Századunk, 1931

Cikkek, tanulmányok - Görög Imre: Mahatma Gandhi

Mahatma Gandhi dúli menedéket a Mammon uralma ellen, amely kiragadja a tömegeket ősi otthonukból, elszakítja a természettől és gyökerüket tépve, városokba, gyári kaszárnyákba dobja, összekavarja és az arany, a vas, a szén és az olaj rab­szolgáivá teszi. Még régi angol híve, Andrews is megtámadta a Mahatmát, mikor, mint egy új Savonarola, elégettette az idegen selymeket Bombay fő­terén. Hát hiszen jól tudjuk: semmiféle új «indiai fal» semmiféle politikai­­és gazdasági nacionalizmus sem fogja huzamosan feltartóztatni a nyugati technika diadalútját Hindosztán és Dekkán belsejébe. Repülőgépek és Zep­pelinek motorai búgnak a dzsungelek fölött és kilowattórák milliárdjait fogja termelni a szent Gangesz. De azért végzetes elfogultság és vakság volna észre nem venni a kézirokka és a szabad sótermelés mozgalmának mély logikáját és gyakorlati jelentőségét. Nem — Mahatma Gandhi nem Savona­rola, nem fanatikus szerzetes. Sokkal inkább rokona azoknak a nagy hitté­rítőknek, akik éppen olyan jól ismerték az élet materiális föltételeit, mint az emberi élet szerkezetét. «Amíg az emberek éhen pusztulnak körülöttem, — mondja az egyik­­cikkében — addig más dolgom nem lehet, mint hogy enni adjak az éhe­zőknek ... Éhező népnek Isten is csak egy alakban jelenhetik meg: a munka alakjában, amely táplálékot ad. A kézirokka az életet jelenti ,a haldokló mil­liói számára... A költő az égi madárról énekel, aki hajnalban dicsérő dalát zengi és felszárnyal a magasba. Ám annak a madárnak megvolt az eledele és vére megújult az éjszakai nyugalomban. De én láttam olyan ma­darat, amelyik erő hijján még szárnyát se tudta mozgatni. És az emberma­dár az indiai ég alatt gyengébben kel fel, mint ahogy lepihent... Az ember milliói számára az élet örökös virrasztás, vagy örökös letargia. .. De mért dolgoztam én, mért forgassam én a rokkát, akinek van mit en­nem? Mert azt fogyasztom, ami nem illet meg, mert polgártársaim kizsák­mányolásából élek. Kisérjétek csak nyomon a pénzdarab útját, míg a zse­betekbe kerül és meglátjátok, hogy igazat beszélek-e?» Semmiféle történeti materialista se fejezhette volna ki élesebben ezt a gondolatot. Mért zárkózik el mégis a gazdagságnak az elől a bőségszaruja elől, amit a nyugati technika rejt magában? Mit hozna ma Indiának a modern ipari termelés, ha a nyugati kapita­lizmus vezeti be? Amit Angliának hozott a múlt század negyvenes éveiben a chartista mozgalom idején, a Dickens-i dologházak korában. És amit Kí­nának hozott a szemünk láttára — gazdasági és lelki anarchiát egy vagy több nemzedéken át. De még súlyosabbat, mint akár Európában az ipari forradalom kezdetén, akár Kínában, mert a lakosság temperamentuma, meg­szokása még sokkal messzebb esik a mechanizált ipar követeléseitől. És mit érne el Indiában egy forradalmi diktatúra, a termelésnek az a brutális, de tervszerű átalakítása, amelyet a Szovjet visz végbe? Ha a győztes vörös csa­patok levonulnának az Indus völgyén és megszállnák a nagy félszigetet Kas­mírtól Ceylonig és a nyeregbe segített hindu kommunista párt utánozná az északi testvér módszereit, szembekerülne ennek a háromszázmilliós tömeg­nek olyan fokú passzív rezisztenciájával, hogy ellene alighanem tehetetlen­nek bizonyulna a G. P. U. minden gépfegyverosztaga. Az erőszak, amely nem megnyeri, hanem leigázza az embert, csak külső magatartást, cselekvést tud kikényszeríteni. Ha jószándékkal teszi, mint a verést alkalmazó nevelő és mint a népboldogító diktatúra, abban bízik, hogy a kikényszerített külső magatartás nyomán a leigázott akarat hozzáalkal­mazkodik igazi érdekéhez, amelyet szabadon fölismerni nem tudott. De az erőszak még a külső magatartást is csak akkor érheti el, ha olyanokkal áll szemben, akik szívósan akarják az életet, akik erőfeszítésre hajlandók azért, hogy megtartsák, megszerezzék az élet javait. A hindu tömegek nyolcvan

Next