Zalka János szerk.: Religio, 1856. 1. félév

16. szám

—•1­122 — hogy e nagy mindenség Ura egyes teremtmények életmódjával nehezen törődik sokat. Habár a lélek halhatatlanságát lehetőnek tartja is , azon nagyon erőszakolt gondolat által vigasztalja magát: hát­ha még sincs úgy, — vagy ha úgy is, minek ten­ném önmagamnak keserűvé ez egyszerű életet. Ha­bár Jézusnak legalább bölcseségét nem képes is megtagadni, legalább erkölcstanát túl szigorunak nevezi. Habár kényszerül is az erény értékét és becsét bevallani, s az előtt tisztelettel meghajolni, de segít magán azon hittel, hogy kevesen birják azt, hogy okosan kell cselekedni, s egy képzelt jövőért nem kell a földi jóllétet föláldozni. A szen­vedély, szellemi javak, élet, ész, tapasztalás, kép­zelő erő, őket aljas élvezetek védelmezőjévé s szé­pítőjévé tették. A hitetlenséget előmozdítja még a nevelési mo­dor is, és korunknak azon ártalmas vélt­ illetékessé­ge, karöltve képzelt ügyességgel, melylyel minden­ki birni gondolja magát arra, hogy mindenről, mi szent, igaz és jó, kizálólag, életekkel s gúnyokkal értekezhessék. A szülők által mindenben neveltetett, de religio dolgában magokra hagyatott, önké­nyekre s a jövendő zsarnok-sorsra bizatott gyerme­kek kezében veszélyes könyvek forognak. A fél­műveltség a szellemnek oly csalóka és veszedelmes, mint a homályos hold fényénél való utazás a ván­dor szemének. S épen ez a világ regényes planétája. Néz a vándor és lát álomvilágot; a tárgyaknak más alakjuk, más magasságuk van ; mi messze van, kö­zel, mi közel van, messze látszik lenni. Félműveit megveti a tudomány fárasztó részét és elhiteti ma­gával , hogy esze elégséges annak megvizsgálására, megértésére , mi a gondolkozáshoz tartozik, nem pedig az emlékezethez, vagy mit soha se nem ta­nulmányozott, se soha nem gyakorlott. A­ki a képzelő erő határait nem ismeri, min­dig belyekben forog, magát az igazság szilárd alap­ján lenni vélvén. Azért képzeletei is szüntelenül változnak, míg végre tökéletesen és mindenben el­tévedt. E tüskén bokron kimenetet kereső nyomo­rék azért még­sem kérdezősködik az igazi út felől, s minden irányban állhatatlan. Erről mondja sz. Jakab : a kételkedő minden útaiban áll­hatatlan. (1 , 8.) Innét magyarázható az, hogy a hitetlen czime szüntelen változik. Majd deista, majd materialista, majd scepticus, naturalista, majd atheista. Szánakozásra méltó gyülevész ! A legter­mészetellenesb helyzet a nap alatt. Próbáljon valaki beszélni a hitetlennel. Ő csupa zavar, csupa ellen­mondás és durvaság. Látja a csudatelj­es természetet és kérdi: ki ennek teremtője? Megpillantja az ez­redévek népeit tisztelni a fölényt, és ő mégis ké­telkedve áll, a fölött tusakodva: vájjon az egész világ bolond-e vagy csak ő maga? Egy belső ér­zet sugallja neki: te nem semmisülhetsz meg, ben­ned van valami, mi múlhatatlan , és mégis a világ ezen általános hite ellen ő kételkedik lelkének az örökkévalóságra való hivatásáról sat. Ki magában nyugalmat nem talál, az magán kívül keresi léte czélját. Ha nincs örökkévalóság, élnie kell a mai nap számára ; ha nincs Isten, tegyen boldoggá a föld sara. Ha nincs fölsőbb rendeltetés, mi akkor az erény, áldozat, becsület? A hit előtte mese, tisztelője vak szenteskedő ; a mi tiszteletre méltó, az rá nézve megszűnt lenni. Istene : ünhaszon , — egyház, haza, polgártárs, becsület, szégyen, erény és bűn csak öntetszési vágyának eszközei. így áll ő egyedül, minden szent-, kedves- és békéstől elsza­kítva, a polgári élet viszonyaihoz csak állati szük­ségei és félelem által csatolva, így jön az esküből tréfa, a csalfaságból életbölcseség, az ügyességből erény. A­helyett, hogy a naponkint fölmerülő és­z­leleményekből, melyekből különösen a gépészet sokat képes fölmutatni, azt következtetné, misze­rint az ember Isten képére van teremtve, magát teszi Istenné. Nincs ember, ki meggyőződésből volna hitet­len. Igaz, szeretné, ha nem volna igazságos Isten, ki őt egykor számadásra hivandja meg, de e ma­gasztos eszmét elme­­s szivében meg nem semmisít­heti. Azért a hitetlenségnek megterem az orvosi fü­ve , csakhogy hic labor hoc opus. „Sohasem volt hitetlen, mondja Bossuet, ki azelőtt gonosz életű nem lett volna." Le a szenvedélyekkel, s megszűnt a hitetlenség. „Desolatione desolata estomnis terra, quia nullus est, qui recogitet corde."*) mondja Is­ten Jeremiás által, s ezzel minden föl van tárva. A világ nagyszerű pusztulásának oka az , hogy az el­mélkedést , az üdvre gondolkozást a világ nem is­meri. Több hit van a világon, mint gondolnók , de kevés van, ki gondolkozik. Az emberi ész gondol­kozásra , elmélkedésre van teremtve. Az ész csudá­kat tesz és mi által ? csupán elmélkedés által. Min­ .­ Jer. 12, 11.

Next