Honvédségi Szemle 1984/1
1984 / 1. szám - ÁLTALÁNOS KIKÉPZÉS - Filyó András őrnagy: A speciális rendeltetésű szolgálatok felkészítéséről
korlottabb társaik felügyeletével először nappal, majd az időszak végére éjszaka is irányítják a repülőgép mozgását az állóhelyen. Munkájukat segíti, hogy a betonra pontosan felfestettük az állóhelyeket és a repülőgépek kiszolgáláshoz szükséges technika pontos helyét. A járművek beállításában segédkező idősebb katonák a felfestések és egyéb „saját” jelzések alapján mutatják be a gyakorlatban a nagy pontosságot és együttműködést igénylő munkát. Tapasztalatunk szerint itt újból fel kell hívni a katonák figyelmét a balesetmegelőzési és -biztonsági intézkedésekre, illetve a különböző veszélyekre (forgó légcsavar, különböző irányokból tolató gépkocsik stb.), hiszen szinte minden veszélyforrás egyszerre mozog. Az elméleti felkészítést mindig öszszekötjük a gyakorlatival. Igyekszünk mindig konkrét, a repülés kiszolgálásához tartozó feladatokat ismertetni. Az idő haladtával az új katonák egyre bonyolultabb feladatokat oldanak meg, és az első időszak végére a szakágak parancsnokai 90—95 százalékukat alkalmasnak jelölik a szolgálat ellátására. A házi vizsga után — amelyen be kell bizonyítaniuk, hogy ismerik a repülőgép kiszolgálásának rendjét , önállóan tudják igényelni a társalakulat ellátó szolgálataitól a szükséges eszközöket, már szolgálatba vezényelhetők. Természetesen még ekkor sem szabad teljesen magukra hagyni őket. Általában legtapasztaltabb társaikkal látják el első szolgálataikat, sőt ha sikerül, a „csendesebb napokra” osztják be őket. Az idősebb katonáknak időszakonként — általában a téli és nyári átállási munkák idején — ismétlő előadásokat tartunk, illetve számon kérjük ismereteiket. A szolgálatban elkövetett hibákat analizáljuk, és a személyi állománnyal ismertetjük, hogyan kellett volna az esetet elkerülni. Ismétlődő hiba esetében felülvizsgáljuk módszereinket, s szükség esetén azonnal változtatunk rajtuk. Ha a kiszolgálás rendjében bármit megváltoztatunk, a szakágak parancsnokai kötelesek beosztottaikat eligazítani. Alapos felkészítéssel elértük, hogy alakulatunknál az állóhelyen személyi sérüléssel járó baleset nem történt, és a repülőtechnikában sem keletkeztek javíthatatlan károk. ■ Ugyancsak az első időszak végéig tart a század ejtőernyős-alegységéhez bevonult sorkatonák felkészítése a kutató-mentő szolgálat ellátására. Ez alól csak az MHSZ-nél ejtőernyős kiképzésben részesült katonák mentesülnek, mert ők rendelkeznek a szolgálat ellátásához szükséges számú és bonyolultsági fokú ejtőernyős ugrással. A felkészítés kétirányú: szakmai, tehát ejtőernyős és speciális, azaz egészségügyi és rádiókereső kiképzés. A szakmai kiképzést alakulatunk ejtőernyős-szolgálata oldja meg saját kiképzési terve szerint. A speciális kiképzés az egységünket ellátó egészségügyi szolgálat feladata. (A kiképzés tematikáját központilag, a kérdés legjobb szakértői állították össze, felhasználva a saját és a külföldi tapasztalatokat.) A katonáknak a tananyagot meghatározott óraszámú előadásból és gyakorlati ismeretekből álló tanfolyamon kell elsajátítaniuk, majd ennek végén szigorú vizsga következik. A rádiókereső kiképzést saját szakembereink vezetik. Az elméleti és gyakorlati anyag elsajátítása a felkészülés egyik legérdekesebb szakasza. Sokat foglalkoznak a terepen elrejtett adó gyors felkutatásának módszereivel, a szükségeszközök segítségével megoldandó mentéssel. Az oktatáshoz ejtőernyős-szolgálatunk főnöke állított össze jegyzetet. A konkrét napi szolgálatokra a szabályzatok és a szolgálatvezénylési parancs alapján készítjük fel a katonákat. A szolgálat felkészítéséért és ellenőrzéséért a törzsfőnök a szakágvezetőkkel együtt felelős. 2