Honvédségi Szemle 1965/2

1965 / 12. szám - KATONAI OKTATÁS-NEVELÉS - "Kérdezz-Felelek"

viszont még a napi munka megszervezése is gondot okoz. Talán sokak számára egyáltalán nem gond és je­lentéktelen dolognak tűnik, de nekem még mindig probléma, például az, hogy mikor mivel foglalkozzak, mire mennyi időt fordítsak. Sokszor spontán, alkalom­szerűen hajtok végre ellen­őrzéseket, maradok­­ bent a kulturális szabad időben. Nagyon jó lenne, ha a vitacikk kapcsán szó esne a vezetés lélektani problé­máiról is. Már a vitaindító cikk is felhívja is figyel­münket arra, hogy­ a veze­tés mindkét pólusán a te­vékenységet végző ember áll: a vezető és a veze­tett. Az emberek pedig kü­lönböző lelkialkatúak, amit a vezetés során ugyancsak figyelembe kell venni. Ez­zel összefüggésben merül fel az újabb kérdésem, mi­lyen módszerekkel lehet el­érni és biztosítani, hogy a különböző lelkialkatú em­berek mindegyike képessé­geinek legjavát adja, a katonai szolgálat teljesíté­se közben, hogyan lehet előidézni a legeredménye­sebben a különböző lelki­alkatú katonák aktív tevé­kenységét az adott feladat végrehajtása érdekében. Úgy gondolom, a kérdés­sel kapcsolatos válaszok, módszerek nemcsak a pá­lyakezdő fiatal tiszteket érdeklik, hanem az idő­sebb, tapasztaltabb tiszte­ket is, egyszóval mindany­­nyiunknak segítséget jelen­tenének a feladatok ered­ményesebb végrehajtásá­hoz. „Kérdezz — Felelek" „Sz. J. tiszt elvtárs kérdezi: „Hogyan érvényesíthető a fenyítések kiszabásakor a fokozatosság elve?” A fenyítés a nevelésnek, bár nem a legfontosabb, de mégis egyik szükség­­szerű módszere. Akkor alkalmazzuk, ha egyéb, más nevelőszándékú eljárásaink­kal nem tudtuk elérni a kívánt ered­ményt. A fenyítés legfontosabb célja az, hogy a fegyelemsértőt rábírjuk — ha kell kel­lemetlen érzelmi élményeken keresztül is — a szabályzatok által előírt és a kö­zösség által elfogadott helyes tevékeny­ségre, illetve magatartásra, s a továb­biakban távoltartsuk az újabb fegyelmi kihágástól. A felelősségre vonás szocia­lista nevelési elve megköveteli, hogy a fenyítés ne idézzen elő konfliktust a fe­­nyítő és fenyített között, az egyén és a közösség között, pontosabban azt, hogy a fenyített és a közösség igazságosnak tartsa az eljárást. A fenyítés tehát nem a megtorlás, hanem a meggyőzés és a visszatartás eszköze. E nélkül nem lesz nevelőcélzatú, alkalmazása teljesen hiá­bavalóvá válik. A nevelőhatású fenyítésnek több fel­tétele van. Ilyenek az alapos kivizsgálás, az egyéniség figyelembevétele, az emberi méltóságérzés tiszteletben tartása, az em­lített igazságosság stb. A fenyítések ne­velőhatásának fontos feltétele a fokoza­tosság elvének érvényesítése is. Mit je­lent a fokozatosság elve? A fokozatosság elve mindenekelőtt azt jelenti, hogy a fegyelemsértővel szem­ben a kevésbé szigorú büntető szankciók­tól haladunk a mind szigorúbb felelős­­ségrevonásig. Az első „ballépés” alkal­mával ne ragadtassák el magukat pa­rancsnokaink, általában ne fenyítsenek azonnal jogkörük teljes hatalmával. A szigorú fenyítés nem mindig hatékony. Különösen az első, a tudatlanság, a kez­deti bizonytalanság szülte rendbontás esetén nem az. A tapasztalatok tanúsága szerint számtalan esetben többre megy a parancsnok a négyszemközti, meggyőző erejű beszélgetéssel, mint a fenyítéssel. Gyakran — főleg az első szabálysértések alkalmával — szintén hatásosabb lehet a katonával való személyes foglalkozás, az egyénhez mért hangnemű figyelmezte­ Az utóbbi időben egyre több olvasó keresi fel szerkesztőségünket pedagógiai kérdésekkel. Te­kintettel arra, hogy a kérdések zöme nemcsak a kérdés feltevőjét foglalkoztatja, a jövőben nem levél útján, hanem folyóiratunk hasábjain a „Kérdezz — felelek” cím alatt válaszolunk. 28

Next