Zalai Hírlap, 1982. július (38. évfolyam, 152-177. szám)

1982-07-01 / 152. szám

xaal. jurtun­a. Az St kombájn tempósan jár a sárga őszi árpa táblán. Amerre a szem ellát, minde­nütt érett árpa sárgállik a semjénházi határban. Egy tömbben kétszáz hektár van a kocsmárosházi határrészen. Itt termelte meg az idén a mura­keresztúri termelőszövetkezet az összes őszi árpáját. — Szép a termés — morzsol szét a tenyerén egy kalászt Svélecz József, a szövetkezet főagronómusa. — Hektáron­ként 3,3 tonnát terveztünk, de nyugodtan számolhatunk 3,5 tonnával. Odébb a többi táb­lán is teltek a kalászok. A tél egy kicsit megviselte az ár­páinkat, mert a hosszú őszön túlfejlődtek, de azért nem pa­naszkodhatunk. Csak az idő legyen jó a betakarításhoz. Villog a közelünkbe érke­zett E—512-es kombájn veze­tőfülkéjének tetején a lámpa. Jelzi, hogy telt a tartály. Egy Tfa teherautó melléje fordul. Sárga sugárban ömlik a mag a kocsira. — Tizennyolc százalék a víztartalma — mondja Szilá­gyi István kerületvezető agro­­nómus. — Hideg levegővel szá­rítjuk és csak utána visszük a gabonaforgalmihoz. De a hét végén már mérünk a tagok­nak is. — Milyen az idei aratás kez­dete? — kérdem az ürítő gép vezetőjétől, Kuzma Árpádtól. Proszenyák István legel, hogy ürítéskor minden szem a te­herautóra kerüljön. Kombájnosokkal a semjénházi határban — Csak rosszabb ne legyen. Kedvező időt szeretnénk egész nyárra — válaszolja. Régi kombájnos a termelő­­szövetkezetben, eddig tizenhat nyáron aratott, most mégis iz­galommal ült fel a­ gép nyer­gébe. Háromévi kerülő után, június közepén jött vissza a termelőszövetkezetbe. — A vasúton dolgoztam köz­ben. De nem bírtam a gépek nélkül, kértem, hogy visszajö­hessek. Már a télen beszéltünk róla, de akkor nem volt sza­bad gép. MTZ-traktort kap­tam, most meg az aratás kez­detén, ezt a német kombájnt. Csak az első fordulók voltak idegenek. Proszenyák István, a tsz egyik traktorosa, Rába 180-as­­sal dolgozik, s mint mondják, kitűnően, a legkényesebb mun­kákat bízzák rá. Most újonc az aratóbrigádban. Kicsit félt a kombájnolástól, de már nincs gondja, fiatal létére gya­korlott gépész. A többiek, Dobos István, Cziczey György, Steier István a Claas dominátorok vezetői ugyancsak a legügyesebb gé­pészek közül kerültek ki. Ver­senyben dolgoznak. A közös gazdaság házi aratási versenyt indított, hogy mielőbb, jó mi­nőségben, a lehető legkisebb sz­emveszteséggel kerüljön fe­dél alá a több mint 2000 hek­tár nyári termény, az őszi ár­pa, a tavaszi árpa, a repce, a búza, a mustár. Nézik a szem­veszteséget, a tarlómagassá­got, a mennyiséget,­ és az első három helyezettet díjazzák majd 1200, 510, és 500 forint­tal. Az egyik kombájnon a táb­lán szolgálatot teljesítő mű­szakiak, Proszenyák László csoportvezető és Vuk János szerelő bütykölnek. Mint mondják, nem nagy dologról van szó, a szemveszteség csök­kentése miatt állítanak a gé­pen. — Mikorra végeznek az ara­tással? — kérdem a főagronó­­must. — Ezen a héten elfogy az őszi árpa és átállítjuk a kom­bájnokat a repcére. Azt a jö­vő héten kezdjük. Utána a búza következik és a tavaszi árpa, majd a végén a mustár. Sok a munka, de a szomszédokkal együttműködünk. A szepetne­­kiekkel, a becsehelyiekkel és a letenyeiekkel megbeszéltük már a szénabetakarítás kezde­tekor, hogy segítünk egymás­nak. Mert előfordulhat, hogy náluk eső miatt nem tudnak menni a gépek, nálunk pedig lehet dolgozni. Ilyenkor átad­juk egymásnak a gépeket. Ha ők előbb végeznek, jönnek hozzánk. Sok az aratnivalónk. Harminchat munkanap kell hozzá. Az esőket is számolva augusztus eleje lesz, mire magtárba kerülnek a termé­nyeink. A felszedő és szállító Hams­ter kocsi már gyűjti a friss szalmát, utána pedig jönnek a talajművelők. Száznegyven hektáron másodvetésként mus­tár és napraforgó kerül ide zöldtrágyának. Tavasszal ku­koricát vetnek majd erre a te­rületre. Fehér inges, bajuszos idős ember nézi a tábla szélén az­­ aratókat. Széles mosoly van az arcán, és horvátul mondja az­­ ürítésre váró gépkocsivezetők -­­ nek az elégedettséget kifejező­­ szavakat. Haszon Gyuri bácsi, a termelőszövetkezet nyugdí­jasa, Semjénháza legidősebb embere, így 89 évesen is kisé­tált megnézni az aratást. Egész életében dolgozott, a tsz-ben gyalogmunkától a fogathajtá­­sig mindenféle beosztása volt . Ez igen! Ennyi gép. Hány­­i­szer kéne megtenni a kaszát,­­ mire annyival végezne az em- i ber. Szeretem nézni őket. Jól dolgoznak. De nehéz munka volt ez régen ... Megpödri a bajuszát s foly­tatja: — Szerencsém van, hogy ezt is megértem. Most én vagyok a legnagyobb úr a faluban. Nincs semmi dolgom már, csak nézelődök és örülök, ha szépet, jót látok. A kocsmárosházi mezőn iga­zán örülhetett Péter-Pálkor Haszon Gyuri bácsi. Bozsér Erzsébet „Szerencsém van. Hogy ezt is megértem” — mondja a 89 éves Haszon Gyuri bácsi. (Kiss Ferenc felvétele) Aratási verseny a termelőszövetkezetekben és az állami gazdaságokban A már hagyománnyá vált megyei aratási versenyt ismét meghirdette a termelőszövet­kezetekben a Teszöv, a me­gyei tanács mezőgazdasági és élelmezésügyi osztálya, a KISZ megyei bizottsága, a Medosz megyei bizottsága és az Agroker vállalat. A cél az, hogy a népgazdaság gabona­­programja megvalósulását mi­nél hatékonyabban segítse­­a megye az érott termény idő­ben, jó minőségben és minél­­ kevesebb veszteséggel való be­­­­takarításával. Huszonöt közös­­ gazdaság küldte el nevezését, és több mint százhúsz, kom­­­­bájnos vesz részt különböző­­ típusú gépekkel a vetél­kedés­­­­ben, az ennek megfelelően ki­­­­alakított kategóriákban. A Medosz megyei bizottsága­­ az állami gazdaságokban­­ ugyancsak kezdeményezett­­ aratási versenyt, amelynek­­ részértékelésére az aratók­te­­­­lénél kerül sor. iiLis­ttULAf Jó lenne egy kis tudati változás A Zala megyei Állami Épí­tőipari Vállalatnál számítottak a statisztika megugrására. — 1981-ben, sajnos bejött ez a számítás — mondja Weller­­barth Ferenc — de később már külön készültünk rá. Rengeteg ellenőrzést tartot­tunk és megszaporítottuk az alkalmassági vizsgálatokat is. — Mit változtatott ez a helyzeten ? — Az elmúlt évben összesen 105 üzemi baleset történt a vállalatnál, a kiesett munka­napok száma pedig meghalad­ta a 2700-at Most májusig 37 balesetünk volt, a kiesett na­pok száma pedig 947. Az utób­ Átadás a 7-esen júni­us 15-én (?) Még 2 hét türelmet kérnek az építők Az idegenforgalmi szem­pontból is jelentős 7-es főköz­lekedési út Nagykanizsa— N­agyrecse közti szakaszán a nyári csúcs kezdetén nem le­het közlekedni. Nem éppen öröm az autósoknak, hogy né­hány kilométer többlettel kell számolniuk a kényszerű kitérő miatt, ráadásul az elhanyagolt útpadka, a szűk úttest, a ren­geteg kátyú balesetek tekinte­tében is megszedte már az ál­dozatait. Nem elhanyagolható továbbá az a morális kár sem, ami az Európa 96-os út más szakaszainak színvonalához szokott külföldiek véleményé­ből is kitűnik — alig fél órá­val országhatárunk átlépése után. Tizenkét kilométeres szaka­szon szélesítik a burkolatot a Zalaegerszegi Közúti Építő Vállalat emberei, gépei, s köz­ben két hidat is meg kell szé­lesíteniük. Ez utóbbiak közül a péterfal elkészült. Egy gép meghibásodása — az bontotta a híd régi betonlemezét — 3 hét késést jelentett, majd ami­kor ezzel mégis elkészültek, kiderült, hogy az oldallemezt is mélyebben kellett lebonta­ni, mint tervezték, mert stati­kailag nem lehet ráépíteni az áthidalókat. Minden összejött — mondják — ezért a késés. Nem kisebb, mint 60 millió forintos munkáról van szó, melyet egy sor nem várt aka­dály késleltetett. A beruházó — a KPM Zala megyei Igazgatósága — tavaly elkészítette, a terveket, ezt a kivitelező rendelkezésére bo­­csájtotta, viszont előre nem látható problémákkal a ter­vezők sem számolhattak. A 7-es út nagy­kan­izsa— nagyrécsei szakaszán folyó szélesítési és hídépítési mun­kák eredeti átadási határideje lejárt — június 25. volt. A Bakónaki patak hídjára hét­,­főn rakták fel az új áthidaló betonelemeket, s közvetlenül a nagyrécsei elágazóban annyi ember dolgozott a padkán la­pátokkal, odébb gépekkel, hogy válluk szinte egymáshoz ért. A megrendelő KPM igazga­tósága és a kivitelező KÉV vezetői maguk is tarthatatlan­nak találták a módosított ha­táridőt mely július 31. volt. Volt, szerda reggelig, amikor a két igazgató megállapodott abban, hogy az utat — bele­értve a befejező munkálatokat is — e hónap 15-én átadják a forgalomnak. A helyszínen járva Balogh József művezető kedden még nem tudott az igazgatók dön­téséről, de maga is úgy látta, hogy két héten belül meg­szűnhet a terelőút. Németh Vilmos a KÉV épí­tési osztályvezetője kijelentet­te, hogy gépet, embert annyit csoportosítanak át, amennyire szükség lesz. Bár tettünk egy kérdőjelet a címben szereplő ígéret után, reméljük ez felesleges. Az élőszó ereje Eredményes politikai nevelőmunka a Zefag-nál A nagykanizsai városi párt­végrehajtó bizottság előtt ad­tak számot a közelmúltban az erdőgazdaság vezetői a válla­­­­latnál folyó politikai nevelő­munkáról. Itt, ahol nincs gyárkapu, a munkahelyeknek csak kisebb hányadát alkotják a műhe­lyek a zárt üzemek, sajátos körülmények között kell vé­gezni a politikai oktató, neve­lőmunkát. Az egyedi adottsá­gokhoz egyéni módszerek kel­lenek, s ezt a Zefag vezetői megtalálták. A dolgozók a megyében szétszórtan, a faki­termelő munkások jobbára 3—5 fős brigádban valame­lyik erdő mélyén teszik a dol­gukat Hogy ilyen körülmé­nyek mellett is kiemelkedően jó a Zala megyei Erdő- és Fa­­feldolgozó Gazdaság­politikai nevelőmunkája, azt külön di­csérettel ismerte el a nagyka­nizsai párt-vb. Mi van az elis­merés mögött, arról beszélget­tünk Várhelyi József igazgató­val. — Mit jelent a „sajátos kö­rülmény”? — A Zefag körülbelül 60 ezer hektár erdővel gazdálko­dik, s évente mintegy 380 ezer köbméter bruttó fatömeget ter­mel ki. Területünkön közel há­romezren dolgoznak. Találha­tók köztük egyetemet végzett mérnökök, városnyi területen gazdálkodó fiatal technikusok, időjárástól függően vezényelt erdei munkások. Ahány em­ber, beosztás, annyi igény a politikai munkával szemben. Propagandista legyen a talpán,­­ aki első látásra eligazodik.­­ Ilyen körülmények között kel­­l lett az évek során kialakítani­­ a megfelelő oktató, nevelői­­ munkamódszereket.­­ — A szétszórtság mellett vé­­­­gül is hogyan oldják meg a­­ politikai nevelőmunkát? — Ahol a körülmények le­hetővé teszik, ott a más üze­­­mekben ismert politikai okta­tás, tanfolyam, továbbképzés rendszeresen történik. Ezenkí-­­­i­vül a sajátos munkakörülmé­ i­­­nyekhez igyekeztünk igazodni. !­­ Ennek megfelelően vezetőink i­s és dolgozóink politikai iskolai j­ó végzettségét nemcsak a szűk 1­é­kebb értelemben vett termelő­­ munkában kamatoztatjuk. A­­ 35 gazdasági vezető közül tízen, 1 pártoktatást vezetnek, a párt­tagok száma 357 fő. A politikai iskolai végzettséggel nem ren­delkező vezetők elsősorban la­kóhelyükön segítik a közéleti nevelőmunkát. Közülük 25 a Hazafias Népfront helyi bi­zottságaiban, 4 a pártivezetősé­gekben, 10 a KISZ-vezetősé­­gekben ténykedik. Ugyanak­kor minden osztóly, ü­zem és erdészet élén álló vezető pro­pagandista a maga nemében, ők azok, akik napi munká­juk során személyesen is ta­lálkoznak a dolgozókkal. Ilyenkor a legváratlanabb kér­dések kerülnek szóba, az üdü­lőjegytől a Falkland válságig. Ezért van ma már szükség a beosztáshoz illő gazdasági és politikai tájékozottságra, mely­nek megszerzéséhez minden támogatást megadunk. A kü­lönböző politikai tanfolyamo­kon kívül számos információ­hoz jutnak a munkairányítók a pártcsoport-értekezleteken, a bizalmi és termelési tanács­kozásokon, brigádgyűléseken, munkaértekezleteken, s a sort folytathatnám. Ilyenkor az in­formációáramlás mindkét irányba kölcsönös. — A munkahelyek szétszórt­sága miatt, főleg az erdőn dol­gozók körében csak elvétve jö­het szóba az értekezlet. Ezen hogyan segítenek? — Abból indulunk ki, hogy minden beszélgetés, problé­mák intézése, vagy stem inté­zése erősíti, illetve gyengii a szocialista társadalom iránti bizalmat. S ebben van fontos szerepük a közvetlen munka­­irányítóknak, akik agitációju­­kat a napi munka során adó­dó kiscsoportos beszélgetések­nél tudják kifejteni. A lehető­ség adott, mert a technikustól az igazgatóig minden vezető megfordul a munkahelyeken, legfeljebb a gyakoriság válto­zik beosztástól függően. Ilyen­kor a szakmai téma mellett van idő a politikai, gazdasági összefüggések megvilágítására. A tapasztalatok bizonyítják, hogy az emberek igénylik eze­ket a beszélgetéseket. Különö­sen nagy súllyal esik latba e munkában a kommunisták szerepe, akik a helyileg illeté­kes pártbizottságoktól kellő segítséget kapnak, s beosztá­suknál fogva élő kapcsolatot tarthatnak fenn kollégáikkal. Ezeket a módszereket a jövő­ben erősíteni kívánjuk min­den szinten, mert úgy gondo­lom a politizálás, az élőszó ereje, az emberekkel való rendszeres kapcsolattartás a vezetői munka központi eleme. Qy. A. ». Amióta jövet-menet... Munkavédelmi korkép 1981 óta, ha a dolgozó a munkába tartva rosszul lép le a buszról és kificamodik a bokája, akkor eggyel több üzemi balesetet jegyeznek fel a gyárban. Mindez sok helyen jócskán megduzzasztotta az üzemi bal­esetek számát. Milyen balesetek történtek tehát úton és útfélen, no meg a munkacsarnokokban? Erről kérdeztük meg az első félév közeledtével a munkavédelmi felelősö­ket. Szerencsés visszaesés A Ganz-Mávag egerszegi gyárában már most bíznak ab­ban, hogy munkavédelmi szempontból jó évet zárnak.­­ Tavaly sajnos eléggé „ki­ugrottunk’, az idén azonban visszaesett az üzemi balesetek száma. Elég képtelenségnek tűnik, hogy egyik évben bal­esetmentesen tudnak dolgozni, a másikban meg nem. Szóval ezzel azt akarom mondani, hogy jobban oda kell figyelni — mondja Beke János. — Például mire? — Például az anyagmozga­tásra. Mert a kampó ott van a darab mellett, de mégsem használják, aztán megmorzso­lódik egy-egy ujj. Tavaly huszonkét baleset történt a Sanzban, s az idén még csak tizenhárom. — Igaz, egy csomó munka­helyi intézkedés és rendelet is napvilágot látott — folytatja a munkavédelmis — de a kor­szerűsítésnek is sokat köszön­hetünk. Biztonságos eszterga­gépek érkeztek, és megkezdő­dik a munka az új felületke­zelő műhelyben. Ez bizonyára elég soknak tű­nik, de két olyan emberünk is van, akik immár egy éve be­tegszabadságon vannak. Az építőknél a tavaszi hó­napokban alaposan kiértékel­ték a munkavédelmi helyzetet, s ennek tapasztalatairól a munkavédelmi előadó a kö­vetkezőket mondja: — A felelősségérzettel és a balesetek elhárítására való készséggel egy kicsit hadilá­bon állnak a dolgozók. — Mit lehet ez ellen tenni? — Minden alkalmat megra­gadunk, hogy ez a téma szóba kerülhessen. Fórumok, előadá­sok, brigádértekezletek__, so­rolhatnám. Speciális, csak az építőkre jellemző baleset nem nagyon akad. Ez érthető is, hiszen hu­szonnyolc szakma képviselteti magát az iparágon belül, s a veszélyforrás szakmánként más és más. Hogy mégis mi a jellemző? Az egyszerű balese­tek — ha egyáltalán létezik ilyen kategória. A leghétköz­napibb példa, ha valaki mondjuk belelép egy szögbe. Jellemző, hogy technológiai hibából az építőknél csupán csak öt baleset történt az el­múlt évben. Lökdösődés miatt.­ A Zalaegerszegi Ruhagyár — de talán maga az iparág is — speciális helyzetben van. A dolgozók nagyrésze ülő mun­kát végez, a gépek korszerűek, s aránylag kevés a veszélyfor­rás, így nem lehet csodálkozni azon, ha a baleseteik zöme most is útibaleset. Baranyai László a következőket mond­ja: — Eddig 17 balesetünk volt, ebből tíz munkából jövet-me­net történt. ■ — Mégis — milyenek ezek a jövet-menet balesetek? — Nagyon egyszerűek. To­longanak a buszon, s egy száz­­kilós férfi rálép a hölgy lábá­ra Vagy a felszállásnál kifi­camodik valakinek a bokája A többi — tehát a kimondot­tan üzemi baleset — általában kisebb körömsérülésekből te­vődik össze. Mit tehet ilyen esetben egy munkavédelmis? Mondjuk ja­vasolhatja, hogy szálljanak fel olyan buszra, ahol kevesebben utaznak... P. L

Next