Tolnai Új Világlexikona 7. Hit-Jós (Budapest, 1927)

I - Izrael, Jákob - Izraeliták - Izsák - Izsák - Izsákfa - Izsó Miklós - Izsóf Alajos - Izsóp

250 Izrael — Izsóp­ ient -r más szóval izotópnak nevezzük azokat az elemeket, amelyek vegyi szempontból való viselkedésük tekintetében oly csekély mér­tékben különböznek egymástól, hogy a perió­dusos rendszerben — ahol az elemek tulajdon­ságainak hasonló volta periódusonként­­meg­ismétlődik — ugyanazon helyet foglalják el, ennek ellenére is azonban különböző, habár egymástól csak­ csekély mértékben eltérő atom­­súlyuk van. Az izotóp elemeket különálló individuumoknak csupán csak radioaktív tu­lajdonságaik különböző volta folytán tekint­hetjük és azok az izotóp elemek, amelyek egy csoportba tartoznak, a periódusos rendszer­ben egy elem helyét foglalják el. Hogy milyen csekély az atomsúly tekintetében való elté­rés, arra példa a közönséges ólom, amelynek atom­súlya 207 t, az uránásványokból előállí­tott ólomé 206 t — egészen 206­9-ig, a thorit­­ból —­­ amely az orangitnak 50% thoriumoxidot tartalmazó félesége — előállított ólomé pe­dig 207­77. A legfontosabb közönséges elemek, amelyekről kiderült, hogy izotópokból állanak, az ólmon kívül a bőr, a klór, a neon, a szilícium, az argon, a bróm, a kripton, a rubidium, a strontium, a xenon és a higany. Izrael (héberül: Jiszraél), Jákob pátriárc­á­­nak neve, amely később átment a tőle szár­mazott egész nép jelzésére. A Szentírás elbe­szélése szerint­, mikor Jákob Ráhelért menve, a mezőn meghalt, álmában egy angyallal, tehát Isten hírnökével küzdött ; innen maradt rajta az Istennel harcoló, azaz I. név Mikor Salamon halála utána a zsidók országa két részre vált, a tíz f­.-i törzs az 1. nevet vette fel, ellentét­ben a Jeruzsálem székhellyel alakult Júdával. Izraeliták, Izraelnek, azaz Jákobnak fiai. A Szentírás általában így nevezi a zsidókat. A babi­loni fogság után is megtartották ezt a nevet, azonban a pogányokkal szemben zsidóknak v. hébereknek nevezték őket. A régi keresztény és mohamedán írók csak ritkán nevezik a zsidókat r.-nak , ellenben a vallásos iratokban majdnem kizárólag az izraelita nevet használják, vala­mint­ újabban a hivatalos elnevezésben is. Izsák, Ábrahámnak és Sárának fia. A Szent­ -írás szerint már aggkorában szülte őt Sára. Atyja egyszer Isten parancsára fel akarta őt áldozni, de midőn már az oltárra fektette, Isten parancsa megállította, mert csak pró­bára akarta tenni Ábrahám hitét és áldozat­­készségét. I. neje Rebekka volt, akitől Jákob és Ézsau fiai születtek. Izsák, nagyk. Pest-Pilis-Solt-Kiskun vm. kunszentmiklósi j.-ában, (1920) 7216 1. Vasút­állomás, posta, táviró. Izsákia, kisk. Vas vm. celldömölki j.-ában, (1920) 667 ). U. p. Alsóság, u. t. Celldömölk. Izsó Miklós, szobrász, szül. 1831. Disznóshor­­vátin, megh. 1875. Budapesten. A magyar szobrászat, egyik nagynevű és úttörő alakja. Pályafutását mint kőfaragólegény kezdte és csak később végzett művészeti tanulmányokat Bécsben és Münchenben. Münchenből küldte haza „Búsuló ju­hász” c. szob­rát 1862, és azzal itthon is egy csapásra ismertté tette nevét. Ezt a szobrát azóta is sokat emle­getik. Rövide­sen hazatért külföldről és Pesten telepe­dett le. Sok arcképet min­tázott, többek között Arany János, Eötvös József és Eg­­ressy Gábor mellszobrait. Készített egy emlékszobrot is Csokonai Vitéz Mihály­­ról Debrecen városa részé­re. A szegedi Dugonics András- és a budapesti Petőfi-szobrot halála előtt kezdte és nem tudta befejezni. Művészetére azonban a portréknál és emlékszobáknál sokkal jellegzetesebbek­­ zsánerszobrai, a köznapi élet jeleneteit ábrá­zoló, elevenen megmintázott kisméretű szobor­­csoportozatai. Tulajdonképpen ezekben a szob­raiban lett úttörő, mert ő volt az első, aki Magyarországon szakított a régi, hideg, klasz­­szikus szellemű szobrászattal és eleven érdeklő­déssel fordult az élet ábrázolása felé. Szobrai­nak tárgyát többnyire a magyar nép életéből vette. A különböző szobrászati technikák közül legjobban kedvelte az agyagmintázást, amely­nek virtuóz művésze volt. Agyagszobrocskáit azonban nem igen önltette át bronzba, hanem kiégetve, meghagyta terrakotta-figuráknak. Zsánerszobrai közül nevezetesebbek és ismer­tebbek: a már említett „Búsuló juhász”, a „Fonóházi jelenet”, „Muzsikáló cigányok”, a „Táncoló betyár”, „Arató nők” és a „Kortesek”. Z­sóf Alajos, író, szül 1­870. Vágbosz­­szúfalun (Nyitra vm.). Mint r. k. pap, Buda­pesten lett hitoktató, majd a Regnum Marianum intézet igazgatója , megalapította a Zászlónk c. ifjúsági lapot. A proletárdiktatúra alatt ki­lépett az egyházi rendből, aztán polgári iskolai tanár lett. Izsóp (Hyssopus), az ajakosak családjába tartozó növény. Egyetlen faja, a Hyssopus officinalis a Földközi-tenger mellékén vadon Ábrelhám föláldozza Izsákot. Jan Hievensz festménye Búsuló juhász. Izsó Miklós szobra

Next