Zycie Warszawy, listopad 1969 (XXVI/261-285)

1969-11-08 / nr. 267

ŻYCIC WARSZAWY ROK XXVI NR 267 (8112) SOBOTA, 8 LISTOPADA 1969 R. CENA 50 GR W 52 rocznicę Rewolucji Październikowej Wielka defilada na Placu Czerwonym w - pokazem potęgi sil zbrojnych ZSRR Manifestacja młodzieży, sportowców i ludności Moskwy Zgromadzone tłumy gorąco powitały zajmujących miejsca na trybunie honorowej Mauzoleum Lenina — L. Breżniewa, A. Kosygina, N. Podgórnego i in. przywódców radzieckich. Wśród gości, którzy zapełnili trybuny na Placu Czerwonym znajdowało sie wielu zagranicznych gości oraz robotników, kołchoźników, działaczy na polu nauki i kultury, członków korpusu dyplomatycznego. Po odebraniu raportu złożonego przez dowódcę defr lady generała pułkownika J. Iwanowskiego, minister obrony ZSRR, marszałek A, Greczko w otwartym samochodzie dokonał orzecladu wojsk stojących na Placu Czerwonym i sąsiednich ulicach. Następnie z trybunv Mauzoleum Lenina marszałek wygłosił przemówienie. Przemówienie min. A. Greczki W imieniu Komitetu Centralnego KPZR i rządu radzieckiego oraz na ich polecenie pozdrawiam Was i składam życzenia z okazji ogólnonarodowego święta — 52 rocznicy Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej. Obecnie święto październikowe obchodzimy w sytuacji, gdy toczy się ogólnonarodowa walka o urzeczywistnienie historycznych uchwał XXIII zjazdu partii, przedterminowe wykonanie planu c 5-letniego. W ogólnonarodowym współzawodnictwie na cześć setnej rocznicy urodzin Włodzimierza Lenina osiągnięto nowe sukcesy w rozwoju gospodarki. Coraz pełniej zaspokaja się rosnące potrzeby materialne i duchowe ludzi radzieckich, coraz potężniejsza piękniejsza staje się nasza socjalii styczna ojczyzna. ' Niedawny grupowy lot trzech statków kosmicznych jest wspaniałym zwycięstwem naszego narodu w podboju przestworzy, świadectwem wysokiego poziomu rozwoju radzieckiej nauki i techniki. Dalsze sukcesy w budowie socjalizmu osiągnęli ludzie pracy bratnich krajów. Stale umacnia lię jedność państw socjalistycznych, doskonali organizacja Układu Warszawskiego. Zakończone niedawno rozmowy radziecko-czechosłowackie są jeszcze jednym świedectwem rosnącej zwartości naszych krajów i całej wspólnoty socjalistycznej. Z każdym rOkiCiii wzmagają sl? walki klasowe w krajach kapitału. Rozszerza się ruch przeciw imperializmowi, o wolność niezależność i postęp społeczny w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej. Cały świat widzi teraz, że agresja rządzących Kół USA w Wietnamie nie ma perspektyw» na przyszłość. Nieprzerwanie rozwija się walka narodów arabskich likwidację następstw agresji izrao elskiej. W tych warunkach imperializm podejmuje zaciekłe wysiłki, aby przedłużyć swe istnienie. Stara się on wszelkimi środkami zahamować rozwój krajów wspólnoty socjalistycznej, światowego ruchu robotniczego i ruchu narodowowyzwoleńczego. Partia komunistyczna 1 rząd radziecki, wdrażając wolę swego narodu 1 żywotne Interesy mas pracujących całego świata, konsekwentnie i nieprzejednanie walczą o udaremnienie agresywnych planów imperializmu, o zapobieżenie groźbie wojny światowej, o stworzenie systemu bezpieczeństwa zbiorowego w Europie. Jednocześnie przejawiamy nie słabnącą troskę o ^/.inociiienie potencjału obronnego nafszej Oj> czyzny. Nasze okryte chwałą siły zbrojne stanowią niezwyciężony bastion wielkich zdobyczy Paź* dziernika, sprawy pokoju j socjalizmu. Są wyposażone w pierwszorzędną technikę bojową i broń. Nasza armia i finta jest bezgranicznie oddana sw»ej ojczyźnie, jest wyszkolona zgodnie ze współ czesnym! wymaganiami i zdolna do wykonania z honorem każdego zadania, postawionego partię komunistyczną i rząd przea radziecki. Niech żyje 52 rocznica Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej! Niech żyje bohaterski naród radziecki i jego siły zbrojne! Chwała Komuhistycznej Partii Związku Radzieckiego i jej Leninowskiemu Komitetowi Centralnemu Zgodnie z tradycją defiladę wojskową rozpoczął oddział młodych doboszów. Jedna za drugą przeszły kolumny elewów akademii wojskowych — ogólnowojskowej im. Frunze-go, politycznej — im. Lenina, wojsk inżynieryjnych im Dzierżyńskiego, wojsk pancernych im. Malinowskiego, lotniczych — im. Gagarina i innych. Oto na plac wkracza inżynieryjna szkoła marynarki wojennej. Jej wychowankowie to budowniczowie nowoczesnej radzieckiej floty wojennej, w której normalna już rzeczą jest napęd atomowy broń rakietowo-jądrowa, urządzenia radiowo-elektronowe i automatyczne. Następna kolumna — to wojska ochrony pogranicza, piechota- morska w czarnych beretach i szczególnie gorąco witani przez trybuny wychowankowie szkól woj(P) Pokój, socjalizm, nierozerwalna przyjaźń i braterstwo polsko-radzieckie — otc skowych im. Suworowa i Nachimowa. Chwila ciszy i Plac Czerwony napełnia się warkotem silników. Oddziały Tamańskiej Dywizji transporterach Pancernej na różnych typów rozpoczynają drugą część defilady. Za dywizją tamańską pojawiają się wojska desantowe. Towarzyszą im samobieżne działa dysponujące wielką silą ognia. Z kolej na Plac Czerwony wjeżdżają czołgi Dywizji Kantemirowskiej, która czasie drugiej wojny świaw towej wsławiła się udzieleniem pomocy walczącym powstańcom Pragi. Przejecha(DOKONCZENIE NA STR. 2) dominujące akcenty uroczystych obchodów, które 7 bm. — w dniu 52 rocznicy Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej — odbyły się w całym kraju. Ambasador ZSRR w Polsce — A. Aristow wydał w piątek przyjęcie w siedzibie ambasady Związku Radzieckiego w Warszawie. Na przyjęcie przybyli członkowie najwyższych władz partyjnych i państwowych; Wł. Gomułka, M. Spychalski, J. Cyrankiewicz, S. Jędrychowski, I. Loga-Sowiński, R. Strzelecki, J. Tejchma, M. Jagielski, P. Jaroszewicz, M. Moczar, J. Szydlak, Cz. Wycech, Z. Moskwa, członkowie Rady Państwa, wicepremierzy, ministrowie, posłowie na Sejm PRL, generalicja WP, członkowie władz naczelnych TPPR, organizacji społecznych i młodzieżowych, przedstawiciele świata nauki i kultury, dziennikarze. Przybyli weterani polskiego międzynarodowego ruchu rewolui cyjnego i robotniczego, b. dowódcy odrodzonego na ziemi radzieci kiej Ludowego Wojska Polskiego oddziałów partyzanckich. wśród nich b. dowódca ŁWP — a marszałek Polski M. Rola-Żymierski. Obecni byli szefowie i członkowie przedstawicielstw dyplomatycznych. Przyjęcie upłynęło w niezwykle serdecznej atmosferze. Przyjęcia w Krakowie i Gdańska W konsulacie ZSRR w Krakowie odbyło się przyjęcie wydane przez konsula radzieckiego Wł. Niestierowicza. W przyjęciu wzięli udział członkowie Biura Politycznego KC, I sekretarze KW PZPR w Katowicach i Rzeszowie — E. Gierek i Wł. Kruczek, I sekretarz KW PZPR w Krakowie — Cz. Domagała, I sekretarz KW a PZPR w Kielcach — T. Rudolf, także przedstawiciele władz państwowych oraz świata nauki i kultury. W przyjęciu wydanym przez konsula generalnego ZSRR na Wybrzeżu I. Borisowa wziął udział członek Biura Politycznego KC, I sekretarz KW PZPR w Gdańsku — St. Kociołek. Obecni byli przedstawiciele władz partyjnych i państwowych, organizacji społecznych oraz św.ata nauki i kultury. W Wadowicach na placu im. Armii Czerwonej odsłonięto pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Radzieckich i Polskich, ufundowany przez społeczeństwo Ziemi Wadowickiej. Pamięć poległych żołnierzy radzieckich uczczono honorową salwą i złożeniem na ich mogiłach licznych wiązanek kwiatów. Amb. A. Aristow przed kamerami TV (W) Miliony telewidzów całego kraju z wielkim zainteresowaniem wysłuchały piątek wieczorem przemówiew nia ambasadora ZSRR w Polsce A. Aristowa, który w dniu 52 rocznicy Rewolucji Październikowej przekazał narodowi polskiemu gorące pozdrowienia od narodów ZSRR za pośrednictwem polskiej TV. Ambasador A. Aristow omówił na wstępie wszechstronne osiągnięcia narodów ZSRR w £?-leciu, (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Cały kraj uczci! rocznicę Wielkiego Października W. Gomułka, H. Spychalski i J. Cyrankiewicz na przyjęciu w ambasadzie Zw. Radzieckiego (P) Trzystopniowe rakiety międzykontynentalne w czasie defilady. CAF — Interphotc MOSKWA (PAP). Wczoraj odbyła się w Moskwie na Placu Czerwonym tradycyjna defilada na cześć 52 rpcznicy Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej' fP) W salach ambasadij ZSRR. Od lewej: J. Cyrankiewicz, W. Gomułka, A. Aristow, M. Spychalski, S. Jędrychowski. rot. — CAF Nawiązanie stosunków dyplomatycznych Polska - Ekwador (C) Rządy Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Republiki Ekwadoru, ożywione pragnieniem dalszego rozszerzenia wzajemnych stosunków i współpracy, zgodnie z zasadami Karty Narodów Zjednoczonych — postanowiły wznowić stosunki dyplomatyczne z dniem 7 listopada 1969 r. Przedstawicielstwa dyplomatyczne na szczeblu ambasad zostaną ustanowione w Warszawie i w Quito. Podpisania doaumentow w te: sprawie dokonali z upoważnienie swych rządów w dniu 7 bm. w Caracas: ambasador PRL w Wenezueli dr W. .Jurasz i charge d.affaires a. i. Ekwadoru w Wenezueli min. Luis Yepez Calisto 20 - 30 listopada Dni Książki „Człowiek - świat - polityka” (Informacja własna) (B) W okresie od 20 do 30 listopada odbędą się w całym kraju Dni Książki „Czlowiek-świat-polityka”. Otwierając konferencję prasową, poświęconą tegorocznej Dekadzie, minister kultury sztuki, L. Motyka podkreśli! i iż inicjatywa ta, podjęta przed trzema laty, wywołała żywy oddźwięk wśród społeczeństwa, Plon Dekady * r. ab. wyrazi) się m. in. liczbą 8500 wystaw książkowych, 2500 spotkań z autorami, wydawcami i działaczami politycznymi, 3000 wieczorów dyskusyjnych i 3000 odczytów Rzecz jasna, dorobek listopadowych „Dni Książki” mierzy się nie tylko ilością organizowanych imprez. Dekada wpłynęła w znacznym stopniu na wzrost czyletnictwa, rozszerzyła zainte resowania książka społeczno-polityczną, przyczyniła się do pogłębienia wiedzy o problemach naszego kraju i współczesnego świata. Tegoroczne Dni Książki przypadają na okres obchodów, związanych z 100 rocznicą urodzin Lenina. Dekada będzie więc miała m. in. na celu zaznajomienie społeczeństwa z ideałami Lenina, z jego dorobkiem teoretycznym i praktycznym, z współczesnym rewolucyjnym ruchem robotniczym. Podjęta zostanie również szeroka popularyzacja książek, traktujących c naszych osiągnięciach i dorobku w związku z 25-leciem PRL, a także wydawnictw, poświęconych problematyce ostatniej wojny i 30 rocznicy hitlerowskiej .napaści na Polskę. W polu widzenia czytelnika znajdą się również książki omawiające procesy budownictwa socjalistycznego, prace z. dziedziny polityki międzynarodowej oraz literatura społeczno-polityczna podejmująca aktualne zagadnienia naszej współczesności. W ciągu trwania Dekady organizowane będą w zakładach pracy, szkołach, wyższych uczelniach, ośrodkach młodzieżowych, klubach wiejskich, bibliotekach i księgarniach liczne imprezy, propagujące książkę społecznopolityczną. Planuje się t urządzanie dyskusji nad wybranymi książkami, spotkań z autorami oraz działaczami, konkursów czytelniczych i wystaw książkowych. Rozwinięte zostaną formy kolportażu w zakładach pracy i na wsi, planuje się także kiermasze i subskrypcje książek t zakresu literatury społeczno-politycznej. Centralna impreza, inaugurująca Dni Książki „Czlowiek-świat-polityka” odbędzie się 20 bm. w Rzeszowie, końcowym akcentem dekady staną się obrady walnego zgromadzenia członków Spółdzielni Wydawniczej „Książki i Wiedzy” — placówki wiodącej w publikowaniu literatury społeczno-politycznej. Udział w tegorocznej imprezie zgłosiło 1Ó , wydawnictw książkowych, a tafeże Dom Książki i „Ruch”. Wydrukowany już został specjalny katalog, zawierający tytuły objęte „Dniami” oraz katalog czasopism dźwiękowych, przeznaczony do użytku zakładów przemysłowych, domów kuL tury i świetlic. ‘ (be) Przemówienie Nixona wyrazem polityki wojny i agresji Oświadczenie rządu DRW Nasilenie ataków partyzanckich • Walki w Sajgonie HANOI (PAP). Jak już informowaliśmy rząd DRW opublikował 6 bm. oświadczenie w związku z przemówieniem na temat problemu wietnamskiego, wygłoszonym przez prezydenta USA, Nixona, 3 listopada. Oświadczenie określa to przemówienie jako wyraz polityki wojny i agresji prowadzonej przez imperialistów amerykańskich, w celu ustanowienia swej hegemonii nad światem i pełnienia roli międzynarodowego żandarma, dławiącego ruchy narodowowyzwoleńcze. Jest zupełnie oczywiste — gtosi oświadczenie — że prezydent Nixon nie chce położyć kresu wojnie, lecz pragnie jej „wietnamizacji”, tzn. zmuszenia Wietnamczyków do wałczenia z Wietnamczykami w interesie podżegaczy woiennvch Przemówienie prezydenta Nixona wygłoszone 3 listopada jest przemówieniem wojennym, a przedstawiony w nim „plan pokoju” jest kruczkiem, mającym na celu kontynuowanie wojny Oświadczenie określa to przemówienie, jako wyzwanie rzucone narodowi wietnamskiemu i narodom całego świata oraz postępowym ludziom w USA, którzy kategorycznie domagają się, aln rząd Nixona położył kres agresj w Wietnamie. Przyczyną obecnej, poważnej sytuacji w Wietnamie podkreśla rząd DRW — jest interwencja i agresja USA. Polityka prezydenta Nixona obliczona jest na kontynuowanie agresywnej wojny, a nie na dążenie do politycznego uregulowania problemu wietnamskiego. Sprawiedliwe rozwiązanie problemu wietnamskiego — czytamy w oświadczeniu — powinno opierać się na poszanowaniu praw narodu wietnamskiego i prawa ludności Wietnamu płd do samookreślenia. USA powinny zaprzestać agresji, wycofać całkowicie i bez żadnych warunków z Wietnamu płd wojska swoje i innych krajów, należących do ich obozu. Powinny one zaprzestać próh popierania marionetkowego rządu i umożliwić ludności Wietnamu płd. rozwiązywanie we własnym zakresie spraw wewnętrznych bez żadnej ingerencji z zewnątrz. W takim duchu utrzymany jest 10-punktowy plan rozwiązania globalnego, przez NEW Wietnamu przedłożony Południowego i TRR Republiki Wietnamu Południowego. Naród wietnamski i rząd DRW — czytamy w oświadczeniu — apelują do rządów i narodów bratnich krajów socjalistycznych, do rządów i narodów krajów miłujących pokój i sprawiedliwość oraz dc międzynarodowych organizacji i narodów całego świata zwiększenie poparcia i pomoo cy dla wałki narodu wietnamskiego z amerykańską agresją, walki o ocalenie narodowe. (C) W USA przeciw wojnie NOWY JORK (PAP). Korespondent PAP red. S. Głąbiński pisze z Nowego Jorku: W Stanach Zjednoczonych trwają przygotowania do demonstracji jakich nie było w historii USA Przemówienie Nixona zmusza miliony Amerykanów do wyrażenia protestu przeciwko wojnie. Słowa te wypowiedziane przez wydawcy jednej z największych w Stanach gazet uniwersyteckich „Cornell Daily Sun” przytacza dziennik „Washington Post’* w obszernej informacji na temat przygotować do demonstracji antywojennych. Podobnych wypowiedzi jest wiele. Publikuje je prasa codzienna, padają one na licznych wiecach, »wypowiadane są w wywiadacli telewizyjnych z udziałem przed stawicieli komitetów nowego morn toriiim Waszyngtoński komitet przygotowujący moratorium podał dc wiadomości publicznej, że w dniach od 14 do 16 bm. w Waszyngtonie odbędą się dwie centralne demonstracje. Pierwszą będzie „marsz przeciwko śmierci” Przewiduje się, że weźmie w nim udział 45 tys. osób, tylu, ilu Amerjrkanów poległo w Wietnamie. Każdy z demonstrantów nieś! będzie tabliczkę z wypisanym na niej nazwiskiem amerykańskiegc żołnierza, który zginął w Azj południowo-wschodniej. Pochó: trwać ma łącznie 40 godzin, trasa jego przebiega po trójkącie a wytyczonym przez cmentarz wojskowy Arlington, Biały Dom l Kongres USA. Bezpośrednio po zakończeniu tego marszu, w dniu 15 bm. główną ulicą Waszyngtonu „Pennsyl* wania Avenue” prowadząca z Kapitolu do Białego Domu przeciągnie masowy pochód protestacyjny, w którym jak się przewiduje, weźmie udział co najmniej 200 tys. osób przybyłych z różnych miast i rejonów USA. (A) Rezolucja 50 senatorów USiS WASZYNGTON (PAP). Pięćdziesięciu członków Senatu USA podpisało projekt wspólnej rezolucji opracowanej przez przywódców obydwu partii — republikanina sen. Scotta i demokratę sen, Mansfielda. Rezolucja ta wyraża poparcie dia dążeń do pertraktacji w sprawie ustanowienia pokoju w Wietnamie, a jednocześnie domaga się, by prezydent Nixon zaproponował rządowi DRW ogłoszenie wzajemnego przerwania ognia. (W) Siły wyzwoleńcze otnkuia LONDYN' (PAP). Dowództwo amerykańskie w Sajgonie — donosi agencja Reutera — zakomunikowało w piątek, że w ciągu ostatnich 24 godzin, siiy partyzanckie w południowym Wietnamie przeprowadziły 68 ataków artyleryjskich w różnych częściach kraju. Dowódca sił USA w 11 prowincjach wokół Sajgonu, gen. J. Ewell oznajmił reporterom, że ostatnie ataki partyzanckie przypominają swymi rozmiarami ofensywę zimowo-wiosenną. Po przeszło rocznej przerwie w piątek rano siły partyzanckie stoczyły walki w obrębie Sajgonu. Dwa plutony sił wyzwoleńczych — jak wynika z depesz.y Reutera — zaatakowały kwaterę pnlir.il sajgońskiej w dzielnicy Cholou. Doszło do zaciekłych walk. Reżimowe władze sajgońskie wyrażają obawę, że do stolicy przemknęły dalsze pododdziały partyzanckie. Policja reżimowa przystąpiła do przeszukiwania dzielnic Sa’gonu, w których podejrzewa obecność partyzantów. (W) Polska — Bulgaria w Radiu i TV (B) Kibice z całego kraju będą mogli w niedzielę, 9 bm, obejrzeć na ekranach TV międzynarodowy mecz piłkarski 2 cyklu eliminacji do mistrzostw świata Poiska—■ Bułgaria. Początek transmisji spotkania ze Stadionu X-lecia w Warszawie o godz. 11.55. Również Polskie Radio nada sprawozdanie a całości, od godz. 12, w programie I. (rs] Minus 10 stopni w Rzeszowie Możliwe ocieplenie od zachodu (B) Po raz pierwszy tej jesieni zanotowano duże spadki temperatury: do minus 10 st. w Rzeszowie i Zamościu, po minus 8 i 9 st. w Kielcach, Przemyślu i Muszynie. Warszawa miała minus 4. Prognozy meteorologów przewidują ustąpienie mroźnej fali po-wietrzą arktycznego na. wschód Zapowiada się więc stopniowe ocieplenie. Dziś w kraju pogoda będzie początkowo słoneczna a zachmurzenie niewielkie i umiarkowane Na zachodzie kraju zaznaczy się jednak wzrost zachmurzenia aż do wystąpienia opadów deszczu Po nocnych spadkach temperatury już tylko do minus 1 st. na zachodzie, do minus 3 st. w centrum i do minus 4—5 st. na wschodzie — w ciągu dnia nastąpi ocieplenie do 8 st. na zachodzie, do 5 st. w centrum i dc 4 st. na wschodzie. Wiatry będą umiarkowane z kierunków południowych. W Warszawie pogoda będzie c zachmurzeniu niewielkim. Możliwy wzrost zachmurzenia. Temperatura w dzień do ok. 5—6 st a w nocy około zera st. Wiatry słabe z kierunków południowych Słońce wzeszło o godz. 6.43 zajdzie o godz. lo. 55. Imieniny obchodzą: Sewer i Gotfryd. (WICHEREK) Depesza NK ZSL do przywódców radzieckich (C) Z okazji 52 rocznicy Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej, prezes Naczelnego Komitetu ZSL, marszałek Sejmu — Cz. Wycech wystosował w imieniu wszystkich członków Stronnictwa depeszę z najserdeczniejszymi gratulacjami pozdrowieniami i do Komitetu Centralnego KPZR. (PAP) W przyszły piątek start załogi „Apollo-12" NOWY JORK (PAP). Załoga „Apol!o-12‘‘ jest gotowa do startu w kierunku Księżyca — donosi agencja Reutera z Przylądka Kennedy. Start nastąpi 14 listopada o gedz. 17.22 czasu warszawskiego. Astronauci wciąż trenują na symulatorach, na poligonie „księżycowym” oraz ćwiczą obsługę kamer telewizyjnych, tak aby przewidziane liczne transmisje z pokładu statku i powierzchni Księżyca wypadły jak najlepiej. Ja'wiadomo, na Księżyc zostanie zabrana prawdopodobnie kamera telewizji kolorowej, Kosmonauci będą pracowali poza kabiną pojazdu — na powierzchni Księżyca przez okres czasu trzy razy dłuższy niż ich poprzednicy, załoga „Apollo-ll”, Czas przebywania poza kabiną pojazdu księżycowego wynosić będzie tym razem około 7 godzin. Okres ten podzielony został na dwa etapy po 3,5 godz. Po pierwszym spacerze kosmonauci powrócą do kabiny pojazdu, by wypocząć, pożywić się i napełnić zbiorniki swoich kombinezonów tlenem. Zapas tlenu w pojemnikach skafandrów wystarcza na około 4 godzin. Conrad i Bean zbiorą 1 przywiozą na Ziemię dwa razy więcej próbek księżycowej gleby niż ich poprzednicy. Łącznie mają oni zebrać 45 kg skał. Znacznie bogatszy Jest zestaw aparatów, które załoga „Apollo* 12” ma ustawić na Księżycu od zestawu, jakim dysponowała załoga „Apollo-ll”. Aparatura którą posługiwać sic będą Conrad i Bean waży łącznie 126 kg. Składa się ona z Iz w „centralnej stacji” mieszczącej radioizotopowy generator termoelektryczny, a więc małą elektrownię na paliwo jądrowe ora? a kliku urządzeń badawczych czerpiących energię elektryczną z tej wspólnej centrali. W centrali umieszczono również aparaturę radiową, która będzie odbierać polecenia i przesyłać informację do laboratoriów na Ziemi. Aparatura ustawiona zostanie w odległości 300 metrów od kabiny pojazdu księżycowego. Poszczególne aparaty dołączone do „centrali” rozstawione zostaną w promieniu 30 metrów. by Zestaw ten zbudowany jest tak* pracował bez przerwy przynajmniej przez rok w ciągu księżycowej nocy jak i dnia. Aparaty ustawione na Księżycu przez załogę „Apollo-ll” pracować mogły jedynie w dzień, gdyż zasilane są z baterii słonecznych. 7 bm. o godz. 18 czasu warszawskiego na Przylądku Kennedyego rozpoczęło się tzw. odliczanie przed startem kabiny „Apollo 12”. Odliczanie to przyspieszono o 1 dzień. (A) Nowy wstrząs podziemny w Jugosławii BELGRAD (PAP). 7 bm. nowy wstrząs podziemny zarejestrowano w Bośni, w środkowej części Jugosławii. Epicentrum trzęsienia ziemi sile 5 stopni w skali międzynaroo dowej znajdowało się między Srebrnicą a Wyszegradem, 130 km na południowy zachód od Belgradu. Nie zanotowano żadnych ofiai i strat materialnych. (B) Zginęło 65 górników Katastrofa w kopalni złota w RPA LONDYN (PAP). W kopalni złota w miejscowości Buffelsfontein w odległości ok. 160 km od Johannesburgs wydarzyła się 7 bm. rano tragiczna katastrofa w której zginęło 62 górników. (B) LONDYN (PAP). Liczba śmiertelnych ofiar w kopalni Buffelsfontein wzrosła w piątek wieczorem do 65. Ekipy ratunkowe wydobyły na powierzchnię 30 rannych. W dalszym ciągu trwają poszukiwania górników na głębokości 250U m. (F) Akt oskarżenia przeciwko porywaczowi samolotu NOWY JORK (PAP). Federalna ława przysięgłych USA ogłosiła 7 bm. akt oskarżenia przeciwko Rafaele Minichiello, który niedawno dokonał, porwania samolotu. 20-Letni Minichiello, przebywający obecnie w więzieniu w Rzymie, oskarżony został o piractwo powietrzne, kidnapping i napady za co grozi mu kara śmierci. Stany Zjednoczone postanowiły zażądać ekstradycji porywacza. (Czytaj korespondencję z Rzy* mu na str. 2)