Hasznos Mulatságok, 1839. 1. félév (1-52. szám)

1839-01-26 / 8. szám

Pest, 1839. Szombat Január 26-án. Mutatvány Bulwer’ „Pompeji végnapjai“ czimű regényéből. Glaucus’ közelebbi megismertetése. — Pompeji’ házainak leirása. — Egy classicai ebéd. Az ég Glaucust egyet kivéve, minden ajándé­kával megáldá­s adott neki szépséget, egészséget, gazdagságot, lángészt, dicsőséges származást, bá­tor szivet ’s költői lelkességet, de megtagadd tőle a’ szabadság’örökségét. Athene szülöttje, Roma’ alattva­lója volt ő. Gazdag örökségét már korán átvévén , az ifjuságban olly igen található utazási kedvnek adá ma­gát át, ’s a’ császári udvar részegítő gyönyörei közt ürité ki a’ bűvös italu pohárt. Ő egy dicsvágy nélküli Alcibiades vala; képze­lettel, gazdagsággal, ifjúsággal ’s tehetségekkel fel­ruházott férfi, ki megfosztaték a’ dicsőség jövendő­jétől. Az ő háza Rómában a’ korhelyek tanyája,’ de egyszersmind a’ művészek gyalpontja vala , ’s Görög­ország képfaragói gyönyörrel telve ékesíték ki műveik­kel egy athenei pitvarát’s , karzatüléseit. Magányla­kása Pompejiben — most már a’ színek róla lekoptak, falai festésekül megfosztvák! főszépsége az ék ’s kel­lem tökéletes kiképzése eltűnt, de midőn újra vilá­got látott, mi csodálást ébresztenek azon gonddal szerke­zeti ’s kiékesített szépségei, festései ’s mozaikja. Köl­tészet ’s dráma iránt szenvedélylyel viseltetvén, mely­­lyek Glaucusban ősei dicsőségét ’s lelkességét vissza­­idézék, nyári lakát Pompejiben Aeschilus és Homér’ ábrázolatival ékesíteté ki. ’S a’ régiség búvárai, íz­lést tettnek, művészet jótevőjét művésznek ítélvén, még mindig (habár a’ hiba fölfedeztetett) eredeti szo­kás szerint az athenei Glaucus’ felásatott házát, a’ drámai költő’ házá­nak nevezik. Mielőtt háza körülményes leírásához fognék, szükséges az olvasót Pompeji házaival általányosan megismertetni, melly mint kitűnni fog, nagyon hason­lít Vitruvius tervéhez, különböző azonban attól rész­letében . Ízlése és tárgyai különözségében , mellybe az emberek olly igen hajlandók esni ’s melly a’ búvárokat sok rejtvény feloldására kényszerűté. Le­irása tehát, a’ lehetőségig tiszta ’s pedantság nélküli leend. A’ házba való bejárás szokás szerint szűk (melly vestibulumnak neveztetik), ’s elsőbben is a’ pitvarba vezet, melly néha oszlopokkal (de gyakrabban azok nél­kül) kiékesitve van; innét három oldalra nyílik aj­tó több terembe vezető (mellyek egyike az ajtóállóé), a’ legjobbik többnyire vendég számára felkészítve. A’ pitvar végpontján , ha a’ ház tágas, jobbra ’s balra két szűk terem­ a’ házi nők számára találtatik; ’s a’ négyszeg padlatu pitvar közepén szokás szerint la­pos négyszegű esőtartó vehető észre (classicai kitétel­lel vestibulum) mellybe a’ viza’ tetőről leszolgáló csövön szalad le,tetszés szerint lecsapolható. Ezen eresz­­kedőkhez közel, mellyek a’ régiek előtt nagy szent­ségben tartattak , néha (Pompejiben sokkal ritkáb­ban mint Romában ) a’ házi istenek valának felállít­va ; — a’ római költők által annyiszor említett ven­dég-tűzhely , melly ezen isteneknek vala ajánlva, Pompejiben többnyire mozgatható szén serpenyőből ál­la, mig a’ pitvar egyik szurdikában, legtöb­bnyire a’ legkitűnőbb helyén , rettentő nagy faláda, bronz vagy vas díszítményekkel ékesített álla, melly vaskap­csok által bizonyos kőre erősen ragasztaték, hogy elvihetősége’ vagy elmozdítása’ lehetőségét kizárá. Ezen láda a’ házi ur pénzének vagy egyéb drá­ga eszközeinek befoglalására szolgált; de miután a’ Pompejiben felfedeztetett illynemü ládáknak csak egyikében sem találtaték kincs, igen hihető, hogy az inkább a’ ház ékesitésére, mint használatára szolgált. Ezen pitvarban ( vagy classicailag ezen átrium­ban ) az alsóbb osztályú látogatók vagy udvarlók fo­gadtattak el. A’ nagyobb méltóságuak házában több­nyire egy atriensis, azaz egy pitvarban álló szolga von helyet, kinek tekintete a’ cselédség közt magas és fontos vala. A’ víztartó aligha szolgája a’ pitvar ékesitvényeül de közepe, a’ mostani iskolai épületek füvese szerint, szentség vala , ’s tilos a’ jövő ’s menőknek, kik helyet találának körötte. A’ pitvar másik végén, jobbra a’ bemenet irányában szinte egy terem vala (tablinum), mellynek padlata, közönségesen mozaik mű, falai pedig remek festvé­­nyekkel ékesitetvék , hol a’ család tagjainak nevei, vagy nyilvános tisztségek hordozóinak név­ jegyzéke szintezen családból tartatának; ezen előszobának, ha így akarjnk nevezni, egyik oldalán gyakran az ebéd­lő-terem, triclinium , — a’ másik felén pedig, néha műterem vala, mellyben mindennemű ritkaságok ’s drágaságok tartattak ; mindketteje közt egy szűk fol­­lyosó a’ ház belsejébe vezetett, mellyen a’ szolgák a’ két oldal­ terem átmenése nélkül, bejuthattak. Mind ezen teremek egy négyszegű vagy hosszúkás oszlop­­zatra nyíltak, közönségesen perystilnek nevezettre. Ha a’ ház kicsiny vala, úgy többnyire ezen oszlopzat határozd, ’s ekkor belsejében, bármi csekély is , közönségesen kert találtaték , felékesitett virág cserepekkel, mellyek kőtáblázaton állának, mig az oszlopzatról jobbra ’s balra ajtók nyíltak külömböző háló-teremekbe *) vezetők, viszont egy másik tricli­nium , vagy ét­terem (mert a’ régiek közönségesen két ebédlő-teremmel birtak : egyik téli a’ másik nyári, HASZNOS m­­MNTSÁGOH. 8-dik szám. Első félév. #) A’ rómaiaknak nemcsak éjjeli háló teremeik , hanem nappaliak is voltak (cubicula diurn?.)

Next