Hévíz, 2015 (23. évfolyam, 1-6. szám)

2015 / 6. szám - Hullámverés - Gyimesi Emese: Az excentrikus nő és a múzsa (Szendrey Júlia alakja a magyar kulturális emlékezetben)

Gyimesi Emese AZ EXCENTRIKUS NŐ ÉS A MÚZSA (Szendrey Júlia alakja a magyar kulturális emlékezetben) Szendrey Júlia - miközben semmilyen komolyabb normasze­­gést nem követett el - a normaszegő nő jelképe lett Magyaror­szágon. Hogyan lett bűnbak a 19. században? Hogyan válto­zott ez meg a 20. század első felében? Miért lett Magyarorszá­gon az excentrikus, emancipált nő szimbóluma? Miért lett ép­pen ő a „magyar George Sand”? Ezekre a kérdésekre keresem a választ, azt kutatva, hogyan jelennek meg a nagy magyar és európai nőszerepek (múzsa, írófeleség, kékharisnya, excent­rikus nő, forradalmár nő, femme fatale) Ady Endre, Schöpflin Aladár és Hatvany Lajos Szendrey Júliáról szóló írásaiban. Szendrey Júliának az aktív felejtés (a tiltás, a cenzúra) soha nem jutott osztály­részül, a passzív felejtés, a nem szándékos mellőzést annál inkább. Ahogyan Hatvany Lajos írta halálának ötvenedik évfordulóján: „...e szomorú, magános halálnak ötvenedik forduló évnapján hallgatnak Júlia felől az újságok, és hallgat­tak még a Petőfi nevét több-kevesebb jogcímmel viselő irodalmi társaságok is. Pedig ma már nem haragszik rá senki. Ez nem a közmegvetés sújtó némasága többé, hanem egyszerűen a közönyös feledésé­'. Mi is okozta azt a bizonyos közmegvetést, és mire vezethető vissza, hogy 1918-ban Hatvany erről már múlt időben beszélt? A Szendrey Júlia népszerűt­lenségének okait kutató szerzők különböző válaszokat adtak erre a kérdésre. Az első világháború tapasztalatával rendelkező Hatvany mentalitásbeli válto­zást lát a folyamat mögött. A hadiözvegy-történetek forgatókönyvét (házas­ság, eltűnt férj, második házasság) és hosszú sorát ismerő huszadik századi emberek számára nem felháborító már az eldobott özvegyi fátyol. „Petőfiné ! Az aktív és a passzív emlékezés és felejtés részletes leírását lásd: Assmann, Alelda, Canon and Archive. In: Erii, Astrid - Nünning, Ansgar (szerk.): Cultural Memory Studies. An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin, New York, 2008, 97-109. 2 Hatvany Lajos, Feleségek felesége. Petőfi mint vőlegény. Budapest, 1983,17-18. 2015/6 lDjJPÍÍ® / HULLÁMVERÉS 463

Next