Jel-Kép, 1982 (2. szám)

MŰHELYEK, MÓDSZEREK - D. Hoffmann Márta-Vásárhelyi Mária: Élet a Lapály utcában - A Szabó család

ÉLET A LAPÁLY UTCÁBAN mindazokat a jellemvonásait, amiket a műsor több száz folytatásában megis­merhetett a hallgató. Ez azonban csak részben jelent korlátozást, mivel a foly­tatásos műsornak éppen az az egyik jellegzetessége, hogy bárki bármikor be­kapcsolódhat hallgatásába, egy-egy folytatásnak önmagában is meg kell állnia a helyét (egyébként a történetek érthetőségét a folytatások előtt elhang­zó „helyzetkép" hivatott növelni). A Szabó családnak valószínűleg törzskö­zönsége van, hallgatói tábora állandó. Változást a felnövekvő hallgatónem­zedékek váltakozása hozhat. A Szabó család szereplőinek társa­dalmi hovatartozásából sejthető az alkotók szándéka, hogy a társadalmat minden oldaláról átfogóan ábrázolják. Ez a feladat több okból is reményte­lenül nehéz vállalkozás. Akárhány sze­replő lépjen is porondra az évek során (és ezek köre sem tágítható a véglete­kig — éppen mert a műsor vonzerejét a szereplők állandósága hordozza), annyiféle foglalkozást, szerepkört, sze­mélyiséget, amennyi egy ország adott állapotát jellemzi, lehetetlenség fel­sorakoztatni. Tehát elkerülhetetlen a tipizálás és a sematizálás. És ez, mint látni fogjuk, eredendően vezet a felszí­nességhez, az egysíkúsághoz. A társadalmat reprezentálni kívánó szerzői szándék nem valósul meg azért sem, mert bár az egyes társadalmi rétegek, ahonnan szereplőiket választ­ják, valóban a mai magyar társadalom struktúrájának vázát alkotják, a réte­gekből soha nem a tipikus, az általános alakokat választják ki, hanem azokat, akikre elsősorban éppen nem az jellem­ző, hogy az adott réteghez tartoznak, hanem valamilyen módon „kilógnak" abból. Megpróbálnak tipikus értelmi­ségi, munkás és paraszt figurákat al­kotni, de végül is mindig ezen rétegek speciális alakjai tűnnek fel. Az újság­író, akinek alapvetően művészi ambí­ciói vannak, a szakmunkás, aki taxi­sofőr, a mérnök, aki gyárigazgató stb. És éppen ezek a különleges jellemzők tartják életben a szereplőket, éppen a másságuk viszi tovább a történetet. Ha a szerzőknek az irodalmi igény­telenséget vetnénk szemükre, valószí­nűleg azzal védekeznének, hogy ők a Szabó családot publicisztikának szán­ják (nem mintha e két műfaj alapvető­en ellentmondásban kellene, hogy áll­jon, sőt). Érezhető is ez a szándékuk, hiszen a folytatásokba mindig igyekez­nek valamilyen, a közvéleményt fog­lalkoztató, lehetőleg nem túl nagy hord­erejű aktualitást bevinni. Írói módsze­rük azonban megcáfolja ezt a védeke­zést, hiszen a Szabó család sikerének nyitja éppen abban rejlik, hogy a hall­gató mennyire képes azonosulni azok­kal az életmód-, életvitelmintákkal, amelyeket a szereplők közvetítenek. Az életmód itt elsősorban életszem­léletben jut kifejezésre. Úgy gondol­juk, a Szabó család elsősorban és dön­tően azoknak tetszik, tetszhet, akik éppen annyira a valóság felszínén mo­zognak, és éppen annyira nincs szándé­kukban sem a dolgok lényegének meg­értése, mint a Szabó család tagjainak. Ők valóban önigazolást kaphatnak és megerősítést abban a hitükben és gyakorlatukban, hogy a valóság ilyen egyszerű és a látszat alapján megismer­hető. A felszínesség és az előítéletes gondolkodás elválaszthatatlan egy­mástól, így a Szabó család a dolgok előítéletes és felszínes megítélését tük­rözi, és erősíti a közvéleményben. A továbbiakban a legfontosabb sze­replők jellemének leírásával megkísérel­jük állításainkat igazolni. Szabó néni a legsokoldalúbban ábrá­zolt jellem. Ezt azonban nem saját egyéniségének sokszínűsége, hanem a családi történésekben elfoglalt helye magyarázza. Rajta keresztül érintkez­nek a szereplők, ő az aki általában az „igazi" és megfellebbezhetetlen értéke­ket kimondja, azokat, amelyek a Szabó család összes tagjára irányadók, azo­kat, amelyek a Szabó család mentali­tására jellemzőek. Szabó néni a családi béke őre, ez azonban általában úgy valósul meg, hogy az éppen bajba kerülőnek bár­mikor hajlandó falazni, csak vita ne legyen. Igazi mestere a konfliktusok el­kenésének, és ez a módszer a Szabó­csa-

Next