Koszorú, 1864. július-december (2. évfolyam, 1-26. szám)

1864-09-18 / 12. szám

Megjelenik hetenkint vasárnap. Szerkesztő szállása, hová a dolgozatok, előfize­tési pénzek, reclamatiók is küldhetők : Üllői­ út­h az. HETILAP A SZÉPIRODALOM S ÁTALÁNOS MIVELTSÉG Előfizetés: egész évre 12 írt, félévre 6 frt. Előfizetést elfogad s a lap szétküldését is kezeli Em­ich Gusztáv kiadó-hivatala Barátok­ tere 7. sz. MÁSODIK ÉVFOLYAM. SEPTEMBER 18. 1864. MÁSODIK FÉLÉV. 12. SZÁM. KÖSZÖRŰ. KÖRÉBŐL. *) Lamartineból. A KÖLTÉSZET RENDELTETÉSE.*) Az ember semmit sem ismer kevésbbé maga körül, mint önmagát. Elméje tüne­ményei, a civilisatio törvényei, haladása vagy hanyatlásának útjai mindannyi tit­kok, melyeket még legkevésbbé tudott föl­fogni. Az égitestek járását, melyek érté­keitől millió mérföldekre forognak, jobban ismeri, mint a földi ösvényeket, melyeken ő­t az emberi végzet vezérli; érzi, hogy va­­lami után törekszik, de nem tudja hova irányul szelleme s nem képes megmondani határozottan, hogy pályája mely pontján áll a jelen pillanatában. A partoktól mesz­­sze, a mérhetlen tengerre vetett hajós tud­ja, mily mély a tenger alatta, s iránytűje segélyével meghatározza a földgolyó vo­nalát, melyet átvág, vagy melyen útját folytatja; az emberi lélek azt nem tudja; körűlé nincs semmi, mihez haladását mér­hetné s valahányszor azt mondja : itt va­gyok, oda megyek, előre haladok, hátra­megyek, megállok, — azt veszi észre, hogy csalatkozott s hogy hazudott történelmé­nek, a történelemnek, mely csak halála után iratik meg; mely megmutatja ugyan nyomait, melyeket maga után hagyott a földön, de mely előtte nem képes az utat kijelölni. Isten maga ismeri csak a czélt és ösvényt, az ember nem tud semmit; hamis próféta ő­, jövendöl szünet nélkül, s midő­n az események egészen ellenkezőleg bekö­vetkeznek, már nincs jelen, hogy láthatná, a végzet miként hazudtolja meg; sötét éj­szakába, mély csendbe rejté el magát; ál­mát aluszsza, s porai fölött más nemzedék jegyez más álmokat, ép oly hinkit, ép oly mulandókat, mint az övéi voltak. Vallás, bölcsészet, politika, rendszer­­­,az ember mindenik fölött ítéletet mondott s minde­­niknél csalatkozott; azt Ilivé: minden vál­­tozhatlan s minden megváltozott; minden halhatatlan s minden elveszett; minden igaz s minden hazudott. De csak a költé­szetről akarunk beszélni. Emlékezem, hogy midő­n a világba beléptem, egyhangúlag kimondatott az íté­let az emberi lélek eme titkos tehetségé­nek gyógyíthatlan hanyatlása s m­ár-már teljes halála fölött. A császárság kora volt ez; a XIX-ik századbeli anyagi bölcsészet kormányo­s erkölcsökben való megtestesü­lésének órája. A mértan ezen emberei, kik egyedül voltak akkor a szóvivő­k, s minket fiatal embereket diadaluk szemtelen zsar­nokságával letiportak, azt hivék, hogy örökre elszáritották mibennünk is azt, mit magukban már valóban lehervasztottak s megöltek: az emberi elme erkölcsi, isteni, dallamos részét. Senki sem képes lefesteni e korszak kevélységét azoknak, kik azt maguk is nem látták. Egy pokoli lángész sátáni mosolya volt ez, midő­n végre sike­rült letiporni egy egész nemzedéket, kitép­ni minden nemzeti lelkesedést, kiölni min­den reményt a világból; a diadalt ülő gyá­vaság ugyanazon érzelme lakott ezen em­berek szivében s­ült ki ajkaikra, midő­n ki­álthatták: „Szeretet, bölcsészet, vallás, lel- 23

Next