Magyarország, 1915. március (22. évfolyam, 61-90. szám)

1915-03-17 / 76. szám

Budapest, 1915. szerda, március 17. MAGYARORSZÁG sokat, akik 1869—1896 között születtek és a török hadseregben már kiképzésben részesül­tek. Németország kereskedelmi háborúja A Bcujano elsü­lyesztése Amsterdam, március 16. (Saját tudósítónktól.) A megtorpedózott Bagano angol segédcirkáló az Elders és Fyrnes londoni cég tulajdona. Ennek életben maradt legénységét a Balmerine szénszállító mentette meg, amely Ayr felé haladt. Csütörtökön reg­gel fél kilenckor vette észre a Balmerine a cir­káló menekültjeit, amint tutajon kendőt lo­bogtattak. A szénszállító feléjük tartott, a me­nekültek siralmas állapotban voltak, félig ru­hátlanul, sebektől borítva. A Balmerine tizen­nyolc embert vett fedélzetére, a többit egy közben odaérkezett másik segédcirkáló. A me­nekültek szerint a Bayanot öt torpedólövés érte és a cirkáló három perc alatt sülyedt el. A sü­­lyedéskor, minthogy a mentőcsónakok a tor­pedózások folytán használhatatlanokká váltak, a legénység tutajokat ütött össze. A segédcir­káló parancsnoka a hajón maradt s azzal együtt merült a mélybe. Az „U. 29“ áldozatai Hága, március 16. Londonból táviratozzák. A Times értesü­lése szerint a Seely-szigeteknél megtorpedózott angol hajók tisztjei és matrózai Pensanceban szállottak partra. Az Indian City gőzöst sü­­lyesztette el legelőször a német tengeralattjáró naszád. Ez a hajó Galvestonból jött és gyapo­tot vitt Havreba. A Heatland gőzös a Földközi­­tenger déli partvidékéről déligyümölcsöt szál­lított Bristolnak. Az Andalusian gőzös Liver­poolból indult el sokféle rakománynyal olasz cégek számára. Az Indian City kapitánya el­beszélte, hogy mikor az ellenséges naszád jelt adott a megállásra, annak parancsnoka őt a tengeralattjáró hajó fedélzetére hívta, szivar­ral, hússal és borral kínálta meg. Azután a többi brit matróz is átszállott a német naszádra. Az ellenséges hadihajó pa­rancsnoka barátságosan társalgott vele és le­gényeivel, miközben a német tengeralattjáró naszád vontatókötélre vette az Indian City mentőcsónakait. Amíg ez megtörtént, a német hadihajó leoldozta egy motoros csónakját, azt küldte ki az Indian Cityhez s csak ezután pusztították el az angol gőzöst. A Floragan és az Invergate brit hajókat előzetes figyelmez­tetés nélkül torpedózta meg a német naszád. Havre helyett Bordeaux Genf, március 16. Francia lapok jelentése szerint március végén a Compagnie Transatlantique személy­szállító hajói, melyek eddig Amerika és Havre között szoktak közlekedni, további intézke­désig Bordeauxban fognak kikötni Havre he­lyett. Ez az intézkedés a német búvárhajókra való tekintettel történt. Az angolok 171 hajót vesztettek Berlin, március 16. Az angol admiralitás által március 2-án közzétett hivatalos statisztikával szemben, a­mely szerint a háború kezdete óta 87 hajót vesztettek, a reggeli lapok jól értesült helyről azt az értesítést kapták, hogy az angol hivata­los jelentés nem helyes, a veszteség sokkal nag­­yobb, mert 120 angol hajó veszett el a háború ezdete óta. Ehhez járul még 47 elveszett ha­lász-gőzös, úgy hogy az egész veszteség 171 hajó. Franciaország és Svájc kereskedelmi viszonya Basel, március 16. A svájci távirati ügynökség genfi jelentése szerint Moret volt francia gyarmatügyi mi­niszter és Marreau államtanácsos odaérkeztek.­­ Utazásuk célja az, hogy Genfben megtárgyal­­­­ják Svájc és Franciaország kereskedelmi vi­szonyát. • A Balkán Tilos a bolgár határ átrepülése Szófia, március 16. Ficser tábornok hadügyminiszter a szob­rán­yóban törvényjavaslatot nyújtott be, amely idegen államokhoz tartozó repülőknek meg­tiltja a bolgár terület átrepülését, hacsak elő­zőleg a bolgár katonai hatóság részéről enge­délyt nem nyertek. A szerb harctérről Agyú harc a montenegrói határon Róma, március 16. A Stefani-ügynökség ma egy március 4-ikéről keltezett cetinjei jelentést tesz közzé, amely szerint március 3-ikán az egész monte­negrói határ mentén ágyúharc volt. Ezzel egy­idejűleg repülőgépekről több bombát dobtak le a Lovcsen-hegyen és a Grahovónál levő mon­tenegrói hadállásokra. # 1 kárpáti harcsit Újhelyi Péter vezérkari százados az ,,U­j N­emzedék­"legújabb számában a kár­páti harcokról, az uzsoki szorostól keletre, ér­dekes cikket írt, amelyet a következőkben köz­lünk : Január közepe után nagyszabású mozgoló­dás kezdődött az erdős Kárpátok területén. Német- és osztrák-magyar haderőkből Linsin­­gen gyalogsági tábornok parancsnoksága alatt új hadsereg alakult átt, melynek feladata volt a Kalocsaláz—ökörmező—Volóc—Vezérszállás közti vonalból kiindulva az oroszoknak a kár­páti gerincvonal mentén húzódó hadállásait megtámadni. Egy, a balszárnyon felvonult né­met hadosztálynak Uzsok—Hayla—Libud­orán át az új hadsereggel szemben álló ellenség hála ellen kellett előnyomulnia. A támadásnak az új hadsereg fent jelölt arcvonalához nyugaton, Uzsoknál csatlakozó osztrák-magyar hadsereg offenzívájával összhangban kellett megtörténni. Január vége felé kezdte meg az új vegyes (kombinált) hadsereg az előnyomulást a Tala­­bor, Nagy-Ág-, Vecsa- és Latorca-folyók völ­gyéb­en és ez utóbbitól nyugatra, egy előretolt, tisztán osztrák-magyar csapatokból álló kisebb csoport Kalocsalár—Volóc közt fedezte az elő­nyomulást. A hadsereg az ökörmező—Toronya közti útvonal mentén és Volóc—Vezérszállásnál ta­lált nagyobb orosz ellenállásra. Az arcvonal jobb (keleti) szárnyán az em­­lített, útvonal mentén már január 25-én elfog­lalták csapataink a Levelesnél és attól keletre fekvő területet és véresen visszaverték az oro­szoknak Toronya felől jövő ellentámadásait. Kevéssel azután megszállották a Mencsil hegy-­ tömbjét és heves harcok után rohammal elfog­lalták a Kriva-hegyet és az attól nyugatra fekvő magaslatokat. Az arcvonal közepén a szövetséges csapa­tok az oroszoknak a Kirirka-magaslat ellen intézett heves támadását véresen visszaverték, Vezérszállást elfoglalták és előcsapataikat Áb­­ránkáig és az attól nyugatra fekvő területig előretolták. A kombinált hadsereg jobb (keleti) szárnya néhány nappal azután újból megverte az ellen­séget, elfoglalta Toronyát, Felsősebest, Maj­­dankát, Tarfalut és erélyesen üldözte a Wyssz­­kow irányában visszavonuló ellenséget. Az eddig felsorolt hadműveleteket­ a ne­héz hegyes terepen a rossz időjárás is nagyon hátrányosan befolyásolta. A csapatoknak "em­berfeletti megerőltetéseket kellett kifejteni úgy menetközben, mint különösen a támadásnál. Az előrejutás még az utakon is óriási nehéz­ségbe került. Meredeken, vagy sokszoros szer­pentinekben kanyarognak ezek az utak felfelé.­ Jég, hó, feneketlen sár, mély kerékvágások ál­lották útját az előre törekvő csapatoknak. Hát még mennyire fokozódtak a nehézségek, ha a csapatok az útról letértek ! Meredek, sima hó- fej­tőket kellett megmászni, sárpatakokon kel­lett áthaladni. A rajvonalak gyakran vállig sülyedtek a hóba. A támadás ilyenformán a hó és jég közt való legfáradságosabb előreküzdés jellegével bírt. Minden egyes lövésznek magá­nak kellett az ellenség állása felé vezető utat a jégből és hóból az oroszok tüzelése közben ki­lapátolni. Ezekben a hó­utcákban kellett a tá­madást előrevinni. Az ellenség állása közelében újabb nehéz­ségek következtek . Az oroszok óriási hógátakat emeltek állásaik előtt, közvetlenül a drótaka­dály mellett. A támadó emberei egészen elsül­lyedtek a laza hótömegben. Sokszor hetekig, napról-napra a hó­utcák­ban a szorosok és az elszigetelt hegyhátak el­len intézett támadás közijén 1000 méter ma­gasságban, februári fagyos szélben, 20 fokos hidegben várták a támadó csapatok a téli haj­nal haladását, hogy támadásukat tovább foly­tassák. Ilyen viszonyok mellett a hadmozdulatok és a támadás csak lépésről-lépésre lassan ha­ladhatott előre. Az orosz támadás óriási áldo­zatokat, az ellenség szárnyainak az utakon, be­havazott mellékvölgyeken, vagy hegyhátakon át való megkerülése, vagy átkarolása pedig ren­geteg időt követelt. Ha csapataink mégis előre­jutottak, az kiválóságuknak és a vezetés kiváló­ságának is feltétlen bizonyítéka. Febrár elején a megkerülő hadoszlopok erős orosz hadállásokra bukkantak, amelyeket az ellenség erősbítések odavonásával erősen megszállott és megerődített. A jobb (keleti) szárny átkaroló csoportja a wysszkowi nyereg felé előrenyomulva, az ellen- 5

Next