Breznay Béla szerk: Religio, 1889. 2. félév

1. szám

: Megjelenik e lap heten­ként kétszer :­­ szerdán és szombaton.­­ Előfizetési dij • : félévre helyben s posta­­­küldéssel 5 írt. „„„„„,, ?„ Előfizethetni minden kir. postahivatalnál , : Budapesten a szerkesz-­­­tőnél, és Rudnyánszky­­ A. könyvnyomdájában, : IV., Papnövelde-utcza , 8. sz. alatt, hova a ne­­­ taláni reclamatiók is,­­ bérmentes nyitott levél-­­­ben, intézendők.­­ Budapesten, julius 3. 1. II. Félév. 1889.­ ­ Szerkesztő lakása :Buda-I­pest, VIII., Pál-utcza , 2., hova a lap szellemi­­ részét illető minden kül­­­demény czimzendő. RELIGIO. KATH. EGYHÁZI S IRODALMI FOLYÓIRAT. NEGYVENNYOLCZADIK ÉVFOLYAM. TARTALOM. Vezéreszmék és Tanulmányok : Világszemle. — Bajcsi emlékek. — A „Religio" Tárczája : „Ez nevetni való" nővér. — Egyházi Tudósítások: Budapest. A kath. tanulmányi alapból fölállítandó internátus ügyében. — Szatmári Bermant. —Irodalom: Szent Pál apostol Cephal­a. — Vegyesek. — Felhivás előfizetésre. V i 1 á g s z e m 1 e. I. Az uj félév kezdetén vessünk egy pillantást vissza a lefolyt félév kiválóbb eseményeire. A népek bizonytalan, mondhatni kegyetlen békéje még mindig önsulylyal nehezedik Euró­pára. Csak maga Oroszország 15 hadtestet, azaz körülbelül 600,000 embert tart fegyverben ha­tárain. Mihelyt ez a félmillió ember elsüti a puskát, 16 millió ember lesz kénytelen Európá­ban megmutatni, mi az militarizmus, mire képes. Ilyen háborút, ilyen néppusztítást, állam­bomlást, trón­ roskadást a világ még nem látott! Fél is bele kezdeni valamennyi­­ császár ! Rousseau „Contrat social£,-ja megtette a népet souverainnek, megtett minden polgárt souverainnek, a ki az ő souverain jogát egyszer gyakorolja, mikor képviselőt választ, hogy ennek a részére lemondjon souverainitásáról 3—5—6 évre. A souverainek vagyis fejedelmek régi idők óta tudvalevőleg egyszersmind katonák. Államfő, a­ki egyúttal nem katona, nem is souverain, hanem csak „elnök ura", mint a svájczi, a fran­czia és az amerikai köztársasági elnök urak. Miután tehát a nép, annak minden egyes tagja, a forradalom e szellemében, annak egyik legfőbb elve szerint, a nép felség jogánál fogva, valóságos souverain, ebből természetesen következik a mostani katonai állapot, vagyis hogy minden fegyverfogható polgár mint souverain egyszers­mind katona. De milyen katona! Milyen souve­rain ! Souverain, a kit ágyutölteléknek használ az önkény; katona, a kinél még a pogány ókor legkatonaibb államának, a római birodalomnak légionáriusai is büszkébbek s önérzetesebbek le­hettek szabadságukra, mint a kik önként, szabad elhatározásból levőnek az állam katonái, holott a mostani katonaság, mint valami rabszolgahad, csupa „muszáj" emberekből kényszeríttetik ösz­sze. ") Megszűnvén az istenfélelem visszatartani az embereket a jogsértésektől, szükségszerűleg létrejött a jelenlegi állapot, mely valóban nem egyéb, mint „bellum omnium contra omnes." Legsajátosabb az egészben pedig az, hogy Euró­pának két fprő rabló­ állama, melyek nemzeti tömörülés és egységesedés czímén jogtipró há­borúk által emelkedtek ki Európa kellő közepén, a német császárság és az olasz királyság, ők játszák a béke fentartásában a konszervatív sze­repet; ez a vén legitimista Ausztria-Magyaror­szág pedig kénytelen a béke fentartása végett éppen a főlő rabló­ államokkal közös politikát csinálni. Mennyi félszeg helyzetet teremt a sor­ A régi, forradalom­ előtti katonaszolgálati rend­szer az önkéntesség elvén alapult az állam jóravaló pol­gáraira nézve, és a katonává fogás elvével volt kombi­nálva a társadalom salakjára nézve. Derék ember hajdan önként csapott fel katonának, a­mint ez emberi és pol­gári méltóságához illik ; azokat az elemeket pedig, a­me­lyek csapásai lehettek volna otthon a falunak és község­nek, összefogdosták katonának, hogy fegyelmezzék és rendre tanítsák meg a­­ haza, a béke hathatós védelme végett. Taine, a koránsem klerikális író, egy legújabb művében, mely a f­ranczia forradalomról szól, a napoleoni im­perializmus által alapított általános kényszerű militariz­mussal szemben az önkéntes katonáskodás elvéről így nyi­latkozik: „En second lieu, par cette institution, je sujet gardait la première et la plus précieuse des ses libertés, la plein possession et la disposition indéfinie de lui-même, la complète propriété de son corps et de sa vie physi­que ; elle lui était assurée, garantie contre les empiéte­ments de l'Etat, mieux garantie que par les constitutions le plus savantes." Annales catholiques, 1889, N. 914. p. 618.

Next