Honművész, 1838. július-december (6 évfolyam, 53-104. szám)
1838-08-02 / 61. szám
KÖLTÉSZET. Epedés. Rózsa tárja kelyhét Néma »/.irt felett; Láng özönlik arczán , ’S a’ szirt olly hideg. Néma szirt fokánál Hév patak foly el , Sir felé közelgve Bús zengésivel. Ő a’ rózsa — arr/.a Szebb a’ rózsánál, Keble szirt , nem érez , ’S mozdulatlan áll. Hév patakban folynak Égő könnyeim , Sír alá temetve Szép reményeim ! SZORGALOM. A’ gőzgépelyek feltalálója fölötti vitatkozás mintegy évtized óta tart már, minthogy e’ találmány dicsőségét a’ Spanyolok , Angolok, Francziák, ’s Németek maguknak tulajdonítják. A’ port azonban Arago franczia tudósnak 1829-ben közre bocsátott vizsgálatai alkalmasint eldöntötték. Ezen utóbiaknak fő részeit közöljük, Arago urnak Parisban, 1836-ban, a’ mérnöki hivatal „Annuaire-jében“ kiadott értekezése után. 1615. — Caus Salamon az első, ki a’ vizgőzök ruganyos erejét egy viz-emelőgépely készítésénél használta. *) Caus Salamon nem volt német születésű, mint némellyek állítják, hanem valódi Franczia. A’ neki Xllldik Lajos franczia király által adatott szabadalmi levélben őt ugyan e’ király jobbágyának nevezi.^— A’ ,,biographie universelle“ is Caust normandi születésűnek vallja,s említi, hogy elsőbben angol országban Galles herczegnél szolgált, azután a’ bajor választó herczeg őt kertjei és épitőhivatali igazgatójává nevezé ki. 1630-ban tért vissza franczia földre. Rokona Caus Izsák, mérnök ’s építőművész, dieppei születésű volt. — Salamon francziául fiá minden munkáját.