Magyarország, 1901. január (8. évfolyam, 1-27. szám)

1901-01-31 / 27. szám

á­ nak a számára. Mellyes Belizár a tanács eme­cziniz­­musa fölött annyira megneheztelt, hogy a tanácsi határozatot megfelebbezte a közgyűléshez s terjedel­mes felebbezésében elégtételt kér a közgyűléstől megsértett hazafias érzületének. 3ZUHA& JÓFESZET. Hatodik filharmóniai hangverseny. Budapest, jan. 30. Programmváltozást jelez a filharmonikusok Vl-ik hangversenyéről kiadott komüniké. Elmarad a Schu­mann «Ouverture, Scherzo és Finalé»-ja és ezért Mendelssohn «Ruy Blas» nyitányával kárpótolnak bennünket. Nyitánynyal kezdik, nyitánynyal végzik, ebben nincs semmi észszerűség. A *Truy Bas» nyitányt nem szokták a műsor végére 'töltelék*-nek megtenni, hanem méltó, előkelő helyet kell adni Mendelssohn eme remek kompozíc­iójának. A hangverseny bevezető száma, a «bagdadi bor­bély» nyitánya nem ismeretlen közönségünk előtt. Kilenc­ év előtt adták elő operánkban ezt a rend­kívülien finom zenés vígjátékot s hogy Cornelius műve akkor nem volt képes dalszínházunk műsorá­ban mélyebb gyökeret verni, azt csakis annak tud­hatjuk be, hogy az ilyen finom, filigrán munkára nincs a budapesti közönség ízlése berendezve. Pedig az Opera tele van szebbnél-szebb részletekkel, poetikus helyzetekkel s derült epizódokkal. Nyitányát Liszt Ferencz hangszerelte a zenei kolorit ezerféle színei­vel s páratlan virtuozitással. Az est vendége egy magyar születésű, de idegenbe szakadt operaénekesnő lesz: Eibenschütz Rita, a­ki eljött hozzánk, hogy a külföldön elsajátított képes­ségeit a budapesti közönségnek is bemutathassa. A kisasszony hangja ama drámai szopránok közül való, a­melyek nagy terjedelmük és szárnyaló képességük­nél fogva a Wagneri alkotások hősnőinek nagy kali­berű szerepeire kiválóan alkalmasak. Erőteljesen csengő felső regiszter és pásztozás, széles alsó fek­vés : ezek Eibenschutz Rita hangjának kiváló előnyei. A közép regiszter már jóval erőtlenebb,­­a­mi ter­mészetes is, a­mikor a kisasszony hangjának minden erejét a felső kvint­ben kiadja. Az est újdonsága Mihalovich Ödön III. szinfo­­niája lesz. «Simp­honie pathetique»-nek nevezi azt a szerző, a­mi körülbelül meg is felel a mű túlnyo­móan patétikus tartalmának. Persze az érdekes alko­tás megírásánál kétségtelenül előtte lebegett a nagy minta: Csajkovszkiiu hatalmas munkája, mert Mihalovich szimfóniájának concepciója, formája, hatása csak­nem ugyanaz mint a nagy orosz mester patetikus szimfóniája, a nélkül azonban, hogy a két mű kö­zött a legcsekélyebb melódiái vagy ritmikai hasonló­ságok merülnének fel. Csupán a mű óriási mérete, architektonikus felépítése s az instrumentáczió hatal­mas ereje emlékeztet bennünket Csajkovszky reme­kére. Mint minden művében, az új szimfóniában is bőségesen használja­ ki Mihalovich zenei requisitum­­jainak gazdag tárházát. Első rangú zenei tudása, a technikai kidolgozásban való tökéletes készült­sége, de különösen a hangszerelésben és a har­móniai fordulatok létrehozásában való bámulatos rutin­ja, méltán keltheti fel érdeklődésünket az új alkotást iránt is. Tán fölösleges is volt az ő művészetének itt említett főerősségeit újból külön kiemelnünk. Hiszen a filharmóniai hangversenyek közönsége jól ismeri Mihalovich kvalitásait a zene­költés terén s igy a legutóbbi alkotásnak meghall­gatása után is csak egy lehet a vélemény felőle, hogy tudás és művészi sokoldalúság tekintetében a mi zeneszerzőink közül ma alig közelítheti meg őt valaki. Népszerű, könnyen fülbemászó dolgokat per­sze ne igen várjunk a Mihalovich Ödön talentumá­tól. Az ő tudása a nagy koncepciójú dolgok létre­hozásában gyökerezik. Nem ambícziója az, hogy az ő nevét efemer értékű vásári munkák múló sikerével emlegessék, sem nem czélja könnyen dúdolható me­lódiákkal a közre hatni, hanem munkálkodásában ideális czél vezérli: oktatólag akar hatni az ifjú zenész-nemzedékre s megszivlelésre érdemes irányt mutat mindazoknak, akik az ideig-óráig tartó múló dicsőséget még mindig föléje helyezik a komoly munkásságnak. Az új alkotás első tétele energikus főt­émával, daczosan indul­ A kontrabasszusok intonálják azt, a többi hang­szer pedig szövi tovább a ritmikai és harmóniai kom­­binácziók ezer útvesztőjén át. .A tétel második thé­­mája már derültebb, világosabb és érdekes kontraszt a főthémával szemben. Ez a a tétel különben a leg­gyöngébb és csak a vége felé kap igazi szárnyalást. Nehézkesen indul eleinte a Scherzo is, de a tétel főthémája csakhamar lerázza magáról a fölösleges zenei ballaszt­ot és véges-végig könnyedén, melodi­kusan folyik, olykor lágyan ringó keringő ritmusban, választékos és pikáns orkesztrális hatásokkal. A szim­fónia lassú tételét, a végtelenül bánatos gyász­zenét két év előtt már hallottuk. Erzsébet királynénk meg­rendítő tragédiájának mély benyomása alatt írta azt a szerző, a­ki kegyeletes munkájával megérdemlőt sikert is aratott. Ez a tétel képviseli különben a magyar elemet Mihalovich szimfóniájában és így már csak ezért is szívesen hallgatjuk meg a megkapó zeneképet másodszor is. A szimfónia utolsó tétele zeneileg a legértékesebb. Hév és erő nyilatkozik meg benne és hatásában tán legjobban emlékeztet a Csajkovszky ritmikai elevenségére koloritjának gazdag­ságára. Merkler Andor. — (Jászai Mari távozása a Vis­­­szinházból). Jászai Mari asszony, aki virág­vasárnaptól a Nemzeti Színházhoz szerződött, már most végleg eltávozott a Vígszínházból. A kiváló művésznőt egészségi okok kényszerítik a tartós pihenésre és így késő őszig nem léphet színpadra. Jászai Mari asszony bizonyára épp úgy sajnálja, hogy nem búcsúzhatik el a Víg­színház közönségétől, mint amennyire fájlalja az a közönség, hogy a nagy tragika búcsúján ne­m rendezhetett ovácziót a legnagyobb magyar drá­mai művésznőnek. Jelenleg Abbaziában üdül Jászai Mari asszony, aki orvosának rendeletére volt kénytelen az enyhe éghajlat alá utazni, hogy ma­kacs természetű influenzájából kigyógyulhasson. A művésznő levélileg tudatta a Vígszínház igaz­,­gatóságával azt, hogy baja nem engedi a Víg­színház színpadán való további működést, mire a Vígszínház igazgatósága a legudvariasabb készséggel szabadságolta a művésznőt szerző­désének még hátralevő idejére. Tekintve, hogy Jászai Mari vígszínházi szerződése két hó múl­tán letelik, bizonyos, hogy a művésznő ez időn belül nem léphet föl többé a Vígszínház, szín­padán. Jászai Mari asszony vígszínházi szerep­lése bármily rövid volt is, mégis mindenesetre becses adat marad a magyar művészettörténe­­lem lapjai számára. Jászai Mari asszony az alatt az egy év alatt, a­mit a vígszínházban töltött, sok sikert szerzett, nemcsak a színháznak, de ön­magának is. Első föllépése a Phaedrá­ban történt. Ez már csak azért is nevezetes esemény volt, mert a debüt kapcsán egy új műfordítással gazdagodott irodalmunk, Abránffi Emil pom­pás Phaedra-fordításával. Jászai Mari asszony második szerepe egy reprise volt a Niobe bo­­­hózatban. Ezek után Filippi Felix: Golgotha cz. színművében alakította Wedekindné nehéz szerepét, majd a Takácsokban játszta Lujzát. Legnagyobb diadalát két legutolsó szerepében­­ aratta Jászai Mari asszony a Vígszínházban. A­­ Farkas­ Léna asszonya és a Hóbortos Mártha ! czímszerepe Jászai Mari művészi pályafutásának olyan ragyogó állomásai, mint a­minők voltak annak idején: Elektra, Szódig Mária, Medea, Ördög Sára, Csarck­sonné, Magdolna stb. stb. A Vígszínház büszke lehet arra, hogy a legna­gyobb magyar tragikának hajlékot tudott adni élete viharainak idején, viszont Jászai Mari asszony büszke lehet azokra a diadalokra, a­melyeket a Vígszínház színpadán aratott. — (Hírek a M. Kir. Operából.) Érdekes sze­­reposztással fog Lohengrin legközelebbi előadása szinre kerülni. Elzár : Kaczér Margit. Ortrudot pedig Berts Mimi énekli. — Blaterbauer Gizella, hosszas betegsége után az Alvajáróban lép fel. — Donizetti: Don Pasqual czímű dalművének felújítása február 14-re van kitűzve. — Lalla Boukh-ban, mint jelez­tük — Palóczyné, Rotter, Kertész és Hegedűs éne­kelnek. A régebbi magyar dalművek felújításánál öröm­mel értesülünk az igazgatóság újabb terveiről, melye­ket Sarolta megmagyarázhatlan hideg fogadtatása egy­általán nem kedvetlenített el.Lehár:Kukuskáját,Váradi Margit és Déri tanulja. Ugyancsak Déri fogja éne­­­kelni Stojanovics: Ninoniában Arányi szerepét Farkas: Balassa Bálintjának átdolgozására vonat­kozólag pedig megemlíthetjük, hogy arra még Káldy igazgatósága idejében szólította föl azz Opera Farkast, ki művét e felszólítás alapján alakította át, scenikai hatások és hangszerelésre vonatkozó utasí­tások szigorú betartásával.­­ (Fedák Sári népszínművekben.) Porzsolt Kálmán igazgató gondjába veszi most nemcsak az elhanyagolt népszinműirodalmat, de gondoskodik azokról a népszinműszerepekről is, amelyeket Blaháné már nem játszik, vagy csak ritkán játszik. E czélból a Népszínház operetszínésznőit veszi elő Porzsolt igazgató és velük játszat el néhány nép­­színműszerepet. A legérdekesebb e kísérletek között az, amit Fedák Sárival inaugurál most Porzsolt Kálmán igazgató. A temperamentumos művésznőre Follinusz­ Nániját osztotta ki, bizonyára abban a reményben, hogy aki a Vígszínház színpadán jó Lőni volt, az jó Náni lesz a Népszínházban.­­ (Küry Klára bécsi szerződése.) A bécsi Reichswehr írja: »Budapestről jelentik táviratilag, hogy Kü­ry Klára, a budapesti közönség kedvenc­e, márcziustól kezdve egy bécsi színház kötelékébe szerződött, úgy beszélik itt, hogy a Karlthea­­terhez írt alá szerződést Kü­ry kisasszony, aki jól tud németül, mert már Berlinben is pró­bált énekelni.» — E hírrel szemben kijelentjük, hogy az egészből egy szó sem igaz és hogy Kü­ry Klára barátai nem először kísérlik meg a reklámnak ezt a ma már lejáratott formáját. Küry Klárának 1902. április végéig ezel a Népszínházzal kötött szerződése és igy a bécsieknek sürgönyileg leadott hir már csak ezért sem felel meg a valóságnak.­­ (Utazás e föld körül.) Egy fölöttébb érdekes képkiállitás nyílik meg holnap a Műcsarnokban. Hoffmann József bécsi festőművész a föld körül tett utazásai közben csodás tüneményeket, bizarr jelene­teket, históriai és művészi becsű tárgyakat vagy épü­leteket, s csodaszép tájakat örökített meg. A régi módi piktor vasszorgalma, mimueziózus kidolgozása és a mellett hangulatos melegsége nyilatkozik meg összes műveiben. Ez az ötszáz képből álló kiállítás csak első so­rozata annak a hatalmas gyűjteménynek, a­melyet egyetlen évtized alatt alkotott meg. Az ötszáz kép Tunisz, Algír, Egyiptom, Arábia és India csodás misztikus s színgazdag világát tárja elénk. A­ képek egyenként nem nagy művészi értékűek, de így gyűjteményesen oktatók, szórakoztatók és gyönyörködtetők egyaránt. A mesternek kitűnő szeme van és remekül válogatta meg témáit. Valósággal fotografikus hűségre törekedett, emellett ügyes kolorista és pompás hangulatfestő. Meglátszik, hogy sokat és gyorsan dolgozott és eközben a rész­letek kidolgozására törekedett, de technikája gyönge és némely képe az amateur benyomását kelthetné. Ellenben kitűnően festi a tengert sokféle színválto­zásaiban s minden hangulatában. Ezek a képei tényleg a legbecsesebbek is. Gyöngébbek a figurális dolgai, amelyek különben is csak csekély részét te­szik a gyűjteménynek. Az egész kiállítás a legideálisabb Baedekker­­illusztráczió volna, m­ert a képek az említett hibáik mellett is érdekesek, hívek és hangulatosak. Ez a sorozat két héten át lesz látható a városligeti Mű­csarnokban.­­ (Bemutató a Népszínházban.) Souppée : Modell czímű operettjének bemutatóját, mely Z. Bárdi Gabinak, majd Kollaginak betegsége miatt több ízben elmaradt, pénteken, február elsején tartja meg a Népszínház. A főpróba csütörtökön délelőtt lesz a sajtó és művészet meghívott képviselői előtt.­­ (Kettő a szereposztás.) A postás­m­ester el­­estére zsúfolt ház előtt kerül színre és a közönség nagy érdeklődése hosszas uralmat biztosít a darab­nak a Magyar Színház műsorában. Az igazgatóság, hogy a darab előadásaiban mi fennakadás se történ­hessék, gondoskodott egy második szereposztásról is, hogy esetleges zavaró körülményeknek elejét vegye. Holnaptól kezdve részt vesz a Postásfiú elő­adásaiban Boross Endre is, aki néhány napig beteg volt és aki most újból átveszi szerepét, melyet a premieren tetszés között kreált.­­ (A vidéki színészet rendezése.) Pázmándy Dénes úrtól a következő levelet kaptuk: A vidéki színészet rendezésének czéljából ki­küldött albizottság munkájának ösmertetése köz- M­­­GYARORSZÁG Budapest, 1901. csütörtök, január 31.

Next