palackozó üzem létrehozásával, s ennek most értek meg a feltételei. Tizenkét vállalat és termelő­­szövetkezet társasági szerző­dést kötött a palackozó üzem felépítésére. Az építési mun­kákat a gyógyfürdő területén már a napokban meg is kez­dik.­ Új típusú adapterek Két új kombájn részegység — egy kukorica csőtörő és egy napraforgó betakarító adapter — mintapéldányait készítették el a Békés megyei Mezőgép Vállalatnál. Az újdonságokat a legnagyobb NDK-beli mező­gazdasági gépgyártó vállalat, a Fortschritt kombinát által gyártott gabonakombájnokhoz fejlesztették ki. A próbára az idei nyáron, ősszel kerül sor; ha az új típusú adapterek be­válnak, megkezdődik a soro­­zatgyártásuk is Békéscsabán. Arcok közelről KÖZELEBB VAN a nyolc­vanhoz mint a hetvenhez a szentmargitfalvai Varga Jó­zsef, de a termelőszövetkezet­nek még mindig egyik állandó munkása. Kemény, szívós em­bernek tartják, olyannak, akin nem látszik meg a kor, tíz esz­tendőt letagadhatna éveiből. — A tsz erdejében találják — mondja a felesége. — Miért fárad még mindig? — Én is ezt kérdezem tőle. Az rá a felelet, hogy egészsége is van, szereti is a munkát, nem fárasztó neki az élet. — 76 évesen sem? — Nem néz­­ ki annyinak, megláthatják, ha megvárják. Annyira szeretném, ha nem járna már munkába, de szom­bat és vasárnap kivételével minden napját az erdőn tölti. — Talán a pénz hajtja? — Nem olyan ő. A nyugdíj­ból és a kis háztájiból beoszt­va, öregek módján szépen megélünk. Elmúlt már négy óra, ami­kor találkozunk Varga József­fel. Az imént érkezett haza az erdőből, de már újabb elfog­laltságot keres magának. — Sokára lesz még este, lát­ja már fogom a kulcsot, indu­lok a hegyre — mondja. — Ilyen munkabíró ember az én férjem, nem is hiszi el, hogy beteg vagyok, megpiron­­gat, amikor nyögdécselek — teszi hozzá az asszony. — Nekem is van ám bajom — Hogyne, ha iszol egy jót AZ ÖREG nem tiltakozik a feleség megjegyzésén, csak huncutul mosolyog. — Későn érkezett mihoz­­zánk a termelőszövetkezet, ko­rábban szakszövetkezetiek mondták a mi laza közössé­günket. Nem is figyelt ránk senki, amolyan mostoha gye­rekek voltunk. 1973-ban for­dult a mi életünk is, a szeme­­nyecsernyei termelőszövetke­zethez kerültünk. Így aztán hetvenen már felül voltam, amikor nyugdíjas lettem. De azóta is dolgozom, mi mást csinálnék. Én most élem a kö­zösségi életet. Mondja, hogy kettőjük 2420 forintos nyugdíjához szépen keres a tsz-ben havonta, így aztán szebb és jobb az élet öreg napjaikban is. — Ilyen korban a betegség­gel is számolni kell, jó ha van­­ egy kis tartalék pénz a ház­nál. Nincs családunk, magunk­ra vagyunk utalva. Az idén zárszámadáskor jó munkája jutalmául ezer forin­tot kapott a szövetkezettől. Nagy örömmel fogadta. Nem a­­ pénz értékét nézte, hanem az elismerést, amiben kevés ré­sze volt a múltban, s csak­­ öregségére lett igazi becsülete szorgalmának. — A MUNKA az életem — mondja. — Inkább eljárok a társakkal, mint idehaza tét­lenkedjek. Azt nem bírnám so­káig. Szórakozás? Van hat család méhem és vagy ezer tő­ke szőlőm. Az nekem a kikap­csolódás. Most is oda indulok. N. F. A 76 éves favágó ZALAI Hír LAP mwr­o­­­ff Hanke típusú nagynyomá­s­leres, pontosabban só- nagyhőmérsékletű visz­z­kozimétert helyeztek üzem­be a közelmúltban az SZKFI nagykanizsai laboratóriumában. A nagy mérési határokkal rendelkező berendezést a fúrási öblítőiszapok viszkozitásának mérésére alkalmazzák. Ké­pünkön: Horváth Géza a mérésekhez készíti elő a készülé­ket. • Mennyit bírnak el útjaink? Beszélgetés Hegyi Kálmánnal, a KPM főosztályvezetőjével Magyarország teljes útháló­zata több mint 100 ezer kilo­méter hosszúságú. Ezzel a­­ki­építettséggel — amely magá­ban foglalja az országos, a ta­nácsi és a szolgálati utakat — az európai ranglistának a kö­zepén vagyunk. Milyenek va­lójában az útjaink? Megfelel­nek-e a közúti személy- és áruszállítási igényeknek? Egyebek között ezekről a kér­désekről beszélgettünk Hegyi Kálmánnal, a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium főosz­tályvezetőjével. —■' M­­ilyen az utak álla­pota?­­ Az útleltár adatai szerint az utak jórészének nem elég­séges a teherbírása. Nyáron még nem volna különösebb baj, ám a tél sok gondot okoz. A hetvenes évek második fe­lében egy alkalommal 900 millió forintos kárt okozott a szélsőséges időjárás útjainkon. Ez akkor óriási feltűnést kel­tett, hiszen a kár többszöröse volt a szokásosnak. A leg­utóbbi tél, nincs mit szépíteni a dolgon, hasonló pusztítást végzett. A jólértesültek, a mindent jobban tudók fölé­nyesen szoktak hivatkozni a Skandináv államok példájára, ahol a mien­kénél sokkal zor­dabb, keményebb a tél, és lám, mégse teszi tökre az uta­kat. Nem, mert a burkolatnak nem a hideg árt, hanem a fagy és az olvadás gyakori váltakozása és a sózás. Ez utóbbiról viszont nem mondha­tunk le, mennél kevésbé ruti­nosak egy ország gépkocsive­zetői, annál inkább igénylik télen is a fekete útburkolatot. — Mit tesznek azért, hogy javuljon úthálózatunk mi­nősége? — A KPM ilyen célra na­gyon sokat áldoz. Néhány év alatt valamennyi közúti igaz­gatóságunkat elláttuk úgyne­vezett mozgó tengelyterhelés­ellenőrző mérlegekkel,­ és tele­pítettünk ilyeneket a legfor­galmasabb határátkelőhelyekre is. Ezzel az a célunk, hogy ki­szűrjük a megengedettnél na­gyobb tengelynyomású szállí­tó járműveket útjainkról. Ra­kodási bemutatókat szerve­zünk közútjaink használói számára. Új módszereket, technológiákat alkalmazunk a felújításban. Az utak gyógyí­tása hosszú folyamat. Útháló­zatunk értéke megközelíti a 300 milliárd forintot, nagy kincs tehát, védeni, óvni kell. Ebben a tervidőszakban az építési, felújítási munkák jó­részt az útburkolatok megerő­sítését fogják szolgálni. Min­dent el kell követnünk azért, hogy a rendelkezésre álló anyagi keretekből a lehető legtöbbet produkáljuk Fel-használunk minden olyan újí­tást, amely javítja a gazdasá­gosságot; törekszünk az ol­csóbb helyi anyagok és ipari melléktermékek felhasználá­sára mindenütt, ahol erre le­hetőség kínálkozik A múlt tervidőszakban az érvényben levő rendeletek, szakmai szab­ványok figyelembevételével összegyűjtöttük az úthálóza­tunkat jellemző valamennyi adatot. Annak a négymillió adatnak a birtokában, ame­lyeket számítógépbe táplál­tunk, már könnyebb a mun­kánkat fontosságuk sorrendjé­ben rangsorolni. Sokat tesznek a tanácsok is azért, hogy jobb legyen az utak burkolata. A múlt terv­időszakban a városainkban együttvéve 600 kilométernyi lakótelepi út épült. Javult a tanácsok és a közlekedésépítő vállalatok együttműködése, s ez­ még a kisebb falvainkban is érezteti kedvező hatását. — Milyen feladatokat vállalt a mostani tervidő­szakban a tárca alágazata? — A statisztika szerint a múlt ötéves tervidőszakban a közútépítők 55 milliárd forint értékű munkát végeztek. A mostaniban több mint 57 mil­­liárdra van megrendelés. Ez természetesen magába foglal­ja a felújítás, a karbantartás, a korszerűsítés, híd, metró, út­költségeket is. Közutakra negyven milliárd forint jut. Ennek a tetemes pénznek az egyharmadából autópálya, út és híd épül. — Halad-e a sok éve megkezdett autópálya-építé­si program? — Tovább folytatjuk — a nehezebb gazdasági helyzet ellenére is — az autópályák építését. Már az idén elkészül az M 1-es Tatabányát elkerü­lő mintegy húsz kilométeres szakasza, az évtized közepére pedig Tatabánya­­és Budapest között meglesz a négy nyom­sáv. Ugyanakkorra az M 3-as elér Gyöngyös térségébe, ki­kerülve a várost. Az M 3-ason előbb is átadunk újabb sza­kaszt, méghozzá jövőre, Hat­vantól a Gyöngyös nyugati csomópontig. Épül, félautópá­lyaként, az M 5-ös is, az anyagi lehetőségek függvényé­ben valószínű, hogy Újhartyá­­nig készen lesz 1985-re. Min­dent egybevetve, a tervidő­­­szak végére lesz 200 kilométer­­ teljes és 130 kilométer fél­­i autópályánk. — Körgyűrű nem lesz a főváros körül? — Most foglalkozunk az autópálya-építés 15 éves táv­lati tervével, amelyben szere­pel a körgyűrű egy szektora is, a hozzátartozó Duna-híddal együtt. A végleges döntés az Állami Tervbizottságra vár. — Melyek a további fon­tos feladatok? — Az országos főutaknak a nagyobb városokon átvezető szakaszait a legutóbbi évek­ben már több helyen —­­ együttműködve a tanácsokkal­­ — korszerűsítettük. E prog­ram tovább folytatódik. A hatodik ötéves terv időszaká­ban 140 kilométernyi olyan út épül, amely elkerüli a na­gyobb településeket, a város­­központokat. Tavaly készült el a miskolci átvezető új út, az idén pedig Sátoraljaújhelyen, Pécsen és Székesfehérváron nyitunk meg hasonló utat a forgalom előtt. És nehogy ki­felejtsük­, éppen a napokban fejeződött be teljesen a 25-ös út egri átkelő szakaszának hat évig tartó átépítése. Az út több helyütt teljesen új nyom­vonalon halad, hatalmas völgyhíd, és felüljáró építésé­vel tettük lehetővé, hogy a történelmi belvárost elkerülje a nagy autóforgalom. — Van-e az útfenntartás­ban és -építésben speciális feladatokat adó területe az országnak? — Egyféle szempontból mindenképpen van. Pest me­gyén ugyanis a nyolcas út ki­vételével áthalad minden egy­számjegyű főút, és az autópá­lyák is. Ezeken a forgalom 70, az alsóbbrendű utakon 50 szá­zalékkal nagyobb mint az or­szágos átlag. Nagy a teher- és az idegenforgalom. Itt tehát még inkább szükség van az erők koncentrálására mint másutt. Az idén megkezdik a szakemberek Dunakeszin az új átkelési szakasz kialakítá­sát. A munka a terelőutak megépítésével kezdődik. És ugyanitt még egy nagyon fon­tos építkezés előkészítése fo­lyik : a Budapest—Szentendre közötti út négynyomúsításáé. Az ország más részein a deb­receni, a nagykanizsai és a veszprémi, átkelési szakaszok munkálatai, a Körös, a Rába, a Sajó, a Hernád és a Zagyva fölött csaknem húsz új, köze­pes méretű híd építése a leg­közelebbi feladat. Fejér Gyula Rádióizotópos vizsgálat az M 7-esen

Next