Zalai Hírlap, 1996. november (52. évfolyam, 255-280. szám)

1996-11-01 / 255. szám

2 ZALAI HÍRLAP Új sajtó- és reklámtörvényt (Folytatás az 1. oldalról.) Társaságára módo­sul) ügyvezető igaz­gatója a helyi lapok felértékelődéséről és egyre növekvő szerepéről beszélt. Megjegyezte: a mé­diapiacra is igaz az a mondás, hogy „gondolkodj globá­lisan, cselekedj lo­kálisan”. Mint mondta, a Magyar­­országon négy me­gyei (Vas, Zala, Veszprém, Fejér) és egy helyi (Dunaúj­város) lapot megje­lentető WAZ-cso­­port Németország egyik legnagyobb kiadója. Ezek az újságok önálló­an működnek, a tulajdonos az eredményességet várja el tőlük. Követelmény azonban velük szemben a pártsemlegesség, a frissesség, az informálás, a véle­mények ütköztetése és a lokali­­tás. Hozzátette: a WAZ vezetői tisztában vannak azzal, hogy minél inkább helyi egy lap, an­nál inkább számíthat az ottani olvasók érdeklődésére. A Ma­gyar Lapkiadók Egyesületének képviseletében Győrffy István sajnálatosnak tartotta, hogy a reklámtörvény az idén már való­színűleg nem születik meg. Hiá­nyolta az új sajtótörvényt is, mi­vel ma teljes a lapok kiszolgálta­tottsága. Lassan nem lehet konfliktusokról írni, jegyezte meg, mert sikk lett pénzt keresni a sajtón. Ezzel szemben ott áll a lapok tájékoztatási kötelezettsé­ge, vagyis jelenleg teljes a zűr­zavar. A reklámpiacon az éles „vad­keleti verseny” megértő ver­senyzéssé alakul át—jelentette ki Radnai László, az Önszabá­lyozó Reklám Testület (ORT) elnöke. A hirdetők, a reklám­­ügynökségek jó része is felis­merte, hogy a szakma veszít hosszú távon azzal, ha nem ké­pes önkorlátozásra. Egyfelől ér­vényesülnie kell a kereskedelmi szólásszabadságnak, vélekedett Radnai úr. Azaz: amit legálisan gyártanak és forgalmaznak, azt hirdetni is lehessen. A reklám információ és befolyásoló esz­köz, éppen ezért szükséges meghatározni azt, hogy a hirde­tések „meddig mehetnek el”. Ennek érdekében az ORT kidol­gozta a reklámozás önszabályo­zó alapkódexét. Törvény nélkül azonban az önszabályozás sem működik, ezért kell mielőbb korrekt jogszabályt alkotni. A székesfehérvári tanácskozás résztvevőinek egy csoportja. USA dollár és német márka (Folytatás az 1. oldalról.) programhoz, akkor az életszín­vonal szilárdan emelkedhet, nem csökkennek tovább a reá­lbérek és a fogyasztás 1997-ben — mondotta. Előrejelzése sze­rint csökkenni fog a folyó fizeté­si és a kereskedelmi mérleg hiá­nya, s lassul az infláció. A folyó fizetési mérleget illetően kifej­tette: annak egyensúlya helyett inkább tartós növekedést akar látni, amihez több beruházásra és tőkefelhalmozásra van szük­ség. Az éves szintre számított inflációt a jövő év végére az MNB 17 százalékosnak jöven­döli. Surányi a háztartási ener­giaárak január 1. utáni emelését illetően kifejtette, hogy azt nem kell az infláció szerves része­ként kezelni, egyszeri kiigazí­tásról van szó. A drágulási ütem lassulása azt eredményezi majd, hogy mérséklődni fog a forint havi leértékelési rátája, amely jelenleg 1,2 százalékos. Surányi elmondta: 1997 első negyed­évének vége után fogják felül­vizsgálni a rátát, és dönteni csökkentéséről, amely nem lesz drámai. A bank más lépéseket is tesz azért, hogy a forintot hoz­záigazítsa a nemzetközi piacok­hoz — folytatta Surányi György. Január elsején megvál­toztatja a forint árfolyamát meg­határozó valutakosarat: a dollár 30 százalékos aránya változat­lan marad, de az ECU-t a német márka váltja fel a fennmaradó 70 százalékos részben. (MTI) Beruházás helyett értékpapírMinden gyermek fontos! A családok terheinek csökkentése jegyében a költségvetésről A jövő évi költségvetés vitá­ját folytatta csütörtökön az Or­szággyűlés. Bauer Tamás (SZDSZ) a nap első felszólaló­jaként egyetértett az ellenzéki véleményekkel, amelyek a vál­tozatlanság költségvetéseként jellemezték a jövő évi büdzsé tervezetét, azonban ezt a javas­lat erényeként említette. Abban szerinte a két koalíciós párt által a kormányprogramban is meg­határozott gazdaságpolitika folytatódik, akkor is, ha már a jelenlegi kormány harmadik pénzügyminisztere nyújtotta be az előterjesztést. Egyik javasla­tuk az adókedvezmény helyett a családi pótlék emelését szorgal­mazza. A három- és többgyer­mekes családok 28 százaléká­nak ugyanis nincs adóköteles jö­vedelme, így nem tudnák fel­használni az adókedvezményt. A felszólalást követő vitában Burány Sándor (MSZP) beje­lentette: a szocialista frakció is amellett tette le voksát, hogy azt a 7,5 milliárd forintot, amit adó­­kedvezményre szánt a kor­mányzat, inkább a családi pót­lék emelésre fordítsák. Ez ellen szólt viszont Orosz István (MSZP), aki szerint a családi pótlék nem ösztönzi a gyermek­­vállalást. Bauer erre azzal ri­posztozott, hogy az SZDSZ minden gyermeket egyformán fontosnak tart és szerintük nem a gyermekvállalást kell ösztö­nözni, hiszen az a családok ter­mészetes törekvése, csupán a második és a harmadik gyermek vállalásának anyagi feltételeit kellene javítani. Szabad György (MDNP) egy olyan rendszer le­hetőségéről szólt, amelyben bi­zonyos jövedelemhatárig csalá­di pótlék, afölött pedig adóked­vezmény érvényesülne. Dobos Krisztina (MDF) ugyanakkor arra helyezte a hangsúlyt, hogy a költségvetésből hiányzik az a felfogás, amely a legfontosabb­nak a jövő generációt tekinti és ennek jegyében sokoldalúan se­gíti a családokat. Sándorffy Ottó (FKGP) felszólalásában azt állí­totta, hogy a törvényjavaslat a képviselők, az ellenzék megté­vesztésére törekszik. — Nem a Magyar Országgyűlés számára készült ez a javaslat, hanem a Valutaalapnak — állította a kis­gazda szónok, amit többek kö­zött azzal támasztott alá, hogy a költségvetési törvény a GFS- rendszert alkalmazza, így az ál­lam tartozásai és azok hatásai csak a vonal alatt jelennek meg. Úgy vélte, több ponton is meg­sérti a számviteli törvényt és alapelveket a javaslat, sőt kije­lentette: az abban megjelenő fe­lelőtlen vagyonkezelés kimeríti a Büntető törvénykönyv 298. paragrafusába hűtlen kezelés­,­ként nevezett bűntény alapos gyanúját. A kisgazda képviselő szerint Magyarország már felél­te vagyonát, ezt azzal indokolta, hogy a törvényjavaslatban meg­jelölt hiány meghaladja a még meglévő 385 milliárd forintnyi értékesíthető állami vagyon el­adásából elérhető készpénzes bevételek összegét. A felszólalást követő kétper­cesekből álló vitában több szo­cialista képviselő is leszögezte, hogy nem lehet az ország va­gyonának elfogyásáról beszél­ni, hiszen a privatizált cégek is részét képezik a nemzeti va­gyonnak. A kisgazdák viszont aláhúzták: a magánosított cégek többsége nem a magyar állam­nak hoz a jövőben hasznot. A költségvetési vita lezárását követően a tb-törvény módosí­tásához, az egészségügyi hozzá­járulásról és az egészségügyi természetbeni ellátások finan­szírozásának változásával kap­csolatos előterjesztéshez be­nyújtott módosító indítványok­ról együttesen beszélt Csehák Judit (MSZP), a szociális bizott­ság elnöke a törvényjavaslatok részletes vitájában, melynek vé­ge egyben a csütörtöki ülés zárá­sát is jelentette. A jövő héten szintén négynapos munkahete lesz a T. Háznak. (MTI) (Folytatás az 1. oldalról.) Összességében bruttó 51.429 forintos havi fizetésnél nem vál­toznak a terhek, ennél alacso­nyabb béreknél növekednek, magasabbaknál viszont csök­kennek. Ezért kompenzációként a munkaerőpiaci alapból 2 milli­árd forintot elkülönítenek — mondotta Draskovics Tibor, a Pénzügyminisztérium közigaz­gatási államtitkára az Országos Kereskedelmi Szövetség csü­törtöki tanácskozásán. Hozzá­tette: a számokat a legutolsó, naprakész tervezet tartalmazza. Könnyít a vállalkozók hely­zetén, hogy az adójóváírás mér­téke jövőre 18 százalékról 20 százalékra, az azonnal leírható amortizációs keret 20 ezer fo­rintról 30 ezer forintra növek­szik, az átlagos vám mértéke pe­dig 5,4 százalékról 2,7 százalék­ra csökken. A hazai ipar viszont kétségtelenül nehezebb helyzet­be kerül a vámpótlék jövő évi megszűnésével. Az államtitkár szólt arról, hogy az utóbbi néhány évben az átlagos reáljövedelem 15 száza­lékkal, a nyugdíjak reálértéke 10 százalékkal csökkent. A kor­mánynak az volt a célja, hogy ezzel is a vállalkozások megerő­sítését szolgálja. A vállalkozók azonban nem ruháztak be, jöve­delmüket nem fejlesztésekre fordították, hanem értékpapí­rokba fektették, s ezért a gazda­ság fejlődése elmaradt a várttól. A tanácskozás résztvevői úgy vélték: a gazdaságirányítás túl­zottan exportorientált, ezért nem remélik — a fellendülést hozó — belföldi fogyasztás nö­vekedését. (MTI) Zalai hírlap A Zalai Hírlap Kiadói Kft lapja. Ügyvezető-főszerkesztő: Győrffy István. Felelős szerkesztő: Mihovics József. Lapszerkesztők: Fincza Zsuzsa, Török András. Rovatvezetők: Arany Horváth Zsuzsa, Kovács Ferenc, Marton Györgyi (kanizsai szerkesztőség vezető), Szente Ottó. Marketingvezető: Jakab Vilmos. Elektronikus szerkesztés: Zalai Hírlap Kft. Zalaegerszeg, Ady u. 62. Műszaki vezető: Takács Lajos (Magyar Médiaszerviz). Kiadó és szerkesztőség: 8901 Zalaegerszeg, Ady Endre u. 62. (ideiglenesen: Köztársaság u. 72.) Telefon: (92) 312-575. Fax: (92) 312-581. Titkárság: (92) 311-597, (92) 312-194. Telex: 33-276 — 8801 Nagykanizsa, Király u. 14.1. em. Telefon: (93) 310-814, (93) 311-150. Fax: (93) 310-226. Telex: 33-314 — 8360 Keszthely, Kossuth L. u. 33. Telefon: (83)312-360, (83) 314-283. Telex: 35-308 — 8960 Lenti, Zrínyi M. u. 4. Telefon: (92) 351 -002. — 8790 Zalaszentgrót, Dózsa Gy. u. 1. Tel.: (83) 360-013. Nyomtatás: Zalai Nyomda Rt. 8901 Zalaegerszeg, Gorkij u. 1. Telefon: 313-550. Felelős vezető: Somogyi Tibor ügyvezető igazgató. Terjeszti: Magyar Médiaszerviz Kft. 8901 Zalaegerszeg, Gorkij u. 1. Tel.: 310-813, 310-814. Terjesztési vezető: Szalai Csaba. Előfizethető a Magyar Médiaszerviz Kft-nél és a kézbesítőknél. Előfizetési díj: egy hónapra 495 Ft, negyed évre 1485 Ft, fél évre 2970 Ft, egy évre 5%-os kedvezménnyel 5643 Ft. ISSN 0133-0500. Index: 25-011. Példányszámúak valódiságát n­dórt.­­• A HK hitelesíti. KRÓNIKA Egészségügyi adó várható (Folytatás az 1. oldalról.) még tart. A kormány döntése szerint a tb-járulék 39 százalék­ra csökken, de bevezetik a dol­gozók után fizetendő 1800 fo­rintos egészségügyi adót. A ka­binet határozott arról is, hogy az állampolgároknak jövőre se lesz lehetőségük adójuk 1 százaléká­val — saját választásuk szerint — valamely fontos társadalmi célt közvetlenül finanszírozni. Ennek ugyanis még nincsenek meg a feltételei Magyarorszá­gon. Kiss Elemér beszámolt arról is, hogy a kormány elfogadta az Igazságügyi Minisztérium és a pénzügyi tárca javaslatát, ame­lyet az államháztartási törvény módosítására dolgoztak ki. A törvényjavaslat célja a Kincstár szerepének további fejlesztése. Ennek értelmében bővítenék a feladatfinanszírozást, a közpon­ti intézmények körében beve­zetnék a nettó finanszírozást, és az ott dolgozók személyi juttatá­sait — készpénz helyett — bankátutalással fizetnék ki. Vál­tozik a tb-költségvetés készíté­sének eddigi rendje is, ugyanis kötelező lesz tartalék képzése. A törvényjavaslat létrehozza a kincstári biztos intézményét. Ilyen biztosokat azokba az in­tézményekbe kell majd kine­vezni, amelyek hatvannapos tar­tozása meghalad egy bizonyos szintet. A kabinet kinevezte az ÁPV Rt. igazgatótanácsának két új tagját: Mészáros Jánost és Sza­bó Zsoltot. Kiss Elemér — hogy el­oszlassa az MNB lemondott alelnökei körüli félreértéseket — felolvasta Surányi György le­velét, amelyet a jegybank elnöke október 15-én intézett a kor­mányfőhöz. Ebben arról tájé­koztatta a miniszterelnököt, hogy az MNB-n belüli vizsgálat megállapította a két alelnök fele­lősségét, ezért felelősségre vo­násuk elkerülhetetlen. Surányi levelében arra kérte Horn Gyu­lát, hogy foglaljon állást a fele­lősségre vonás ügyében. (MTI) 1996. november 1., PÉNTEK Az OTP maradt Kanizsán a számlavezető bank (Folytatás az 1. oldalról.) véleményük szerint az UNIC ajánlata a kedvezőbb. A vita kezdetén Marton István, a pénz­ügyi bizottság elnöke arra kért választ: minek minősül az OTP kanizsai igazgatója által október 24-én írt levél, melyben többek között — a bizottságok állás­pontjának ismeretében — azt ír­ja, hogy „mindez azt sugallja, hogy önök már szinte előre el­döntötték a dolgot és nem akar­nak az ajánlattevők között egyenlő feltételeket biztosíta­ni”. Dr. Takács Anikó jegyző véleménye szerint ez kifogást jelent, s ha ezzel a testület egyet­ért, akkor pályázatot kell kiírni, de a számlavezető 1998. január 1-jéig az OTP marad. A képvi­selők úgy döntöttek, hogy nem veszik figyelembe az OTP leve­lét. Kalmár István, a gazdasági bizottság elnöke közölte: véle­ményük kialakításához minden szükséges információt megkap­tak, ám képviselőtársai nem kaptak írásos előterjesztést, így a többség jószerivel nem tudja, hogy miről is kell dönteni. Ezt követően került sor az anyag sokszorosítására, s a technikai szünetben volt mód az áttanul­mányozásra. A szünet után kaptak szót a pénzintézetek képviselői. Ko­vács Eszter, az UNIC Bank za­laegerszegi vezetője elmondta: 10 évvel ezelőtt kezdték el tevé­kenységüket, három éve foglal­koznak az önkormányzatok számlavezetésével, az idén ed­dig lezajlott 3 pályázatból kettőt nyertek meg Zalában. Dr. Polay József, az OTP helyi igazgatója kifejtette: hagyományosan jó a kapcsolatuk a várossal, gesztus­ként 6 százalékponttal csökken­tették a város hitelkamatait, ami negyedév alatt 2,1 millió forint megtakarítást jelent. Több mint kétórás vita után került sor a szavazásra: egyik pénzintézet sem kapta meg a szükséges minősített többséget, így a 3. javaslat került elfoga­dásra, mely szerint továbbra is az OTP marad a város számla­vezető bankja, s jövőre nem lesz kötelező pályázatot kiírni erre a tevékenységre. — mgy — Módosítások Keszthelyen Folytatólagos ülését tartotta meg tegnap a városházán a keszthelyi képviselő-testület. Ezúttal kerültek tárgyalásra a korábbi soros ülésen idő hiá­nyában elnapolt ügyek. Hosszasan foglalkoztak a képviselők a közterület haszná­latának szabályozásáról szóló rendeletet érintő módosító indít­vánnyal. Az önkormányzatot ugyanis több kereskedelmi vál­lalkozó cég kereste meg közte­rületi mozgóárusítás folytatása iránti kérelemmel. Mint elhang­zott: jelenleg is tart a Family Frost Kft. mozgóbolt üzemelte­tési kérelmének elbírálása. Köz­területi bérleti szerződés azon­ban nem köthető, mivel a jelen­legi önkormányzati szabályozás szerint a város területén moz­góárusítás nem folytatható. Mérlegelve a lakossági ellátás, a kínálatszínesítés, s a kiskereske­delmi árverseny különböző ha­tásait, a képviselő-testület eluta­sította a rendeletmódosító indít­ványt, úgy döntött, hogy a mozgóárusítást továbbra sem engedélyezi. Szigorították azonban az ál­lattartásról szóló rendelet kutya­tartásra vonatkozó részét. Az észrevételek szerint a szankcio­nálási eljárások megfelelnek a jogszabályi elvárásoknak, egyes előírások szigorítása azonban szükséges. Az ebek közterületen való tartásának feltételei közé került a szájkosár kötelező hasz­nálata a mellékletben felsorolt fajták és azok keverékei eseté­ben, s minden 13 kilónyi súlyt meghaladó kutyánál. Meg kell vizsgálni a gyepmesteri szolgá­lat javításának, és a kutyafutta­tásra alkalmas hely kijelölésé­nek lehetőségeit is. H. A. Tocsik kivár Tocsik Márta csütörtökön nem jelent meg az ügyével fog­lalkozó parlamenti vizsgálóbi­zottság előtt, annak ülése ugyanis egybeesett újabb rendőrségi kihallgatásával — közölte Szőgyényi József, a jogásznő ügyvédje. Mint elmondta: védencével az ügyészi szervekhez fordultak annak megállapítását kérve, hogy megalapozott-e az adócsa­lás, a számviteli törvény meg­sértése és zugírászat gyanúja miatt folytatott nyomozás. Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. korrupció­­gyanús ügyeit vizsgáló parla­menti bizottság tegnapi ülésén egyebek között meghallgatták Réti Tamást, az ÁPV Rt. igazga­tóságának tagját, aki az igazga­tóság Tocsik-ügyben hozott döntéseinél nemmel szavazott. Réti Tamás hangoztatta: a Tocsik-ügy nem történhetett volna meg, ha az ÁPV Rt. tör­vényi helyzete rendezett lett volna. Véleménye szerint az ÁPV Rt. apparátusát kézivezér­lés működtette, amit ő az állami akarat megnyilvánulásának tu­lajdonított. Kijelentette: nem tudja elképzelni, hogy a részvé­nyesi jogok gyakorlója ne tudott volna a kialakult helyzetről, sőt feltételezi Suchman Tamás sze­mélyes érintettségét. Hangoz­tatta: félti állását az ügyben ját­szott szerepe miatt. (MTI)

Next