Kis Újság, 2000. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)

2000-10-20 / 42. szám

Kis Újság KULTÚRA Pósa Zoltán A képről egy tiszta tekintetű, bá­tor, gyönyörű lány, Obersovszky Oby Gyulát idézve: az 1956-os forradalom Jeanne d’ Arc-ja te­kint reánk. Tóth Ilonát, a rettent­hetetlen forradalmárt, a hippok­­ratészi esküt szentségként kezelő medikát hazug vádak nyomán ítélte halálra 1957. június 27-én Kádár János vérbírósága, amely szerint Tóth Ilona 1956. novem­ber 18-án társaival a Péterffy kórház alagsorában megölt egy Kollár István nevű ávóst. Bene­­dikty (Horváth) Tamás író, Or­­dódy György rendező, Kulcsár Györgyi és Majoros József pro­ducerek jóvoltából született meg 1998-ban a Magasabbak az egek a földnél című dokumentum­film, amely bizonyítja a lány ár­tatlanságát. Benedikty Horváth Tamás éveken át, éjjel és nappal folytatott szívós nyomozómun­kájának eredményeként kiderült: a „meggyilkolt” nem is létezett. Kollár István ávós még 1990- ben is élt! Ám Tóth Ilona reha­bilitálása - a rendszerváltozás szégyenére - azóta sem történt meg. Sőt a film alkotói s a reha­bilitálásért síkra szálló makacs írók, újságírók is elkezdték úgy érezni 1994-től, a szégyenteljes Hom-éra kezdetétől 1998 máju­sáig, hogy valaki(k) figyelik őke­ t.) Állásukat vesztik, műveik kiadására nem kapnak támoga­tást. (így van ez még most is.) Sokunknak közös elégtétele, hogy 2000. október 23-án dél­előtt 11 órakor Budapesten, a XVI. kerületi Kalitka út 1. szám alatt, a Laki Károly Néprajzi Múzeumban Dávid Ibolya igaz­ságügyminiszter és Wittner Má­ria egykori 56-os elítélt fölavatja a Domonkos Béla szobrászmű­vész által készített bronz mell­szobrot Tóth Ilonáról. Nagy do­log ez abban a városban, amely­nek az MSZP és az SZDSZ ke­gyelméből Sztálin még mindig a díszpolgára. Ám ürömmé kese­redik a szomorú diadal is, hiszen a generalisszimusz fővárosi szo­cialista és liberális hívei meg a zsigerekben lakozó félelmek akadályozták meg először azt, hogy a Péterffy kórház udvarán, majd a SOTE klinika közelében álljon a magyar Jeanne d’ Arc alakmása. Domonkos Bélát Ér­den azon a napon kerestem föl a műtermében, amikor a gipsz­öntvény már elkészült. A szob­rász élő legenda, megalkuvást nem ismerő ember, a Kádár-kor­ban épphogy eltűrt alkotó. Kis­pesten született hatvanhat esz­tendővel ezelőtt, egyéves kora óta él a nyájas, parkos városész­ben. Olyan fertályán az ország­nak, ahol nem gazdag emberek portái sorakoznak egymás mellé. E tájon az emberek zöme téglá­ról téglára építette lakhelyét. Maga a művész majd negyed­század alatt készült el vele. Kéz­fogása kemény, mint a nehéz fi­zikai munkát végző embereké. A műteremben önkéntelenül hal­kul a szó. Valóságos magyar panteonba léptem. Árpád vezér, Szent István, Kossuth Zsuzsa, Kossuth Lajos, Petőfi Sándor expresszív arcvonásai köszön­nek reám. Büszkeség, bölcses­ség, hazaszeretet, Isten-hit és emberség templomában vagy­unk. Domonkos Béla felesége, a városszerte megbecsült tanárnő elmondja: férje mintegy négy­száz szobrot készített. Ebből het­vennyolc köztéren áll. A többi között Mányban Antall József-, Érden Teleki Pál-, Kenderesen Horthy Miklós-, Szilben Szent István-, Kiskunlacházán Kun László-szobor fűződik a nevé­hez. Érden, Magyarország egyetlen földrajzi múzeumának kertjében áll egy szoborpark, amelyet a városnak ajándéko­zott. A többi között Teleki Pál, Teleki Sámuel, Stein Aurél, Re­­guly Antal, Baktay Ervin, Al­­mási László, Balázs Dénes lát­ható a kis lugasban. Lapunk zárta után, október 19-én avatja föl Dávid Ibolya igazságügy-mi­niszter a László Gyulát megörö­kítő domborművet. Aztán lelep­lezzük a legújabb szobor gipsz­mását. Tóth Ilona még fehérben néz szembe velem. Azokra, akik szeretik és tisztelik őt, a tiszta te­kintetű orvostanhallgató, a tudo­mány derékba tört nagy remény­sége, a hazáját mindennél job­ban szerető fiatal hős tekint Witt­ner Máriára, Kulcsár Györgyire, Majoros Józsefre, akik mindent megtettek, hogy elkészüljön ez a mű. Ugyanezen tekintet vá­dolja a rossz lelkiismeretűeket. - Nagyon nagy szeretettel és könnyes szemmel formáztam meg Ilonát, s most is elérzéke­­nyülök, ha reá tekintek - vallja a mester. El nem tudom kép­zelni, hogy erre a szép, ifjú nyakra hogy tudta a hóhér rá­tenni a kötelet... Benne van szí­vem, lelkem, s azt gondolom, a sorstársai is ráismernek. A tekin­tetét azért tettem oly kifejezővé, hogy a szobor szólaljon meg: „nézzen a szemembe az a hazug, aljas társadalom, amely halálra ítélt”. Akkor, 1956-ban is tudtuk, egyaránt gyógyította az ávósokat és a forradalmárokat, ahogy a hi­vatás erkölcsi parancsa ezt előírta. A legszörnyűbbnek azt találom, hogy 1956 fényében fürdőznek azok is, akiknek a vi­lágon semmi közük nincs hozzá. Tóth Ilonát viszont még mindig nem rehabilitálták. Pedig szám­talan bizonyíték van arra, hogy nem gyilkolt, hiszen a meggyil­kolt nem létezik. Minden tiszte­let azoknak, akik arra gondoltak, hogy szobrot állítsunk Tóth Ilon­kának. Szégyen, hogy félnie kel­lene azoknak, akik kiállnak az ügyért, s még szörnyűbb, hogy a köpönyegforgatók ma is aka­dályozzák az igazság kiderítését. S még most is csak ideiglenes helyen tudjuk a szobrot fölállí­tani. Egyszer és mindenkorra tudomásul kell venni, hogy nyílt szívű, humanista ember volt. A filmen is nagyszerű em­berek tettek hitet a lány ártatlan­sága mellett. S borzasztó, hogy a film készítői is fekete bárá­nyok lettek. Még mindig szembe találjuk magunkat a ha­zugsággal és a megfélemlítés­sel. Mondanom sem kell, hogy a Tóth Ilona-szobor elkészültét az említetteken kívül nem so­kan támogatták. Én minden ho­noráriumról eleve lemondtam, ám két állandó munkatársam,­ Lemák Gábor öntő és Zimán Árpád c­zellőr családos embe­rek. Az alapanyagot is be kel­lett valahonnan szerezni. Gya­korlatilag fillérenként koldultuk össze a pénzt. Ám minden ál­matlan óráért és túlfeszített munkáért kárpótol minket, hogy 2000. október 23-án bronzban áll végre a szobor. Dávid Ibolya igazságügy-mi­niszter avatja föl, ami jelzi: végre talán eljött az igazság órája. S a mennyben elégtételt nyerhet az a bátor lány, aki az ítélethirdetés előtt hangosan odaszólt imádott édesanyjának: Anyám, ne sírj ezek előtt! „Anyám, ne sírj ezek előtt!" Domonkos Béla Tóth Ilona-szobrának avatása október 23-án Tóth Ilona képe Obersovszky Oby Gyula archívumából 1956 költő mártírja A Klauzál tér kilences számú házának kapujánál 1991. no­vember 7-e óta Rácz Edit dom­borműve hirdeti az 1956-os for­radalom és szabadságharc dicsőségét. Mégpedig egy ifjú költő, Gérecz Attila arcmásával és hősi halálának mementójá­­val. Akik a költőt 1956. novem­ber hetedikének baljós napján megölték, ugyanazt, a nyelvet beszélték, mint akik Petőfi Sán­dor életét oltották ki 1849-ben. Rácz Edit, akár Nagy Imre Orsó utcai mementóját, e szobrot is tiszteletdíj nélkül készítette el. A kezdeményező annak idején Kárpáti Kamil költő, Gérecz Attila egykori cellatársa volt, aki a Stádium Könyvkiadó gon­dozásában ugyanezen esz­tendőben rendezte sajtó alá­ Gé­­recz Attila első legális, posztu­musz verseskötetét. E sorok írója a megemlékezés és a korábbi, 1991. október 23- án tartott Gérecz Attila-könyv­­premier alkalmából - többekkel együtt - 1956 Petőfijének ne­vezte Gérecz Attilát. Akár Csil­lag Tibor, a költőtárs. „Olvasom a börtönfalak pórusain át kisu­gárzott verseid, negyven vagy negyvenegy év, mire elértek ide, ahol most az önkongatás­­tól kopott lombok alatt a tetvek ragacsossá emésztik az idillt.” Imigyen szólította meg, isme­retlenül is ismerősen költőtár­sunkat Döbrentei Kornél költő. Döbrentei esszéjében önerős medveölőnek is nevezi a hu­szonhét esztendősen elhunyt költőt, akit a szovjet tankból le­adott orgyilkos géppisztolyso­rozat ifjabbá avatott mindünk­nél. „Azoknál is, akik legfel­jebb kisiskolások voltunk Gé­recz Attila halálának esztende­jében.” Gérecz Attila alkatában is rokon a nagy előddel, a gyönge testű, ám erős akaratú Petőfivel. Petőfi az apostolok lován járta be fél Magyarorszá­got. Gérecz Attila, miután ha­­dapródiskolás múltja miatt nem kerülhetett egyetemre, váloga­tott öttusázóvá küzdötte föl ma­gát. De az időközben szintén el­hunyt Koczkás Sándor iroda­lomtörténész szavait idézve, míg Petőfi homlokát már életé­ben a legnagyobbaknak járó ba­bérkoszorú övezte, addig husza­dik századi lélektestvérének már tizenkilenc éves korában a börtön jutott. Társaival összees­küvést szőttek Magyarország fölszabadítására, valaki följe­lentette őket. Három barátját fö­lakasztották, ő tizenöt évi bör­tönt kapott a kommunista hóhé­roktól. De a börtönesztendők sem törték meg. Sőt, képtelen­nek tűnő fogalmazással, szeren­cséje volt. Béri Géza költő cel­latársa lett, aki ma is élő költőtársaival, Kárpáti Kamil­lal, Tóth Bálinttal, az időközben elhunyt Szathmáry Györggyel, Tollas Tiborral együtt makacs megszállottsággal szerkesztett versantológiákat. Az enyhülés hónapjaiban, Nagy Imre első miniszterelnöksége idején a költő-műfordító társaság meg­kapta azt a kegyet, hogy az egy­kori börtönkápolna mellett, egy parányi füves részen összeülje­nek és irodalmárkodjanak. Erről a kis menedékről Füves­kert antológiának keresztelték a kézírásos könyveket, amelyeket főként hatan (Kárpáti, Tóth, Gé­recz, Béri, Szathmáry, Tollas) szerkesztettek, de csatlakoztak hozzájuk mások is. Gérecz At­tila idősebb barátainak bátorítá­sára olyan verseket tett le cel­latársai elé, amelyeknek iroda­lomtörténeti súlya már akkor nyilvánvaló volt. A hét év bör­tön után csak hét nap maradt az életéből. Amint a forradalom kiszabadította börtönéből, a szabadságharcosokhoz csatla­kozott. Azáltal is rokonítható hát Petőfi fátumával, hogy költői életműve folytatásának lehetőségét adta a forradalom­nak, a hazának. Osztályrésze lett a hosszú hallgatás itthon, 1­990-ig, s azóta is, az agyon­­hallgatás a pártállamból átörö­költ „szakma” részéről. Költe­ményeit eközben németre, olaszra, angolra, spanyolra, oroszra, portugálra fordították. A Klauzál tér sarkán volt első ideiglenes nyughelye. Novem­ber 7-i halála után első szerelme, Drechsel Mária, bajtársa, Zsótér András és egy Dohány utcai há­zaspár temette el orosz katonák és pufajkás orvlövészek sortü­­zétől megzavarta. Az emlék­tábla azóta is emlékeztet ben­nünket Gérecz Attila költőre, 1956 mártírjára. Lírájának ki­kezdhetetlen értékeit őrzik a Fü­­veskert-kiadások s az 1991-es verseskönyv. Kárpáti Kamil, a Stádium Könyvkiadó főszer­kesztője 1991-ben azt mondta: Gérecz Attila hamiskás mo­sollyal nézi mind a könyvpremi­ert, mind az emléktábla avatását a Mennyországból. Tudja, hogy neki erre már nincs szüksége. Nekünk van szükségünk reá. (Pósa) XX. és XXI. Század Intézet Relikviák és könyvek 1956-ról, a baloldali diktatúra bűneiről A XX. Század Intézetben Schmidt Mária főigazgató, az újabb kori történettudomány egyik legjelentősebb kutatója két fontos fordulópontról számolt be. A kormány a Nemzeti Kul­turális Örökség Minisztériumá­nak beruházási keretéből az in­tézetet működtető közalapít­vánnyal együtt létrehozta a XXI. Század Intézetet. A főigazgató asszony koordinálásával a XX. Század Intézet igazgatója to­vábbra is M. Kiss Sándor törté­nész marad, a XXI. Század Inté­zeté Fricz Tamás történész lesz. Az immár két intézményt mű­ködtető közalapítvány igazgatója pedig továbbra is Balás Piri László történész­ lesz. Ugyan­ebből a keretből - folytatta a főigazgató asszony - az intézet megvásárolta az Andrássy út 60. szám alatt található, volt ÁVH- központ épületét. Ebben az épü­letben a XX. Század Intézet mú­zeumot rendez be, amelyben könyvek, filmek, filmfelvételek, tárgyi rekvizitumok vallanak a világtörténelemben legtöbb em­beráldozatot követelő baloldali diktatúrája magyarországi vét­keiről. Az intézet két felhívást is közread. Egyrészt pályázatot hir­det a múzeum nevére. Az ötlete­ket a XX. század (kukac) elen­der hu email-ra küldhetik el a pá­lyázók. A győztes név kitalálója ötvenezer forintos pályadíjban részesül. Balás Piri László töré­­netigazgató arra kér mindenkit, akinek birtokában vannak emlé­kek az ávó (ÁVH) rémtetteiről, a forradalom alatti dicső és szé­gyenteljes cselekedetekről, a for­radalmat leverő pufajkás testület és a Kádár-kor bűneiről, keresse meg az intézet főigazgatóját, igazgatóját, valamelyik munka­társát. A XX. Század Intézet ku­tatóit a kommunista-szocialista diktatúra áldozatai iránti kegye­let, a bűnösök elrettentésének szándéka egyaránt vezérli a mú­zeum megalapításakor, amelyet egy év múlva, 2001. október 23- án, az 1956-os forradalom és szabadságharc emléknapján avatnak föl. Az intézetben került sor Paul Johnson Modern kor című köte­tének bemutatójára. A vaskos, majd ezeroldalas kötetről Schmidt Mária, Tőkéczki László, Balás Piri László történész, Kör­­mendy Zsuzsanna, Ferenczy László irodalomtörténész be­szélt. E mű hatalmas, szubjektív szintézis. Paul Johnson kötetének horizontja kezdődik Einstein re­lativitáselméletének ismertetésé­vel, s eljut a génsebészethez. E gondolatgazdagság és a kötet méretei csak addig riogatják az olvasót, amíg bele nem kóstol az író-történész világos monda­taiba, lebilincselő stílusába. Schmidt Mária őszintén sajnálta, hogy a szerző egészségi problé­mái miatt nem tudott Magyaror­szágra jönni a kötet premierjére. Elmondta, hogy az 1928-an szü­letett Paul Johnsontól magyarul először az Értelmiségiek című könyve látott napvilágot, amely­ben ironikus hangnemben vall a huszadik század számos megha­tározó egyéniségéről, politiku­sokról, alkotókról. Az amerikai történelemről, a zsidóság és a ke­reszténység történetéről egyaránt grandiózus és egyedi stílusú kö­tetet teremtett. Az új kötet pedig alapmű. A Modern kor - A hu­szadik század igazi arca című könyve a XX. Század Intézet és a Kairosz Kiadó gondozásában, Berényi Gábor fordításában jut el a napokban a könyvesboltokba. Akár­csak Bayer Zsolt és egy bátor fotós közös kötete, amely­nek címe: 1956 ... „Hogy legyen jel”. A megdöbbentő kötetben sokkoló felvételeket láthatunk a forradalomról, az oroszoktól és pufajkásoktól lerombolt városról. Bayer Zsoltot idézve: „Egy bá­tor férfi járta akkor Budapest ut­cáit. Fényképezett. 1956. október 23-a és november 11-e között. Hogy legyen jel” . A fotós már nem él. Azok, akik eljuttatták a XX. Század Intézet, a Történeti Hivatal, a Kairosz Kiadó gondo­zásában megjelent kötet anyagát a kutatókhoz, névtelenséget kér­tek. Tíz évvel a rendszerváltozás után­­ még mindig félnek a bal­oldali megtorlástól... Pósa Magyar tájak magyar ecsettel Mikszáth Kálmán-, Madách Imre-megemlékezések Horpácson a Mikszáth-kúriá­­ban a Nógrád megyei és a köz­ségi önkormányzat, a Mikszáth Kálmán Társaság és a Mikszáth Kiadó a helyi hagyományoknak megfelelően Kálmán-napon tar­totta meg a szokásos megemlé­kezést. Idén, Mikszáth Kálmán halálának kilencvenedik évfor­dulója alkalmából a dédunoka, Mikszáth Kálmán emlékezett a nagy elődre. Majd megkoszo­rúzták a palóc írófejedelem szobrát, ifjú Szabó István tavaly elkészült alkotását. Csesztvén a Nógrád Megyei Múzeum és a helyi önkor­mányzat a hét végén Madách Imrére, Az ember tragédiája és más örök becsű drámák alkotó­jára emlékezett. A csesztvei Madách-kúriában egyben Vö­rösmarty Mihály kettőszáz, Jó­kai Mór százhetvenöt, Márai Sándor száz évvel ezelőtti szü­letésnapját is megünnepelték. Összeállította: P. Z. 9

Next