Magyarország, 1915. március (22. évfolyam, 61-90. szám)
1915-03-17 / 76. szám
Budapest, 1915. szerda, március 17. MAGYARORSZÁG sokat, akik 1869—1896 között születtek és a török hadseregben már kiképzésben részesültek. Németország kereskedelmi háborúja A Bcujano elsülyesztése Amsterdam, március 16. (Saját tudósítónktól.) A megtorpedózott Bagano angol segédcirkáló az Elders és Fyrnes londoni cég tulajdona. Ennek életben maradt legénységét a Balmerine szénszállító mentette meg, amely Ayr felé haladt. Csütörtökön reggel fél kilenckor vette észre a Balmerine a cirkáló menekültjeit, amint tutajon kendőt lobogtattak. A szénszállító feléjük tartott, a menekültek siralmas állapotban voltak, félig ruhátlanul, sebektől borítva. A Balmerine tizennyolc embert vett fedélzetére, a többit egy közben odaérkezett másik segédcirkáló. A menekültek szerint a Bayanot öt torpedólövés érte és a cirkáló három perc alatt sülyedt el. A sülyedéskor, minthogy a mentőcsónakok a torpedózások folytán használhatatlanokká váltak, a legénység tutajokat ütött össze. A segédcirkáló parancsnoka a hajón maradt s azzal együtt merült a mélybe. Az „U. 29“ áldozatai Hága, március 16. Londonból táviratozzák. A Times értesülése szerint a Seely-szigeteknél megtorpedózott angol hajók tisztjei és matrózai Pensanceban szállottak partra. Az Indian City gőzöst sülyesztette el legelőször a német tengeralattjáró naszád. Ez a hajó Galvestonból jött és gyapotot vitt Havreba. A Heatland gőzös a Földközitenger déli partvidékéről déligyümölcsöt szállított Bristolnak. Az Andalusian gőzös Liverpoolból indult el sokféle rakománynyal olasz cégek számára. Az Indian City kapitánya elbeszélte, hogy mikor az ellenséges naszád jelt adott a megállásra, annak parancsnoka őt a tengeralattjáró hajó fedélzetére hívta, szivarral, hússal és borral kínálta meg. Azután a többi brit matróz is átszállott a német naszádra. Az ellenséges hadihajó parancsnoka barátságosan társalgott vele és legényeivel, miközben a német tengeralattjáró naszád vontatókötélre vette az Indian City mentőcsónakait. Amíg ez megtörtént, a német hadihajó leoldozta egy motoros csónakját, azt küldte ki az Indian Cityhez s csak ezután pusztították el az angol gőzöst. A Floragan és az Invergate brit hajókat előzetes figyelmeztetés nélkül torpedózta meg a német naszád. Havre helyett Bordeaux Genf, március 16. Francia lapok jelentése szerint március végén a Compagnie Transatlantique személyszállító hajói, melyek eddig Amerika és Havre között szoktak közlekedni, további intézkedésig Bordeauxban fognak kikötni Havre helyett. Ez az intézkedés a német búvárhajókra való tekintettel történt. Az angolok 171 hajót vesztettek Berlin, március 16. Az angol admiralitás által március 2-án közzétett hivatalos statisztikával szemben, amely szerint a háború kezdete óta 87 hajót vesztettek, a reggeli lapok jól értesült helyről azt az értesítést kapták, hogy az angol hivatalos jelentés nem helyes, a veszteség sokkal nagyobb, mert 120 angol hajó veszett el a háború ezdete óta. Ehhez járul még 47 elveszett halász-gőzös, úgy hogy az egész veszteség 171 hajó. Franciaország és Svájc kereskedelmi viszonya Basel, március 16. A svájci távirati ügynökség genfi jelentése szerint Moret volt francia gyarmatügyi miniszter és Marreau államtanácsos odaérkeztek. Utazásuk célja az, hogy Genfben megtárgyalják Svájc és Franciaország kereskedelmi viszonyát. • A Balkán Tilos a bolgár határ átrepülése Szófia, március 16. Ficser tábornok hadügyminiszter a szobrányóban törvényjavaslatot nyújtott be, amely idegen államokhoz tartozó repülőknek megtiltja a bolgár terület átrepülését, hacsak előzőleg a bolgár katonai hatóság részéről engedélyt nem nyertek. A szerb harctérről Agyú harc a montenegrói határon Róma, március 16. A Stefani-ügynökség ma egy március 4-ikéről keltezett cetinjei jelentést tesz közzé, amely szerint március 3-ikán az egész montenegrói határ mentén ágyúharc volt. Ezzel egyidejűleg repülőgépekről több bombát dobtak le a Lovcsen-hegyen és a Grahovónál levő montenegrói hadállásokra. # 1 kárpáti harcsit Újhelyi Péter vezérkari százados az ,,Uj Nemzedék"legújabb számában a kárpáti harcokról, az uzsoki szorostól keletre, érdekes cikket írt, amelyet a következőkben közlünk : Január közepe után nagyszabású mozgolódás kezdődött az erdős Kárpátok területén. Német- és osztrák-magyar haderőkből Linsingen gyalogsági tábornok parancsnoksága alatt új hadsereg alakult átt, melynek feladata volt a Kalocsaláz—ökörmező—Volóc—Vezérszállás közti vonalból kiindulva az oroszoknak a kárpáti gerincvonal mentén húzódó hadállásait megtámadni. Egy, a balszárnyon felvonult német hadosztálynak Uzsok—Hayla—Libudorán át az új hadsereggel szemben álló ellenség hála ellen kellett előnyomulnia. A támadásnak az új hadsereg fent jelölt arcvonalához nyugaton, Uzsoknál csatlakozó osztrák-magyar hadsereg offenzívájával összhangban kellett megtörténni. Január vége felé kezdte meg az új vegyes (kombinált) hadsereg az előnyomulást a Talabor, Nagy-Ág-, Vecsa- és Latorca-folyók völgyében és ez utóbbitól nyugatra, egy előretolt, tisztán osztrák-magyar csapatokból álló kisebb csoport Kalocsalár—Volóc közt fedezte az előnyomulást. A hadsereg az ökörmező—Toronya közti útvonal mentén és Volóc—Vezérszállásnál talált nagyobb orosz ellenállásra. Az arcvonal jobb (keleti) szárnyán az említett, útvonal mentén már január 25-én elfoglalták csapataink a Levelesnél és attól keletre fekvő területet és véresen visszaverték az oroszoknak Toronya felől jövő ellentámadásait. Kevéssel azután megszállották a Mencsil hegy- tömbjét és heves harcok után rohammal elfoglalták a Kriva-hegyet és az attól nyugatra fekvő magaslatokat. Az arcvonal közepén a szövetséges csapatok az oroszoknak a Kirirka-magaslat ellen intézett heves támadását véresen visszaverték, Vezérszállást elfoglalták és előcsapataikat Ábránkáig és az attól nyugatra fekvő területig előretolták. A kombinált hadsereg jobb (keleti) szárnya néhány nappal azután újból megverte az ellenséget, elfoglalta Toronyát, Felsősebest, Majdankát, Tarfalut és erélyesen üldözte a Wysszkow irányában visszavonuló ellenséget. Az eddig felsorolt hadműveleteket a nehéz hegyes terepen a rossz időjárás is nagyon hátrányosan befolyásolta. A csapatoknak "emberfeletti megerőltetéseket kellett kifejteni úgy menetközben, mint különösen a támadásnál. Az előrejutás még az utakon is óriási nehézségbe került. Meredeken, vagy sokszoros szerpentinekben kanyarognak ezek az utak felfelé. Jég, hó, feneketlen sár, mély kerékvágások állották útját az előre törekvő csapatoknak. Hát még mennyire fokozódtak a nehézségek, ha a csapatok az útról letértek ! Meredek, sima hó- fejtőket kellett megmászni, sárpatakokon kellett áthaladni. A rajvonalak gyakran vállig sülyedtek a hóba. A támadás ilyenformán a hó és jég közt való legfáradságosabb előreküzdés jellegével bírt. Minden egyes lövésznek magának kellett az ellenség állása felé vezető utat a jégből és hóból az oroszok tüzelése közben kilapátolni. Ezekben a hóutcákban kellett a támadást előrevinni. Az ellenség állása közelében újabb nehézségek következtek . Az oroszok óriási hógátakat emeltek állásaik előtt, közvetlenül a drótakadály mellett. A támadó emberei egészen elsüllyedtek a laza hótömegben. Sokszor hetekig, napról-napra a hóutcákban a szorosok és az elszigetelt hegyhátak ellen intézett támadás közijén 1000 méter magasságban, februári fagyos szélben, 20 fokos hidegben várták a támadó csapatok a téli hajnal haladását, hogy támadásukat tovább folytassák. Ilyen viszonyok mellett a hadmozdulatok és a támadás csak lépésről-lépésre lassan haladhatott előre. Az orosz támadás óriási áldozatokat, az ellenség szárnyainak az utakon, behavazott mellékvölgyeken, vagy hegyhátakon át való megkerülése, vagy átkarolása pedig rengeteg időt követelt. Ha csapataink mégis előrejutottak, az kiválóságuknak és a vezetés kiválóságának is feltétlen bizonyítéka. Febrár elején a megkerülő hadoszlopok erős orosz hadállásokra bukkantak, amelyeket az ellenség erősbítések odavonásával erősen megszállott és megerődített. A jobb (keleti) szárny átkaroló csoportja a wysszkowi nyereg felé előrenyomulva, az ellen- 5