Honvédségi Szemle 1984/1

1984 / 1. szám - ÁLTALÁNOS KIKÉPZÉS - Filyó András őrnagy: A speciális rendeltetésű szolgálatok felkészítéséről

korlottabb társaik felügyeletével elő­ször nappal, majd az időszak végére éjszaka is irányítják a repülőgép moz­gását az állóhelyen. Munkájukat segíti, hogy a betonra pontosan felfestettük az állóhelyeket és a repülőgépek kiszolgáláshoz szük­séges technika pontos helyét. A jár­művek beállításában segédkező idő­sebb katonák a felfestések és egyéb „saját” jelzések alapján mutatják be a gyakorlatban a nagy pontosságot és együttműködést igénylő munkát. Ta­pasztalatunk szerint itt újból fel kell hívni a katonák figyelmét a baleset­megelőzési és -biztonsági intézkedé­sekre, illetve a különböző veszélyekre (forgó légcsavar, különböző irányok­ból tolató gépkocsik stb.), hiszen szin­te minden veszélyforrás egyszerre mo­zog. Az elméleti felkészítést mindig ösz­­szekötjük a gyakorlatival. Igyekszünk mindig konkrét, a repülés kiszolgálá­sához tartozó feladatokat ismertetni. Az idő haladtával az új katonák egyre bonyolultabb feladatokat oldanak meg, és az első időszak végére a szak­ágak parancsnokai 90—95 százaléku­kat alkalmasnak jelölik a szolgálat el­látására. A házi vizsga után — ame­lyen be kell bizonyítaniuk, hogy isme­rik a repülőgép kiszolgálásának rend­jét , önállóan tudják igényelni a társalakulat ellátó szolgálataitól a szükséges eszközöket, már szolgálatba vezényelhetők. Természetesen még ekkor sem sza­bad teljesen magukra hagyni őket. Ál­talában legtapasztaltabb társaikkal látják el első szolgálataikat, sőt ha si­kerül, a „csendesebb napokra” osztják be őket. Az idősebb katonáknak időszakon­ként — általában a téli és nyári át­állási munkák idején — ismétlő elő­adásokat tartunk, illetve számon kér­jük ismereteiket. A szolgálatban el­követett hibákat analizáljuk, és a sze­mélyi állománnyal ismertetjük, ho­gyan kellett volna az esetet elkerülni. Ismétlődő hiba esetében felülvizsgál­juk módszereinket, s szükség esetén azonnal változtatunk rajtuk. Ha a ki­szolgálás rendjében bármit megváltoz­tatunk, a szakágak parancsnokai kö­telesek beosztottaikat eligazítani. Alapos felkészítéssel elértük, hogy alakulatunknál az állóhelyen személyi sérüléssel járó baleset nem történt, és a repülőtechnikában sem keletkeztek javíthatatlan károk. ■ Ugyancsak az első időszak vé­géig tart a század ejtőernyős-alegy­ségéhez bevonult sorkatonák felkészí­tése a kutató-mentő szolgálat ellátásá­ra. Ez alól csak az MHSZ-nél ejtőer­nyős kiképzésben részesült katonák mentesülnek, mert ők rendelkeznek a szolgálat ellátásához szükséges számú és bonyolultsági fokú ejtőernyős ug­rással. A felkészítés kétirányú: szakmai, te­hát ejtőernyős és speciális, azaz egész­ségügyi és rádiókereső kiképzés. A szakmai kiképzést alakulatunk ejtő­ernyős-szolgálata oldja meg saját ki­képzési terve szerint. A speciális kiképzés az egységünket ellátó egészségügyi szolgálat feladata. (A kiképzés tematikáját központilag, a kérdés legjobb szakértői állították össze, felhasználva a saját és a külföl­di tapasztalatokat.) A katonáknak a tananyagot meghatározott óraszámú előadásból és gyakorlati ismeretekből álló tanfolyamon kell elsajátítaniuk, majd ennek végén szigorú vizsga kö­vetkezik. A rádiókereső kiképzést saját szak­embereink vezetik. Az elméleti és gya­korlati anyag elsajátítása a felkészülés egyik legérdekesebb szakasza. Sokat foglalkoznak a terepen elrejtett adó gyors felkutatásának módszereivel, a szükségeszközök segítségével megol­dandó mentéssel. Az oktatáshoz ejtő­ernyős-szolgálatunk főnöke állított össze jegyzetet. A konkrét napi szolgálatokra a sza­bályzatok és a szolgálatvezénylési pa­rancs alapján készítjük fel a katoná­kat. A szolgálat felkészítéséért és el­lenőrzéséért a törzsfőnök a szakágve­zetőkkel együtt felelős. 2

Next