Szórakoztatózenészek, 1966 (1. évfolyam, 2. szám)

1966 / 2. szám

A falusi szórakoztatózene problémái a szövetkezeti vendéglátásban Leszék Pál, a Szövetke­zeti Vendéglátó Központ igazgatója, kérdéseinkre az alábbiakban foglalta össze a szórakoztató­zenével kapcsolatos ta­pasztalatait, gondjait, ja­vaslatait és terveit. A falusi emberek szórakoz­tatására irányuló tevékeny­ségre csak az utolsó 8—10 év­ben fordíthattunk nagyobb gondot, előzőleg erre nem volt lehetőségünk. Jelenleg 6576 szövetkezeti üzlet közül mint­egy 1200-ban van zeneszolgál­tatás is. Ez a szám — gondo­lom — nem igényel külön kom­mentárt. Szükség van erre, mert a falusi lakosság szórako­zási igénye mind nagyobb mér­tékben jelentkezik, ez pedig ne­héz feladat elé állítja földmű­­vesszövetkezeteinket, s a te­rület zenei gazdáját az OSZK-t is. A falusi lakosság életmódja mindinkább megközelíti a vá­rosiét, ennek megfelelően szó­rakozási igénye is a városhoz igazodik. Ez pedig megkívánja a zeneszolgáltatás színvonalá­nak emelését is. Ennek azon­ban csak fokozatosan tudunk eleget tenni, hiszen az életkor­tól függően többrétű a lakos­ság igénye is, aminek kielégí­tése egy-egy községen belül is problémát okoz. Az idő­sebbek a népizenekarok, ma­­gyarnóta-énekesek műsorait szeretik, a fiatalok a tánc­zenekarok, táncdal-énekesek iránt érdeklődnek. A fiatalok­nak nehezebben tudunk a ked­vére lenni, mert vidéken ke­vés a tánczenekar, a népizene­karok zenei fejlődésében pedig nincs számottevő előrehaladás. Figyelembe véve az OSZK javaslatait és támogatását, ez­­irányú megbeszélésünk alap­ján, elősegítjük a megyei stú­dió-továbbképzést, amelyet a zenészek szakmai színvonalá­nak emelésében rendkívül fon­tosnak tartunk. E munka rész­letes terveit az OSZK-val együttesen dolgozzuk ki. Örü­lünk annak a javaslatnak is, hogy az OSZK szakinstrukto­rai időközönként felkeresnék a szövetkezeti zenekarokat taní­tás, ellenőrzés céljából. Ez is elősegíti majd a jobb, színvo­nalasabb zeneszolgáltatást. A tánczenekarok számát emelni, és a sok helyen alkal­mazott gépzenét kiszorítani, legfeljebb úgy lehtne, hogy a népzenészeket átképezzük tánc­zenésszé is. Azokban az üzle­teinkben pedig, ahol jelenleg népizenekarok dolgoznak, de igény van a tánczenére is —, egy kis átalakítással — kombi­nált zenekarokat szeretnénk foglalkoztatni Ennek a problémának mi­előbbi megoldása, egyik leg­égetőbb feladatunk, amellyel mindenképpen szembe kell nézni. Az átképzés elsősorban, és személy szerint a zenész érdeke, másodsorban az OSZK feladata. Természetesen mi is segíteni kívánunk ebben azál­tal, hogy a kulturális és propa­ganda keretünkből, bizonyos összeget áldozzunk erre a célra, amely a jövőben nyilván meg­hozná a maga gyümölcsét. Segíteni kívánunk a hang­szervásárlás problémájának megoldásában is. Zenészeink saját erejükből esetleg nem ké­pesek új hangszert beszerezni, kívánatos tehát, hogy a Zene­művész Szakszervezet és az OSZK segítsen a kedvezményes hangszervásárlásban. Kilátásba helyeztem az fmsz-ek segítsé­gét is —, amire már volt pél­da — a vételár esetleges elő­legezésével, amelyet részletek­ben téríthetnének vissza a ze­nészek. Sokat foglalkozunk a betérő zenészek problémájával is. Különösen elterjedt a zenész­­betérés azokban az úgynevezett „C” kategóriás üzleteinkben, ahol 1965. január 1-vel belke­reskedelmi minisztériumi ren­delet megszüntette a 15%-os zenés felár felszámításának le­hetőségét, mivel az ilyen üzle­teinkben, az fmsz-ek nagy­részt megszüntették az állandó zenekarok foglalkoztatását. Központunk kezdeményezé­sére 1966 februári hatállyal, a Belkereskedelmi Miniszté­rium a fenti rendelkezés meg­változtatásával, a szóban levő „C” kategóriás kisvendéglők­ben (ülő fogyasztás esetén) személyenként 2,5 forint zene­díj felszámolását engedélyezte. Ez ismét arra ösztönzi a fmsz-eket, hogy újból alkal­mazzanak zenekarokat. Köz­pontunk is felhívja erre a fi­gyelmüket. Ahol­ nincs lehető­ség állandó zenekar foglalkoz­tatására, az OSZK-val egyet­értésben legalább hetenként 3 napi foglalkoztatottságot sze­retnénk biztosítani ezekben, ami már SZTK-jogosultságot is jelentene a zenészek számára. Ennél többre vállalkozni jelen­leg nem áll módunkban. Az OSZK vezetőivel egyet­értünk abban, hogy a zenészek létbiztonsága szempontjából igen fontos a hosszabb szerző­dések kötése, az eddigi 1-3 hónapokkal szemben. Ez azon­ban nem központunk, hanem az fmsz-­ igazgatóságok kizáró­lagos joga, amit az üzleti ren­tabilitás befolyásol. A jövőben iparkodunk meggyőzni az ér­dekelt igazgatóságainkat a hosszabb szerződés előnyeiről is, éppen a zenekarok színvo­nalának emelése érdekében. Beszélni kell még a műso­ros rendezvényeinkről is, ame­lyeknek színvonala általában kielégítő. Különösen a magyar­nóta- és népdal műsoroknak van sikere, amelyeknél népi­­zenekaraink megfelelően tud­ják ellátni a fellépő művészek kíséretét. Itt nem okoz oly nagymérvű nehézséget a tech­nikai berendezés hiánya, mint a táncdal estéknél, ahol ez szinte nélkülözhetetlen. A táncdal­énekeseknél lehetővé tettük saját zongorakísérőjük szerződtetését is, mivel zene­karaink általában nem rendel­keznek megfelelő kísérő zon­goristával. A színvonal emelését, s a még kulturáltabb szórakozta­tást kívánjuk előmozdítani a már folyamatban levő orszá­gos népizenekari verseny szer­vezésével is. Ennek elődöntő­jét június hó 8-án, Mezőtúron tartjuk. A legjobbnak bizo­nyult 4 zenekar rádiófelvétel­lel egybekötött döntő hangver­senye Balatonzamárdin lesz jú­lius hó 8-án. A 4 zenekar di­csérő oklevelet és komoly pénzjutalmat kap. A jövőben a balatoni­ nívódíjhoz hason­lóan, zenekaraink fejlődésére, ösztönzésére központunk frisz nívódíjat kíván alapítani. Ter­veink között szerepel az is, hogy a szövetkezeti kultúrkap­­csolatok bővítése céljából meg­szervezzük a szövetkezeti zene­karok kölcsönös cseréjét a népi demokratikus országokkal. Arra törekszünk — mondta befejezésül Sesták Pál elvtárs —, hogy az ország egész terü­letén, de különösen a Balaton partján, a Velencei tó mentén és a Dunakanyarban minden szempontból kiérdemeljük a bel- és külföldi vendégeink el­ismerését. Ehhez kérjük az OSZK további segítségét, együttműködésünk fokozását, egymás problémáinak kölcsö­nös megértését. Bízom abban, hogy a közös cél érdekében, a a fontosabb kérdésekben ez si­kerülni is fog. Dr. Tótth László Golden Gate Még zúgott a taps a Zeneakadémia színpadán, a közönség a világ­hírű GOLDEN GATE énekegyüttes produkcióját köszöntötte, s már ro­hantam is, hogy idejében munkahelyemre érjek. A forgóajtónál Beam­ter Jenővel ütköztem össze, láttam, ő is a koncert hatása alatt állt. Néhány kérdést tettem fel, mert észrevettem, hogy a szünetben ő már beszélgetett is a világjáró együttessel. — Stílus?­­ — A GOLDEN GATE-ék zenei stílusa, éneklésük hangvétele, légköre hagyományos népi eredetű, s egyenes folytatása a fiatalok által talán nem is ismert, de örökké emlékezetes Mills Brothers énekegyüttes tün­döklő emlékének. — Összevetésük Beatles-ekkel, Rolling Stone-okkal stb.? — Lehetetlen! Ismétlem, a hagyományos, eredeti néger folklórspiri­tuáléktól induló lelkiségű, ugyanakkor közérthető, melodikus stílusje­gyek a szülői a GOLDEN GATE-ensemble műsorának. Ám, hogy ma is létjogosultak, „evergreen”-ek, azt a most hallott és tapasztalt tapsvihar és szerte a világon évtizedek óta mindmáig aratott folyamatos sikereik bizonyítják. — Az éneknégyes változtatott tagjai összeállításában az évek során? — A négy művész 1930., az együttes megalakulása óta ebben az ere­deti összeállításban halmozza sikereit. Úgy mondhatjuk: „együtt őszül­tek meg .. — A zenei kíséret? — Francia zongoristájuk Dany Revel, ugyancsak eredeti tag, hosz­­szú évek óta kíséri műsorukat, s ő is hangszerel az együttes részére. A bőgő és dob kíséretről egy-egy országba való érkezésük előtt, a helyi koncertrendezőségekkel levélváltás nyomán gondoskodnak. Nálunk Vas László volt a bőgős, Várnai Tibor a dobos. — Műhelytitkok? — Nem titok: tehetség, mesterségbeli felkészültség, az ősi hagyomá­nyok tisztelete, a nyakatekert erőszakoltságnak és az át nem érzett, de minden áron „újat­ készítés” rémeinek eleve elvetése, és rengeteg próba. S végül — ha nem is szó szerint „hangszeresek" —, mégis, muzsikusok, muzsikusok, muzsikusok! Radó Iván Beamter Jenő az együttes vezetőjével c­ április 4 is május­­ alkalmából fzilünletisített MJS v erbőlü­k Gyimesi Ernő, a Zeneművész Szakszervezet alelnöke — „Szak­­szervezeti munkáért” aranyfokozat Demcsák Géza, az OSZK munka­társa — „Szocialista kultúráért” kitüntető jelvény Huszár Károly, ny. népzenész — „Szakszervezeti munkáért” bronz­­fokozat Hogyan látja Olázexis Hegyi György, a Utagai Szálloda igazgatója Hogyan látja a munkánkat Riporter: önnek milyen a kapcsolata az OSZK-val? Rózsahegyi György: Kapcsolatunk jónak mondható. Mindkettőnknek az a célja, hogy a lehető legjobban szolgáljuk a ki a vendége­ket. Véleményem szerint az évek óta nálunk szereplő Gyímesi—Tatár duó, valamint a Su­­ha Balogh népizenekar esetében az OSZK megfelelő zenekarokat biztosított. Gyermek­koromban tíz- egynéhány éven át zongoráz­tam, posomnoztam és bevallom igényes va­gyok, ha zenéről van szó. A zenekarokkal nem egy ízben közöltem észrevételeimet, ami le­het, hogy szubjektív jellegű volt, s így nem is megfellebezhetetlen. Ilyenkor a régi zenera­jongó beszél belőlem. A közelmúltban tartott termelési értekezle­ten mindkét zenekar nemcsak szóban kapott dicséretet, hanem az igazgatói alapból külön pénzjutalomban is részesült. Régi tervem, hogy a zenész munkatársakat — mert azok­nak tekintjük őket — bevonjuk a munkaver­senybe, de erre mindezideig nem találtam kielégítő megoldást. A zenekarok munkafe­gyelme jó. A zenekarokkal hosszú lejáratú, 2 éves szer­ződést kötöttünk. Természetes, ha külföldi szerződésre nyílik alkalmuk, ehhez hozzájá­rulok. Különösen a Gyímesi—Tatár duó ese­tében, akik évente rendszeresen, ugyanabban az időben három hónapon át Davosba ven­dégszerepelnek. Az üzlet érdeke azt kívánja, hogy ilyenkor ne mindig más és más együttes helyettesítse őket. Jó lenne, ha az OSZK se­gítene bennünket abban, hogy állandó meg­fejelő helyettese legyen a duónak. Riporter: Hogyan tudja összeegyeztetni a „tervkötelezettséget” a „szórakoztatási köte­lezettséggel”? Rózsahegyi György: Minden vendéglátóipa­ri egységnél szorosan kapcsolódik a zene az üzlet rentabilitásához. A biztosított zenés fel­ár lehetővé teszi ennek anyagi vizsgálatát. Ha népizenekarokról van szó, és a rentabilitás csak 3—4 tagú zenekar foglalkoztatását teszi lehetővé, inkább nem szabad zenekart alkal­mazni, mert egy komolyabb üzletben legalább 6-7 tagú népizenekar reprezentálhatja a ma­gyar népi muzsikát. Csakis az üzlet színvo­nalának megfelelő együttest szabad foglalkoz­tatni. Rendkívül nehéz minden szempontot összeegyeztetni, de semmiesetre sem lehetsé­ges, hogy egyedül és kizárólag a gazdasági ol­dalon legyen a hangsúly. A külföldiek által rendszeresen látogatott reprezentatív szállo­dák, éttermek bárjainak véleményem szerint a legmagasabb fokon kell kielégíteni a kül- és belföldi közönség szórakozási igényeit, még akkor is, ha az esetleg a „tiszta haszon” ug­rásszerű növekedésének rovására megy. A múltban külföldön Budapestről, mint a Duna királynőjéről beszéltek, s utána rögtön megemlítették a Moulin Rouge, az Arizona, vagy a Polo-bár műsorát. Ma erről — sajnos — nem beszélhetünk. Persze nem az ilyen jel­legű külföldi szórakozóhelyek sztriptíz mutat­ványaira gondolok, mert ezen a téren igazán­­ nem kívánunk versenyezni a külfölddel. De hogy a témánál maradjunk a külföldi zene­karok, énekesek szerződtetése is nehézségek­kel jár, és egy-két műsoros helytől eltekintve, a reprezentatív helyeken, bárokban még éne­kest sem foglalkoztatunk. Ebben a tekintet­ben alaposan elmaradtunk a lengyel, csehszlo­vák, sőt a kelet-német vendéglátóipari szóra­kozóhelyektől is. Receptet persze én sem tudok adni. Min­denesetre helyes lenne foglalkozni ezekkel a gondolatokkal, mind a vendéglátóipar, mind az OSZK illetékeseinek. Dr. Tótth László­­ -T­ V­NISZÓRAKOZTATÓZENÉSZEK !

Next