Honvédségi Szemle 1983/2

1983 / 7. szám - FIGYELŐ - Dr. Pataky Iván ezredes: Vannak már katonák! De milyenek?

DR. PATAKY IVÁN ezredes Vannak már katonák! De milyenek? Alig másfél éve még azon kesereg­tem egy cikkemben, hogy eltűntek a magyar katonák a magyar filmekből. Most meg úgy tűnik, a bőség zavará­val küszködöm. Ez év február 11—16. között a XV. magyar játékfilmszemlén módom volt bő másfél év magyar film­termését végignézni. Cikkem elején le kell szögeznem: most már vannak mai magyar kato­nák is filmjeinkben. Nem is kevesen. Vannak, mert nem lehet napjainkban a fiatalokról szólva a katonát mint a társadalom tagját kihagyni. Hogyan ábrázolnak bernnünket, ka­tonákat filmjeink? Milyen képet alkot rólunk filmeseink egy része, közöttük elsősorban a középkorosztálybeli és a fiatal rendezők, akik filmjeikben a ka­tona alakját, egyéniségé jelenítik meg? Kétszeresen érdekelt a dolog. Egyrészt, mert valamilyen formában társadalmunk egy rétegének vagy cso­portjának rólunk alkotott képét tük­rözik e filmek, másrészt mert alkotóik — koruknál fogva is — mai társadal­munk iskoláiban nevelkedtek, sőt je­lentős részük sorkatona volt. Tavaly először Böszörményi Géza „Szívzűr” című vígjátékában tűntek fel ismét katonák. A film feltehetően egy dunántúli hegyvidéki falucskában játszódik, amelynek közelében egy tü­zérségi lőtér van. Így a film kezdeté­től szinte a befejezésig gránátok süví­tenek át a szereplők feje felett, majd egy távoli hegyoldalban nagy durra­násokkal felrobbannak. A lövészetek idején a faluba vezető utakat bizton­sági őrök zárják le, így megszakad a lakosok kapcsolata a világgal. A falu­ban él egy fiatal és buzgó körorvos szép és szerfölött elhanyagolt ifjú fe­leségével, aki néhány házasságtörési kísérlet után végül is egy délceg, baj­­szos katonatiszt oldalán evez be a bol­dogság révébe. Időnként nótázó kato­nák masíroznak végig a falun, akik az ifjú asszonyka levegőben kalimpáló pucér lábait látva azonnal elvétik a lépést. Majd PSZH-k csörömpölnek az utcán és így tovább. A film szórakoz­tató, a jelenetek kedvesek, a katona­figurák életteliek és valósághűek. A rólunk alkotott kép tehát mértéktartó és egyáltalán nem bántó. Felvillan a jóízű katonahumor is. Bemutatási sorrendben Gothár Pé­ter nagyszerű filmje, a „Megáll az idő” következett. Benne már csak a befejező epizódban tűnik fel a film főhőse mint sorkatona­i egyenruhá­ban. Gyermekkorát szétzilálta 1956. Kamaszélményei egy más ország képét mutatták neki, mint ahogy én a 60-as évek első felének Magyarországát lát­tam. De elfogadom, hogy ez a kor, amely nekünk nagyszerű távlatokat nyitott, a majd 18—20 évvel fiatalab­baknak mást jelentett és nyújtott. A főhős, Dénes — úgy tűnik — végül is megtalálja helyét társadalmunkban. Legalább is ezt éreztem a film befeje­ző jelenteiből, amikor katonai szolgá­latát „teljesítve” tökrészegen baktat a hajnali Budapesten hazafelé, és a kö­zönség „épülésére” levizeli az utcán a házfalat. Ilyen is előfordul. Tudomá­sul kell vennünk, hogy 18—20 év la­zasága, követelményhiánya nem szün­tethető meg szigorú katonai fegye­lemmel. Makk Károly „Egymásra nézve” cí­mű filmje egyáltalán nem ragadott annyira magával, mint az előzetes hí­rek alapján reméltem. Elsősorban Gal­­góczi Erzsébet kitűnő regényének kilú­gozott politikuma miatt ódzkodom a filmtől. A határőrök — ellentétben a regénnyel — csak a film keret játéká­ban szerepelnek. Teljesítik kötelessé­güket, és lelövik a határsértő főhős­nőt, Évát, aki a többszöri felszólításra sem áll meg. Semleges figurák. Arc­­nélküliek. Vannak, mert minden ál­lamhatáron kell hogy legyenek határ­őrök. Lőnek, mert minden állam ha­tárőrei lőnek, ha a határsértő felszólí­tásukra nem áll meg. Bonyolultabb és zavarba ejtő a másik főhősnő, Lívia katonatiszt férje. Őt elsősorban a szol­gálat érdekli és nem a felesége. Szer­fölött féltékeny természetű, és amikor rájön, hogy biszexuális hajlamú neje jobban szereti a leszbikus hajlamú Évát, mint őt, férfiúi öntudata ezt már

Next