Hasznos Mulatságok, 1839. 2. félév (1-51. szám)

1839-10-19 / 32. szám

IHASÍ XJ» 8 32dik szám. Pest, 1839. 9 Szombat Octob. 19én HllyP Pest h­ét i­c ni töredéke­k. Színészeink vannak, de színművészet­ünk meg­alapított nincsen. A­ régiek bírtak azzal, mert e’ részben is sokkal egyszerűbbek voltak, mint mi. Sok ugyan a’ fecsegés korunkban is, de mindent kielé­­gítő szabályokat, mellyek után bármelly színészt meg lehessen ítélni, eddig elé nem ismerek. A’ physiognomica, mint tudomány szilárd ’s tartós vonásokban tünteti ki a’ character belsejét; a’ mimica ellenben az átmenő érzelmeket tolmácsol­ja az arczon. Igaz ugyan, hogy a’ léleki állapotból folynak elő a’ testen történő változások, és pedig csaknem fáradság nélkül; az is igaz, hogy minden ember tu­lajdon egyénisége szerint legtökéletesben fejezi arcz­­játékával indulatit, és pedig igen különbözőleg; de a’ színen nem akarunk mi gondolatot ’s érzelmet egy­oldalúig ’s egyénileg látni, nem úgy mint azokat egyes ember kifejezni szokta, hanem a’legtökelyes­ten , ’s miként azt jobban nem is lehet. Erre nézve szükséges a’ színésznek széttekinteni a’ világban, összevetni, ’s ezen összevetés által tulajdon arczjá­­tékát alkalmazni, annyira tökélyesen, hogy az bar utánzás , annak mindazaltal ne látassék. ’S ebben áll a’ színész művészete. Kár sőt teljességgel rész a’ színésznek magát szenvedélyeitől elragadtatni. A’ legnagyobb művész benső nyugalommal, mint egy szemlélő játszik. Szen­vedélyes kitöréseknél tán ezen önelragadtatásnak még nagyobb erőt adhat; de rovására történnék akkora’ nyugalmasb helyzeteknek, mellybe való átmenetei nem történnék, a’ mint történnie kellene. Elragadta­tásában szokta leginkább némelly színészünk feledni a kiemeléseket, szükséges részeit a’ jó szavalásnak. A’ természet sokra segíti az embert de szorga­lommal párosulva még tovább mehetni. Gyakran két­­ségeskedik a’ színész vájjon ezt erősben vagy hal­kabban fejezze ki, mert igy is, amúgy is láta: ily­­lyenkor szabályokat természetesen maga a* szinész is hosszú gondolkodás által megalapíthatná; de épen ezért haladhatunk hogy a’ megtört utat többször nem járjuk. A’ valódi lángész a’ hamis és álszabályok mint lánczok ellen kikel; de nem úgy a’jók ellen; mert minden lángész tökély után törekszik, ’s minden jó sza­bály útmutató arra. Meg kell azonban jegyeznem, hogy a’ genie e’ragadtatásásában orkán,mindent megrázkódtató; de erre születni kell, s igy minden színésznek meg kell magát vizsgálnia, ha genie-e, ’s vájjon Shakspeare szerint képes e a' folyó vagy zivatar, szóval a’ szén­ c­if második félév e vedélyek vihara közepette is egyszerre magát mér­sékelni: a’ valódi lángész illyenkor bennünket meg rázkodtat, mig többnyire a’ művész csak megindít’ Való ugyan, hogy minden mozdulatot, kifeje­zést , mivel az a’ végetlenbe terjed , szabályok sze­rint meghatározni nem lehet, mind e’ mellett is van­nak olly általányos szabályok, mellyek az illy egye­seket magában foglalnak. A’ szavalás és arczjátékot ha megakarjuk ha­tározni amarról azt kell mondanunk , hogy előadja, mit erről hogy gondolkodunk. Munk­ai észrevételek és képek. Az olasz igen sokat fejez ki arczával; igy ha valakit gazságtól meg akar óvni, kezét mintegy hátr­a tolja, a’ másik’mu­tató ujjával az egyik pofát lehúzza, hogy igy az e­­gyik szem nagyobb legyen. ’S ez mintegy azt is mu­tatja , hogy két arcz egymástól egészen különböző , ’s a’ szemnek megnyitása nagyobb figyelmet kiván é­­bresztetni, ’s igy el is kell fordulnia. — 2) Midőn meg­vetést akar állítani felemeli fejét ’s egyik kezét e­­gészen felemelve, félre nézve nyakrava­rját igazít­ja.— 3) A’ kevély fejét felüti, egyik kezét keblébe teszi, lábát előre teszi, a’ másik kezét csípőjére —A’ lelki tehetlenség a’ testével párosul ’s itt sok kép tűnik élénkbe mindenekelőtt szemekben ’s a’ ma­gaviseletben a’ testnek, melly lehanyatlik sat. A’kik hátra teszik kezeiket, fejőket lehajtják, szemeiket félig behunyják. A’ kevély is lehet illy állásban, de egyenes testtel élénkebb arczczal ’sat. Lekonyuló inak, kitolakodó has, egyenesen leeső kezek, a’ mellre eső fej , nyitva álló száj félig behunyt szem a’ lélek’ tehetlenség jelei.—4) A’ nyugott ’s kíván­csian előre néző köztti különbség az, hogy az első valamit hátradlleszkedik karjait egymásba veti, el­lenben a* valamire’ ügyelő szemeit jobban kinyitja , lábait szétteszi, kezeivel rá támaszkodik, egyenesen fii, ’s a’ többi. Nagy különbség van az arcz ’s minden érzel­mek kifejezésében, midőn teszem Hamlet tépelődik az öngyilkolásról ; vagy midőn egy philosophus akar­ja problémaként megfejteni. A’ lélek ha hánykodásban van, követi ezt külső­leg a’ test járásban ’s kézmozgásban. Ha a’ gondo­latok könnyen jőnek a’járás szabadabb ellenkezőkép mindig lassúbb, ’s a’ fennakadás által a test is meg­áll illyenkor, vagy lehajtja fejét merőn egy pontra néz, karjait egymásba veti, majd egyik lábát előbbre teszi; vagy ha valami főtárgyban egy csekélységet hirtelen felakar találni, felnéz egyenesen ’s kezeit dere­kára teszi. Lehet a’ leltek olly állapotban, hogy a’ tárgyat szem előtt nem látja csak lelketlen, ’s még is len­g­ e .

Next