Gazdasági Mérnök, 1880. január-december (4. évfolyam, 1-52. szám)

1880-06-03 / 23. szám

Negyedik évfolyam. 23. szám. Budapest, 1880. junius^^'/ / ' ! Sz­erkesztőség és kiadóhivatal BUDAPEST, Üllői út 4. GAZDASÁGI MÉRNÖK KÖRÉBŐL. EGYSZERSMIND A TISZAVÖLGYI TÁRSULAT HIVATALOS KÖZLÖNYE. Megjelenik minden csütörtökön. Szerkeszti és kiadja GONDA BÉLA műegyetemi m. tanár. Előfizetési ár: Egész évre 8 frt. Félévre 4 frt. Negyedévre 2 frt. MEZŐGAZDASÁG, VÍZHASZNOSÍTÁS, IPAR ÉS FORGALOM Idegen elem, idegen érdek a Tiszavidéki Vasút üzleti és műszaki vezetésében. ||^|M indinkább érezhetővé válik közéletünk terén azon indo­­kolatlan mellőzés, melyben a magyar mérnöki kart, a közügy kimondhatatlan kárára, nemcsak a magántársulatok, de még maga a kormány is részesítik. Eklatáns példák van­nak arra, hogy mily szembeötlő káros befolyást gyakorolt a magyar technikus elemnek úgyszólván c­élzatos mellőzése még a legszakszerűbb kérdésekben is. Azonban nemcsak ily irányban nyilvánul e káros mellőzés elmaradhatatlan hatása, nem kevésbé visszás és tapasztalás szerint szintén nagy mértékben hátrányos közügyeinkre azon körülmény is, mely az idegen elemnek a magyar mérnöki kar rovására lábraka­­pott dédelgetésében nyilvánul, különösen a különféle idegen szellemű vasúti társulatok részéről. E bátran károsnak mondható állapot nem ismeretlen ugyan az intéző körök előtt, mert hiszen H­­eré­ny­­i Ká­roly közlekedésügyi államtitkári helyettes úr már a Ma­gyar Mérnök és Építész-Egylet múlt évi szeptember ha­vában Kolozsvárott tartott vándorgyűlésén igen szépen és helyesen fejtegette a magyar mérnöki elem telj­es térfog­lalásának elodázhatatlan szükségességét, melylyel a midőn egyrészről a közérzületnek lett hivatott szószólója, másrész­ről biztató reményt nyújtott arra, hogy a magyar mérnök­­ségre hova hamarabb beköszönt a várva várt jobb kornak legalább első hajnala; mindez azonban nem volt egyéb látszatnál, csalóka délibábnál, mert sajnálattal kell tapasz­talnunk, hogy ez érdemben mi sem történik . Hie­­r­o­n­y­m­i úton sem igen látszik, hogy a szép, ha­tásos felolvasásnak praktikus oldalára térve, saját tág hatás­körében igyekeznek érvényt szerezni azon elvnek, melyet oly fennen, oly elismerésre méltólag hangoztatott. Pedig e téren első­sorban és mindenek fölött tettekre, erélyes intéz­kedésekre s nem múló hatású frázisokra van szükség,­­ annál is inkább, mivel e kérdés magára az államra nézve is vitális érdekekbe vágó fontossággal bír. Mert az legkevésbé sem lehet közömbös az állami nézve, hogy műszaki ügyeit laikus kezek vagy a viszonyokkal i­meretlen idegen elemek vezéreljék, kiknél a kellő szakképzett­ség s az ebből folyó szükségszerű felelősség hiányát az alantas műszaki közegekre való támaszkodás korántsem pótolhatja, s a valódi szakértelemnek emez indokolatlan, sőt nem ritkán czélzatos háttérbe szorittatása könnyen és sajnos, hogy elég gyakran érezteti káros hatását, úgy az országgal, mint az egyesekkel, melyért méltán súlyos felelősség terhe nehezül mindazokra, a­kik eme visszás állapotok megteremtői valá­­nak, nemkülönben azokra, a­kik azokat ma is fentartják szemet hunyva a legszembeötlőbb visszásságok előtt. Nem kevésbé káros befolyást gyakorol technikai ügyeink helyes vezetésére ama szintén elég indokolatlan, sőt egyenesen sértő eljárás, hogy a magyar szakerőket még mai napság is sok helyi háttérbe szorítják az idegen elem mellett, a­mely pedig sem képesség, sem munkásság és ügybuzgalom tekintetében távolról sem állja ki a versenyt a magyar mérnök­séggel, s még e mellett úgyszólván szándékosan és czélzato­­san idegen marad e hazában, melynek adózó polgárai keser­vesen szerzett filléreikkel járulnak munkadíjához. Az idegen elem eme káros és indokolatlan dédelgetése eklatáns módon nyilvánul a Tiszavidéki Vaspálya igazgatá­sában, administrativ és technikai vezetésében. Valamely vaspálya igazgatásának, üzlete kezelésének módja s a szolgálat végrehajtása tudvalevőleg pusztán az üzletvezető igazgatóságtól függ, ez határozza azt meg, nem 23

Next