Hasznos Mulatságok, 1839. 2. félév (1-51. szám)

1839-07-10 / 3. szám

HASZNOS­odik SZVlll.­­ Pest, 1839. Szerda Julius’ l0én um jil istásodik­ félév, R n p s o d i n. Eltökélem, hogy nem írok Többé lángoló szerelmet; Elkoptatták már az írók Ezt a'régi szenvedelmet; Eltökélem, hogy nem írok Több regét, beszélyt, novellát Elregélték már az írók Didót és Tündér Ilonkát; Ámde mást akarva irui Új tárgy nem jutott eszembe, ’S most azon kezdek törődni: Mért kész’ nincs minden fejembe. Itt röppent egy helyes eszme Már már elszédült agyamba ’S híven őrködött felette Egy világitó sugárka: Könnyű gondolám úgy írni Színmüvet, regényt, regéket, Hogy ha kész testekre mérni Szoktunk csak divat-regéket, Nem szükség akkor teremtni Újat, hol már kész anyagra Lelt az iró , ’s igy művének Nincs szüksége fő alapra, így remélem szinte én is Czélt érendek eszméimmel, Hogy ha megbarátkozandom A’ kopottas régiekkel. ’S h­a­­ valóban boldogultam : Verseim már készen állnak. Mert e’ gondolat parányok Evsor óta létre szálltak. Kercsatúry. Gondolni a töredékein nz emberiség történetéből. Minden látható teremtmények belső természetök­­nél fogva két osztályba rendezhetők: t. i.­­ 1. Az öntudatlan teremtményekébe, mielly osztály magában foglalja minden az emberen kivüli lények’ nemeit, és 2. Az öntudatu teremtméyekébe, melly osztályba tartozik ez emberi nem. Az öntudat, mint lelki tehetség, közvetíti a’ vi­­lágegyetem fogalmát az emberben. Azon világegyete­­mi fogalom foglalatja minden lényeg erejének és tö­kélyeinek , mellyek az emberi szellemre tódulva har­sányan követelik enjébe való fölvételöket. A’ világe­­gyetem végét jön láncza azon részeknek, mellyek az egész szerkesztésére egyaránt határozva, azoknak mindegyike az egész javára, tökéletesítésére és göm­­bölyitésére szükséges. Itt sajátképpeni hozzáadás vagy elvétel nem lehet. Itt (a’ mint egy ujjabb iró meg­jegyzi) az egyéni testesülés meghatározza az egyes lelkületét és ez felel meg a’ természetnek a’ tüne­ményben nyilatkozott, egyénileg módosított akaratjá­nak , a’ mennyiben ez t. i. az egész feltünete által észrevehető. A’ legmagasb akarat objectivisatiójának lépcsői számtalan egyénekben vannak kifejtve. A’ test cselekvénye nem egyéb, mint az enmiségesitett, a’ felső akaratnak a’szemléletben különzött cselekvénye, é s minden egyes teremtménynek a’ természetben léte­sített képéből könnyen kitalálhatni az egyetemes ter­mészetnek annak előállításában nyilatkozott akaratját, t. i. az egész elérésére a’ munkásság kiszabott lép­csőjére való lépését. Az egyesek rendeltetését nyilat­koztatja a’ mindegyiket kijelölő tehetség. Az ember más teremtmények feletti elsősége öntudatában fekü­­vén, rendeltetése csak az öntudattól függő cselekvé­­nyes közbélyegnek, t. i. h . 1 a’ nem’ rendel­tetése leginkább nyilatkozik, — majd nem látha­­hatólag külömbözendenek az oktalan teremtmények cselekvényeitől, a’ mennyiben t.i. az utasok közös­sége helyzetes, az emberek közössége ellenben esz­­méletes. Egy példa közelebb világosítandja meg gon­dolatomat. Mikor 2 ökör egy azon ekéhez fogva egy darab földet szánt, nem ered az egyesített munkálko­dás’ alkalmával a’ 2 ökör között semmi gondolat, e’ határozott czélt tárgyazó közösség; hanem egyedül egy azon a’ földmivelő okozta helyzetbe jönnek, a’ nélkül hogy legkevésbé is a’ szántásra vagy az eké­re gondolnának. Nem különben a’ méhek egyesített munkásságát a’sejtszövet készítésében, vagy a’ maj­mok együtt maradását az ellenséges támadások elhá­rítására , sőt a’ költöző madarak’ melegebb éghajlatra költözendők, látszólag önkénytes egybegyüléseket ko­­ránsem kell mint valamelly szándék és szabad akarat által közvetített egyesítést, sőt mint teljesen önkény­telen és ösztönszerűleg alakult eszetalálkozást nézni. Egészen másként tűnik fel előttünk az emberi munkás­ságok közössége, mert hogy az előbbihez hasonló pél­dát felhozzak, midőn Columbus követőivel egy új vi­lág felfedezésére indul, a’ vállalkozók egy bizonyos kö­zös czél által közvetített saját akaratról inditatva egye­sülnek , és bár mindegyik a’ vállalat’külön részét teszi, szándékok még­is egy t.i. az újvilág felfedezése. Ezen oldal teszi az ember historicus személyességét, szel­lemi valódiságát, valamint az önző a­ közösségtől el­vált törekvései és munkásságai az anyagi, az öntu­datlan teremtményekkel közös oldalát.

Next