Koszorú, 1863. július-december (1. évfolyam, 1-26. szám)

1863-11-08 / 19. szám

434 kéknek nem szabad, nem képes átlátnunk, az mind tiszta és világos a tapasztalás hős bajnokainak — gladiátorainak kellene in­kább mondanom, oda értve, hogy Róma gladiátorai rabszolgákból lettek. Egy haj­dani híres ügyvéd ** József azt szokta volt mondani: „A­mit én nem tudok, tudja a fiam Józsi, a mit Józsi nem tud, tudja a vejem *** Albert, a mit mi hárman nem tudunk, az ördög sem tudja.“ Hasonló gar­­ral hisznek magukról s vallanak egymás­ról ilyen tudományt a természettudományi, imént jellemzettem iskola tagjai. Közelebb­ről és merész következtetéseik irányában tekintve azonban, az az önhitt tudomány igen egy fogásra keskenyedik. Vogt és Moleschott, Huxley és mások mind csak egy húrt pengetnek. Ez a fogás, ez a húr , a botrány. Tüstént megmagyarázom. Korunk azzal különbözteti meg ma­gát minden más ismeretes tudományos kor­tól, hogy többet méreget, fontolgat, kuka­­csál, kavar, destillál, szürcsékel és pepe­csel egy hónap sőt hét alatt, mint a­meny­nyi ilyes mivelet történt másszor száz év lefolytában. Mennyit tulajdoníthatni ebből a tudomány napszámosai rengeteg szapo­rodásának, nem vizsgálom, de eredménye az, hogy töméntelen és beláthatlan sokasá­­gu igazság — ephemer és nem ephemer igazság — jött és jön naponkint napfény­re. A sokaság mindig imponál *). Egy csep­pet sem lehet hát csudálkozni, hogy a meg­nevezett urak minden igazságot s átalában az igazságot egyedáruképt akarják kire­kesztő birtokukba venni a számbeli több­ségnél fogva. Igen is, nekik minden, a­mi nem csupa tapasztaláson alapul, minden, a­mi — hogy határzott epochát tűzzünk ki, például Oersted ismeretes találmányánál **) előbbi keltű, mind az gyanús és felettébb kétes vagy épenséggel nem igazság. Sze­­rintük az igazságnak csak két kritériuma van: egyik, hogy inductív, másik hogy új legyen. Minden, a­mi ezen az összefoglalt két rovaton kívül esik, izgalom nélkül el van kárhoztatva. A szótár alig bír elég ki­fejezést, kisebbítő, ócsárló, becsmérlő, gú­nyoló kifejezést szolgáltatni a külső sö­­tétségre vettetett szegény párák bélyegzé­sére. „Őseink kijárt ösvénye,“ „legyőzött álláspont“ (überwundener Standpunkt), „a­­vas előítélet,“ „üres idealismus,“ „képze­­mények ócska kovásza,“ „udvar és egyház tekintélye előtt leboruló szegény eszmék,“ „az emberiség gyermekkorának megszűkült köntöse,“ „a növekedő hernyó kirepesztett és kivedlett burka,“ „önhittség hiú káprá­­zolatai“ : mindez csak néhány példája azok­nak a — nem épen tudományos modorban szerkesztett — czímeknek, melyekkel az inductio túlbuzgó hivei a nekik nem tetsző eszméket és igazságokat üldözik, rosz hír­be keverni s hiteleket megrontani törekesz­­nek. De mivel másfelől sok becsületes és finom érzésű ember azokat az űzőbe vett eszméket pártolja, kegyeli, hisz bennök, nem csak igazaknak, de idveseknek is tart­ja, világos, hogy meg kell botránkoznia méltatlan és kíméletlen megtámadásukon. Ha ezt elérheti az afféle író, összeüti a bo­káját, mert könyve lármát csinál, —­mi egyébaránt tudományos érdeménél fogva bajosan fogott volna megtörténni, — ke­letre kap, több kiadást ér s írójának pénzt, hírnevet szerez. Ezért kellett Huxleynek is a már idézett magas kérdések feszegeté­­sével kezdeni egy, különben elég jelenték­telen, könyvet a majmok természetrajzáról, s hogy h­ánya s szándéka homályban ne maradjon, következő világosítással kiséri : „Hallom mindenfelől ezt a feljajdulást — ,Mi emberek (férfiak és nők) vagyunk, nem csak valami jobbféle majmok, egy kissé hosszabb szárnak, izmosabb lábúak s na­gyobbacska agyvelejüek mint az ön baro­mi simpanszii és gorillái. A tudás hatalma — a jónak és gonosznak tudalma — az emberi indulatok résztvevő gyöngédsége, kiemelnek minket a barmok valódi rokon­ *) Puristáink feledtek meg eddig elő hallattatni súlyos véleményüket az iránt, h­ogy mennyire legyen szabados használni nyelvünkben oly idegen szókat, me­lyeknek a közhasználat merőben más értelmet adott, mint a­mi az eredeti nyelvben volt nekik. A csillagzott szó teszi: oly érzületet gerjeszteni, melynek elemei a bámulás, tisztelet, félelem. Ezt az eredeti „imponere“ teljességgel nem teszi. Nem jogosít-e ily értelemadás, mondhatnám, teremtés egy nemzetet arra, hogy egy szót törvényes birtokába vehessen. Vajon birja-e Anglia eny­­nyi joggal Australiát. *­*) A mágnes tűnek a galvani­ folyam által való elforditását értem.

Next