Új Élet, 1970 (25. évfolyam, 1-24. szám)

1970-07-15 / 14. szám

Bp. bérmentesítve, Bp. 17. XXV. ÉVFOLYAM, 14. SZÁM 1970. JÚLIUS 15. Meghalt dr. Benoschowsky Imre főrabbi EGYES SZÁM­ÁRA: 3 FORINT A MAGYAR IZRAELITÁK LAPJA KÉT TRAGÉDIA Az elmúlt hetekben a fertőrákosi kőfejtő évezredes, boltozatos tárnáiban Szophoklész Oidipusz királyának nemes pátosztól átütött szavai csendültek fel a lelkes győri színészek tolmácsolásában. A klasszikus görög tragédia komor fenséget árasztó levegője megfogta a Sopronból és az ország minden részéből oda­­sereglő közönséget és bennünk önkéntelenül felvetődik a kérdés, vajon hányan gondoltak egy másik tragédiára, ami nem az ókorban játszódott le, és amelynek szerzője nem a görög drámairodalom halhatatlanja volt. Mert mi emlékezünk, emlékeznünk kell a negyedszázad előtt történt tragédiára is, amely­­nek színhelye szintén a fertőrákosi kőfejtő tárnája volt. Emlékezünk a tragédia szerep­­lőire, a több száz magyar zsidó munkaszolgá­­latosra, akiket akkor öltek halomra, a fertő­­rákosi kőfejtőben, amikor Magyarország többi részében már ránk virradt a szabadság. Meg­­vadult, kegyetlen SS és nyilas pribékek, érez­­ve, hogy gyilkos uralmuk már a vége felé jár, senkit sem kímélve, rendeztek vérfürdőt Fertőrákoson. Azóta 25 esztendő telt el. Az ő uralmuk már csak rossz, lelket felkavaró álom, és Fertőrákoson az egykori kőbányában a mű­, részet tiszta forrása fakadt fel. Amikor mi is örömmel köszöntjük a győri színház nemes és úttörő vállalkozását, úgy érezzük, nem lenne felesleges, sem ünnep­­rontás, ha a görög tragédia elkövetkező elő­­adásain néhány szavas bevezető beszédben a színház egyik tagja, ha csak pár mondatban is, megemlékezne a fertőrákosi kőbányában lejátszódott másik tragédiáról, arról a véres tragédiáról, amelynek áldozatait még ma is könnyes szemmel siratják azokat a fiúkat és férjeket, apát és gyermeket, akiket abban a korban öltek meg, amikor a költő szavaival „kéjjel öltek”, és amikor a tragédiákat nem az írók írták, hanem a megvadult, fékevesz­­tett ösztönök, a hazug és gyilkos fajelmélet szülte. Vihar Béla: A mama kabátja Unter den Linden. Este. A forgó sokaságban, hirtelen megtorpant, gyökeret vert a lábam, és döbbenettel néztem, hogy lengve, tovaszállva, ott ballag, ott előttem, a mama kék kabátja. Az volt? Talán letépték, mielőtt lehanyatlott? Ki viseli? Ki hordja? — szaggattak benső hangok. Iramodtam utána, de már sehol nem leltem: kabátkája szétfoszlott borzongó fellegekben. Nincs elévülés ! Százötvenszeres nyilasgyilkos a Fővárosi Bíróság előtt Hat gépelt oldal a vádirat és ebben a hat gépelt oldalban egy elmúlt kor, a nyilas rém­­uralom minden szennye és em­­berellenessége tükröződik visz­­sza. A Fővárosi Ügyészség a tettek elkövetése után negyed­­századdal vádolja Szemes Mi­­hály, egykori hungarista légiós szakaszparancsnokot emberek megkínzásával, kirablásával és megölésével, bizonyítva, hogy igazságszolgáltatásunk nem is­­meri a háborús bűntettek ügyében az elévülést és mind­­azokat, akiket ha későbben is, ha 25 év után is, fognak el az egykori gyilkosok sorából, tör­­vény elé állítja és ügyükben a törvény teljes szigorát alkal­­mazza. Ez a vádirat is bizo­­nyítéka annak, hogy amíg Nyugat-Németországban és másutt is, a háborús bűnösök szabadon járnak, nyugdíjat él­­veznek, vagy éppenséggel ma­­gas közjogi tisztségeket tölte­­nek be, addig hazánkban előbb-utóbb felelniük kell mindazért, amit a negyvenes években büntetlenül elkövet­­tek. SZEMES MIHÁLY BŰNLAJSTROMA Szemes Mihály sem gondol­­ta volna 1944-ben, amikor a Radetzky laktanyában, mint kiskirály, élet és halál ura, feszített a fekete hungarista egyenruhában, karján az Ár­­pádsávos karszalaggal, hogy 1970 nyarán ott fog ülni a Fő­­városi Bíróság Guidi-tanácsa előtt, hogy — az ügyészség vádirata szerint — feleljen 150 ember meggyilkolásáért, illet­­ve azok megölésére kiadott parancsa miatt. Szemes Mihály Sepsiszent­­györgyről indult el, ott volt a nyilas szervezet egyik vezető­­je, és bizonyára ott sem tét­­lenkedett. 1944 októberében katonai szolgálatra hívták be és ekkor önként kérte, hogy a Hungarista-légióba, az úgyne­­vezett Nemzeti Számonkérő Szék katonai­ alakulatába osz­­szák be, így került a Radetz­­ky laktanyába szakaszvezetői rangban, ahol beosztottaival, így többek között Lukácsi György, Simon László, Tajti István, Gonsales Sándor, és más nyilas pártszolgálatossal valóságos rémuralmat terem­­tett a laktanyába elhurcolt po­­litikai foglyok és zsidók között. Beosztásuknál fogva Kémén­­czi Imre századparancsnok utasítására — aki a felelősség­­re vonás elől Nyugatra szö­­kött — razziáztak és az utcá­­kon az elfogott katonaszöke­­vényeket, politikai és vallási üldözötteket a Radetzky Lak­­tanyába hurcolták, ahogy a vádiratban szereplő tanúk val­­lották a nyomozás során, mindegyiket, beleértve az öre­­geket és asszonyokat is, ke­­gyetlenül megkínoztak. Ezen­­kívül Szemes Mihály és társai — utóbbiakat 1948-ban az ak­­kori Népbíróság bűncselekmé­­nyeik elkövetéséért már fele­­lősségre vonta és jogerősen el­­ítélte — az óbudai téglagyár­nál is több ízben őrséget álltak és ott nemcsak a foglyokkal, hanem a látogatókkal is ke­­gyetlenkedtek. 1944. december 10-én Ké­­ménczi századparancsnok el­­igazítást tartott és közölte Szemes Mihállyal és beosztot­­taival, hogy el kell menniük a Mosonyi utcai toloncházba, ahol mintegy 5—600 embert el kell kísérniük gyalogmenetben a komáromi várbörtönbe. Az eligazításnál a hírhedt nyilas századparancsnok útmutatást adott: — Ha bárki kilép a sorból, vagy szökni akar, ki kell vé­­gezni! ELINDUL A HALAI MÉN­ÜST Szemes Mihály szakaszával átvette a foglyokat a Mosonyi utcai toloncháztól és a több­­nyíre idős férfiakat és asszo­­nyokat, akik között voltak po­­litikai foglyok és közbűntette­­sek is, de túlnyomó részben sárga csillagos zsidók. Sora­­koztatta őket és a szerencsét­­lenek a toloncházból visszaka­­pott értékeikkel, kis motyójuk­­kal elindultak a nagy menetre. Az első gyilkosságot — a vádiratban foglaltak szerint — Szemes Mihály már a Duna­­parton a Lánchíd előtt követte el, amikor két férfit, akik ne­­hezebben mentek, kiléptetett a sorból és revolverével tarkón lőtte őket. A halálmenet először Buda­­keszin kapott pihenőt, ahol a mozihelyiségbe zsúfolták be a teljesen kimerült embereket, majd reggel tovább mentek. Zsámbék határánál Szemes Mihály négy nőre rászólt, akik már alig vánszorogtak, hogy nyugodtan üljenek le az út szé­­lére, majd jön egy szekér és az felveszi őket. Ezután maga mellé vette Lukácsi György, Simon László, a büntetése ki­­töltése után 1956-ban Nyugat­­ra szökött Muhari nevű keret­­legényeket és rájuk szólt, hogy az asszonyokat, akik között egy anya a leányával volt, szúrják le. A nyilasok először puskatus­­sal leütötték a négy asszonyt, majd felemelték puskájukat, hogy leszúrják őket. Szemes Mihály ekkor, ahogy az ügyészségen és a tárgyalá­­son is vallotta, ״ megsajnálta az asszonyokat”, ״ könyörület­­ből” előkapta revolverét és a szerencsétlen nőket tarkón lőt­­te. öt napig tartott a halálme­­net Komáromig és ez alatt az öt nap alatt mintegy 150 asz­­szonyt és férfit öltek meg az országúton Szemes és társai. VÁDOL AZ ÜGYÉSZSÉG Ez év tavaszán kezdődött a Fővárosi Ügyészség nyomozása Szemes Mihály ellen, aki 1948- ban az akkori tárgyaláson úgy kerülte el a jogos felelősségre vonást és büntetést, hogy szovjet hadifogságban volt. Onnan 1950-ben jött meg, mint volt nyilast, internálták és anélkül, hogy ügyét alaposab­­ban kivizsgálták volna. 1953- ban az internálótáborok fel­­oszlatásánál őt is szabadlábra helyezték. Ekkor a volt tömeg­­gyilkos, aki a most lefolytatott eljárás során 9, önkezével vég­­rehajtott gyilkosságot beismert, és aki ellen a kihallgatott ta­­núk, közöttük a már egyszer el­­ítélt volt tettestársai, vallomá­­sa alapján az ügyészség 17 rendbeli gyilkosságot bizonyí­­tottnak vesz, s jobbnak látta, ha olyan vidékre költözik, ahol véres múltját nem isme­­rik. Így telepedett le Miskol­­con, ahol mint kőműves segéd dolgozott 1970 márciusáig, amikor a halálmenet egyik volt szenvedő tagja felismerte. A Fővárosi Ügyészség azon­­nal letartóztatásba helyezte, és azóta is mint tébécés, a tököli rabkórház lakója. Az egykori tömeggyilkos ma mindent természetesen fasisz­­ta szokás szerint a megszökött századparancsnokra, Kémén­­czi Imrére igyekszik rákenni,­­ ahogy az ügyészségen és az eddigi tárgyalásokon is vallot­­ta. ״ csak’ kilenc gyilkosságot, ismert be, a többire nem em­­lékezik, illetőleg tagadja. Azt is tagadja, hogy áldozatait ki­­fosztotta volna, viszont ez el­­len szól az időközben exhu­­mált 150 halott néma tanúval­­lomása, akiket még felső ruhá­­juktól is megfosztva találtak az utakon, és így is tünették el őket Zsámbékon, Tatán, Szőnyben, Budakeszin és más falvakban. Szemes Mihály, ha későn is, de végre elnyeri méltó bünte­­tését. Nem célunk a vádirat és az eddigi tárgyalásokon el­­hangzott szörnyűségeket is­­mertetni, csupán Simon Jó­­zsefné, a szőnyi zsidó temető gondozójának vallomásából idézünk: — 1944 decemberében egy éjszaka Nyikos András és Rep­­nyák András szőnyi nyilasok egy lovasszekérrel behajtottak a zsidó temetőbe és ledobtak 38 hullát. Nesze, te zsidóbé­­renc, elhoztam a zsidóidat! Egyikükön sem volt felsőruha, egyiknél sem találtunk egy iratot, vagy bármilyen érték­­tárgyat és mindegyiket tarkón lőtték — vallja még negyed­­század után is az elmúlt bor­­zalmas éjszaka hatása alatt sírva a szőnyi temető gondo­­zója. Így fekszik a Budapest és Komárom közötti falvakban 150 névtelen mártír, akiket Szemes Mihály és társai öltek meg. A tárgyalás a gyilkos ellen még folyik. ítélet augusztus végén hangzik el, amikor Sze­­mes Mihálynak is rá kell döb­­bennie, hogy ebben az ország­­ban a háborús bűnösök ügyé­­ben­ nincs elévülés! Zsadányi Oszkár AZ ÍRÁSTUDÓK FELELŐSSÉGE írta: dr. Máté Miklós főrabbi Különös emberről, kiemelkedő egyéniségről, egy pogány prófétáról, Bileámról beszél szent­­írásunknak a következő szombaton felolva­­sandó heti szakasza. Moáb királya, Bálák kö­­veteket küld hozzá kétszer is az ezredévek­­kel ezelőtt pusztában vándorló zsidóság meg­­átkozására. Első ízben nem megy el, vissza­­utasítja a meghívást, másodszorra útnak in­­dul, de belső ellenállással, nem szívesen. Ál­­láspontja azonban mindkét esetben szilárd, egyértelmű, megváltoztathatatlan. Azt mond­­ja, azt üzeni: eljárásomban a döntő a lelki­­ismeretem szava, arra fogok mindig hallgat­­ni; annak sugallata szerint fogok mindig és mindenütt cselekedni. Moáb királya várhatja kérése teljesítését. Ez az ő dolga. Én azonban csak a meggyőződésemet fogom képviselni, hitem szerint fogok eljárni. Ez pedig nem piaci portéka. Nem vásárolható meg semmiért. Vagy ahogy a biblia szövege elmondja ezt: ha Bálák, Moáb királya házát, palotáját megtöl­­tené ezüsttel, arannyal, drágasággal, kincs­­csel és nékem adná azt, akkor sem hághatom át az Úrnak, az én Istenemnek a szavát, hogy bármi mást műveljek. És ez a pogány próféta áldást mond a zsi­­dóságra. Nem hat rá kérő szó, királyi tekin­­tély, nem tudja megváltoztatni semmi a vi­­lágon. Igaznak látja a zsidóság tanításait, építőnek erkölcsi törvényeit, áldást mond. Az írástudók felelőssége, meggyőződésüknek a szi­­lárdsága szól belőle, nyilatkozik meg benne. Nem tudja úgy elképzelni az Isten képmására teremtett embert, hogy hallgat, midőn be­­szélni kellene, hogy más van a szívében és más szólal meg beszédében, csak úgy látja biztosítottnak az ember jobb sorsát, boldo­­gabb életét, ha az emberek, akiknek szerepük van az élet formálásában, a történet irányí­­tásában lelkiismeretük szava szerint dolgoz­­nak, munkálkodnak. És kinek nincs ilyen fel­­adata az életben? Minden embernek. Egyik­­nek több, a­ másiknak kevesebb. Minden élő embernek van tennivalója, elégeznivalója ma­­gával való törődésén túl embertársaiért, egy békés világ megvalósításáért. Egyenes, jelle­­mes embereket akar látni a pogány próféta, mindig a lelkiismeretük szavára hallgatókat, aszerint cselekvőket. Egyik hivatása lehet na­­gyobb — erre hívta el az élet, a másiké le­­het kisebb — erre jelölte ki a sors, de min­­denkinek el kell végeznie reá bízott köteles­­ségét ebben az életben. Bileám egyik áldása még az utat is megjelöli erre, az, amelyben így szól: mily szépek sátraid, Jákob, hajlé­­kaid, Izrael! Régi talmudi bölcseink a „sát­­rak” szót a templomokra, ,,hajlékaid” szót az iskolákra magyarázzák. Bileám nem így ér­­tette, de a zsidó bölcsek így értelmezték: a templomból áradjon ki az életbe minden, amit követel az Isten az embertől: a megértés, a bizalom, a szeretet és az igazság szava, és a iskolákban váljék mindez készséggé, gyakor­­lattá az ember életében, így épül szebbé a világ, jobbá az ember, az emberiség. És milyen különös jelenség, hogy erre a ki­­emelkedő pogány prófétára, Bileámra a zsidó hagyományos szemlélet gyanakvással tekint. Nem hisz neki, nem bízik szavában, pedig leírta, megerősítette azokat a szentírás. Éppen ezért nyugodtan elmondhatjuk róla, teljesí­­tette az írástudók kötelességét, akiknek min­­den korban különleges szerep jut az ember, az emberiség, a világ formálásában. És kü­­lönös tünemény az is, a világnak megfelelő, az igazságot kihangsúlyozó, hogy ennek a po­­gány prófétának szavaival kezdődik a zsidó imakönyv, az isten dicsőségét hirdető, a hozzá szóló himnuszokat tartalmazó: ״ mily szépek sátraid Jákob, hajlékaid Izrael”! ״ Templo­­maid, tanházaid”: áthatja azokat, át kell hat­­ni azokat egy emelkedett szellemiségnek, az emberiség szebb jövőjét állhatatosan építő erkölcsiségnek. És nem véletlen az sem, hogy a pogány Bi­­leámról szóló heti szakasz mellé prófétai sza­­kaszként egy nála sokkal későbben élő zsidó próféta könyvéből való fejezet került, amely­­ben levő tanítás a maga általános megfogal­­mazásában minden különbséget elmos ember és ember között. A következőket mondja: megmondatott néked ember, hogy mi a jó, mit kíván tőled az Örökkévaló, cselekedj jo­­got, becsüld a szeretetet és járj alázatosan Istened előtt. Az ember feladata jog, szere­­tet, alázatosság ezen a földön. Évezredek táv­­latából szól, messzi korokból hangzik felénk, de örökségünk, kincsünk ma is, előbbre vi­­vőnk, magasba lendítünk m­a is.

Next