Zalai Hírlap, 1982. július (38. évfolyam, 152-177. szám)

1982-07-01 / 152. szám

4 Camargue, Franciaország pusztája, bizonyos fokig a mi Hortobágyunkhoz hasonlítha­tó. Provence-ban terül el a Rhône-delta környékén. Mo­csarak, szikesek, kopár lege­lők váltogatják itt egymást. Természetes vegetációját ha­talmas kiterjedésű füves sző­nyeg alkotja. Valaha Camargue teljes egészében mocsaras vidék volt. Nehéz volt itt mindig az élet, ennek ellenére a közép­kortól napjainkig megmaradt e tájon az ember, vigyázva azokat a gátakat, amelyek a szőlő- és a kevés gabonakul­túrát védték. A középkorban elsősorban juhtenyésztés folyt a Camargue-ben. A múlt század második fe­lében, III. Napóleon idejében a francia állam nagy lecsapo­­lásokat végeztetett ezen a vi­déken. C­a­lak­at, csatornákat építettek, és a lecsapolások után megváltozott a táj arcu­lata. A lecsapolt földeken ga­bonát kezdtek termeszteni, majd szőlőket telepítettek. A második világháború­­ után megjelentek a spanyol bérlők, akik rizstermesztéssel kezdtek foglalkozni, a spanyoloknak ugyanis a rizstermesztésben nagyobb gyakorlatuk volt. A mezőgazdaságot motorizálták, megjelentek a traktorok is Camargue pusztaságában. De megmaradt a ló is ezen a tá­jon. A lovakat és a szarvas­­marhákat lovas pásztorok te­relik a pusztán. Camargue területén 1500 hektáron zoológiai és botani­kai rezervátumot rendeztek be. Vándorló madarak százez­rei élnek itt, illetve töltenek néhány hónapot. Képünkön: jellegzetes Camargue-i táj. (RS) Korszerű tárolás A szemestermékek tárolásá­ra szolgáló óriás vasbeton si­lók költséges létesítmények, és elkészítésük időigényes. Ezért velük párhuzamosan gyorsan és olcsón megépíthető könnyű­­szerkezetes tárolókat is létesí­tenek (a megfelelő technoló­giai berendezésekkel). Ilyenek például a rendszerint alumí­niumból készülő fémsilók, amelyeket a szerelőüzemben állítanak össze, s különleges járművekkel — netán helikop­terrel — szállítanak a telepítés színhelyére, hogy ott igen rö­vid időn belül elláthassák fel­adatukat. A fémsilók legkriti­kusabb része a perforált fe­néklemez, amelyre néhány száz mázsa terméktömeg ne­hezedik, így különleges alá­támasztást és merevítést igé­nyel. Újabban el is hagyják a költséges fe­néklemezt, s he­lyette magában a sík alaptest­ben nyolc, su­garas elrende­zésű szellőző­csatornát ké­peznek ki. A fémsilókban a legfontosabb, kezelési műve­let az aktív szellőztetés, ami a minő­ségmegóvás fel­tétele. Döntő szempont a tá­rolás gazdasá­gos, energiata­karékos megol­dása is. Az utóbbi időben a szemester­mék-tömegen átfuvatott hű­tőlevegő áram­lási törvénysze­­­rűségeinek tanulmányozása ré­vén a régebbinél jóval kisebb energiaszükségletű szellőzteté­­si módokat dolgoztak ki. Az­zal is kísérleteznek, hogy a szemestermékkel telt silóból nitrogénnel kiszorítsák az oxi­gént. Ilyen körülmények kö­zött ugyanis akár fél évig is jól konzerválható sok száz mázsa terméktömeg, minden­­féle szellőztetés és átforgatás nélkül. E módon megszüntet­hető a rovarkártevők, a pe­nészgombák elterjedése is, amelyek már 2 százalék oxigén jelenlétében is fertőzőképe­sek. Képünkön: NDK-gyárt­­mányú alumínium szemester­­mény-silókat láthatunk, ame­lyekből tetszés szerinti meny­­nyiség sorakoztatható egymás mellé a tárolótelepen. Az ilyen silósorban az optimális szel­­lőztetési időpontok meghatá­rozása és a kezelés önműkö­dően történik. Mi és a­­ hozzánk hasonló tenger nélküli országok a fo­lyók áradásának csak azt a formáját ismerjük, amikor gyors olvadás vagy nagy eső­zések következtében megemel­kedik a folyók szintje. A ten­gerbe torkolló folyók esetében azonban más rendellenessé­gekkel is számolni kell. Min­denekelőtt figyelembe kel ven­ni az árapály jelenség követ­keztében előálló vízszintválto­­zást. E tengerjárást a Hold, valamint kisebb mértékben a Nap tömegvonzása okozza, és észrevehető módon a tengerek szintjének szabályszerű inga­dozásában jelentkezik. A ten­gerszint emelkedése és csökke­nése mintegy 12 és fél órányi időközönként ismétlődik. A legmagasabb szint (dagály) és a legalacsonyabb szint (apály) között tehát kb. 6 és 1­­2 órás időköz van. Újholdkor és holdtöltekor a Hold és a Nap hatása erősíti egymást; ekkor különlegesen nagy dagály — ún. szökőár — jöhet létre. El­ső és utolsó negyedkor viszont a hatások lerontják egymást (vakár). A dagálynak, de fő­ként a szökőárnak a hatása nemegyszer olyan erős lehet, hogy megakadályozza a folyó­vizek természetes folyását, s az is előfordulhat, hogy a sós ten­gervíz felnyomul a folyóme­derben, mintegy „visszafolyás­ra” kényszeríti a folyót. Ha ez még különleges időjárási vi­szonyokkal is társul — például szélviharral, nagy esőzéssel, gyors olvadással —, pusztító méretű árvizek keletkezhet­nek. A világnak több olyan ten­geri folyótorkolata van, ahol különösen gyakori és veszélyes méretű ez a jelenség. Így pél­dául az angliai Temzénél, amely Londontól nem messze ömlik az Északi-tengerbe. A szökőár-veszély elhárítására ez év végére elkészül egy ha­talmas zsilip-rendszer, ame­lyet a folyó 500 méternyire ki­szélesedő szakaszába építenek be a torkolat közelében. A zsilip-rendszer négy fő szekto­rának mindegyike 61 méter széles lesz, ellátva a képen is jól látható, hidraulikus moz­gatású, 3000 tonna tömegű, kör alakú acélkapuval, amely nor­mális helyzetben 90 fokkal el van fordítva, utat engedvén a hajóforgalomnak, s 15 perc alatt hozható a modellen áb­rázolt helyzetbe, hogy elzárja az esetleges árhullámok útját. (KS) Védekezés a szökőár ellen (MTI Külföldi Képszolgálat — KS) ­ZALAI HÍRLAP TUDO­MY-TECHNIKA Élőlények a hőforrásban A meleg az élőlények egyik éltetőeleme. De a „jóból is megárt a sok” közmondás az élőlények többségére is vonat­kozik. A hőtűrés határai fa­jonként nagyon különbözőek lehetnek. Annyi azonban bi­zonyos, hogy a 40 C-fok fe­letti hőmérsékletű víz a leg­több vízi élőlény számára pusztulást jelent. Kivételek itt is akadnak: hőforrások, gejzí­rek vizében több élőlény is megél. Ilyenek elsősorban a hőtűrő mikroorganizmusok. Ezek mellett megtalálhatók még egyes algafajok is. A ter­mészetes vizekből az állatok sem hiányoznak, bár ezek szá­mára a felső határ 50 C-fok körül van. A 40 C-fokos víz­ben még megél néhány rovar­faj, azok lárvája pedig a for­ró iszapban találja meg lét­­feltételét. Akadnak a hőfor­rások vizében egysejtűek, ke­rekes férgek és puhatestűek is. A hőtűrő szervezeteknek a kutatása azért is érdekes, mert ezek életkörülményei hason­lóak a mintegy 2 millió évvel ezelőtti létfeltételekhez. A mai hőforrásokban élő szervezetek tehát az őskortól mindmáig ránk maradt túlélő szerveze­teknek tekinthetők. 1982. július 1. IP^TÓS W^^O TOWOSOK Kiegyensúlyozatlan kerekek Gyakori rendellenesség a gépkocsinál, hogy egy bizo­nyos sebességérték elérésekor a kormánykeréken először enyhe, majd erősödő ütéseket, rezgéseket érzékelünk. Ez a jelenség általában csak egy bizonyos sebességtartomány­ban észlelhető, utána vagy megszűnik, vagy csökken. A hibát az esetek többségében a kerekek kiegyensúlyozatlansá­ga okozza, de előfordulhat a keréktárcsában tartósan lera­kodott szennyeződés, a gumi­abroncsok egyenlőtlen — a rossz lengéscsillapítók által előidézett — kopása, és ha ka­nyarodáskor észleljük a jelen­séget, akkor a kormányszer­kezet kenőanyag-hiánya miatt is. A gumiabronccsal ellátott keréktárcsa külső és bel­ső oldalára kiegyensúlyozás céljából meghatározott pro­filú és súlyú ólomnehezé­keket erősítenek fel. A gyár­ból újonnan kikerülő ko­csiknál még a kerék összeállí­tása során elvégzik a kiegyen­­súlyozást, amire azért van szükség, mivel a gumiköpenyt nem tudják olyan­­ pontosra készíteni, hogy a futófelület „húsa” mindenütt egyforma vastag legyen. A rendellenes­ségek akkor kezdődnek, ha a súlyok elmozdulnak, vagy tud­tunk nélkül leesnek (például a járdaszegélynek való neki­ütközéskor, vagy ha nagy se­bességgel gödörbe hajtottunk.) Az is további kellemetlensé­gek forrása lehet, ha a gumi­abroncs nagyobb javításai után nem egyensúlyoztatjuk ki a kereket, vagy ha a gumi­abroncsot nem az eredeti ke­réktárcsájára tesszük vissza. De nem mulasztható el a ke­rekek kiegyen­súlyoztatása ak­kor sem, ha általános gumi­csere történik (például radiál gumiabroncsokkal látjuk el az autót a diagonálisak helyett, vagy az elkopott gumik he­lyett újakat szerelül­k fel.) A kerekek kiegyensúlyozá­sát házilagosan csak igen kö­rülményesen, sok türelmet­­ igénylő munkával lehet elvé­gezni. Sokkal egyszerűbb, ha szakemberrel, e művelet le­folytatására készült célgépen végeztetjük el ezt a fontos fel­adatot. A célgéppel a nagy se­bességű haladást utánozva, erőteljes pörgetéssel állapítják meg a tömegeloszlás rendel­­lenességi helyeit és az elhe­­­­lyezendő súlyok nagyságát Gumicsere után már­ csak azért is érdemes kiegyensú­­lyozó gépre tetetni az össze­szerelt kerekeket, mert igaz még idejekorán kiderülhetnek­ az abroncsok esetleges gyár­tási hibái, amit megreklamál­hatunk a gyártó cégnél. A kerék kiegyensúlyozatlan­ságára utalnak az abroncs fu­tófelületén helyenként látható gödrök (amit egyébként a csak ritkán előforduló ten­gelyferdülés is előidézhet.) Ezek nem tévesztendők össze az abroncs teljes kerületén je­lentkező, kagylószerű bemé­lyedésekkel, amelyek a lengés­­csillapítás hibáira figyelmez­tetnek (a sokszögletűre kopott gumiabroncs egyébként már igen komoly működési elégte­lenséget jelez). S ha már a kormányzott kerekek rendel­lenességeiről van szó, nem árt tudni, hogy a futófelület külső vagy belső szélén látható gu­mifogyásnak pedig a helytelen kerékösszetartás, vagy a kerék hibás beállítású dőlése az oka. Érdekességként említjük meg, hogy ma már gyártanak olyan­­autókerekeket is — egyelőre csak a drága, nagy kocsik számára —, amelyeket nem kell kiegyensúlyozni. Az önkiegyensúlyozó autókerék­­ üreges gyűrűjében kis fémgo­lyók találhatók, amelyek ott egy speciális folyadékban sza­badon mozognak, s helyzetü­ket a kerék forgása során a centrifugális erő következté­ben úgy változtatják, hogy a kerék súlypontja az üreges gyűrű középpontja felé tolód­jon el, s ezáltal a kiegyensú­lyozatlanság megszűnik. B. L Géfjhocsidtvételi sorszámok Trabant H L (Bp.) Trabant H C (Bp.) Trabant L (Bp.) Trabant L (Győr) Trabant C Sp. (Bp.) Trabant C Sp. (Győr) Wartburg L (Bp.) Wartburg L (Győr) Wartburg DL (Bp.) Wartburg DL (Győr) Wartburg I. TT (Bp.) Wartburg DL TT (Bp.) Wartburg T (Bp.) Wartburg T (Győr) Skoda 105 (Bp.) Skoda 105 (Győr) 12322 , Skoda 120 (Bp.) 8849 20 ] Skoda 120 (Győr) 6892 9283 í Lada 1200 (Bp.) 16459 1:354 I Lada 1200 (Győr) 4468 3836 ; Lada 1300 (Bp.) 6498 3406 Lada 1300 (Győr) 1280 7468 j Lada 1500 (Bp.) 7524 4075 Lada 1500 (Győr) 1905 9148 Lada 1600 (Bp.) 2999 4434 Lada C (Bp.) 3891 1150 Moszkvics (Bp.) 11363 1689 Polski Fiat 126 (Bp.) 12912 3815 Polski Fiat 126 (Győr) 4231 1612 Polski Fiat 1500 (Győr) 2769 6117 Dácia (Bp.) 5333 5085 Zastava (Bp.) 754 A Zala megyei Tanácsi Építőipari Vállalat FELVESZ Zalaegerszegre elektroműszerészt, legalább 3 éves gyakorlattal, asztalosokat, lakatosokat, kőműveseket, ácsokat, üvegeseket, bádogosokat, hidegburkolókat, villanyszerelőket, valamint gépkocsirakodókat és segédmunkásokat, NAGYKANIZSÁRA, LENTIBE és HÉVÍZRE asztalos, lakatos, kőműves, ács, üveges, bádogos, villanyszerelőket és építőipari segédmunkásokat. Jelentkezés: Zalaegerszegen, a bér- és munkaügyi osztályon, Rákóczi út 8., Nagykanizsán, a főépítésvezetőségen, Somogyi B. út 39. Lentiben, az építésvezetőségen, Béke út 5. és Hévízen, az építésvezetőségen, Árpád út 28. szám alatt. 147 948

Next