Honvédségi Szemle 1979/2
1979 / 7. szám - Dr. Bálint Sándor őrnagy: A személyiség sokoldalú fejlődése a hadseregben
A MAGYAR NÉPHADSEREG KÖZPONTI FOLYÓIRATA XXXIII. ÉVFOLYAM — 7. SZÁM — 1979. JÚLIUSONVÉDSÉGI SZEMLE DR. BÁLINT SÁNDOR őrnagy A személyiség sokoldalú fejlődése a hadseregben Senki sem születik sokoldalú személyiségnek, sem jól felkészült katonának, hanem azzá válik. A katonai személyiséggé válás is fejlődési folyamat. Ennek elemzése elősegítheti annak tudatosabb átlátását, tervezhetőségét, hatásmechanizmusának közvetlen vezetését. A hadsereg meghatározott alakulatához bevonult, konkrét állománycsoportba beosztott fiatal a katonai kiképzés egyes periódusaiban, a kiképzés egymásra következő időszakaiban, sokféle vezetett és szabályozott folyamatban válhat katonává, a szocialista haza hű, megbízható és hozzáértő védelmezőjévé. A bevonuló tehát nem katonaként, hanem meghatározott világnézettel, műveltséggel, jellemmel lépi át a laktanya kapuját. Állampolgári, társadalmi, politikai-erkölcsi magatartásának személyisége belső világának meghatározott folyamaton kell keresztül mennie ahhoz, hogy katona váljék belőle. E folyamat mechanizmusa igen bonyolult, azért érdemes, sőt szükséges elemezve áttekinteni. A katonai személyiséget alakító-formáló egyéneknek, katonai-, politikai-, közművelődési- és sportszervezeteknek egyaránt számolniuk kell azokkal a tényezőkkel, amelyek hatással vannak a katona személyiségfejlődésére. Napjaink fontos felismerése a személyiség fejlődésben éppen az, hogy a szocialista személyiség, köztük a katonaszemélyiség társadalmi meghatározottsága nemcsak egymás után következő kiképzési periódusokban megy végbe, hanem többszintűségben is. A világ — köztük a katonaélet kultúrájának elsajátítása többszintű társadalmi csoport, egyéni tényezők által határozódik meg, történjék az akár a kiképzés, akár a politikai-mozgalmi tevékenység különböző formáiban. A személyiség fejlődése a szocialista hadseregben mint a társadalmi valóság sokszintű folyamata realizálódik. Döntő ismertető jegye, hogy sokoldalú objektív anyagi feltételek és szubjektív tényezők együttműködése révén megy végbe. Ugyanakkor azt is tudni kell, hogy az élet szociális feltételei a hadseregben is segíthetik a személyiség harmonikus fejlődését, de önmagában nem garantálhatják azt. Számos olyan katonaszemélyiséget, sőt egy-egy réteget ismerünk, akik viszonylag jó szociális feltételek között élnek és mégsem fejlődnek eléggé dinamikusan, sokoldalúan. Mások pedig viszonylag kevésbé jó szociális feltételek között is többoldalúan fejlődnek. Az ilyen tapasztalatok is jelzik a katonaszemélyiségek fejlődésének többtényezős meghatározottságát. A sokoldalú objektív anyagi feltételek, köztük például a katonákról való sokoldalú gondoskodás elengedhetetlen, de nem elégséges feltétele sokoldalú fejlődésüknek. Az ilyen gondoskodás pazist is eredményezhet azoknál a kütd TM77 JJti li ifi, TanGf'i«b. cjS I L„„ /1 2” kézikönyvtár j 1 f l..K .i