Pollák János szerk.: Religio, 1863. 2. félév

1. szám

Megjelenik e lap hetenkint kétszer : szerdán és szom­baton. — Az előfizetési díj félévre , postán küldéssel 5 frt. 25 kr. , Előfizethetni minden cs. kir. postahivatalnál, s Pes­ten a Kozma Vazul-féle nyomdai irodában (hal-piacz és aldunasor sarkán , 9. sz. a.) helyben 4 frt. 90 kr. a. é. RELIGIO. HATH. EGYHÁZI, S IRODALMI FOLYÓIRAT. Pesten, julius 1-én. 1. II. Félév. 1863. TARTALOM : Haviszemle I. — De conferentiis Pa­storalibus. — Egyházi tudósítások. — Vegyesek. Havi szemle. I. Nem lehet kizárni, nem lehet kitiltani az Istent a társadalomból. Az ő műve ez, müvének birtokát mindég megtartja, ha kitagadtatik, mindég visszafog­lalja. Kizáratott egykoron a pogány társadalomból, a bűnnek természete levén elszakitani, a mi együtt volt; netu záratik ki többé, midőn természetfölötti úton a társadalomba visszajött. A közbeik ismeret til­takozni fog a legisták hamis tételei, az államárok me­rész rendeletei ellen ; a köznyomor kényszeríteni fogja őket, hogy a mi az Istentől elszakítva megrontatott, gyógyításul az Istennek visszaadassék. Az Istennek művét rontani lehet, mivel a mit nem Isten; elrontani nem lehet, mivel az Istennek müve. A köznyomor, az egyetemes sülyedés gyakran a legisták müve, az ál­lamárok merénye, az Istennek e földön hatalmas szö­vetségese. Cum tribularentur clamaverunt ad Domi­num, cum occideret eos, quaerebant eum. Hanem du­rum est contra stimulum recalcitrare. A korona tanácsosai egykoron papok voltak, a polgári osztályok elseje a papság volt. Nem mint tu­dósok, de mint papok. Ez volt az Isten országának e földönbevallása. A szabadságlevelek, melyeknek alap­vonalain a politikai és polgári szabadságok teljes re­ményben fejlődtek, míg a 16­-ik század vallásos for­radalma mindent megrontott, a művelt osztályok vá­gyai, de a püspökök művei voltak. Most a pap kizá­ratik a törvényhozásból Francziaországban, kizáratik a követválasztásból Piemontban, mennyire lehet, be­folyása a választásokra kizáratik Belgiumban. Három franczia érsek és négy püspök a hozzájuk intézett kér­désekre páratlan és feddhetetlen higgadtsággal nyilt választ ad a máj. 31-i választásokat illetőleg, a nyílt­levél ellen azok se szóltak, kik a püspökök szavait fent agyarakkal szokták fogadni, de az egyház első­szülöttjének kormánya azt, mint visszaélést, az állam­tanács elé terjeszti. Puebla bevételéért ez az ő Te Deum­a. Üdvözöljük a franczia hadak győzelmét, mi­vel nyomain a romba döntött egyház ifjabb erővel fog emelkedni, de van gond reá, hogy örömünk za­vartalan ne legyen. A törvényhozást, az Istentől el­szakítják, annak alakulásától a papságot kizárják, és igy a laicus állam, könnyen teljesen atheus állam lesz. Szabad polgár a pap, de csak ugy, ha szabadsá­gaival nem él. — Nincs, ,Veni Sancte" a törvényhozó ülések megnyitásakor Turinban, elhanyagoltatik Pa­risban, Brüsselben, mivel ez által az államot az Isten hatalma alá hajtanák, mivel az Isten törvényét sza­bályul vallanák, azért teljesedik rajtok: ,sine tuo no­mine, nihil est in homine;' nem mondják, ,veni Cre­ator' mivel uj társadalmi alapokat s rendet akarván teremteni ösztönszerűleg érzik, hogy semmit se te­remtenek, semmit se rendeznek. Az éjszaki Egyesült­államok semmi egyes vallást nem vallanak, még­is az ülésszakot a számosabb követőkkel bíró vallások főszolgáinak imádságával nyitják meg. Európában, hol a szabadkőmivesség hatalomra jutott, Lissabon-, Turin-, Brüssel-, Parisban Isten nélkül folyik a munka, hogy ellene folyhasson. Turinban Úrnapján erőszak­kal ülést akarnak tartani, mivel „különös jelenet volna, ha a római naptár előtt a kamara meghajolna, miu­tán Rómából a kiközösítés által oly nagyon megtisz­teltetett:" *) nem volt ülés, de meg volt az óvás, hogy ez nem az ünnep, hanem a bizottmányi munkák nagy darebbe lo spettacolo stranissimo d'inchinarsi dinanzi al calen­dario romano, e ciô dopo avere avuto l'altissimo onore di es­sere scomunicata dal Papa." Ricciardi jun. 3-án. (Atti uíF. n. 13. p. 45. Arinonia 132. sz. 6. jun. 1863) Fugiunt, qui ode­runt te, a facie tua. (Num. 10, 35.) Múltévben, midőn Tecchio elnök kérdést tett, akarnak-e jun. 19-én, Űrnapján, ülést tartani? Ricciardi fölkiáltott: „Credo, che la camera non sa­rebbe punto logica, se rispettasse domani la festa del Corpus Domini, la quale non proviene dalla tradizione biblica, bensi dalla corte di Roma, contro cui testé potestammo." (Atti ufF. n. 659. p. 2546. Armonia 145. sz. 24. jun. 1862.) Turin városa az Oltári-szentségnek van fölajánlva, főkapuján irva van: „S3mo Eucharistiae Sacramento " „Se la camera non tenesse seduta domani (jun. 4.)

Next