Jel-Kép, 1982 (4. szám)

GYÚJTÓPONTBAN - Rubovszky Kálmán: Volt egyszer egy regény...

VOLT EGYSZER EGY REGÉNY , amilyen ideát tűzött ki maga elé. A kapitalizmus ideája a haszonszer­zés, tömegtermékeit ennek megfelelően látja el hamis esztétikai címkével, a szocializmus ideája (nem beszélve a kommunizmusról) a szabadság, ter­mékeit tehát ennek megfelelően töme­gesíti, és átmeneti jellegéből követ­kezően szenvedhet kisebb-nagyobb csorbát az idea megvalósítása. A szocialista viszonyok között je­lentős az a probléma, hogy az auto­nóm művészeti alkotást nem tudja befogadni, tehát értékességét felis­merni az a tömeg, melynek a javát szolgálja. Helyes-e, ha ilyenkor áru­esztétikai fogásokkal fűszerezve kí­náljuk a termékünket ? Míg olyan társadalmat nem tudunk létrehozni, amelyben az áruviszonyok megszűn­nek, ez a minimális kínálás elkerül­hetetlen. E minimális kínálásnak egyik esz­köze az adaptáció is. A fokozatosság elve ideális esetben a szellemi alkotáso­kat eredeti formájukban kellene él­veznünk. Ha azonban átmeneti jellegű szocialista társadalmi rendszerünkben ezt a követelményt, mint egyedüli választási lehetőséget állítanánk az emberek elé, pontosan azoktól a szel­lemi termékektől vadítanánk el őket, melyek leginkább javukat szolgálják. Hogy a kapcsolat mégis létrejöj­jön, elkerülhetetlen, hogy a szellemi termékek sajátos átalakításait se te­kintsük értéktelennek, hanem fedez­zük fel relatív használhatóságukat. A fokozatosság elve, a szocialista viszonyok között, értékesebb, mint a merev elutasításé. Azoknak azonban, akik az adap­táció műveleteket elvégzik és bár­milyen utószöveget hoznak létre, na­gyon is észnél kell lenniük. Lazább kulturális irányítás mellett és alapos, tömegtermék elemzések hiányában ugyanis, az áru­ dolgot jellemző hasz­nálati és csereérték kettősség dialek­tikája megbomlik és a csereérték dominanciája kisiklatja szabadság elvű koncepciónkat. Belső és külső gaz­dasági tényezők, valamint divatele­mek egyaránt elősegíthetik e tor­zulásokat. Fekete István regényének utóéletét elemezve keresünk választ arra, hogyan van jelen egy szellemi termék üzleti pezsgésű társadalmi rend­szerünkben. Fekete István Vuk című regényét 1965-ben adták ki először (Fekete 1.: 1965­; 1967; 1975; 1982). A re­gény autonóm művészeti alkotásnak tekinthető, annak ellenére, hogy író­ját bizonyára nem hagyták hatás nélkül olyan tények, mint az állat­történetek kelendősége és a termé­szet felé vágyódás romantikus igé­nye. Hiszen ő is, a többi között, a piacról élt. Ez a Vuk című regény­nek, mint árucikknek szükségszerű velejárója. Ettől eltekintve azt mond­hatjuk a regényről, hogy használati értékre orientált. A Vukban, mint autonóm művé­szeti dologban, a használati és a csere­érték dialektikus egységét tekintve a vezető szerepet azok a tényezők játsszák, melyek képesek modellszerűen koncentrálva felmutatni a világ meg­célzott szegmentumán létező hasz­nálati értékeket. Fekete István egy kis róka történetét meséli el és semmi egyebet nem tesz, mely a regényt külső tényezők szolgájává tenné. Pl. nem változtatja természetvédelmi pél­dabeszéddé vagy olcsó szórakozta­tássá, közhelyek halmozásával. A regény befejezése Fekete István egész munkásságának egyik jellem­zője. ... . .regényeiben még az emberi ferdeség, a könny, a szerencsétlenség, sőt a halál is valami megbékítő fényt kap." (Szigeti E. 1970.) Ő maga így vall erről: „...nem lehet igaz az, amiből könnyek születnek, és ha igaz, hát jobb hallgatni róla, és akkor talán valahogy elmúlik. . ." (Fekete I. 1965 b). Aki kizárólag a Vukot olvasta az író művei közül, meggyő­ződhet róla, hogy a megbékítő fém­ellenére korántsem hallgatja el a

Next