Református Wesselényi-kollégium, Zilah, 1897

E következtetések szerint tehát több mint négy évszázadon keresztül regélt a nép, énekelt a hegedős a nagy bárdú Botondról. S mégis mégegyszer annyi időnek kellett eltelnie, míg akadt egy műköltő e század első felében, aki a kész cselekvénynyel kínál­kozó nemzeti mondát feldolgozta és ismét népszerűvé tette. A másik négy század alatt csak krónikáinkból ismerte a nemzet tanult osztálya Botond hőstettét, a­mely a nép tudatából, emlékéből épp oly korán kiveszett, amily korán elpusztította, kiölte a mohácsi veszedelem után a szomorú, nyomorúságos viszonyok szülte józan szellem hagyományos költészetünk virágait, többi mondáinkat, naiv époszunk e megbecsülhetetlen értékű töredékeit. Gruczor Gergely dolgozta fel először a Botond-mondát s ő is csak akkor, miután erejét már két époszban kipróbálta. Midőn »Botond«-ja megjelent az »Auróra« 1834. évfolyamában, az egész nemzet ismerte már benne az »Augsburgi ütközet« és »Aradi or­szággyűlés« szerzőjét és lelkesedéssel olvasta hazafias irányzatú époszait. Ma már e művek nem ragadnak el bennünket, de mint a korszellem kifolyásai s a nemzeti éposz úttörő termékei meg­érdemlik az irodalomtörténetíró tárgyalását és kegyeletét. Czuczor epikai költészete nagyobb jelentőségű, mint aminőnek pusztán az aestheticai szempont mutatja, mert keletkezése és fej­lődése, iránya és hatása sok tekintetben azonos a Vörösmartyéval. Czuczor, mint epikus, Vörösmartyval egy nyomon haladt, anélkül, hogy vele versenyezhetett, vagy közvetetlen befolyása alatt állott volna. A véletlen úgy akarta, hogy akik egy évben (1800-ban) szü­lettek, egyszerre s ugyanazon szellemtől vezérelve legyenek eposz­­írókká. Mind a ketten Aranyosrákosi Székely Sándor 1823-ban meg­jelent kis hőskölteményének (»A Székelyek Erdélyben«) hatása alatt írták meg első eposzaikat: Vörösmarty a »Talán futásá«-t, Czuczor az »Augsburgi ütközet«-et. Mindkettő a lelkes unitárius püspöktől nyert útbaigazítást, ki először fordult a magyar éposz igazi forrásához: a nemzeti mondához. Mind akettőt elsősorban a hazanyi fájdalom tette époszírókká. A. Székely Sándor kis hősköl­teménye csak sietteté fellépésüket. Vörösmarty és Czuczor megteremtői s legkiválóbb képviselői a classicai formájú nemzeti éposznak. Aranyosrákosi Székely Sán­dor csak az utat mutatta meg, melyen a magyar éposznak halad­nia kell, de az új iránynak győzedelmet és maradandó értéket csak Vörösmarty és Czuczor tudtak biztosítani. Mint epikusok mind­végig egyazon irányban hatnak, egyazon felfogástól vezettetnek, csak tehetségükben és sikereikben nyilatkozik különbség. Végképen szakítanak a XVIII. század epikusainak irányával, akik történeti hűséggel, minden költői alakítás és ihlet nélkül szed­ték rímekbe a közelmúlt eseményeit. Vörösmarty és Czuczor epo­­szaiknak tárgyait részint a mondából, részint a régibb történelemből merítik s azokat költői czéljaik szerint alakítják s dolgozzák fel. Az előzők rímes krónikáival szemben erősebb szerkezetre, egy-

Next