Honvédségi Szemle 1983/2

1983 / 7. szám - FIGYELŐ - Dr. Pataky Iván ezredes: Vannak már katonák! De milyenek?

nem képes elviselni. Előkapja szolgá­lati pisztolyát, és „csípőből tüzel”. Lí­via egy életre nyomorék marad. So­káig gondolkoztam azon, miért kellett katonának lennie e féltékeny figurá­nak, míg rájöttem. Az ötvenes évek végén a katonatiszteken kívül piszto­lyuk legfeljebb a munkásőröknek, rendőröknek volt. És ezután térjünk át az 1983-ban forgalmazott magyar filmekre. Az első hideg zuhany „A kutya éji dala” című film. Nagyon sokan várták Bódy Gá­bor új filmjét, hisz a rendező előző filmje, a „Psyché” általános közfeltű­nést keltett. Az új film az egyik leg­nagyobb sületlenség volt, amit filmen bármikor is láttam. A mátraalji falu mikrovilágában kibontakozó történet egyik főszereplője egy piromániás, pszichopata tiszt, akit elöljárói nem is­mernek el (nem is csodálom, olyan de­­generált), ezért lelki válságban szen­ved, és­­a film kezdetén) aludni akar. A nejére pedig pont akkor jön rá, hogy holtfáradt férjétől házastársi kö­telezettsége teljesítését követelje. Ve­szekedés tör ki közöttük, ami kissé trágárkodva zajlik. Ezt követően a fe­leség elhagyja férjét, s egy zenekar énekesnőj­eként próbál szerencsét. Mi­után felesége elhagyta, tisztünk tökré­szegén, legjobb barátjával, egy tenge­résztiszttel együtt a nyomában koslat, és féltékenységében, valamint a ren­geteg alkohol hatására mindenkit meg akar verni. Egyik botrányt csinálja a másik után. Így néz ki tehát egy mai ifjú magyar tiszt ebben a filmben. Ehhez képest „felüdülés” volt Sán­dor Pál „Szerencsés Dániel”-je. A film ma már — az ellenforradalom után 27 évvel — inkább történelmi, mint mai téma. A film kettes számú főhőse Angeli Gyuri, amikor megtévedt, sor­katonaként átállt az ellenforradalmá­rok oldalára, katonaesküjét szegte meg, és hazaárulóvá vált. Egyébként ezért is kellett a filmben elpusztulnia. Sándor Pál ítélete pontos! Vetítik már a mozikban Dobray György „Vérszerződés” című filmjét. Főhőse, Pici, pesti vagány, aki katonai szolgálatát tölti. Sürgősen Pestre kí­vánkozik, mert szerelme férjhez megy. Természetesen nem kap eltávozást. Er­re megszökik, és hogy minél gyorsab­ban érjen célhoz, rábeszéli Tulák nevű katonatársát, hogy motorkerékpárján lógjanak meg. A folytatás: börtön, gyilkosság, újabb szökés és végül ha­lál. Tény, hogy az ifjúkori bűnözés fo­kozódik. Sőt az is tény, hogy a hadse­reg sem zárható el a negatív társadal­mi jelenségektől. Mégis tudomásul kellene venni, hogy sem a mai fiata­lok között, sem a hadseregben vagy a határőrségnél nem a bűnözők a mér­tékadók, a meghatározók! Ellenkező­leg: a helytállók, a becsülettel dolgo­zók! Róluk miért nem készül film? Miért csak mellékfigura, egy-egy vil­lanásnyi epizód a jó, a jellemző, mint amilyen például Kézdi Kovács Zsolt: „Visszaesők” című filmje főhősnőjé­nek, Julinak az öccse? Ő, aki határőr, a nagyon is vitatható erkölcsi monda­ni­való­jú filmnek talán az egyetlen normálisan, becsületesen élő és dol­gozó alakja. Reméljük, a jövőben egy­re több lesz a hasonló példa. Talán még főszerepben is. Nehéz összegezni az eddigieket. E filmekben a katonákról alkotott össz­kép egyértelműen negatív. A tisztek: részegesek, féltékenyek, kötekedők. Szakmájukról, munkájukról alig esik szó. Ám tegyük őszintén szívünkre a kezünket. Mindent megtettek-e illeté­keseink, hogy bemutassák, megismer­tessék társadalmunkkal hivatásunk szépségeit és nehézségeit? Hol az a céltudatos propaganda, amely őszintén mindenki elé tárná hétköznapjainkat, eredményeinket, sikereinket, gond­jainkat? Úgy vélem, ezek a mulasztá­sok is közrejátszanak a nemkívánatos jelenség kialakulásában. A sorkatonák ábrázolása a filmek­ben már jóval árnyaltabb. E téren is bőven találhatók ugyan negatív jelen­ségek, nemkívánatos és felületes ítéle­tek, de a hősök — még a bűnöző vagy hazaáruló figurák is — összetetteb­bek, motiváltabbak. Jobban tudunk velük azonosulni vagy őket eluta­sítani. Ennek oka szerintem: az írók, rendezők személyes élményei ha­tározták meg hőseik jellemét és fejlő­dését. Tollamat helyenként szándékosan mártottam epébe. Elsősorban magunk, tehetetlenségünk miatt. Egyszerűen nem értem, miért nem tudjuk elérni, hogy megváltozzék az összkép?

Next