Honvédségi Szemle 1980/1

1980 / 1. szám - VEZÉRCIKK - Dr. Csépe József alezredes: A kiképzés formáinak és módszereinek összefüggései

2 *1 tartalékok feltárása. A vonatkozó miniszteri utasítás előírásai szerint az alábbi elveket minden egyes vezetési szinten — a katonai kiképzésre is értelmezve — figyelembe kell vennünk: — a gazdálkodás hatékonyabb és takarékosabb megvalósítása mel­lett a néphadsereg egészének — benne az egyes csapatoknak, szerveknek stb. — a harckészültségi, hadrafoghatósági szintje, a katonai kiképzés eredményessége nem csökkenhet, a személyi állomány élet- és munka­­körülményei nem romolhatnak. Tehát a hatékonyság feltételezi az ész­szerű takarékosságot az emberi energiával, a kiképzésben a ráfordított erővel, idővel, módszerekkel, eszközökkel, — a gazdálkodás hatékonyabb és takarékosabb megvalósításával el­ért megtakarításokat — s ez vonatkozik a kiképzésben elért megtakarí­tásokra is — mindenekelőtt a rendelkezésre álló anyagi és pénzügyi le­hetőségek (kilométerkiszabat, lőszer, üzemanyag, imitációs eszközök stb.) ésszerűbb, a korábbinál még céltudatosabb felhasználásával kell bizto­sítani ; — a kellő előrelátással (a foglalkozások, a gyakorlatok tervezése, anyagfelhasználás kidolgozása, kevesebb idő, ember, eszköz, üzemanyag, lőszerkiszabat stb.) biztosítani kell, hogy a megtakarítások eredményei hosszabb távon is jelentkezzenek. Ugyanakkor az azonnal is érvényesít­hető megtakarításokat realizálni kell; — az ésszerű takarékossági szemlélet tudatos elmélyítésével, szélesíté­sével állandósítani kell ezt a tevékenységet, óvakodva attól, hogy a fel­adat kampány jelleget öltsön, avagy helytelen szemlélet és gyakorlat ala­­­kuljon ki. A katonai kiképzés hatékonyságának növelésével összefüggő tennivalókat — az alegységek, egységek, magasabb egységek vezetési szintjein — akkor tud­juk legjobban megközelíteni, ha úgy tesszük fel a kérdést, hogy: milyen for­rásai lehetnek a kiképző munkánk hatékonysága növelésének; milyen mód­szerek alkalmazhatók annak érdekében, hogy hatékonyabban, gazdaságosab­ban, takarékosabban oldjuk meg feladatainkat 1980-ban, illetve hosszabb tá­von is. Hangsúlyozni szükséges, hogy a kiképzés hatékonyságával, a gazdaságos­sággal és az ésszerű takarékossággal kapcsolatos feladatok differenciáltan ér­­telmezendők, mivel azok összefüggnek az egyes kiképzést irányító és végző szervek szintjeivel, felelősségével, lehetőségeivel. Konkrét példákat említve itt az alábbiakról van szó: /A katonai kiképzéssel kapcsolatos hatékonyság, eredményesség, gazda­ságosság összefügg az egyes vezető szervek, törzsek tervező, szervező munká­jával. A parancsnokságok, a törzsek állítják össze a kiképzési terveket. A ter­vek tartalmazzák, summázzák a feladatokat, a gyakorlatok idejét, helyét, for­máit, módszereit és eszközigényeit. Érzékelhető, hogy e munkában nagy a szerepe a megfelelő hatékonysági, takarékossági koncepciónak, az ésszerűség­nek, a gyakorlóterek kiválasztásának, a komplex jellegű feladatok beállítá­sának, a gyakorlótereken az oda-vissza gyakorlás tervezésének, az üresjáratok elkerülésének, a rendelkezésre álló idő maximális kitöltésének, így a foglalkozások, a gyakorlatok (tanteremben, laboratóriumban, mű­helyben, hangárban, elektromos harcászati gyakorlótéren, speciális bázison stb.) ésszerű, körültekintő megtervezése, jó előkészítése, lefolytatásának szer­vezése és vezetése, összekapcsolva a néphadsereg, vagy esetleg a népgazda­ság számára is hasznos egyéb tevékenységgel (pl. a gépjárművezetők kikép­zésével, a javítóműhely foglalkoztatásával stb.) is egy útja lehet a gazdaságos­ságnak, a takarékosságnak. f ~~~t

Next