Breznay Béla szerk: Religio, 1889. 2. félév

1. szám

u­ radalom és legitimitás e szövetkezése, annak Kálnoky gróf a megmondhatója. Az, hogy oly rabló állam, mint Olaszország, őrzi a békét, vagyis az általa ejtett nagy zsák­mányt, kimondhatatlanul nyomasztó kényszerű­séggel súlyosodik a római egyház, a pápaság hely­zetére. Németországnak, hogy a Francziaország­tól elvett zsákmányt megtarthassa, szüksége van Olaszországra. Ezért keresi, őrzi, ápolja a pápa­ság kifosztójának kedvét, barátságát, tetszését. Ha nem volna szükség Olaszország közreműkö­désére a híres „európai konc­ert" fentartásában az „uti possidetis" alapján: Olaszország nem hordaná oly magasan a talaját és már régen kibékült volna a pápasággal, a mely kész­örömest hozzájárul az oly „olasz egység"-hez, a mely a pápai szék igazi souverainitását hajlandó elismerni s a mennyiben tőle az európai álla­mok közt első­sorban függ, azt becsületesen garantírozza megfelelő területtel is. Ugyan miért is kellene Olaszország fővárosának éppen Rómá­nak lennie, mikor az épp oly középponti fekvésű Flórencz arra már eddig is alkalmasnak bizo­nyult . Előbb utóbb be kell látnia az olasz kormánynak azt, hogy vándorlásának ideje még nem járt le ,­ hogy erőszakos római léte könnyen megvalósíthatja azt az ismeretes b­arczi riadót: „Roma o morte," — csakhogy más érte­lemben, mint a milyenben a forradalmárok prok­lamálták. Rómának erőszakolása fővárosul, a pápasággal, az egész katholika egyházzal, a né­pek millióinak vallási meggyőződésével szemben, vakmerő játék, a­mely az erőszakoskodók rend­szerének bukásával fog végződni. Olaszországnak nincs jövője csak békességben a pápával. A pápai állam megszüntetése a brutális erőszak és önkény uralmának betetőzése. Ez Olaszországra, ez Euró­pára nézve a czivilizált népek barbárságba való sülyedésének szomorú symptomája. Ha az álla­mok eldobják maguktól az egyház, a keresztény czivilizáczió e szülőanyjának vezérlő jobbját, a híres európai czivilizáczió fáklyája nemsokára barbár társadalmi és nemzetközi állapotok gyászos temető­jére lesz kénytelen világot vetni. (Vége köv.) Bajcsi emlékek. Irta : Winter Ágoston, a Pázmány-intézet aligazgatója. „Itt van az ősz, itt van újra­­ szép, mint mindig énnekem. Tudja Isten, hogy mi okból Szeretem, de szeretem." Egy szép éjjelen Érsek-Ujvárra vitt a gőzkocsi. A vonat elrobogott s a hold világított a pályaudvaron, az éji csendben a költővel mondhattam : „­ hallgatom a fák lehulló Levelének lágy neszét." Az égboltozaton Castor és Pollux csillogott, melyek Puzzuoliba varázsolták át, hol szent Pál a Dioscurok képével ellátott hajón kötött ki. A hajnali harangszó is elhangzott s én kocsi hijá­ban touristák módjára indultam Bajcs felé. Midőn Pompei muzeumában jártam, nem gondoltam volna, hogy Újvárt fogok azon fájdalomtól vonító kutya hasonmására akadni, mely 79-iki aug. 23-án a Vezuvból kilökött forró hamu és kövek által temettetett el, s melynek szobra Fiorelli leleményessége folytán 1863-ban ugy készült, hogy az ottani ásatásoknál talált üregekbe fészt öntetett, melyet később, miután az megkeményedett, kiásatott, így került az a kutya, a többi hasonló módon készült és ott látható szoborral napvilágra. Átmenvén a Zsitva hídján sz. Ágoston eme út­mutatása szerint: ,,In via noli remanere, noli retro redire, noli deviare," egyenes irányban. Ovid szerint Herculesnek szentelt szép és erőteljes jegenyékkel szegélyezett úton folytattam utamat. A jegenyék lombjai a megettelt pirosló ég miatt majdnem feketéknek látszottak. A pogány Lucre­tius e tiszta reggelen a hajnali pirt hozó dea matutinát csodálta volna, én Murillo madonnájára gondoltam, kit a nagy művész aurora szinű fátyollal festett, és pedig méltán, mert mint Damiani sz. Péter mondja: „Mária a hajnali pir, kit az eredendő bűn sötétségének éjjele nem látott." Az út jobb oldalán egy fehér kőkereszt áll, hogy a jóakaratú embert részvétre, töredelemre, hálára, követésre, reményre, csodálkozásra és szeretetre gerjessze, mert mint aranyszájú szent János tanítja, a kereszt a keresztények reménysége, a halottak feltámadása, a vakok kalauza, a kétségbeesettek útja, a sánták botja, a szegények vigasza, a gazdagok megzabolázója, a kevélyek megrontója, a gonoszul élők büntetése, az ördögök ellen diadal, az ör­dögök legyőzője, az ifjak nevelője, a szűkölködők istápja, a kétségbeesettek reménye, a hajózók kormányzója, a veszélyben levők kikötője, az ostrom alatt levők védfala, az árvák atyja, az özvegyek védője, az igazak tanácsadója, az ínségesek nyugalma, a kisdedek őre, a férfiak jóléte, az öregek határa, a sötétségben ülők világossága, a ki­rályok méltósága, örök védpajzs, az oktalanok bölcsesége, a szolgák szabadsága, az uralkodók philosoph­iája, a gono­szok törvénye, a próféták magasztalása, az apostolok hir­detése, a vértanúk dicsősége, a szerzetesek önmegtagadása, a szüzek szüzessége, a papok öröme, az egyház alapja, a földkerekség biztossága, a pogány templomok megrontója, a bálványok elűzője, a zsidók gyalázat­a, a gonoszok el­vesztője, az erőtlenek ereje, a betegek orvoslója, a pok­losok tisztulása, az inaszakadtak nyugalma, az éhezők kenyere, a szomjúhozok forrása, a mezítlenek takarója. Az úton mindig több és több megrakott szekérrel találkoztam, melyek szakadatlan sorban siettek Újvár felé. A gyaloglók közt feltűnt egy asszony, ki kukoricza csövet tartott maga mögé, mely után néhány, néha-néha RELIGIO.

Next