Kis Ujság, 1927. augusztus (40. évfolyam, 173-196. szám)
1927-08-06 / 177. szám
1927 augusztus 6 KIS ÚJSÁG Magyar pilóta túlszárnyalta távolsági repülésben a világ összes repülőit Ötvenkét óránál tovább volt megszakítás nélkül a levegőben - Német társával 5300 kilométeres utat tett meg - Egész Németország ünnepli a két hős pilótát Risztics János magyar pilóta Edzard nevű német társával együtt megdöntötte az amerikai Chamberlin világrekordját avval, hogy több, mint 52 órán át megszakítás nélkül a levegőben volt és ezzel közel 5300 kilométeres utat tett meg. Abban az óriási versenyben, amelyben a világ összes nemzetei legkiválóbb pilótáikkal szerepelnek, végre részt kért és részt vett a magyar nemzet is. Risztics János magyar pilótáé az érdem, hogy hihetetlen kitartással s kitűnő tudással világrekordot állított fel a távolságrepülés terén és ezzel egy csapásra beleírta nevét a repülés történelmének aranykönyvébe. Az első órákban voltaképen még nem is tudjuk kellőképen méltányolni ezt a rendkívüli teljesítményt, kétségtelen azonban, hogy világszerte elismerés fog kijárni a két elszánt pilótának, Riszticsnek és Edzardnak, akik Junkers-gépükön több mint két napon át keringtek az űrben. A németországi Dessauban, a repülőtéren a kísérletet nagy izgalommal figyelték a német repülők. Túl akarták szárnyalni nemcsak Drouhin francia repülő 4400 kilométeres világrekordját, hanem az amerikai óceánrepülők teljesítményét is, tehát bizonyságot akartak tenni arról, hogy a német repülőgépipar az óceánjárók világversenyében meg tudja adni pilótái számára a lehetőséget a küzdelemre. Így történt, hogy óráról-órára vitte szét a táviró a jelentéseket egész Németországban és ki a külföldre, amint újabb száz, majd ezer kilométerekkel növekedett a merész pilóták megtett útja. Az éjszaka folyamán arról érkezett hír, hogy éjfél után 2 óra tájban Riszticsék kénytelenek lesznek leszállni. Ez nem bizonyult valónak. A Junkers-gép fennmaradt a levegőben, fennmaradt hajnalig, majd a reggeli órákig s kilenc órakor már leverték az amerikai távolsági rekordot is. Risztics János neve jól ismert nálunk nemcsak katonai körökben, hanem az utolsó esztendők légiforgalmi szolgálatából a nagyközönség körében is. Risztics katonai repülő volt és az osztrák-magyar légi hadseregben, mint vadászrepülő teljesített szolgálatot. Sok értékes légi győzelem fűződik a nevéhez és a személyes bátorság nála nagy repülőkészséggel egyesül, tűni a repülőcsapatoknál nagy értékűvé tette szolgálatát. Az általános leszereléskor a Magyar Légiforgalmi Társasághoz került és ott teljesített az utasrepülőgépeken szolgálatot. A budapesti-bécsi vonalon repült és mintegy három éven keresztül bonyolította le a forgalmat ezen az útvonalon. Nemrégiben külföldre ment. Most a Junkers-művek dessaui telepén dolgozik, ahol az újonnan elkészült gépekkel végez .próbarepüléseket. Kiváló képességének elismerését jelenti, hogy a gyár éppen őt bízta meg német palótatársával együtt a nagy jelentőségű kísérlettel, amellyel nemcsak a német nemzetnek, hanem saját hazájának is becsületet szerzett. A német Edzard szintén hadirepülő volt és a francia fronton küzdött. Dessau, augusztus 5. Risztics és Edzard repülők Junkers-gépükön 1 óra 15 perckor reggel Drouhin francia repülő világrekordját 4400 kilométeres pályarepüléssel megdöntötték, öt órakor reggel a gépből a következő jelentést dobták le : *Négy óra 15 perckor még 180 liter üzemanyagunk van. 10 óra 30 perc és 11 óra között azonban le kell szállnunk.* Ha semmi nem történik, 9 órakor az 51 órás amerikai időrekordot megdöntötték. Dessau, augusztus 5. A Junkers-repülők 9 órakor túlszárnyalták az amerikai távolsági rekordot. A repülők az eredeti terv szerint 10 óra 13 perckor szálltak le. A leszállás simán történt. Berlin, augusztus 5. Risztics s Edzard repülőket valósággal virágesővel fogadták. Junkers tanár, aki ma reggel Warnebürdeból repülőgépen Dessauba ment a dessai művek főtisztviselőjének társaságában, üdvözölte elsőnek a két hős pilótát. A dessaui művek munkássága lelkes ünneplésben részesítette Risztics és Edzard repülőket. Az üdvözlés után a munkásság a vállára emelte Riszticset és Edzardot és úgy vitték őket autóikhoz, amelyeken azután Dessauba utaztak. A repülők leszállásukkor teljesen frissek voltak. Berlin, augusztus 5. Risztics és Edzárd repülők óvatos becslések szerint legalább 6000 kilométer utat tettek meg a levegőben. A repülőgép 10 óra 11 perc 8 másodperckor álló motorral szállott le a dessaui repülőtéren, miután 52 óra 23 percig volt a levegőben. DUNÁBA ZUHANT REPÜLŐK Passau, augusztus 5. Csütörtök este repült el Niederrann és Wesenufer kicsigy felsőausztriai falvak felett a J. 8608 jelzésű, francia repülő ap. Igen alacsonyan repült a magas hegyek között ,s a Marsbachi várból, ahonnan a Kis Újság tudósítója figyelte, tisztán látni lehetett, hogy lassan egyre mélyebbre ereszkedik. Este 8 órakor ugyanez a diplán Aschach falu közelében belezuhant a Dunába. Ki aschachi folyamépítési munkálatok vezetőmérnöke, akit tudósítónk azonnal fölkeresett, a következőket mondta el: — Este 8 órakor a J. 8608 belezuhant a Dunába. Embereim azonnal odaeveztek, hogy a bentülők segítségére legyenek. Ketten ültek a francia repülőgépben, két pilóta. Az egyik saját erejéből kimászott a biplánból és nagy nehezen partra úszott. Az esés következtében csak könnyű sérüléseket szenvedett. A másik pilóta nem tudta a biplánból kiszabadítani magát és munkásaim emelték ki a repülőgépből. Ez a pilóta súlyosabban megsérült és jelenleg kórházban fekszik. A két pilóta szerencsés megmenekülése után hozzáláttunk a repülőgép kihúzásához. Ez is sikerült. Jelenleg a repülőgép az aschachi sziklás parton fekszik. Nincsen túlságosan megrongálva. A lezuhanás oka csapágybemelegedés volt, aminek a magyarázata valószínűleg a nem elsőrangú, vagy nem teljesen megfelelő kenőolaj használatában keresendő. A nagy távolságokra tervezett repüléseknél igen fontos dolog, hogy a pilóták kipróbált, elsőrangú kenőolajat használjanak. A két pilóta Párisból indult el és Indiába óhajtott repülni. Egyelőre az út folytatására gondolniuk sem lehet. KIMUTATÁS A MAGYAR LÉGIFORGALOMRÓL Most jelent meg a Magyar Légiforgalmi Részvénytársaság 1927. évre szóló nyári menetrendje. 1923-ban kezdte meg működését a Légiforgalmi. Egészen 1927 tavaszáig csak Budapest és Bécs között utaztak a Légiforgalmi Fokker gépjein, idén azonban már megnyílt a budapesti gráci forgalom is. Kiderül a jelentésből, hogy a megindulás óta 1927 július 15-éig 2537-szer repültek fel a Légiforgalmi gépei. 4555 órán át repültek és ezalatt 589.640 kilométert tettek meg, 8055 utast szállítottak, míg poggyászokkal és postaküldeményekkel együtt a szállított összsúly 762.977 kilogramm volt. Baleset a négy év alatt egyetlenegyszer sem fordult elő a Légiforgalmi gépjeivel. 3 A magyarság idegen test marad új államában Előrelátható volt, hogy a szomszéd államokat meg fogja bolygatni lord Rothermere cikke. Amióta a lord felhívása megjelent a világ egyik legnagyobb újságjában, mint a felzavart méhkas zúg és zümmög a cseh és jugoszláv sajtó. Egyebet nem csinálnak, mint újabb és újabb bizonyítékokat keresnek, amelyekben — a régi recipe szerint — a világ közvéleménye előtt megpróbálják újabb vádakkal feketíteni és gyalázni a magyar nemzetet. A szomszéd államokban kétségbeesetten kapkodnak. Minden nap új meglepetést hoz. Tervek születnek és maradnak halvaszületetten. Ilyen volt az is, amely egy új és szorosabb szövetséget próbált létesíteni az utódállamok között. Azonban ez a terv — amint említettük — megbukott. A gyűlölködő és vádaskodó cikkek áradatában izgalmas esemény dr. Medinger Vilmos cikke, amelyet a Prager Tagblatt című újságban közölt. Ennek a cikknek éppen úgy, mint az angol lord első cikkének, óriási hatása volt, mert leleplezésekkel van tele. Azt írja Medinger a többek között: »Már röviddel az összeomlás után, amikor Tusar Bécsben követ volt, valósággal meg volt döbbenve a Csehország és magyarországi határ megállapításának hallatára. A csehek javaslataikat úgy terjesztették elő, hogy számítottak arra, hogy abból igen sokat le fognak alkudni és meg voltak lepve, amikor javaslataikat a tényállás ismeretének hiányában simán elfogadták. Kisebb állami terület kétségtelenül többet ért volna. A magyarság mindig idegen test fog maradni egy új államban. Még határozottabban megismételte Tusor előttem ezt a felfogását, amikor 1922-ben Genfben egy ízben nálam vacsorázott. Ekkor ő szóról-szóra a következőket mondta : A németek évszázadokon át megszokták a csehekkel való együttélést és a velük való súrlódás egyenesen hiányoznék nekik, ha egy szép napon véget érne. A magyarok ellenben egész más glóbuszon éltek. A túlnyomóan magyar területek elfoglalása elmérgesíti a Magyarországhoz való viszonyt, amelynek részünkre gazdasági szempontból igen nagy jelentősége van, azonkívül állandó hadikészülődésre vezet. Ezért idejében jóvá kell tenni azt, ami annak idején túlságosan sikerült. A határ megváltoztatásának kezdeményezése cseh részről kell, hogy kiinduljon, hiba volna, ha arra kényszeríteni kellene őket. Mindenesetre meg kell előbb várni, amíg Magyarországon a kedélyek lecsillapodnak és a politikai rendszer konszolidálódik. Akkor azonban a túlnyomó magyar többséggel bíró területek átengedése igen értékes volna, valamilyen más tárgyalások esetén. Egy elhibázott rendelkezés önkéntes jóvátétele nem a nemzet gyöngeségének, hanem erejének és nagyságának bizonyítéka. Az állam ezzel megbecsülést szerez magának és példaadóan hat.» Dr. Medingernek ez a cikke, amely egyik legelőkelőbb cseh politikusra hivatkozik, természetesen nemcsak idehaza, hanem a világsajtóban is rendkívüli feltűnést keltett. Egészen bizonyos, hogy a cseh hivatalos sajtó nyilatkozni fog, mert hiszen Tusor a legbensőbb barátja volt Massaryk cseh köztársasági elnöknek, így tehát a reá való hivatkozás igen nagy súlyt ad a cikknek. Azonkívül olyan előkelő politikus maga a cikk írója, hogy agyonhallgatni a leleplezéseit nem lehet. A német szenátor teljes tudatában volt ennek, mikor megírta cikkét, így tehát rendkívül érdekes vitára lehetünk elkészülve ez után a cikk után. Annyi bizonyos, hogy a Rotcermere-akció ma már valóságos lavinává nőtt. Az igazságnak egy szikrája pattan ki, úgy mint mikor a madárkának gyönge pici lába megindítja a hószemcsét a havasjeges csúcs tetején És a picinyke szemcse elkezd gurulni és csak gurul és csak gurul tovább. Mire leér a völgybe, iszonyatos ereje van, elsöpör és eltemet mindent, ami útját állja. A magyarságnak jegeshavas kőkoporsójában is elindult a szemcse : az igazságnak első őszinte kiáltása: ma a görgeteg megmozdította a egész világot. BETHLEN MINISZTERELNÖK A ROTHERMERE-MOZGALOMRÓL — Nagyon örülök — jelentette ki Bethlen miniszterelnök — hogy az angol közvélemény ilyen élénken foglalkozik a trianoni béke új megvizsgálásával. A magyar nemzet szempontjából igen nagy és örvendetes jelentősége van annak, hogy ma már éppen azokban az államokban követeli a trianoni béke igazságtalanságának jóvátételét, amely államok annak idején megcsinálták a trianoni békét. Mindenesetre a világ közvéleményének kell az új békét egyre parancsolóbban követelnie és szükséges, hogy a világ közvéleménye teljesen tudatára ébredjen annak, hogy elkerülhetetlen a világbéke érdekében a magyar jóvátétel. ♦ Romániában külön hivatalt állítanak fel a Rothermere-mozgalom ellensúlyozására Későn ébredt tudatára a magyarság annak, — csak a vesztett háború és az országot megcsonkító béke után, — hogy milyen hallatlan szolgálatokat tett a szomszédos államoknak, az éveken át ellenünk folytatott, következetes agitációs harc a külföldi újságokban. Ma már mindenki tudja, hogy a csehek, a szerbek és románok úgynevezett „propaganda irodákat” tartottak fenn a külföld városaiban és ezeknek az irodáknak az volt a feladatuk, hogy cikkel, ha kellett könyvvel árasszák el a külföldet és igyekezzenek bebizonyítani, hogy Magyarországon mennyire elnyomják és mily igazságtalanul bánnak a nemzetiségekkel. Ilyen propaganda-irodáknak a fenntartása egyik legveszedelmesebb eszköze Szvjet-Oroszországnak is, Bukarestben jelenik meg Romániának két legnagyobb lapja, a Dimineata és Adeverul, ezek a lapok most egyhangúan azt követelik, hogy Románia ne nézze tovább összetett kezekkel a Rotherme reakciót, mert ez a mozgalom figyelmet érdemlő, komoly és le nem kicsinyelhető. Éppen ezért a román külügyminisztériumnak irodákat kell felállítani külföldön és ezek az irodák teljes erővel igyekezzenek ellensúlyozni a trianoni béke megvizsgálását sürgető mozgalmat. Titulescu román külügyminiszter elhatározta a propaganda irodák felállítását és azok a nyár végén megkezdik működésüket. A magyar igazság azonban fellobogott, a világ szeme fölismerte, ezt már nem temetheti el semmiféle propaganda-iroda.