Éremtani Lapok, 2008. február-december (107-112. szám)

2008-04 / 108. szám

Paddi Attila ÉGISZ- ÉS MEDÚZAÁBRÁZOLÁSOK A RÓMAI CSÁSZÁRKORI PÉNZEKEN Első rész A rómaiak a görög kultúrával együtt az elbűvölő mítoszokat is átvették a gö­rög néptől. A kísérteties, addig soha nem ábrázolt isteneiket megfeleltették, azonosították a görög világ isteneivel. Ha pedig nem volt olyan istenük, ami megfelelt volna a görög isteneknek, akkor egyszerűen átvették. Maga az égisz (görögül: aigis, latinul: aegis) eredete, keletkezése az idők homályába vész. Mondhatnánk úgy is, hogy vissza a kezdetekhez, Zeusz fő­isten születésének az idejébe... Zeuszt, a világ urát Kréta szigetén, mint gyermekistent is tisztelték. A mí­tosz szerint itt a Dikté hegy barlangjában született. Míg az öt idősebb testvér­ét elnyelte apjuk Kronosz, addig Zeuszt, a legkisebbet megmentette anyja, Rheia úgy, hogy a kisgyermeket pólyába bugyolált kővel helyettesítette és a Kurészekre, valamint a Dikté hegy két nimfájára bízta, hogy felneveljék. Az Amaltheia nevű kecske táplálta a gyermeket, a Kurészek pedig őrizték a bar­langban és dárdáikkal verték ércpajzsukat, hogy a fegyverzaj elnyomja a gyermek sírását, nehogy Kronosz meghallja a hangját. A kecske egyik szar­vából nektár, a másikból ambrózia ömlött. Ennek az állatnak a letört szarvát azonosítják a bőségszaruval is, amely ételt-italt kifogyhatatlan bőségben ont magából. Zeusz pajzsát az aigiszt, amely eredetileg a sötét viharfelhőt jelen­tette (kataigis­z vihar) szintén ev­vel a kecskével hozta kapcsolatba a népetimológia. Aix (töve: aig) a kecske, amiért is az aigiszt kecske­bőr pajzsnak magyarázták, és azt mesélték róla, hogy mikor e derék kecs­ke elköltözött a másvilágra (Élysion), hálás nevelt gyermeke, Zeusz meg­szerkesztette bőréből az aigiszt, a törhetetlen védőpajzsot. Pallasz Athéné, Zeusz legkedvesebb gyermeke, aki magának Zeusz­nak a fejéből ugrott ki teljes fegyverzetben Héphaisztosznak, Zeusz és Héra fiának, a kovácsok istenének a kalapácsütésére. Már születésének mítosza, amint félelmet keltően teljes fegyverzetben megjelenik az iste­nek között, lényének harci jellegét mutatja. Atyja pajzsa az aigisz őt is megilleti, s az ő kezében még borzalmasabbá válik azáltal, hogy a Me­dúzafőt a Perszeusz által megölt Gorgó fejét is a pajzson viseli. Perszeusz, Danaé gyermeke, Zeusz halandótól született fia ifjúvá ser­dülve azzal dicsekszik, hogy a király készülő esküvőjére még az egyik Julius­ Claudius kori vésett kövön égisz a Gorgó-fejjel és egy szakállas, szárnyas isten fejével, aki Phobosz Medúza Rondanini Éremtani Lapok 108. szám, 2008. április

Next