Jel-Kép, 1985 (1. szám)

TALLÓZÓ - Könyvekről

KÖNYVEKRŐL A „Holocaust" leckéje Egy tömegkommunikációs esemény hatása és utóhatása (Das Lehrstück „Holocaust". West­deutscher Verl., Opladen, 1982.) A négyrészes, összesen hatórás amerikai televíziós minisorozatot 1978 őszén mu­tatták be az NSZK-ban. A film egy Né­metországban élő zsidó család életét, szenvedéseit és részleges pusztulását mu­tatja be, keresztmetszetet adva a náci Németország p­olitikai, hatalmi, de főként emberi, morális állapotáról. A Németországban korábban nagy­részt ismeretlen „holocaust" szó (vallási értelemben használva: engesztelő tűz­áldozat) a hasonló című amer­ikai tévé­sorozat hatására fogalommá vált. Szám­talan vitát, felzúdulást, karikatúrát vál­tott ki — így keletkezett ez a vizsgálat is. Már a bemutató előtt, a film megvásár­lásakor kitört a vita. Többen egyszerűen propagandafogásnak minősítették a fil­met, mások az „édeskés hollywoodi dra­maturgiát" kifogásolták, ami a sorozatot nem teszi alkalmassá oktatási célra. Mindkét tábor végül is a témától és annak várható (és kiszámíthatatlan) hatásától félt. Maga Schmidt kancellár is tartott a filmet műsorra tűző országok német­ellenessé válásától. A bemutató után azonban a Bundestagban kijelentette: „Ezt a filmet egész Németországban be kellene mutatni. Az emberek ebből jogot, alkalmat és anyagot nyernének, hogy a német történelmet újra átgondolhassák". A múlt reális ábrázolásának az igénye már a háború vége óta megvolt, mind az „intellektuális kritikai reakciókban", mind pedig a „spontánul ható naiv érzé­sekben". Ez a film mégis mérföldkő a náci korszakkal való szembenézésben: a hozzá fűzött kommentárok, a film nyom­tatott anyaga még három évvel a bemu­tató után is vitát váltott ki. Pedig koráb­ban sem volt szó „kollektív amnéziáról", gondoljunk csak Nelly Sachs Nobel­díj­ára, Celan, Hochhuth vagy Peter Weiss munkásságára. A film hatásának vizsgálatánál nehéz eldönteni, hogy valóban a film hatását sikerült-e felfedezni, vagy a téma által ki­váltott emóciókkal kellett számolni. A Holocaust-irodalom (amely ma már köte­teket tesz ki) a kettőt szétválasztja „ha­tásra" és „utóhatásra". A hatás közvetlen vizsgálata erősen szubjektív körülmények között folyik, nehezen lehet kiszűrni az esetleges emocionális, zavarosan körvona­lazott elemeket, megfigyeléseket. A pon­tosabb paraméterekre kíváncsi kutató a nézők vérnyomását, légzésmagasságát vizsgálja, az előregyártott kérdőívek he­lyett mélyinterjúkat készít. Ebben a lényegretörő észrevétel a banális summá­zattal keveredik, a film aprólékos, néha mellékes elemei sem hanyagolhatóak el, hiszen az általuk kiváltott egyéni reagálá­sokat gyűjti és ütközteti más reagálások.

Next