Zalka János szerk.: Religio, 1856. 1. félév

16. szám

den ember elmélkedik, csakhogy nem a legszük­ségesbről. Napszámos kéztörő eszköze mellett, kéz­műves az ő műhelyében, gyárnak a gyárban, hi­vatalnok hivatalszobájában mit csinálnak ? elmél­kednek és így művelődnek, mindenki az ő szakmá­jában. A lelki tökéletességet hogy volna képes más eszközölni? A hivők között mennyi a részéle­tü! hogy van ez, hiszen van hite? van, de nem elmélkedik. A missiók nagyokat mivelnek. Szép megtérések koszorúzzák fáradalmait. Miért? hát az a megtérő nem tudta az előtt, a­mit most hallot­t ? Igen, de nem gondolkozott felőle. Most hallotta, fölötte elmélkedett, s Isten kegyelme hozzájárulván, elhatározta magát. Az elmélkedés tudománya gya­rapodjék a növeldékben, a missiók szaporodjanak a nép körében, legfőbb tekintettel a városokra, me­lyekben csak ily ritka események késztetik a más­kor elmaradókat az ige hallgatására. Fides ex au­ditu: „Ha az Isten szavát egyszer jól megértettük, többé füleinket másfelé nem irányozzuk." Ez Saint-Arnaud szava végnapjaiban. II. Határozott levén az emberi ész. Ítéletében sokszor hiányokat mutat föl, mert a dolgok oko­zatos összefüggését ferdén fogja föl. Némely dol­goknak, melyeket okoknak vél lenni, oly foganatot tulajdonít, melyet azok se önmagukból, se isteni ren­delésből nem hozhatnak létre ; ismét némely valódi vagy lehetséges eredményeknek hamis okokat tol föl, melyeket azért tesz vagy távolít el, hogy a si­kert elérje vagy eltávolítsa. Ezt híjuk babonának. Ilyen volt a pogányoknak a többi között azon hi­tük, mely szerint a madarak repüléséből, énekeik­ből , vagy a leölt állatok beléből jövendő esemé­nyeket véltek megjövendölhetni. Nagy vakság kell valóban arra, hogy az étket kereső szárnyasnak bal- vagy jobbfelé repüléséből jövendölhetni hígyen valaki. Lactantius szép ellentétbe teszi a babonát az igaz hittel. Religio veri cultus est, superstitio falsi. A babona forrása az ismerő és akaró lélekben, annak nyerseségében vagy kihágásaiban keresen­dő. Alapja nemcsak elméleti, hanem méginkább erkölcsi; azaz Istennek nemcsak hozzá méltatlan módoni imádása és tisztelete, hanem, mi a babo­na épen legdurvábbika : az Istentől való vétkes el­pártolás, melyet a léleknek a religioi dolgokban elsötétülése és tévedése követ. Olvasd sz. Pálnak a rómaiakhoz irt levelét (1, 18 — 32). Innét az követ­kezik, hogy a babona kiterjedt valami, és nemcsak­ az együgyű, és ezért jobban védelmezhető nép tulajdo­na, hanem maga az illuminatismus, indifferentismus, polytheismus, pantheismus, naturalismus, athei­smus, materialismus, melyeknek követői legio, a legkiválóbb babona. És midőn e föllengezők az ala­csony néposztályt babonásnak gúnyolják, nem ve­szik észre, hogy ők teremtői a babonás elveknek. Babona mindenkiben van több vagy kevesebb, mert a dolgok okait mindenben tökéletesen meg nem ismerhetjük, a babona maga is sokféle levén , csupa természeti, csupa szellemi, vagy kevert, mit az erkölcstan bőven előad és világosan. De a ba­bonát religio, például a katholika religio kifolyá­sának mondani, mint ezt már hallani megszoktuk, már ezen állítás is babona. Babona elkerüléséhez ész és szív kell. A mivelt osztály az alsót nevezi annak, pedig azon ferde hiedelmek, melyeket má­sokban utálnak, náluk is föltalálhatók, pedig sú­lyosítva az ész kevélysége által, mely szülvén a hitetlenséget, valamint a bűnök úgy a babonáknak is legfőbbike. Kártyavetés, fotális napok és szeren­csétlen számok hol lelhetők föl leginkább? A babona nemzője még a nevelés is. Sok dolog megítélése a gyermeknél az észszeli élés s az itélet megérkezése előtt történik. Az ítélés így azon be­nyomástól függ, melyet a látott tárgy és hallott elv a gyermekze­tőn. Ez végre alig kiirtható szo­kássá és természetté válik. A babonát illetőleg e három méltó a megjegy­zésre. Először. Valamint a babonának történelmi kifejlődése a pogányságban keresendő, úgy annak a kereszténységbeni megjelenése abból magyará­zandó, mivel a pogány vélemények a kereszténység határáról, melyre vagy behozattak, vagy közele­dés által behatottak, még egészen ki nem szoríttat­hattak. Másodszor. Hogy mindazon babonáknak, melyek Isten-, angyalok-, szentek-, megholtakkali viszonyainkból, ereklyék-, jelek-, csudagyógyítá­sokból visszaélve, végre bűvészetek-, szemfény­vesztések- és kincsásásokból erednek, ellentétei épen a katholika religio tudománya­, elve- és életében találtatnak. Symboluma, isteni tisztelete, titkai, szentségei, szertartásai, szentelményei, imái, szen­tek képei­ és ereklyéinek tisztelete, exorcismusai azon igazságok és azon szentély, melyekből az a babo­na ellenkezőjét bebizonyítja, de a melyek nem is-

Next