Żołnierz Wolności, sierpień 1970 (XXI/179-204)

1970-08-04 / nr. 181

Każdy kłos na wagę złota Ofiarna praca rolników przy sprzęcie zboża Fabryki nie zabezpieczyły na czas części zamiennych do maszyn (A) (PAP). Od kilku dni aura sprzyja pracom żniwnym. W ten sposób opóźnienia zostały już w sporej mierze nadrobione. Jest to wynik korzystnych warunków atmosferycznych i przede wszystkim niebywałego wysiłku rolników, którzy pracują w polu dosłownie od wczesnego świtu do późnych godzin nocnych, jak również zakładów remontowo-naprawczych i blisko 2 000 mechaników zgrupowanych w pogotowiach technicznych czuwających nieustannie nad sprawną pracą maszyn żniwnych. Główną trudnością jest brak części zamiennych, jak m.in. w woj. wrocławskim, gdzie z tego powodu stoi nieczynnych 20 kombajnów zbożowych oraz wiele snopowiązaiek WC-5, gdyż fabryki maszyn żniwnych w . Płocku i Starołęce nie dostarczyły zamówionych wcześniej części zamiennych. W niektórych województwach m.in. w lubelskim brakuje sznurka do snopowiązałek, którego słomą rolnicy niestety nie mogą zastąpić. Mimo tych trudności w. województwach południowo-wschodnich skoszono większą część zbóż i sporo już zwieziono, zwłaszcza żyta, którego sprzęt jest na ukończeniu. Równocześnie rolnicy tych województw wygospodarowali czas na dokonanie podorywek i zasiew poplonów na sporym obszarze ściernisk. M.in. w woj. kieleckim, gdzie rozpoczęto omłoty i dostawę nasion, głównie rzepaku, najwięcej poplomSw zasiano na terenie powiatów Busko-Zdrój, Włoszczowa i Jędrzejów. Podobnie zaawansowane są prace w sąsiednim woj. krakowskim chociaż przebiegają tam w trudniejszych warunkach spowodowanych ostatnią powodzią w wyniku której na dużych obszarach zboże można kosić tylko ręcznie. Toteż znacznie większej niż w poprzednich latach pomocy udziela tamtejszym rolnikom młodzież, której przy sprzęcie zbóż pracuje blisko 11 tys. Nie mniejsze spiętrzenie prac ma miejsce w województwach rzeszowskim i lubelskim, w których sporą część zbóż trzeba kosić ręcznie. W tych województwach z dużą. pomocą pospieszyła młodzież. Np. w lubelskim, w którym same tylko PGR-y koszą dziennie zboże na ok. tysiącu ha w pracach żniwnych pomagają dziewczęta i chłopcy z ok. tysiąca kół ZMW. Pomyślnie przebiegają prace żniwne w Wielkopolsce, gdzie skoszono ok. 80 proc. żyta i blisko połowę jęczmienia. Było to możliwe m.in. dzięki pracy maszyn żniwnych na dwie zmiany oraz włączeniu się do żniw w PGR-ach nie tylko rodzin robotników rolnych, ale także pracowników administracyjnych. Wydatnej pomocy udziela tu rolnikom młodzież, zarówno w pracach polowych jak też w sprawowaniu opieki nad dziećmi, w zorganizowanych na czas żniw 400 dziecińcach sezonowych. Na Pomorzu zespolenie wysiłku rolników z maksymalnym wykorzystaniem przeszło 14 500 ciągników, 1 055 kombajnów i prawie 6 tys. snopowiązaiek umożliwiło skoszenie zbóż z przeszło 40 tys. ha oraz. dokonanie na sporych obszarach podorywek i zasiewu poplonów ścierniskowych, a także zwiezienie części zbóż. Sprzyjająca pogoda przyspieszyła prace żniwne także w województwach północnych, a z drugiej strony spowodowała ich spiętrzenie. Np. w woj szczecińskim gdzie dotychczas skoszono dopiero ponad 80 proc. jęczmienia ozimego i 70 proc. rzepaku równocześnie we wszystkich powiatach trwa już w pełni zbiór żyta, którego w pow. Myślibórz skoszono ponad połowę. W koszalińskim koszenie żyta jest najbardziej zaawansowane na terenie powiatów południowych, przy czym w najbliższych dniach spodziewane jest tam rozooczęcie koszenia także pszenicy i jęczmienia. Sekretariat europejskiego spotkania kombatantów cbraduje w Warszawie (C) (PAP). W Polsce przebywają delegacje Jugosłowiańskiego Związku Stowarzyszeń Uczestników Wojny Ludowo-Wyzwoleńczei — Subnoru — na czele z gen. Yasilie Smajewiczem oraz Postępowego Związku Inwalidów NRF — Reichsbundu — na czele z I przewodniczącym federalnym tej organizacji — Rudolfem Kleine. Delegacje przybyły na rozpoczynające się 3 bm. posiedzenie sekretariatu europejskiego spotkania kombatantów, którego współorganizatorem jest ZBoWiD. W poniedziałek delegacje Subnoru i Reichsbundu złożyły wieńce ną Grobie Nieznanego Żołnierza w Warszawie. W uroczystości uczestniczyli: zastępca sekretarza generalnego ZG ZBoWiD — Henryk Matysiak oraz w imieniu Związku Inwalidów Wojennych PRL i Związku Ociemniałych Żołnierzy — prezes tej ostatniej organizacji — Marian Golwala. Kolejny sukces jachtu „Euros" (B) (PAP). Jacht „Euros” należący do klubu ..Brda” w Bydgoszczy, który przed kilku laty wsławił się upłynięciem Islandii, jako pierwsza polska jednostka pod żaglem odniósł kolejny sukces: przepłynął bardzo niebezpieczna cieśninę Petland miedzy Orkadami a Szkocją. Szeroka dyskusja nad projektem prawa o wykroczeniach (A) Projekt prawa o wykroczeniach, który wpłynął w tym roku pod obrady Sejmu jest obecnie szeroko dyskutowany. W terenie Wojewódzkie Zespoły Poselskie współdz-alając z wojewódzkimi komitetami Frontu Jedności Narodu organizują dyskusje przy współudziale Zrzeszenia Prawników Polskich, pracowników organów wymiaru sprawiedliwości, urzędu spraw wewnętrznych. MÓ i straży pożarnych, związków zawodowych, organizacji młodzieżowych oraz przedstawicieli prasy, radia i telewizji. Najważniejszą jednak formą popularyzacji projektu prawa o wykroczeniach są spotkania posłów z wyborcami. Jak wynika z danych kancelarii Seimu odbyło się ponad 700 spotkań, podczas których głównym tematem były problemy związane z tym nowym aktem prawnym. Najwięcej spotkań zorganizowano w woj. katowickim i w Krakowie. Na uwaprę zasługuje Inicjatywa wiązania dyskusji nad projektem prawa o wykroczeniach z dyskusja nad stanem bezpieczeństwa publicznego. W sprawozdaniu WZP w Katowicach podkreślono m. in., że spotkanie poselskie poświecone omówieniu projektu prawa o wykroczeniach stało się okazja do dokonania <»cenv porządku i bP7»vcczeństwa nubliczneeo w miastach i powiatach oraz do wysunięcia praktycznych wniosków zmierza iaeveh do poorawv sytuacji na tym odcinku. Pożytek był tym wiekszv, że w spotkaniach uczestniczyli przedstawiciele oreanów śc!zania, wymiaru sprawiedliwości. wvdziałów snraw wewnętrznych, pod których adresem skierowano wiel® wniosków. Odbywające się spotkania charakteryzuje żywa dyskusja, w której uczestnicy aprobują założenia projektu podkreślając w szczególności humanistyczny charakter projektu, zawarte w nim możliwości indywidualizowania orzekanych kar oraz szerszego uwzględnienia cech osobowości sprawcy wykroczenia. Za słuszne i celowe uznają dyskutanci zebranie w jednym akcie wszystkich najczęściej występujących wykroczeń. Podkreślano, że stworzy to warunki umacniania praworządności i skuteczniejszego egzekwowania dyscypliny społecznej. Ze szczególną aprobata spotkało się rozszerzenie katalogu środków represyjnych zwłaszcza o karę ograniczenia wolności oraz wprowadzenie pozarepresyjnych form oddziaivwania wychowawczego na sprawców wkroczeń. Również z duża aprobatą spotkało sie obostrzenie represji w stosunku do chuliganów, osób prowadzących pasożytniczy tryl) życia, recydywistów'. Podkreślano słuszność szerokiego włączeni-» czyr-ika społecznego do rozpoznawania spraw mających znamiona wykroczenia. Podczas spotkań zgłaszanych jest wiele propozycji poprawek. Nie-dotyczą one na oaół wprowadzenia do projektu nowych startów faktycznych. a są to najczęściej propozycje jaśniejszego, bardziej precyzyjnego sformułowania definicji poszczególnych wykroczeń oraz przewidzianych sankcji. Stosunkowo liczne są postulaty w sprawie zaostrzenia kar za wykroczenia w komunikacji i ruchu ćrogowym. Przekazywane sa sugestie w sprawie odmiennego traktowania wykroczeń drogowych oooełnionych przez prowadzących pojazdy w stanie nietrzeźwym, a osoby znajdujące sie w stanie wskazującym na użvcie alkoholu. Na sootkaniach w Łodzi i Warszawie wskazywano, że konstrukcja przepisów dotyczących odpowiedziałno.ści rodziców za wykroczenia pooełnione p"7ez dzieci do lat 7 jest nie dość precyzyjna. Orzecznictwo musi napotkać na trudności w udowodnieniu „naruszenia podstawowych obowiązków wynikających 7. wladzv rodzicielskiej”. Jeśli ten Drzepjs zachowa proponowane brzmienie może on — zdaniem dyskutantów — pozostać martwy. W związku z tym przepisem ujawniły się przeciwstawne tendencje: jedna — 7° rozszerzeniem odpowiedz’alności rodziców i opiekunów (Warszawa, woj. warszawskie, Bydgoszcz). dru?a — za je.i ogranieveniern (Koszalin). Nieliczne uwagi zgłoszono również do projektu ustawy o ustroju koleeiów do spraw wykroczeń. Dotyczyły one słownie dolnej granicy wieku członków kolegiów. (WER) , Wysiewa fotograficzna w Klubit MP'K „ Wschodnia Ściana" Medytacje - obiektywem pisane (Inf. wł.) Spośród wielu dostępnych publiczności wystaw artystycznych w Warszawie, otwarta w poniedziałek 3 bm. ekspozycja fotografiki Włodzimierza Gródeckiego zasługuje bez.. wątpienia na wyróżnienie. Autor, niedawny laureat III Międzynarodowego Biennale Plakatu, tym razem przedstawił wyniki swoich poszukiwań artystycznych w dziedzinie fotografii, a ściślej — jak sam to określa — kompozycji fotograficznych. Prace W. Gródeckiego. zespolone wspólnym tytułem „Medytacje", różnią się znacznie od dzieł innych fotografi ków, od dzieł, do jakich przywykliśmy. Ich cechą charakterystyczna jest przemyślany i zaangażowany stosunek do otaczającej rzeczywistości, do problemów czasu i otoczenia, w jakim przyszło artyście żvć. Środki artystycznego przekazu, jakich w tym celu używa, są proste i sugestywne. Dążąc rygorystycznie do wytkniętego celu artysta nie pozwały ponosić sie nastrojom, lecz sam proponuje pewne sytuacje graficzne, które sa odbiciem w jego świadomej refleksji. Poprzez fotomontaże i deformacje fotografii wyraża W. Gródecki swój stosunek do przyszłości, do dnia dzisiejszego, do szczęścia. Próbuje też określić siebie, człowieka: kim jest, ku czemu dąży. Ciekawe i zmuszające do zastanowienia są kompozycje, w jakich artysta przeprowadza swój rozrachunek z wojną: stare zdjęcia, jak gdyby pokryte śniegiem, fotografie betonu i drutów kolczastych. Wyłania się z nich obraz wojny, jako dzieło człowieka, które uszło spod jego kontroli i. istniejąc niezależnie, prowadzi do wyniszczenia twórców. Wystawa czynna jest w Klubie MPiK na Wschodniej Ścianie, i A) (BUSZ) UWAGA, RODZICE! Podajemy terminy przyjazdu dzieci z kolonii i obozów (A) (Inf. wł.) Kończy się już wakacyjny odpoczynek dzieci kadry i pracowników cywilnych garnizonu stołecznego, które wyjechały na drugi turnus kolonijny i obozowy. 14 sierpnia o godz. 8.35 na Dworzec Wschodni powracają pociągiem dzieci z kolonii w Rogowie. Na Dworzec Główny przyjadą dzieci z kolonii w Dziwnowie w dniu 15. Vili' godz 6.50, ze Szklarskiej Poręby 18.VII1 godz. 7.09 i obóz żeński z Żegiestowa 18.VIII godz. 5.49. Na ul. Lekarską przyjadą dzieci z Jaśkowa 20.VIII. godz. 16—17. Z kolei 23.VIII. powracaja dzieci z kolonii z Przemyśla godz.- 17—18 na ul. Lęka rską. Stęsknione mamy i ojcowie nareszcie powitają swoje pociechy i . proszeni są o punktualne przybycie po dzieci. <L. S.) Adam Kasprzak z Zambrzykowa woj. uxtrszaivskie zaraz po wykoszeniu żyta wykonał podorywkę. Natychmiast zasieje mieszankę seradeli i wyki jako poplon pod ziemniaki. Robotę wykonuje sprzętem MBM z Sobień Jezior. (Foto CAF -^r Uchymiak) jg ąg/icw/i/wfcrl^lig x/icfg/a/%/rcr 2 samoloty agresora zestrzelone przez artylerię ZRA DOKOŃCZENIE ZE STR. 1 kolejne spotkanie przedstawicieli czterech mocarstw przy ONZ, przewidziane na- środę 5 września. (A) KAIR (PAP). Jak informuje oficjalna libijska agencja prasowa, w poniedziałek po południu do Trypolisu przybyła delegacja syryjska, która weźmie udział w konferencji ministrów Spraw Zagranicznych i obrony siedmiu krajów arabskich. W skład delegacji wchodzą: generał Mustafa Tlas — pierwszy zastępca ministra Obrony i szef sztabu armii syryjskiej, - Mustafa es-Sajed — minister Spraw Zagranicznych Syrii oraz generał Awad Bagh — drugi zastępca ministra Obrony. (C) KAIR (PAP). Rzecznik wojskowy ZRA podał do wiadomości, że w poniedziałek egipska artyleria przeciwlotnicza zestrzeliła dwa samoloty izraelskie: typu „Phantom” i „Skyhawk”. Schwytano również dwóch pilotów „Phantoma”. Maszyny nieprzyjacielskie — stwierdził rzecznik — należały do grupy 26 samolotów izraelskich, które usiłowały w poniedziałek po ooludniu dokonać ataku na pozycje egipskie w rejonie Ismaili i w środkowym sektorze Kanału Sueskiego. (A) KAIR (PAP). Komunikat dowództwa Palestyńskiej Walki Zbrojnej stwierdza, że komandosi Al-Assifa zaatakowali w niedzielę izraelskie . obozy wojskowe w rejonie Maghtas w dolinie Jordanu oraz w rejonie Al-Sueida na okupowanych przez Izrael syryjskich Wzgórzach Golan. Partyzanci atakowali nieprzyjaciela przy użyciu rakiet i moździerzy zadając mu straty w ludziach i sprzęcie. Od niedzieli rana komandosi palestyńscy toczą zacięte walki z' wojskami izraelskimi w rejonie Kfar Chuba na południu Libanu. Izraelczycy użyli artylerii ciężkiej oraz skierowali do walki jednostkę pancerną. Komandosi zniszczyli dwa czołgi oraz 2 inne pojazdy wojskowe. (A) PARYŻ (PAP). Obserwatorzy polityczni zwracają uwagę na wyraźne zbliżenie w ostatnim czasie między Jemenem a Arabia Saudyjską, która postanowiła uznać władze w Sanie. W związku z tym do biegła/końca, trwajaca od 8 lat, wojna domowa między republikanami jemeńskimi a rołalistami. Jak wiadomo, po obaleniu we wrześniu 1962 roku Imama el-Badia jego zwolennicy wzniecili rebelię. korzystając następnie z broni i funduszy dostarczanych przez Arabię Saudyjską. Początkowo rząd Republiki Jemeńskiej opierał się na wojskowej pomocy egipskiej. ale po wycofaniu wojsk ZRA okazało się, że cieszy się poparciem olbrzymiej większości mieszkańców i że nie ma mowy o przywróceniu ustroju monarchistycznego w’ Jemenie. Ostatnio na stronę władz republikanów przeszło kilka plemion. które dotychczas brały udział w powstaniu rojalistycznym. W 1965 r. prezydent Kennedy chciał zakończyć wojnę w Wietnamie DOKOŃCZENIE ZE STR. I nięznych zamierza się ewakuować miejscową ludność. Polecenie takie wydał w sobotnim oświadczeniu radiowym premier Syjamu marszałek Kittikachoin. Gubernator prowincji Surirt graniczącej z Kambodżą powziął decyzje zaopatrzenia ludności w broń oraz przeprowadzenia łvgodniowych ćwiczeń z bronią. W ćwiczeniach tych ma wziąć udział 3 tys. osób. Wydano zarządzenia ograniczające swobodę poru«zania się 40 tys. uchodźców wietnamskich. "k (B) NOWY JORK (PAP). Amervkanski tygodnik „Life” zamieścił w ostatnim numerze wywiad z jednym z bylveh wsoółpracowników nrezydenta Kennedv’ego — K. O’Connelein. Najważniejszym stwierdzeniem wywiadu jest wiadomość o tym, że prezydent Kennedy, pod wpływem sugestii gen. Douglasa McArthura i senatora M. Mansfielda, postanowił wycofać wszystkie oddziały amerykańskie z Wietnamu w 1965 roku. Decyzje te podiał on na krótko przed swoją śmiercią w Dallas w listopadzie 1963 roku. Przewidywał on wycofanie sił amerykańskich z Wietnamu, wówczas jeszcze nielicznych i mających status „doradców” wojskowvc.h przy oddziałach południowmwieuiamskich po swoim ponownym w'yborze, który uwrażał za pewny w wyborach z 1964 roku. O’Connel szczegółowo opowiada o spotkaniu prezydenta z gen. McArthurem który skrytykował doradców wojskowych i domagał sie od prezydenta zaprzestania wszelkiej eskalacji wojskowej w Wietnamie. Kolejna tura rozmów moskiewskich (A) MOSKWA (PAP). W poniedziałek obradowała znów wspólna grupa robocza pod kierownictwem zastępców ministrów Spraw Zagra-» nicznych ZSRR i NRF. W niedzielę ministrowie Gromyko f Sclieel w towarzystwie paru swych współpracowników rozmawiali w mej* scowości pod Moskwą. Program poniedziałkowy nie przewidywał natomiast spotkania obu ministrów. ★ (A) BONN (PAP). Jak łnforauji DPA, sekretarz frakcji parlamentarnej SPD, Wienand omawieł w urzędzie kanclerskim, w poniedzia-i lek przed południem przebieg mo* skiewskich rokowań między delegacjami ZSRR i NRF na temat projekt tu układu- o wyrzeczeniu się siły. Wienand wchodzi w skład delegacji zachód nioniemieckiej w Moskwie, ale przybył na trzy dni — od soboty do po* niedziałku — do NRF. O If o Winzes' o znaczeniu Układu Poszdamskiep (A) BERLIN (PAP). Jak informuję ADN, w poniedziałek, na zaproszenia Rady Narodowej Frontu Narodowego, odbyło się na zamku Cecilienhof w Poczdamie, gdzie 2 sierpnia 1945 roku podpisano układ poczdamski, zebranie około stu czołowych osobistości życia politycznego i społecznego NRD, poświęcone przypomnieniu historycznej roli tego dokumentu. Minister Spraw Zagranicznych NRD, Winzer, wygłosił referat, w którym podkreślił, że podstawowe zasady układu poczdamskiego sa nadal obowiązujące pod kątem widzenia prawa międzynarodowego i że NRD zdecydowana jest konsekwentnie opierać swa politykę na tym układzie w imię pokoju i bezpieczeństwa Europy. Głównym wymogiem bezpieczeństwa europejskiego jest uznanie wyników drugiej wojny światowej, uznanie granic i integralności terytorialnej wszystkich państw europejskich. Zrozumienie tego faktu — podkreślił mówca — obejmuje coraz szersze koła również w Niemczech Zachodnich. Francuska próba nuklearna (B) PARYŻ (PAP). Francuskie Ministerstwo Obrony Narodowej Doinformowało, że w niedziele w rejonie laguny Fangataufa na Wyspach Polinezyjskich na Oceanie SpóUójńym tfóifttha'rití kolejnej próby nuklearnej z ładunkiem małej mocy. Bvł to Siódmy wybuch- w ramach tegorocznej serii francuskich nrób nuklearnych. Ostatni eksperyment lei serii zostanie przeprowadzony 15 sierpnia również w rejonie Pacyfiku. Posiedzenie prezydium rządu DOKOŃCZENIE ZE STR. 1 dalszej obniżki kosztów produkcji szeregu wyrobów przemysłowych. Dokonano — przy udziale przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości oraz prezesa Zarządu Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy — analizy działalności usługowej spółdzielczości pracy. W wyniku przeprowadzonej oceny ustalono zadani^ znacznego zwiększenia działalności usługowej spółdzielczości pracy w latach 1971—1975. Następnie rozpatrzony został projekt uchwały w sprawie poprawy stopnia wykorzystania maszyn i urządzeń, który zmierza do zagwarantowania lepszego wykorzystania istniejącego parku maszynowego i obniżenia kosztów produkcji —■ zwłaszcza przez wprowadzenie obowiązku wielozmianowej pracy i usprawnienie zagospodarowania zbędnych obrabiarek i maszyn. Rozpatrzono także projekt uchwały w sprawie zasad organizacji kontroli jakości produkcji w przedsiębiorstwach. Ktinferemja paryska wznawia obrady Nowy szef - stare koncepcje (A) Za stołem wietnamskich rokowań w Paryżu zasiadł po raz pierwszy nowy szef delegacji amerykańskiej1 amb. David Bruce, jeden z najbardziej doświadczonych dyplomatów amerykańskich. Prawie jednocześnie ucichły spekulacje na temat zawartości teczki, którą amb. Bruce zabrał ze sobą z Waszyngtonu do Paryża. Stało się tak za sprawą prezydenta Nixona. który w toku swych ostatnich konferencji prasowych podkreślił zgodność własnych, wietnamskich koncepcji z opiniami szel a reżimu w Sajgonie, prezydenta Thieu. Jeszcze przed miesiącem w Waszyngtonie dawano do zrozumienia, że Stany Zjednoczone w poszukiwaniu kompromisu nie wykluczają możliwości dyskusji nad utworzeniem koalicyjnego rządu w Sajgonie z udziałem przedstawicieli wszystkich sił politycznych w'Wietnamie Południowym. Ostatnie wypowiedzi prezydenta Nixona zaprzeczyły jednak tym sugestiom. Komentarz redakcyjny „New York Times’a’” stwierdza: „w momencie dogodnym dla skoncentrowania wszystkich wysiłków' na rzecz nowych inicjatyw w Paryżu — prezydent Nixon zwrócił swa uwagę na veto Sajgonu. Prezydent posunął się aż do stwierdzenia, że uzyskanie politycznego rozwiązania za stołem konferencyjnym w Paryżu wydaje się wysoce wątpliwre, poniew'az prezydent Thieu podkreślił, że na tym forum nie zgodzi się na utworzenie koalicyjnego rządu w Sajgonie”. Na ostatniej konferencji prasowej w- dniu 3« lipca zwróciło też uwagę powtórzone przez Nixona stwierdzenie, że amerykańska interwencja w Kambodży polepszyła perspektywy zakończenia wojny w Wietnamie. Podtrzymując tę opinię prezydent USA, znalazł się w sprzeczności z własnym sekretarzem stanu. Kogersem, który nie dalej niż w połowie lipca, po powrocie z podróży po Azji i Europie oświadczył dwukrotnie, że interwencja w Kambodży pogorszyła szansę zakończenia wojny wietnamskiej. Amb. D. Bruce został mianowany nowym negocjatorem w Paryżu bezpośrednio po wycofaniu amerykańskich oddziałów lądowych z Kambodży. Przy okazji nominacji prezydent Nixon zapewnił, ż® nowy wysłannik będzie dysponował „wielką swobodą i elastycznością”. Najświeższe wypowiedzi prezydenta sugerują, że amb. Bruce, z elastycznością i swobodą czy bez nich — nie będzie miał w Paryżu wiele nowego do powiedzenia i że jego mianowanie nie oznacza, przynajmniej obecnie, nowych amerykańskich inicjatyw za stołem w'ietnamśkich rokowań (AR) ANDRZEJ NOWALINSKI WIADOMOŚCI SKRÓCIE WICEMTN. A. WILLMANN PRZYJĄŁ H. IIOECHERLA (A) 3 bm. wicomin. spraw' zagranicznych Adam Willmann przyjął i przeprowadził dłuższa rozmowę z przebywającym w Polsce deputowanym do Bundestagu z ramienia CSU. b. ministrem spraw' wewnetrżnveh i rolnictwa NRF — Hermannem Iloecherlem. DYREKTOR CENTRUM MIESZKALNICTWA ONZ PRZEBYWAŁ Z WIZYTĄ W POLSCE (A) W poniedziałek opuścił Polskę, po kilkudniowej wizycie, dyrektor Centrum Mieszkalnictwa. Budownictwa i Planowania ONZ — Robert Joseph Crooks, przebywający w naszym kraju z ramienia Sekretariatu ONZ. W czasie pobytu w Polsce R» J. Crooks zapoznał sie z budownictwem mieszkaniowym w Warszawie i Krakowie, a także zwiedził zabytki tych miast. IZRAEL ODWOŁUJE SWYCH EKSPERTÓW Z CEJLONU (A) Władze izraelskie postanowiły odwołać swych ekspertów z Cejlonu w związku z zerwaniem przez ten kraj stosunków dyplomatycznych z rządem w Teł Awiwie. Równocześnie obserwatorzy zwracaia uwagę, że „niektóre kuła brytyjskie” spiesząc z pomocą Izraelowi wywierają presje na rząd cejloński, by zmienił swą politykę proarabską. UMOWA HANDLOWA MIĘDZY ZSRR I AUSTRIĄ (A) W poniedziałek udał się samolotem do Wiednia minister Handlu Zagranicznego ZSRR N. Patoliczew w celu zakończenia rozmów radziecko-austriackich i podpisania nowej umowy handlowej. Umowa ta dotyczyć będzie wymiany handlowej między obu krajami w latach 1971—1975. LORD CARRINGTON W NOWEJ ZELANDII (A) Brytyjski sekretarz obrony lord Carrington prowadził w poniedziałek rozmowy z członkami rządu nowozelandzkiego w Wellington na temat decyzji W. Brytanii utrzymania swej obecności wojskowej w Azji Południowo- Wschodniej. Lord Carrington rozmawia! również z premierem Nowej Zelandii K. Holyoake oraz spotkał się z członkami nowozelandzkiej Rady Obrony. COCKTAIL W AMBASADZIE PRL W MEKSYKU (A) 31 lipca ambasador PRL w Meksyku, R. Majchrzak wydał cocktail w' związku z wyjazdem do kraju pierwszego sekretarza ambasady R. Czyżyckiego. OŚWIADCZENIE RZĄDU URUGWAJU (A) Z Montevideo donoszą, że rząd urugwajski podał do wiadomości, iż nie wypuści żadnego więźnia politycznego w zamian za uwolnienie dyplomatów amerykańskiego i brazylijskiego uprowadzonych w ubiegły piątek przez partyzantów. NAGRODA LENINOWSKA DLA A. IW Al (A) W poniedziałek w ambasadzie radzieckiej w Japonii odbyła się uroczystość wręczenia Międzynarodowej Nagrody Leninowskiej „Za umacnianie pokoju między narodami”, znanemu japońskiemu działaczowi społecznemu i związkowemu A. Iwai. SERVAN-SCHREIBER ZA WYCOWANIEM WOJSK AMERYKAŃSKICH Z EUROPY (A) Jean-Jacques Servan-Schreiber, znany francuski polityk w udzielonym w niedzielę wywiadzie telewizyjnym stwierdził, że USA powinny wycofać większość swych wojsk z Europy. Dodał on, że pomogłoby to rozwiązać pewne problemy wewnętrzne, w obliczu których stoją obecnie USA. ROZMOWY RADZIECKO-AEG AŃSKIE (A) W Moskwie rozpoczęły się rozmowy na temat dalszego rozszerzenia współpracy gospodarczej ZSRR i Afganistanu. Rozmowy prowadzą minister Górnictwa i Przemysłu Afganistanu A. Mansuri i pierwszy zastępca przewodniczącego Państwowego Komitetu ZSRR d.s. Kontaktów Gospodarczych z Zagranicą, I. Archipow. I. Żiwkow zakończył wizytę na Kubie Wspólny komunikat bulgarsko-kubsński (B) SOFIA (PAP). W niedzielę 2 btru powróciła; z Hawany.-do..Sofii partyjno-rządowa delegacja Bułgarii,-, ,pod,. przewodnictwem pierwszego sekretarza KC BPK, przewodniczącego Rady Ministrów Todora Ziwkowa, która przebywała na Kubie z oficjalną wizytą na zaproszenie partii i rządu Republiki Kuby, Na sofijskim lotnisku delegację witali przedstawiciele najwyższych władz partyjnych i państwowych Bułgarii. Obecni byli szefowie i członkowie korpusu dyplomatycznego akredytowani w Sofii, a wśród nich radca polskiej ambasady, Jan Gajda. (A) HAWANA. SOFIA (PAP). Komunikat o wizycie na Kubie bułgarskiej delegacji partyjno-rządowej na czele z pierwszych sekretarzem KC BPK przewodniczącym Rady Ministrów LRB T. Ziwkowen* stwierdza- nu in-.: W cżasie wizyty dokonano wymiany hiformac4i q budownictwie socjalistycznym w obu" krajach, omówiono sprawy dalszego rozszerzenia współpracy miedzy Kuba i Bułgarią oraz sytuację międzynarodową i sytuację w ruchu komunistycznym i robotniczym. Obie strony — czytamy w komunika-» cię — wyrażają poparcie dla bohaterskiej walki narodu wietnamskiego przeciwko agresji amerykańskie!, zdecydówanie potępiają tzw. wietnamizację wojny, występują przeciwko trwającej agresji USA w Kambodży, oraz wyrażają solidarność z walką narodu łaotań*» skiego. Obie strony potępiają także agresji Izraela przeciwko krajom arabskim. Obie delegacje żądają zaprzestania prowokacji militarystów amerykańskich przeciwko KRŁ-D i potępiają politykę imperializmu amerykańskiego webe« krajów Ameryki Łacińskiej. Todor Żiwkow zaprosił Fidela Castro do odwiedzenia Bułgarii,' Gwinea w walce z kolonializmem Wywiad A. Cabrala dla „Izwiestśs" (A) MOSKWA (PAP). Sekretarz Generalny Afrykańskiej Partii Niepodległości Gwinei i Wysp Zielonego Przylądka, A. Cabral, udzielił wywiadu korespondentowi radzieckiego dziennika „Izwiestia” na temat sytuacji w Gwinei. A. Cabral wysoko ocenił pomo$ i poparcie udzielane przez ZSRR \ inne kraje socjalistyczne, stwierdza-, jąc iż „świadomość tej pomocy i po-, parcia daje nam siły w walce f wzmacnia wiarę w tryumf naszej słusznej sprawy”. Segregacja rasowa w szkołach amerykańskich (A) WASZYNGTON (PAP). Prokurator generalny USA, J. Mitchell, oświadczył w przemówieniu telewizyjnym, że w przeszło 80Ü szkolnych okręgach na południu Stanów Zjednoczonych ciągle jeszcze stosowana jest segregacja rasowa, chociaż od chwili decyzji Sądu Najwyższego USA, dotyczącej wspólnego nauczania dzieci białych i puirzyńskich minęło już 16 lat. Mitchel zaznaczył, że Departamenty Sprawiedliwości oraz Zdrowia, Oświ :‘y i Opieki Społecznej będą w nowym roku szkolnym kierować do szkół w sta* nach południowych swoich przedstawi« cieli w celu przeprowadzania integracji w systemie nauczania, aie tylko wówczas, jeśli zwrócą się o to władze miejscowe; te ostatnie jednak jak wiadomo sprzeciwiają się zdecydowanie zlikwido* waniu segregacji rasowej. Politykę administracji w tej dzie-i dżinie obserwatorzy uzasadniają tzw. południową strategią partii republikańskiej, obliczoną na pozyskanie głosów rasistów z Połud* nia podczas nadchodzących wybo, rów do Kongresu. GRECKA JUNTA przeprowadza czystkę wśród kadry oficerskiej (A) PARYŻ (PAP), Jak podaje grecka nielegalna rozgłośnia „Głos Prawdy“, ateńska junta wojskowa przeprowadza ostatnio systematyczną czystkę wśród wyższych oficerów. Jak informuje rozgłośnia, w stan spoczynku przeniesiono 4M generałów armii lądowej, jednego admirała i dwóch generałów lotnictwa. Ponadto w stan spoczynku przeniesiono wielu oficerów niższych rang, m. in. pięciu podpułkowników7, trzech majorów, dwóch kapitanów7 i trzech porucz4 ników wojsk lotniczych. Rozgłośnia „Głos Prawdy“ pod< kreślą, że akcja ta inspirowana jest przez Amerykanów, a głównie przez dowódcę amerykańskiej misji woj, skowej w Grecji, gen. Towera. Na pięć i pół miesiąca więzienia z zawieszeniem skazany został w Atenach prof. Pepelasis. Jego „przestępstwo” polegało na tym, że jako wiceprezes Banku Rolnego przyjął w latach 1964—1968 do pracy siedem osób, nie żądając od nich tzw. karty lojalności wobec obecnego reżimu w Grecji. 1 Str. 2 ■ ■■■..., ."i". ...... :...... ..są imm Żołnierz Wolności nr 181