Tolnai Új Világlexikona 11. Mag-Men (Budapest, 1928)

M - Magyarhertelend - Magyar Hirlap - Magyar Hirmondó - Magyar Hiszekegy - Magyar hit - Magyarhomorog - Magyar-húnn mondakör - Magyari István - Magyar írás

Magyarhertelend, kisk. Baranya vm. hegy­háti j.-ában, (1920) 192 l. Vasútállomás, posta, táviró. Magyar Ilirlap, politikai napilap , 1891. Horváth Gyula országgyűlési képviselő alapí­totta. Ő volt a főszerkesztője is, felelős szerkesz­tője pedig Fenyő Sándor. 1902. Herszka Tiva­dar lett a tulajdonos, felelős szerkesztő pedig Márkus Miksa, aki két évtizeden át volt szer­kesztője, később tulajdonosa. A lap tulajdona később más kezekbe ment át, majd 1926. a betiltott Világ c. lap érdekeltsége szerezte meg a lap tulajdonjogát s felelős szerkesztője Roóz Rezső lett. Magyar Hírmondó, az első magyar újság. Megindult 1780 jan. 1. Pozsonyban. Rát Mátyás alapította, hetenkint kétszer jelent meg. 1782. Barcafalvi Szabó Dávid vette át szerkesztését, azután Máttyus Péter, 1784. Révai Miklós, majd ismét Szabó Dávid, Szacsvay Sándor, míg Szabó Márton szerkesztése alatt 1788. megszűnt. 1792. Bécsben Görög Demeter és Kerekes Sámuel ugyanő címen fölelevenítet­ték ugyan, de többszöri szerkesztőváltozás után 1803. a bécsi lap is megszűnt. Magyar Hiszekegy, Papp-Váry Elemérné pályadíjnyertes költeménye, mely legtömöreb­ben és emelkedett hangon fejezi ki az összeomlás utáni magyarság hitét és bizakodását a jobb jövőben. Szabados Béla zenésítette meg s valósággal nemzeti imádsággá vált. Magyar hit v. magyar vallás, így nevezték a hazai reformátusok a debreceni hitvallást s ezután általában a magyar kálvinista hit­­felekezetet. Az elnevezés, mint magyarok hit­vallása, először Bethlen Gábor fejedelem udvari papjának, Melotai Nyilas Istvánnak Agenda c., Gyulafehérvárott 1621. megjelent művé­ben fordul elő. Magyarhomorog, nagyk. Bihar vm. bihar­keresztesi j.-ában, (1920) 1631­­. Vasúti meg­álló. u. p. és u. t. Körösszakál. Magyar-húni mondakör, a föltételezett ősi magyar mondakörnek legrégibb és legfonto­sabb része, mely a húni-magyar testvériség­nek s a székelyek húni eredetének hagyomá­nyát tartotta fönn. Kiindulópontja Hunor és Magyar mondája, kik a csodaszarvast űzve, a Maeotisi-tó ingoványaiba tévednek s ott Dúl király tündérleányait elrabolván, meg­telepszenek s a húnn és magyar nép ősatyáivá lesznek. A húni testvérnép később elszakad a magyartól. Ny-ra vándorol s a Duna-Tisza közén új hazát alapít. A keleten maradt test­vérekről azonban nem felekezett el s midőn Attila halála után a hatalmas honi birodalom­­ szétbomlott s az úgynevezett holtak csatájá­ban egymást öldökölte, a legkisebbik királyfi, Csaba, megmaradt népével visszatér az ős­hazába, hogy magyar rokonait Attila örökébe elvezérelje. Előbb azonban Erdély határán hátrahagyja a székelyeket, mintegy őrállókat az elveszett birodalom kapujánál, hogy a jövendő magyar hadakat fogadják és vezessék Attila országa felé. A honnok és magyarok faj­rokonságának történelmi kétségtelen valósága nyert mondái, költői kifejezést a M.-ben, mely­nek, bár annak egyes elemei kétségtelen ger­mán hatást mutatnak, ősi eredete egészen bizonyos. Már első krónikásaink írásaiban magtaláljuk a mondakör főbb részeinek ele­meit, azonfölül a magyar néphagyományba és közhiedelembe is oly mélyen belegyökere­zett, hogy annak idegen befolyások alatt tör­tént kialakulása kizártnak tekinthető. S bár a székelyek eredetének kérdésében az oknyo­mozó történelem a monda elbeszélésének nem ad igazat, mindazonáltal nem valószínűtlen, hogy a honfoglaló magyarok csakugyan talál­tak hazánk területén a régi hatalmas honi nép­ből egyes töredékeket, kikkel azután egyesül­tek. A M. kutatói közül kivált Sebestyén Gyula, Nagy Géza, Thuris József, újabban Hómann Bálint végeztek alapos és érdemes munkát , költészetünkben pedig Arany János tervezett húni-trilógiája, illetve annak megvalósult első darabja, a Buda halála támasztotta új életre a néplétekben ősidőktől élő húni-magyar hagyo­mányokat. Magyari István, prot. egyházi író, a XVI. sz. második felében. Valószínűleg dunántúli szü­letésű, tanulmányait a wittenbergi egyetemen végezte s hazatérvén, sárvári prédikátorrá választották, hol Nádasdy Ferenc volt a patró­­nusa. A hegyfalvai zsinaton 1599., mint sárvári pap írta alá az ev. hitvallást. 1600. esperes és püspökhelyettes lett. Főműve az 1602. Sár­­várott megjelent Az országokban való sok rom­lásoknak okairól, mely élénk hitvitázó polé­miát keltett s Pázmány Péter is megírta rá Feleletét. Pázmány feleletére viszont M. is írt választ, de ezt már halála miatt nem adhatta ki s kéziratban maradt. Egyéb megjelent művei : Az jól és boldogul való meghalásnak mesterségéről (Joachim Bernt latin művének fordítása) ; Nádasdy Ferencnek teste felett és temetésekor lett két prédikációja. Magyar írás, azoknak a régi, rovásírásos betű­jegyeknek rendszere, melyek az ősi, honfogla­lás előtti magyar írásmód ábécéjeként tekint­hetők. Tudományos körökben hosszú és szen­vedélyes viták folytak aziránt, vájjon a hon-

Next