Szórakoztató Zenészek, 1980 (21. évfolyam, 1-4. szám)

1980 / 1. szám

ARCOK * vallomások Bíró András Három éve van még a nyug­díjig. Ha nem mondja, el sem hinném. Tíz évet nyugodtan letagadhatna a korából — és ha zongorázni kezd, még töb­bet. Jól öltözött, jól ápolt, hangszereit rendszeresen a legújabb típusokra cserélő ze­nésztípus. Műsorán megtalál­hatók a legrégebbi táncdaltól a klasszikus zongoraszólón ke­resztül a diszkó slágerek leg­újabb számai is. Saját tervezé­sű kottás szekrényében kb. 10 000 (tízezer!) kotta található egyéni rendszerbe rakva. Bár­melyiket azonnal megtalálja és ha kell, több nyelven énekli is. — Tudja-e, hogy sokak sze­rint ez, vagyis a Fészek Klub az ország legnehezebb mun­kahelye? — Tudom, mert tapasztalom mindennap. Igényes, meglehe­tősen kifinomult érzékű ven­dégek látogatják a klubot. A mellékes szinte semmi. Sok kollégát ezért riaszt el ez a hely. Én viszont mindezek el­lenére jól érzem itt magam. Már megszoktam a körülmé­nyeket és úgy érzem, hogy a vendégek is kezdenek meg­szeretni. Teljesítem a kérése­ket, már tudom, hogy mire állnak fel táncolni, mire ol­dódnak. Szóval, már itthon vagyok én is közöttük. — Igazi, jó zenésztermészete van. Ilyen mentalitással indult a pályán? — Nem egészen. Ugyanis orvos akartam lenni, de ami­kor levonultunk az első bon­coláshoz, bennem összeszorult valami, és a kapu felé vettem az irányt. Azóta sem mentem vissza. Nemsokára a Zeneaka­démiai zeneszerzés szakán ta­nultam Visky Jánosnál. Két év múlva pedig mint vendég­látóipari zongorista dolgoztam és dolgozom ma is. Sokat vol­tam külföldön. Először 1963- ban a Cirkusz vállalattal, Kí­na, Vietnam, Mongólia nagy­városaiban jártam, majd duó, trió és szóló szerződések jöt­tek. Az NSZK-ban Frankfurt, Svájcban Basel, majd Zürich. Ezután két év Finnország, majd újra Svájc és NSZK. Két év Kanada és újra NSZK, majd Hollandia. Idehaza kü­lönböző együttesekkel dolgoz­tam. Igen szép időszak, ami­kor Kovács Andorral voltam az Astoriában. — Úgy tudom, zeneszerzés­sel is foglalkozott? — Igen. A „Hársfák hold­fényben” és „Felhők felett” cí­mű nagyzenekarra írt szerze­ményemet és az 1962-es feszti­válgyőztes táncdalomat, a „Már hazaért a vonatunk ...” című dalt említem, melyet Mi­kes Éva énekelt. — Önt hallgatva még érthe­tetlenebb néhány kolléga men­talitása, akik már a harmin­cas éveikben „leállnak" a to­vábbképzésben és igénytelen, mondhatnánk primitív „zené­vel” rontják a szakma hírne­vét, a vendégek hangulatát. Mi a titka annak, hogyan le­het zeneileg örökké fiatalnak maradni? — Szerintem az, hogy sze­retni kell a zenét, szeretni kell a vendégeket, és becsülni kell önmagunkat. Érdeklődni kell az új dolgok iránt, még akkor is, ha azok nem is minden esetben időtállóak. Én játszom mindent, ami a közönséget ér­dekli, érdeklődését felkelti, bár a magánvéleményem is meg­van a különféle irányza­tokról. Gyűjtöm a számokat, a szövegeket. Ebben a ládában — mutat a zongora melletti kis szekrényre — 30 év gyűjtő­munka eredménye fekszik. Igyekszem a legigénytelenebb számokat is igényesen meg­harmonizálni, színesíteni énekkel, dobgéppel, orgonabe­­játszással. — Bízik abban, hogy, mond­juk, 2000- ben lesz még szóló­zongorista a vendéglátóipar­ban? — Biztos, hogy lesz! A ven­déglátóipar ugyanis anyagi megfontolásból fog mindig szólózongoristákat alkalmazni. Lesznek akkor is olyan he­lyek, ahova egyszerűen nem fér be nagyobb létszámú együttes, és a hangulat is, ami az ilyen zene mellett szól, az Barkóczy Tibor Amikor évekkel ezelőtt az OSZK behozta azt az új ren­deletét, hogy „C” kategóriá­val nem lehet külföldre men­ni, valamint a mi szakmánk ezen túl érettségihez kötött pálya lesz, enyhén szólva megoszlott a zenészek véle­ménye a fent említett intéz­kedésről. Ez valóban enyhe fogalmazás, mert az igazság az, hogy rengeteg bírálat, sőt támadás érte az OSZK illeté­keseit, nevezvén az intézkedést igazságtalannak, önkényesnek, fölöslegesnek stb. Kell-e mon­danom, hogy az „ellenzék” szinte kizárólag olyan kollé­gákból állt, akik a fenti kri­tériumokkal vagy azok egyiké­vel nem rendelkeztek. Hetekig, hónapokig képesek voltunk vitatkozni, kell-e az érettségi vagy nem, megállja-e a helyét egy „C” kategóriás külföldön, vagy sem? Egyesek annyi energiát fektettek ezek­be a vitákba, hogy azt tanu­lásra vagy gyakorlásra for­dítva elég lett volna egy érett­ségi vagy kategóriavizsgához. A legfiatalabb generációnak ez már természetes lesz, s ami a derékhadat illeti — szeren­csére minden május—június megtizedeli az „ellenzéket”, újabb „A” „B” kategóriás, érettségizett zenésszel gazda­gítva a szakmánkat. Nem célom és nem felada­tom az érettségi és a maga­sabb kategória előnyeit ecse­telni minden további kom­mentálás helyett leírom ide Rákóczi Tiborral, a lágymá­nyosi „Topáz” bár zongoristá­jával folytatott őszinte beszél­getésemet : — Tibor, úgy tudom, hogy a szakma egyik legboldogabb embere vagy, pedig nem szü­lettek ikreid, és nem nyertél a lottón, akkor miért? Dóczy Zsuzsa Nem indokolatlan, hogy a „Nemzetközi Nőnap” előtti he­tekben tárgyilagosan, nyárs­polgári előítéletektől mentesen keressük arra a választ, hogy pályánkon nőkollégáink vajon hogyan és miként tudják ösz­­szeegyeztetni családi életüket az esténkénti muzsikálással? Dóczy Zsuzsát, a KAROLI­NA eszpresszó zongoristáját kissé meglepi e párhuzamra utaló kérdés. — Soha nem okozott gondot számomra egyesek előítélete. Két gyereket neveltem fel, túlzás nélkül mondva, becsü­lettel, és ha nemcsak szívvel, hanem ésszel is készül az em­ber az esti zenélésre, akkor évtizedekig sikerül a jó idő­beosztás, az arányok harmó­niája, a munka és a magán­élet egyeztetése. S úgy gondo­lom, ha ezt érzik (és megér­zik) a vendégek, akkor nem azon tépelődnek, hogy nő vagy férfi a zongorista, hanem a ze­nét figyelik. Talán úgy tűnhet, hogy én könnyű helyzetben vagyok, mert tizedik éve dol­gozom itt a KAROLINA-ban. Ebből adódnak az örömteli gondjaim is, mert nem akarok megszokott bútordarab lenni. Ennyi év után van természe­tesen törzsközönségem, mégis minden zenekezdéskor meg is segít, hogy a „műfaj” to­vább éljen. Külföldön már most is egyre nagyobb a ke­reslet szólózongoristákat ille­tően. Még énekelni, orgonáz­­niuk sem kell, „csak” zongo­rázni. Viszont lehetőleg min­dent, és jól! — Tervei? — Szeretnék még egyszer a nyugdíj előtt külföldre menni szólózongoristaként. Természe­tesen nyugdíjasként is dolgoz­ni akarok, ha nem is olyan mértékben mint addig, mert zene nélkül nem tudom elkép­zelni az életem. Oláh Miklós — Nagyon egyszerű a vá­lasz, sikerült leérettségiznem, és megszerezni a „B” kategó­riát. — Azt hiszem, nem véletle­nül fogalmaztál úgy, hogy „sikerült” és „megszerezni”. Ne haragudj, hogy kimondom, de évekkel ezelőtt még nem beszéltél ilyen tisztelettel ezekről a dolgokról, s most, hogy megvannak, mégis ekko­ra öröm? — Ahhoz, hogy ezt meg­értsd, el kell mondanom egy pár mondatban, hogyan jutot­tam el idáig. Aránylag későn, 12 éves koromban kezdtem ze­nét tanulni. Köztudott, hogy a zongorával már 6—7 éves korban kezdenek ismerkedni a gyerekek, de szerencsére amennyi hátrányt jelentett a késői kezdés, annyi előnyöm is lett belőle, ugyanis a nálam több évvel fiatalabb gyerekek­kel szemben én sokkal fogé­konyabb voltam, jóval gyor­sabban haladtam, és ezek a kezdeti sikerélmények döntő hatással voltak rám a későb­bi pályaválasztás szempontja­kell küzdenem a mindenkori közönséggel. A zeneszünetekben néhány percig asztalunkhoz ül a helyi­ség diszkósa, aki a vasárnapi estéken szórakoztatja lemezei­vel a vendégeket. Ebből az apró közjátékból adódik a kö­vetkező kérdés. — Kedves Zsuzsa, mit gon­dol ön a diszkóról? Szükséges rossz, a kor igénye? Vagy a zenész ellenfele, netán vetély­­társa? — Egyik sem! Könnyű és olcsó lenne megszokott választ kimondani, éspedig azt, hogy az élőzenét a gép nem pótol­hatja. De nemcsak erről van szó. A mai diszkósok már va­dásznak a régi, a régebbi és még régebbi számokra. Hozzá kell tennem, hogy nem csu­pán a sokat emlegetett nosz­talgiáról van szó, inkább az a helyzet, hogy aki érzelmekre vágyik, netán szerelmes, an­nak már tizenéves korában is elege van a monoton Dzsin­­gisz kán-szerű sémákból... Tá­gasabb és nemesebb értelem­ben tapasztalható újjászüle­tés a dallamosabb számok javára. Inkább azt tapaszta­lom, hogy a mai slágerekből is, a humánusabb mondaniva­lót tartalmazók maradnak fel­színen. öt, tíz vagy tizenöt év múlva ezek jelentik a régi időkre emlékezést, és ezzel a folyamatossággal a jó zenész együtt halad. — „Leszálló ágban” lenne ezek szerint a diszkó? — Nem kárörvendően mon­dom, inkább csak magamnak hangosan, hogy szerintem né­hány éve van hátra. Ha téve­dek, az sem baj, éppen az előbb említett okok miatt. Vagyis inkább úgy fogalmaz­nék: a mi hivatásunk jövőjé­ben hiszek. — Mindig ilyen optimista volt? — Amikor annak idején el­ső zenészvizsgámra jelentkez­tem, még csak szinte „tudat alatt” készültem erre a pályá­ra. Hittem azonban a zene vi­­dámító, jobbító erejében. Ami­óta a fehér-fekete billentyűket ismerem, mindig „szórakoztat­tál. Az általános iskola el­végzése után otthagytam a zeneiskolát is. Sellei Jánoshoz kerültem tanulni, és több mint négy évig tőle igyekeztem el­sajátítani a könnyűműfaj alapjait. 19 éves koromban a Déryné Színháznál kezdtem az aktív zenész pályafutásomat zongorista, karmester, korre­petitor minőségben. Érdekes feladatok voltak, sokat tanul­tam, de 2 év után rájöttem, hogy nem ez az igazi működé­si területem, szívem a szóra­koztatózene felé húzott. Ott­hagytam a színházat, és bele­vetettem magam a vendéglátó zene mélyvizébe. Akkor még nem tudtam, milyen nehéz éveim következnek. — Milyen szempontból volt nehéz a váltás, szakmailag vagy egyéb okokból? — Szakmailag nem volt problémám, hiszen, amit az ember szívesen csinál, abba gyorsan beletanul. A baj az volt, hogy csak regiszteres működési engedélyem volt, s így csak akkor kaphattam ál­landó szerződést, ha nem volt stabil kategóriával rendelkező szabad zongorista. Így dolgoz­tam évekig a Szabadság Szál­lóban, Déry Gyurival, s bár a főnökeink szerettek, meg voltak elégedve velem, mégis minden prolongáció nagy iz­galom volt számomra, hogy maradhatok vagy sem. Arról nem beszélve, hogy a vállalat szívesen fizetett volna maga­sabb gázsit, de erre nem volt törvényes és adminisztratív lehetősége. Utána se merek számolni, mennyi pénzt vesz­tettem feleslegesen ezzel a pár év huzavonával. — Végül is mi késztetett arra, hogy belevágj a tanulás­ba? — Meguntam ezt a bizony­talanságot, rájöttem, ha a pá­lyán akarok maradni, nem is beszélve arról, hogy ha kül­földre is menni akarok, nem várhatok tovább, m­” akartam. Kaptam is a ke­zemre, amikor az első zongo­raleckéim pötyögtetésekor — ahogy akkoriban mondták — mindent „dzsesszesre" írtam át... Később a felejthetetlen Szabó „Jóska”, majd a ven­déglátóipari zenélés minden csínját-bínját ismerő Tahler Gyula bácsi volt a tanárom ... Első szerződésemet Hévízre kötöttem trióban... De az is igaz, hogy itt a KAROLINÁ- ban tanultam meg végérvé­nyesen a hivatás szépségét. Elmerengeni, összebújni, udva­­rolgatni, trécselni, névnapot ünnepelni járnak ide az em­berek. Csak így kell néznem, s így nézhetem ezt a mi fog­lalkozásunkat, mert így finom és nőies. Duhajkodó, durva és trágár emberek sajnos nem­csak a vendéglátóiparban van­nak. A szelíd szórakozást ke­resők vannak többségiben. Ha ügyesen alkalmazkodunk a mindenkori hangulathoz, nagybetűs „HANGULATTÁ” ötvöződik mindaz, ami egy esti zenés espresszóban, egy kisebb emberi közösségi elillanó kin­csévé válik. Az önvallomás szép mon­datai és a pianínó hangja még az utcára is elkísér, s tovább­oson a villamosokon a kora­tavaszi illatokban. K. A. — Voltak, akik biztattak? — Igen, nagyon sok kollé­gám biztatott, de talán Szent­­iványi László, aki jelenleg az OSZK munkatársa, piszkált rengeteget. Persze ezért a piszkálásért ma már csak há­lával és köszönettel tartozom, ez természetes. — Voltak ellendrukkerek is? — Nem, mert senki nem tudta, hogy iskolába járok. Én magam sem bíztam benne, hogy végig tudom csinálni, így aztán titkoltam, hogy ha nem sikerül, nehogy kineves­senek. Amikor aztán kezem­ben volt az érettségi, alig akartam hinni a szememnek. — És a kategóriavizsga. — Az sem volt könnyű, mert nagyon lámpalázas típus vagyok, amikor bementem vizsgázni, azt sem tudtam, hol vagyok az idegességtől. A stú­dióban Szakcsi Lakatos Béla azonban jól felkészített a vizs­gára, hozzájött egy kis szeren­cse is a tétel kihúzásánál, úgyhogy ment minden simán. — Most, hogy túl vagy a nehezén, mit jelent neked az érettségi és a „B” kategória? — A legfontosabbat, hogy talajt kaptam a lábam alá, biztosabb jövő elé nézek, ami­nek már igen itt volt az ideje, hiszen 28 éves vagyok, és 2 gyermeket kell felnevelnem. A másik, hogyha az ember ki­tűz maga elé egy célt, és azt saját erejéből megvalósítja, az olyan belső harmóniát és ön­bizalmat eredményez, amely további célok kitűzésére és megvalósítására serkent. — Mik ezek a célok? — Szeretnék egy hosszabb külföldi turnéra menni a kol­légáimmal, akikkel „Topáz” trió néven működünk, s utá­na, ha hazajöttem, nekivágok az „A” kategóriának. — Sok sikert kívánok, és köszönöm a beszélgetést. A. Z. 4 SZÓRAKOZTATÓZENÉSZEK

Next