Honvédségi Szemle 1974/2

1974 / 7. szám - A harckiképzés vezetése felkészülés a harc vezetésére

proletár nemzetköziség érzése; a fegyelmezettség; az állhatatosság; a bajtár­­siasság; a vezető felelőssége a beosztottakért; az ellenség izzó gyűlölete; a si­ker elérésének vágya. Itt és kiemelten kell említeni, mint pozitívan ható té­nyezőt, az életben maradás igényét és vágyát, mint az egyéni, emberi törek­vés harcban elérendő legelemibb célját is. Ez a tényező azért is érdemel meg­különböztetett figyelmet, mert alapja, feltétele és hordozója minden előbb felsorolt pozitív tulajdonság érvényesülési lehetőségének. Életben maradás, túlélés nélkül egyik sem érvényesülhetne. Ezen túlmenően­­a harcképesség megőrzésének, vele együtt a győzelem kivívásának is elengedhetetlen fel­tétele. Tehát a pozitív és negatív hatások együttesen, komplexszerűen érik a pa­rancsnokot, mint vezetőt. Ezek a hatások egymást is befolyásolják, kölcsönösen, külsőleges viszonyt vagy viszonyokat alakítanak ki. Ezért cél és feladat a parancsnokká képzés és továbbképzés — tehát még a harcra való felkészítés idején — erősen rögződött pozitív pszichikai tulaj­donságok kialakítása a parancsnokokban. Ez képessé teszi őket arra, hogy a harc váratlan, nagyon bonyolult körülményei között, a harc nagyon nyo­masztó pszichikai hatásait leküzdhessék. Vagyis ily módon és képletesen a pszichikumra ható pozitív és negatív hatások viszonyában a pozitív tényezők váljanak uralkodóvá. Ezzel az alegységparancsnokok a nagyon válságos hely­zetekben is úrrá lesz a saját pszichikumát érő terhelő hatásokon, és képes lesz megőrizni cselekvőkészségét. Ezek a tényezők figyelmet kapnak az alegységparancsnokok parancs­nokká képzésében, de figyelmet érdemelnek a továbbképzésükben és az al­egységek harcra való felkészítésében is. A fegyveres harcban a szembenálló felek egymásra akarják kényszerí­teni akaratukat. Ez mérhetetlen lelki feszültséget okoz. Az alegységek harc­­kiképzése, azok felkészítése a fegyveres harcra, amelyet azért végzünk, hogy kialakítsuk a parancsnokokban és beosztottakban, tehát az alegységek egész személyi állományában az ellenség megsemmisítésének potenciális képességét, egy folyamat, mely ugyanakkor alkalmas arra is, hogy fejlődjön a harcveze­tői készség. Közvetett ez a felkészülés , mert a kiképzés során az alegysé­gek nem kerülnek közvetlen harci érintkezésbe az ellenséggel. A harc mó­dozatait, a gyakorlás feladatát a korszerű harc előrelátásával a parancsnokok, a törzsek dolgozzák ki. A harckiképzésnek ily módon szolgálnia kell a felké­szülést, a gyakorlatoknak viszont a lehetőségekhez képest a legnagyobb mér­tékben meg kell felelniük a harc feltételeinek. Az a tény, hogy alegységeinkkel szemben nincs ellenség, minőségileg vál­toztatja meg a kiképzés feltételeit, minthogy az ellenség nem veszélyezteti a „harcban” állókat. Ezért a parancsnokoknak és a személyi állománynak nem kell átélnie lelki és fizikai gyötrelmeket, legfeljebb bizonyos feszültségeket és szorongást okozó pillanatokat. De ez nem olyan, amilyen a fegyveres harc­ban bekövetkezhet. Mégis az alegységek kiképzésének legkülönbözőbb formái mind elősegí­tik az alegységparancsnokok fizikai-pszichikai felkészítését, a harcvezetői tu­lajdonságok fejlesztését. A laktanyai élet és foglalkozások, párosulva a tábori kiképzéssel, jó szervezés és a fent vázolt igények teljesítésével egyetemlege­sen hozzák meg a kívánt eredményt a parancsnokok nevelésében is. Ennek ellenére a legkülönbözőbb formák közül a harcászattal és szakharcászattal foglalkozunk, minthogy benne ötvöződnek leginkább az igények és lehető­ségek. A harcra való felkészítésnek, a harcvezetői mesterségbeli tudás elsajátí­tásának, a parancsnoki állomány erkölcsi, pszichikai, fizikai felkészítésének fő módja, legfontosabb színtere és eszköze: a harcászati kiképzés. Igaz, a fegyveres harc nem azonos a felkészítés eszközeivel és módjával. De a jól megszervezett és végrehajtott komplex harcászati kiképzés és harcászati gyá­­ r

Next