Honművész, 1838. július-december (6 évfolyam, 53-104. szám)

1838-08-02 / 61. szám

KÖLTÉSZET. E­p­e­d­é­s. Rózsa tárja kelyhét Néma »/.irt felett; Láng özönlik arczán , ’S a’ szirt olly hideg. Néma szirt fokánál Hév patak foly­ el , Sir felé közelgve Bús zengésivel. Ő a’ rózsa — arr/.a Szebb a’ rózsánál, Keble szirt , nem érez , ’S mozdulatlan áll. Hév patakban folynak Égő könnyeim , Sír alá temetve Szép reményeim ! SZORGALOM. A’ gőzgépelyek feltalálója fölötti vitatkozás mintegy évtized óta tart már, minthogy e’ találmány dicsőségét a’ Spanyo­lok , Angolok, Francziák, ’s Németek maguknak tulajdonítják. A’ port azonban Arago franczia tudósnak 1829-ben közre bocsátott vizsgálatai alkalmasint eldöntötték. Ezen utóbiaknak fő részeit kö­zöljük, Arago urnak Parisban, 1836-ban, a’ mérnöki­ hivatal „An­­nuaire-jében“ kiadott értekezése után. 1615. — Caus Salamon az első, ki a’ vizgőzök ruganyos ere­jét egy viz-emelőgépely készítésénél használta. *) Caus Salamon nem volt német születésű, mint némellyek állítják, ha­nem valódi Franczia. A’ neki Xlll­dik Lajos franczia király által ada­tott szabadalmi levélben őt ugyan e’ király jobbágyának nevezi.^— A’ ,,biographie universelle“ is Caust normandi születésűnek vallja,­­s em­líti, hogy elsőbben angol országban Galles herczegnél szolgált, azután a’ bajor választó herczeg őt kertjei és épitőhivatali igazgatójává neve­­zé­ ki. 1630-ban tért vissza franczia földre. Rokona Caus Izsák, mérnök ’s építőművész, dieppei születésű volt. — Salamon francziául fiá minden munkáját.

Next