Levéltári Közlemények, 30. (1959)

Levéltári Közlemények, 30. (1959) - Ila Bálint: A mikrofilm a levéltárban / 16–51. o.

38 N­a Bálint az anyag összefüggő bármely részének mikrofilmen történő megszerzése az eredeti bizonyos kisajátítását" jelenti, azt, hogy az eredeti mellett egy vele párhuzamos másik levéltár keletkezett ugyan­azzal az anyaggal, amely fölött most már az eredetit, az eredeti levéltárat őrző szervnek nincsen hatalma, szinte lehetetlen ti. a filmen megszerzett források felhasználásának ellenőrzése. (Ezért nem akarják pl. a német egyházak engedélyezni az anyakönyvek fil­men történő használatát, ezért kívántak az angol levéltári körök a számos európai országban nagyméretű filmezést folytató amerikai mormonoktól elégséges biztosítékokat az anyag felhasználását illetően) .10° Meinert előadásá­ban a film használatára legalább az eredetire érvényes szabályokat kívánta alkalmazni azzal a megszorítással, hogy a használók csak pozitív másolatokat kapjanak kezükbe, a negatív az őrző levéltáron kívül másnak ne legyen hozzáférhető. Nemzetközi viszonylatban pedig nemzetek közötti egyességek­kel kell biztosítani az eredetit őrző levéltárak jogait.101 A francia levéltárnokok véleménye szerint ugyanazt az anyagot őrző film nagyobb elterjedése nemcsak ellenőrzést tesz lehetetlenné, hanem előbb­utóbb sajnálatos konfúziókat eredményezhet. Bármennyire fontos tehát az anyag sokszorosítása és terjesztése, a mondott ok miatt a levéltáraknak az általuk filmen kiadott anyag felett a felügyeleti jogot továbbra is biztosítani kell.102 A párizsi Nemzeti Levéltár erre már gyakorlatot is teremtett. Amikor 125 kötet kéziratos leltárát filmen megküldte Amerikába a Kongresszus Könyvtárának, egyben a filmek használatának feltételeit is megszabta. A filmről sem publikációt, sem másolatot a Nemzeti Levéltár tudta és engedélye nélkül készíteni nem lehet. Ha tudományos intézet kér pozitívot kutatás cél­jaira, ez kiadható, de ezt is be kell jelenteni Párizsnak. Magánfeleknek kópia sem adható, azoknak esetleges ilyen irányú kérésükkel Párizsba kell folyamod­niuk.103 Az 1950. évi párizsi kongresszuson más országok is hozzászóltak a kér­déshez és biztosítékokat kívántak. Az osztrák kiküldött az esetleges visszaélé­sek megakadályozására indítványozta : 1. Filmen levő anyag felhasználása és publikálása csak az eredetit őrző levéltár engedélyével történhetik. 2. Az ellenőrzés módszerét az eredetit őrző levéltár dolgozza ki. 3. A hasz­nálat kérdésében jöjjön létre nemzetközi egyesség.104 .Az 1956-os firenzei kongresszuson a belga delegátus vetette fel ismét a kérdést és előadta a mikro­filmmel kapcsolatban Belgiumban hangoztatott jogi aggályokat.105 Minden­esetre bizonyos ellentét látszik fennforogni az anyagnak Francois által kívánt 99 A kisajátításra hivatkozva nem akarta az egri káptalan e tanulmány írójának 1938-ban megengedni, hogy levéltárából válogatott iratokat tudományos célra filmre vegyen. 100 Archivar Jg. 4. 31. 101 Uo. 30. 10aJournée du Microfilm (Gazette 1954. nr. 15. 58—60.). A kérdés előadója, Gourmelon, a párizsi Nemzeti Levéltár munkatársa, így összegezi véleményét : „Je crois, que toujours si le microfilm est destiné ä prendreune certain extension, il y aurait avantage ä prévóir une lógislation sommaire peut-étre, pas trop rigide, qui assurerait le contröle des Archives sur ses propres documents. Ce qui améne en conclusion ä prévoir, tant du point de vue juridique que scientifique, un certain monopolé du microfilm au profit des Archives." 103 Uo- 1953. nr. 14. 33, 37. és 1954. nr. 15. 59. 104 Archívum 1951. 88. 105 Archivar Jg. 9. 377.

Next