Kis Ujság, 1990. július-december (68. [2.] évfolyam, 27-52. szám)

1990-12-20 / 51-52. szám

24 Kis Újság Bet­efiemezás A legnépszerűbb karácsonyi szokás volt a magyar nyelvterületen a betlehemezés. Általában több szereplője volt a játéknak és az előadása nagyobb előkészületet igényelt. Sokféle táji változata alakult ki a betlehemezésnek, mégpedig tájanként, így négy fő csoportról beszélhetünk: az erdélyi, az alföldi és felső-tiszavidéki, a dunántúli és végül a felföldi változatokról. A betlehemezés fő kelléke a jászol vagy templom alakú betlehem. A játék többnyire a bibliai történetet megelevenítő jelenetekből állt. Gyakran szerepelt az ún. szálláskeresés, mikor Jó­zsef és Mária szállást keresnek, de nem fogadja be őket a király, a gazdag ember vagy a kovács, s végül egy istállóban lelnek menedéket. A következő jelenetben az angyal a pásztorokat Betlehembe vezeti. Költögeti a mezőn alvó pásztorokat, akik azután ajándékaikkal az újszülött Jézushoz mennek. A betlehemezés része lehet az ún. Heródes-játék is. Ebben a jelenetben a napkeleti bölcsek találkoznak Heródessel, majd az angyallal, aki figyelmezteti a bölcseket, hogy kerüljék el a gyermekgyilkos Heródest. A napkeleti bölcsek látogatását mutat­ja be Jézusnál és Heródes haragját, esetleg a betlehemi gyermekgyilkosságról is szól. A betlehemezés fontos része a pásztorok évődése az öreg és süket pásztorral. Ez volt mindig a szórakoztató és mulattató jelenet a betlehemezésben. A betlehemezés egyes jelenetei gyakran önállósultak, így pl. a szálláskere­sés advent időszakában, a Heródes-jelenet Vízkereszt­kor került előadásra. Gyakran jártak házról házra csak a pásztorok tréfás jelenetével. A betlehemezés különös változata az ún. bábtáncoltató betlehemezés, mely a Balaton környékén, a Felső-Tisza vidékén és Esztergom környékén, de szórványosan másutt is előfordult. A templom vagy jászol alakú betlehem­ben mozgatják az angyalt, ördögöt, Heródest, a pásztorokat, a halált, az adománygyűjtőt megjelenítő bábokat. A betlehemezésben párbeszédes, verses szövegek váltakoznak az énekekkel. Az egykori falun a betlehemezés jelentette a színjátszás lehetőségét, a hallgatóságnak házról házra járva idézte fel évről évre a karácsonyi tör­ténetet. DR. TÁTRAI ZSUZSANNA Karácsonyi kanta Nagy ünnepeink hangulatát az énekes, verses köszöntők tették kü­lönösen varázslatossá. Karácsony­kor megmozdult a falu apraja­­nagyja. Általában délben kezdtek járni a gyerekek, délután a fiatalok és késő este a felnőttek. Újabban sok helyen már csak a cigányok jár­nak kántálni alamizsnagyűjtés céljából. Kántáló énekeink között akad­nak igen régiek, mint a Csorda­pásztorok... kezdetű, vagy a Mennyből jövök ti hozzátok..., Betlehem, Betlehem, a te határid­­ba... Kedvelt a Mennyből az an­gyal..., a Pásztorok, keljünk fel... kezdő sorú ének is. Egy falun belül is sokfélét éne­keltek. A karácsonyi énekhez jókí­vánságok is jártak. Szépkenyerű­­szentmártonban a felnőtt köszön­tők az alábbi verset mondták: Adjon Isten sokakat, sok karácsony napokat, búzát, bort eleget, az üvegnek feneket, hogy ihassunk eleget, biket, bakot, barackot, szőlőstökű malacot. Boldog karácsonyi ünnepeket kívánok! A kánták, karácsonyi rigmusok néha csak a várt adományról szól­nak, ami többnyire alma, dió, ka­lács volt a gyerekeknek, a felnőt­teknek pedig egy pohár bor. Közismert kántáló vers cseh­szlovákiai magyar változata az alábbi: Kiskarácsony, nagykarácsony, Kisült-e már a kalácsom, Ha kisült már, adják ide, Mer’ én azért gyüttem ide. Ha nem sült ki, én nem várom, Mert igen fázik a lábam. T. ZS. A A karácsony az emberiségnek az az ünnepe, amelyet megül az egész földkerekség. A keresztény­ségnek ez az egyházi-vallási ünnepe. Jézus Krisztus születésének emlék­napja, ma már állami ünneppé, fizetett munkaszüneti nappá is vált minden olyan országban, amely a keresztény kultúrközösség részesének és örökö­sének tekinti magát. Mert ha nem szü­letik meg Betlehemben Jézus, nincs kereszténység... Könnyen hihetnék, hogy a feldíszí­tett karácsonyfa megjelenése egyidős a kereszténységgel. Holott a kisded Jézus megszületése után még jó másfél évezred megannyi karácsonyi ünnepe múlt el nélküle. A hagyomány úgy tartja, hogy a nagy reformátor, Luther Márton állított először karácsonyfát — esetleg többet — gyermekeinek, az újszülött kis Jé­zus tiszteletére, s az égen sziporkázó csillagoknak mintegy párjaként, szám­talan gyertyácskát gyújtott rajta. Miért éppen a fenyőt érte ez a meg­tiszteltetés? A kérdéssel foglalkozó kutatók is csupán találgatják, különbö­ző feltételezésekhez folyamodnak. Ezek szerint a magyar népi hagyomá­nyokban a karácsonyi életfa vagy ter­mőág tekinthető az elődnek, és a ter­mészet, az élet megújulását jelezte, mint hajdan a rómaiaknál. Más ma­gyarázat szerint ez a fa Jézus család­fáját, Jesse ágát jelenti. Szívesen hoz­zák kapcsolatba a bibliai „tudás fájá­val”, amelyről a paradicsomi ősszülők a gyümölcsöt szakították, hiszen de­cember 24., karácsony előestéje az első emberpárnak, Ádámnak és Évá­nak a névnapja. Fennmaradt egy le­genda, amely szerint Jézusnak egy­szer menekülnie kellett üldözői elől, s egy fenyőfa alá bújt, amely elrejtette, megvédte őt. Bizonyosat tehát nem tudunk e szo­kás eredetéről. Arra viszont már van adatunk, hogy mikor kezdett elterjedni Európában a karácsonyfa-állítás divat­ja. A Rajna menti Strassburg városá­nak egyik polgára feljegyezte 1605- ben, hogy náluk terjedőben van egy szép karácsonyi gyakorlat, mégpedig az, hogy az emberek Jézus születésé­nek ünnepére fenyőfákat raknak szo­báikba, amelyeket gyümölcsökkel, pa­pírkivágásokkal, aranyláncokkal és édességekkel díszítenek fel. A leírás a gyertyákat nem említi. Elképzelhető, hogy azok később kerültek a fára, s Luther Márton karácsonyfájára is csak a későbbi idők képzelték oda a fénye­sen táncoló gyertyalángocskákat. A legközelebbi leírás jó évszázad­dal későbbi, s egy 1737-ben kiadott wittenbergi könyvből való. E szerint a környékbeli anyák azt az új szokást vezették be, hogy minden gyermekük­nek külön állítanak karácsonyfát, im­máron gyertyákkal — tehát a XVIII. század elején már van gyertya —, va­lamint újdonság az is, hogy a fákat ajándékokkal rakják körül. A karácsonyfa állításának, fel­ékesítésének és az ezzel együtt járó ajándékozási szokásnak a bölcsője te­hát Európa, ám lehet, hogy kizárólag Németország. Magyarországon vala­mikor a XIX. század első éveiben vagy évtizedeiben kezdett elterjedni. Hogy pontosan ki honosította meg, nem tudjuk. A kutatók egy része azt tartja, hogy gróf Brunswik Teréz készí­tett először karácsonyfát Magyaror­szágon 1824-ben. Mások szerint a báró Podmaniczky családé az első hazai karácsonyfa-állítás dicsősége, amit Podmaniczky Frigyes visszaem­lékezéseire alapoznak. így indult el a karácsonyfa Magyar­­országon hódító útjára s vált életünk egyik legszebb, legbensőségesebb ünnepének mindenki számára elfoga­dott és kedves jelképévé. DR. CSONKARÉTI KÁROLY 1990. december 20. Karácsonyi ostyahordás Többnyire karácsony böjtjén, december 24-én, vagy néhány nappal előtte a kántortanító az iskolás gyerekekkel minden családnak megfelelő számú ostyát küldött. Ennek fejében a családok a tanító számára lisztet, babot, tojást, kolbászt, hurkát stb. adtak. Az ostya a karácsonyi vacsora elengedhetetlen része volt a katolikus családokban. Az ostyahordó gyerekek köszöntővel léptek a házba. Pereszlényben (ma Csehszlovákia) a következőket mondták: Ádám első atyánk dicső szent ünnepét, Akik megélhették karácsony szent böjtjét, Élhessék vígan Krisztus születését! E kis ajándékot hoztam szeretettel, igaz becsülettel. Ahogy a kis Jézusnak vitték a báránykát, Mi is azonképpen hordjuk a szent ostyát, Kedves tanítónknak ő engedelméből kívánunk mi békét tiszta szívünkből. A gyerekeknek cukorkát vagy pénzt adtak jutalmul. A Tápió mentén többféle színű ostyát sütöttek: fehéret, zöldet, pirosat és sárgát, s mint versükben megmagyarázták, a fehér szín Krisztus tisztaságát, a zöld az ártatlanságát, a piros a vérét, a sárga keserű halálát jelképezi. Az ostyahordásból származó jövedelem korábban a tanítók díjlevelébe foglalt járandóság volt, akárcsak Balázs és Gergely napján. T. ZS. Régimódi kvaterkázás múlt század végén, a század­­fordulón százszámra létesül­tek a kávéházak, és a kávéházak kite­lepültek a járdákra. Ma már igazán nem értjük, de a korból fönnmaradt vallomások is sokszor értetlenül né­zik, hogy­ lehet az, hogy a minden ut­casarkon ott álló kávéház a nap min­den órájában tele volt? (S hogy lehet, hogy a kávésok megéltek, amikor a vendégek többnyire egy kávé és egy pohár víz mellett ücsörögtek órákig?) De a rituális korzók is kialakultak a Ligetben, a Margitszigeten, bizonyos útvonalakon, amelyek a nap bizo­nyos órájában megteltek sétálókkal, bámészkodókkal, és ezen még az idő­járás sem változtatott. (Sokáig még a Duna jegén is korzóztak és bámulták a korzózókat a pestiek, mígnem egy tömegszerencsétlenség nyomán ezt a veszedelmes szórakozást a rendőrség megtiltotta.) A korzózás, a kávéhá­zak a nyilvános életmódhoz tartoz­tak. A kávéházakban olvasták és kommentálták a lapokat, a kávéhá­zakban politizáltak. (S hozzátehet­jük: egy-egy hír elterjedésében, kom­mentálásában és az egységes közvé­lemény kialakításában nem is voltak lassúbbak, mint a rádió vagy a te­levízió!) Central kávéház A Centrál (Központi) kávéház első korszakában legfőképpen szellemi gócpont volt. Akkoriban, mint ezt korabeli fényképek tanúsítják, majd­nem kizárólag férfiközönsége volt. Folyóirat- és újsággarmadák közepet­te komoly megbeszélések foly­tak. Kiss József ide tette át az első jelen­tős modern magyar folyóirat, A Hét főhadiszállását. A kávéházi asztalon javította Kiss József a kéziratokat és tanította közben az ifjú írókat a nyelv, a verselés, az írás titkaira A Centrálban, ennél a nagy írói asztalnál sokan ültek ott a beérkezet­tek közül is, mint pl. Mikszáth Kál­mán, Bródy Sándor, Krúdy Gyula, Kozma Andor, Justh Zsigmond, Ambrus Zoltán. Kezdetben a Nyugat törzsasztala is a Centrálban volt. A halkan moraj­ló, nyugalmas he­lyen, a szelíd kávéillatban és szállin­gózó füstben továbbra is ott üldögél­tek a tudósok, a tisztviselők, a nyugdíjasok, nyugodt egyensúlyt tartva az itt maradt írócsoportokkal. Hazárdjáték, üzletkötés, mulatozás nem folyt. Az idevetődő festők, mu­zsikusok az írók közé vegyültek. Köhécselve surrant be a „szomorú költő”, Tóth Árpád; lassan, tempó­san lépett a Nyugat asztalához Mó­ricz Zsigmond, leült, megitta kávéját, szivarra gyújtott, és aztán füstfelhő­be, szemlélődésbe és gondolataiba burkolózott. Nesztelenül foglalta el helyét a szerkesztő: Osvát Ernő. Annál zajosabban viharzott be Ka­rinthy Frigyes és Kosztolányi De­zső. Jött Kárpáti Aurél, Szép Ernő, Molnár Ferenc és az egész szerző­gárda, órákig húzódó megbeszé­lésekre. Helyiségeit ma ismét fiatalok, az egyetemisták vették birtokukba. Az egykori Centrál helyén az Eötvös Klub működik. Japán kávéház Helyén az írók Könyvesboltja található, a mai Andrássy út és a Liszt Ferenc tér sarkán. Pedig a század elején oly divatos, Japánt idéző egzotikus kávéház fehér ma­jolikával borított falaival, rajtuk a festett bambuszokkal, krizanté­mokkal s a különös, soha nem lá­tott távol-keleti hangulatot árasztó növényekkel kedves színfoltja volt a fővárosnak. A Japán asztaltársasága volt ná­lunk az első jelentősebb művész­asztal; festők, szobrászok, építé­szek gyűltek össze körötte. Jó szabadiskola volt ez a fiata­loknak, a mecénásoknak, a gyűj­tőknek, s kemény ízlésalakító a képzőművészet hivatalnokainak. A kedves Lechner Ödön jellegze­tes alakja lett a környéknek. Na­ponta ott ült a Japán kávéházban fekete törökös sapkával a fején, az Andrássy úti oldalon. A társaság másik nagy öregje Szinyei Merse Pál volt, főiskolai igazgatósága idején járt ide. Az eredetileg szűk kör hamarosan kibővült: Kernstock Károllyal. Ferenczy Ká­roly is megszokott alakja volt a tár­saságnak. Itt töltötte a délutánt majdnem mindenki, aki számított a magyar képzőművészetben, így Rippl- Rónai József, Csontváry Kosztka Tivadar, Fényes Adolf, Csók Ist­ván, Iványi Grünwald Béla; még folytathatnánk a sort sokáig. Művészkávéháznak ismerték, de irodalmi találkozóhely is volt a Ja­pán. Bejárt ide a 20-as, 30-as évek legtöbb írója. A kávéházat a világháború pusz­tította el.

Next