Jel-Kép, 1985 (1. szám)
TALLÓZÓ - Könyvekről
kai az interjúkészítő. (A filmjelenetek vázlatos leírását és az általuk kiváltott nézői reakciókat tartalmazó vizsgálat anyagát rövidítve Lapozgató c. rovatunkban közöljük. A szerk.) A film közvetlen hatásánál komolyabb volt és tovább tartott az utóhatás. A film először is a történelemszemléletben korbácsolta fel a szenvedélyeket, különösen a XX. század történetében: Auschwitz „holocaustjától" a század többi „holocaustjáig", a fajok és kisebbségek üldözésétől a terrorizmusig terjedtek a vita hullámai. Az oknyomozással együtt megindult a „történelmi kiútkeresés". Ezt követte a „tegnapi és mai" bűnösök keresése, felkutatásuk és megbüntetésük követelése. Ezzel a mozgalommal párhuzamos volt az úgynevezett „elleninkvizíció", amely a német és világtörténelemből a holocausthoz hasonló véres eseményeket (gyarmati háborúk, megszállások és megtorlások, hadifogoly-mészárlások) keresett, és ezeket a náci holocaust mellé állította, kétségbevonva a náci tettek egyedüli „holocaust"-voltát. A film utóhatása több területen is jelentős válságot okozott az NSZK kulturális, művészeti és főként tudati-morális életében. Politikai hatása sem volt elhanyagolható, mivel hozzájárult, hogy a náci bűnök elévülését megakadályozták. A külföldi hatás szintén figyelemreméltó volt. A németellenességet csak helyenként váltotta ki, sehol sem szervezett formában, hanem egyes személyeknél és gyakran torz módon. Felszított viszont antiszemita és anticionista érzelmeket( !), felelevenített revansista törekvéseket, tehát olyan nem kívánatos indulatokat, amelyek mint „hulla a nemzet pincéjében" aludtak. Adorno uta 1966-ban: Az a törekvés, hogy Auschwitz soha többé meg ne ismétlődjék, elsősorban az oktatás feladata!" Nos, más területen elért hatása ellenére e téren nem váltotta be a „Holocaust" a reményeket. A film ugyan oktatási anyag lett a hittan, a német irodalom, a társadalomismeret és a pszichológia tantárgyakban is (!), a tömegkommunikációs eszközök együttes hatása és a múlt társadalmi méretű újraértékelése nélkül azonban egyetlen játékfilm sem érhet el frontáttörést. Lukáts János KÖNYVEKRŐL 161