Honművész, 1838. július-december (6 évfolyam, 53-104. szám)

1838-08-02 / 61. szám

1690. — Papin Dénes látta által egy lombikkal (Kolbe) ellátandó gőzgépely készítésének lehetőségét. 1705. — Newcomen, Cawley, és Sa­very fedezték­­fel legelőször, hogy a’ vizgőzök gyors leü­leplésének eszközlésére a’ gőztömegben finoman eloszlott víznek kell szétterjedni. 1769. — Watt bizonyitá­­ be ama megszámithatlan gazdasági hasznokat, mellyeket valam­elly külön edényben (gőzhenger helyett) történt vizsorúsités által nyerhetni. 1769. — Watt volt az első, ki bizonyossággal megmutatá a’ gőzek elzáratása által nyerhető hasznokat. 1690. — Papin javalá legelsőbben is egy gőzgépely használ­­tatását valam­elly emelésének (Hebel) vagy keréknek mozgásba ho­­zatására. Az ő koráig azt gondolák, hogy a’ gőzgépely csak vizek kimérésére való. 1690. — Papin legelsőbben javalá egy kétszeres hatású de egyszersmind két gőzhengerű gőzgépely elkészítését. 1769. — Watt találta­ fel a’ kétszeres hatású's egyetlen gőz­­hengerű gépelyt. Már 1710. előtt találta­ fel Papin a’ magas nyomatú ’s meg­­sű­rűsödés nélküli első gőzgépelyt. 1724. — Leupold a’ bélyeggel ellátott illy nemű első gé­pelyt leírta. 1801. — A’ magas nyomatú első locomotiv gőzgépelyeket Trevithick és Vivian uraknak kell köszönni. 1690. — E' szerint Papin Dénes *) a’ gőzsajkák valódi feltalálója. Mind e’ mellett az Angolok használták leginkább mechanikai czélokra a’ gőzt. Egyébiránt illy nagy becsű találmányokban sokszor mások is részt vesznek a’ nélkül, hogy egymásról valamit tudnának, így a’ Tayai-Brukban volt apátságnak egyik kanonokja ugyan egy időben Franklinnal (Amerikában) találá-fel a’ villámhárítót a’ nél­kül, hogy egyik a’ másik felől valamit tudott volna. — Hogy a’ mostani tudományosság nagyobb része már a’ régieknél csírázott, vagy tökélyesen ki is fejlett, Aragónak a’ gőzgépelyekről tett vizs­gálatai sejtetik velünk. — Alexandriai Hero (élt mintegy 100 év­vel időszámlálásunk előtt) már ismeré a’ gőzerőnek hatását, ’s ja­ *­ Papin Dénes Bloisban született. Parisban nyeré az orvostanári koszorút. Angol országban Boyle, ki vele hasznos találmányok ügyében egyesült , megszerzé neki a’ kir. társaság tagjává kineveztetést IGS 1-ben. A’ nantesi edictum visszavétele után kénytelen volt kivándorlani Hessen­­casselba , hol a­­lanti gróf a’ marburgi egyetemnél mathematicai tudomá­nyok tanítójává nevezé­ ki. Itt halt meg 1710-ben dicsőséggel koszo­­rúz­va. Már 16V0-ben tette közzé a’ gőzgépednek be terjedtségét ’s töké­­lyes leírását.

Next