Honművész, 1838. július-december (6 évfolyam, 53-104. szám)

1838-08-02 / 61. szám

b 475 való annak haszonvételét, sőt egy általa talált gőzkészitményt is állita­ fel, mellyet Arago említett értekezésében leír, és mondja, hogy ha a’ Hero által javalt gőz- és ellenyomatú gépelyeket a’ ré­giek használták, úgy a’ gőzgépely feltalálója Hero volt. — V­ik Károly császár idejében egy Spanyol, Blasco de Garay, 200 tonnás hajót olly gépelylyel hozott mozgásba, melly némileg ha­sonlít a’ gőzkészitményhez. Ama kir. biztosság, mellynek azon gé­­pelyt meg kellett vizsgálni, köz akarattal dicséré azt a’ császár előtt, ’s állitá, hogy Garay hajója olly gyorsan ment, mint a’ szo­kott mód szerinti gálya , és egy óra alatt legalább egy mértföldet halada. Erre a’ császár 200.000 maravedit ajándékoza Garaynak egyéb kegyelmi bizonyítványokon kivű­l. Azonban Garay talál­mányát sem akkor, t. i. 1543-ban, sem későbben, haszonra nem for­dítók, köztudomásra nem bocsájták, ’s máig sem bizonyittathatik­ be, valljon ama hajót gőzgépely hozá-e mozgásba; minél fogva Blascót nem lehet a’ gőzsajka feltalálójának tartani. Erlachi Fischer, Bécsnek egykori leghíresebb építőmű­vésze, mintegy 1725. körül, Bécsben, Schwarzenberg herczeg kert­jében, készített egy gőzgépelyt (régente tű­zgépelynek nevezék) a' szökő kútból lehulló viznek ismét a’ vizmedenczébe (reservoir) fel­hajtására. — Sőt az 1727-ben megjelent „Merkwürdiges Wien“ havi irat szerint ugyan e’ Fischer már 1722-ben, a’ hessen-casseli landgróf rendelésére, Cassel fővárosban javait és épített egy tüzgé­­pelyt. Miután Papin, kivándorlása után, Hessen Casselban mulatott, ’s már 1695-ben a’ tüzgépelyekről irtt értekezését Casselban ki­nyomtató; miután találmánya már 1688-ban közöltetett a’ lipcsei tudósok évkönyvében : nem kétkedhetni, hogy Károly, hessencas­­seli landgróf, Papin találmánya létesítését a’ tapasztalt művész Fi­­scherre bízta. A’ nevezett havi iratban nyilván mondatik, hogy a’ Casselban készült tű­zgépely német birodalomban az első, a’ Schwarzen­­berg-kertben pedig harmadik volt.—Papin maga az említett gépelyt nem készíthető, mert már 1710-ben nem élt; de még 1707-ben adá­ ki újabb munkáját találmánya felől Majna-Frankfurtban e’ czim alatt „Ars nova ad aquam, ignis adiuiniculo efficacissime elevan­­dam.“ — Mig tehát más korábbi gőzgépely-feltalálót valaki fel nem fedez, Papin Dénest kell első feltalálójának tartanunk; mert ő vala első, ki a’ lombikos gőzgépely készitésének tehetségét átlátta, ’s találmányát Sawery, Newcomen és Cawley előtt nehány évvel hozá köztudomásra. (W. Z. Koch Mátyás szerint.)

Next