Magyarország, 1927. augusztus (34. évfolyam, 173-196. szám)

1927-08-12 / 182. szám

Ma: 1­eresztpejtvény Ma: új 20 pengős jutalom MAGYARORSZÁG Budapest, 1927. augusztus 12. Péntek XXXIV. évfolyam 182. szám ­ Merényletet követtek el­­ a g­raz eu-király ellen Nagyffcikindián revolverre irán­tt egy román újságíró Grác, augusztus 11. (A Magyarország külön tudósí­tójától.) A Grazer Tagespost je­lenti Szabadkáról: II. György gö­rög exkirály tegnap Bukarestből Veldes felé utazott. Útközben Nagy­­kikindán a román­­határon egy ro­mán újságíró merényletet követett el ellene. A királyt hozó vonatot nagy tö­meg várta. A közönségből hirtelen előfurakodott egy fiatalember, aki román újságíróként igazolta ma­gát. A rendőrség először nem­ akarta átereszteni a kordonon, de az állítólagos újságírónak mégis sikerült bejutnia az állomás lezárt perrónjára. Mikor a vonat befutott az állo­másra és György volt görög ki­rály megjelent az egyik kocsi ab­lakánál, a fiatalember revolvert rántott s többször rálőtt a volt uralkodóra. A­ lövések szerencsére nem találtak. Nyomban elfogták a merénylőt, akinél a megmotozás alkalmával különböző kompromittáló iratokat találtak. Letartóztatták s átadták a bíróságnak. EGYÓRÁS BESZÉLGETÉS RISZTICS JÁNOSSAL, A LEVEGŐ MAGYAR HŐSÉVEL, aki nem pénzért, hanem dicsőségért repül Európából Amerikába és csodaszernek magyar szilvóriumot visz magával . Bessau, augusztus 11. (A Magyarország kiküldött tudó­­­títójától) Hat­mindkét éves, tizen­hat év óta repülő. Egy évvel ezelőtt még ismeretlen pilóta volt, egy a sokak közül. Ma világhír sugározza be alakját, holnap legendás hős, vagy legendás mártír lesz. Ma száz­ezrek ajkán van a neve és száz­ezrek teszik hozzá nevéhez ezt a szót: A miénk! Itt, az egész világ­ból összesereglett újságírók között csak itt érzem úgy igazán, hogy milyen fényesen nagy propagandis­tája Risztics János a magyar ügy­nek. Risztics repülése nekünk va­lósággal egy újabb Rothermc re­­akció. Délután ellátogattam villájához. A villa előtt kis autó, a kocsi mel­lett egy sportsapkás fiatalember. — Itt lakik Risztics úr! — kér­dezem. A sporbopkás fiatalember így felelt: — Én vagyok. Este k­ét órára adtunk találkozót egymásnak a Hotel Goldener Reu­tel-ben. Itt ülünk most a hangosan né­pes szálloda egyik csendes zugá­ban: a magyar pilóta és a magyar újságíró. A repülő világrekorder nyíltszemű fiatalember. Arcát erő­sen m­egbarnította a nap. Ujján arany jéggyűrű. Ezzel játszik ál­landóan egyórás beszélgetésünk alatt. Egyébként kevés gesztusa van. Hangja halk. Nagyon intel­ligensen fejezi ki magát, kerek mondatokban beszél. Mikor később­­hozzám csatlakozik egy amerikai és egy német kolléga, pompás né­met nyelven folytatja a beszélge­tést. Néha azonban megakad, néha mégis keresi a helyes kifejezést. Szavaiból mégis kihallatszik, hogy idegen, magyar . . . Németek, amerikaiak, angolok, japánok men­nek el mellettünk. Meg­ m megállnak, ránéznek és halkan ezt mondják: — Risztics . . . És Risztics monoton hangján el­mondja annak az útnak a történe­tét, amelyet a semmiből kiindulva járt végig az emberi dicsőség csú­csáig, hány heti , kiképzés után feletteseim belátták, hogy nekem már nincs mit tanulnom. Az orosz frontra kiálltek, ahol felderítő szolgálatot teljesítet­tem egészen 1916-ig. Akkor Bécsújhely­re helyeztek át, ahol légiharcra képez­tek ki. Az egész kiképzés két hétig tar­tott, azután az első osztrák-magyar repülőosztaggal az olasz frontra kerül­tem. — És tizenhárom kitüntetést ka­pott — vetettem közbe. — Körülbelül... — És Hofer is megemlékezett önről. — Lehet, nem emlékszem már. Az­után a frontról visszahívtak. Kétszer megtagadtam az engedelmességet, de harmadszor már engedni kellett, a ki­képző szolgálathoz osztottak be. Jött a forradalom. Mindennek vége lett. A magyar nemzeti hadseregben is szolgál­tam. Az antant-tilalom miatt nem re­pülhettem. Nem volt más választásom, mint az, hogy 1923-ig más mesterség­ben próbálkozzam. Borzasztó volt, ahogy kínlódtam, a földhöz láncolva. Autógarázst nyitottam és a Balkánon is próbáltam üzleteket kötni. Végre még 1923-ban, állást kaptam a Magyar Légiforgalmi Társaságnál, Bécs és Budapest, Budapest és Bécs között re-Risztics János pültem. Két és fél évvel később isme­retséget kötöttem a Junkers-társaság uraival. Magukkal vittek Dessauba. Itt én próbáltam ki az új gépeket. Krnsz­­tokat csináltam, s bukfencezten­, megint elememben voltam. Egymásután állítot­tam fel az új rekordokat. Olyan rekor­dokat, amelyekről Magyarországon senki sem tudott. Első siker, összetört remények, háború, forradalom, új életkezdés, végül Bessau — Hogy hogyan lettem repülő? Már a háború előtt kezdtem, a régi buda­pesti repülőtéren, a Rákoson ... Még egész fiatal gyerek voltam, Kvasz And­rás mellett dolgoztam. Nem volt pén­zünk. Borzasztóan kínlódtunk. — Mi volt az első sikere? — Amikor egészen primitív gépemen először felemelkedtem a levegőbe! Mo­torom, ha jól emlékszem, 24 lóerős volt. A gépet én magam építettem. Leírha­tatlan gyönyörűség fogott el, amikor a gép kerekei forogni kezdtek. Amikor aztán gyönge gépünk egyet-kettőt ug­rott a levegőbe, erre olyan büszkék let­tünk, hogy szóba se akartunk állni senkivel. De életemnek ez a fertálya nem tartott sokáig. Fiatal fejjel, de vi­lágos ésszel beláttam, hogy így nem ju­tok tovább. A nyakamba vettem a vi­lágot, elindultam. Előbb Németország­ba. Itt sem kínálkozott semmi számom­ra. Végül mint technikus kaptam állást és vártam, hogy mikor üt az óra. Az óra nem ütött . . . sokáig nem ütött, Franciaország volt a következő állomás. Ott ugyanolyan balsikerrel próbálkoz­tam. Olaszországban sem volt máskép. Összetört reményekkel hazafelé for­dultam. Nem tudtam tovább­­ várni, repülni akartam. Megragadtam az első alkalmat, jelentkeztem katoná­nak, azt reméltem, hogy katonáiknál majd repülhetek. Meg is ígérték ne­kem, de az ígéretből nem lett való­ság. A gyalogsághoz osztottak be. Ott teljesítettem szolgálatot mint technikus és hiába kértem, hogy engedjenek re­pülni. Kitört a háború és ezzel sor­somban beállt a várva várt fordulat. Most elértem­, amit akartam. Beosz­tottak a repülőkhöz. Itt kezdődött tu­lajdonképpeni piilótakarrierem. Né- Akinek néhány miliméter az óceán — Mikor gondolt először Ameri­kára? — Most már nyugodtan megmondha­tom. Már akkor, mikor­­még szó sem volt Lindberghről és Chamberlinről. Aztán tudtam, éreztem, hogy meg fo­gom, meg tudom dönteni Chamberlin rekordját. De nem volt alkalmam rá. Előkészületeim még nem voltak befe­jezve. — Mit érzett, amikor mások megelőzték? — Elképzelheti, nagyon rosszul érez­tem magamat, mert tudtam, hogy va­gyok én is olyan erős, mint ők. Érez­tem, hogy én is tudok annyit, én is meg tudom csinálni azt, amit ők csi­náltak. Mindenki önmagát is nyeri a legjobban." Öszeszorított fogakkal vártam és vártam és néztem, hogyan előztek meg engem mások néhány mi­­liméter­ tel és néhány másodperccel. Risztics számára az óceán né­hány­­ miliméter, keserves ötven hosszú óra neki csak néhány má­sodperc ... — Most egész sor pilóta készül amerikai repülésre. Mit szól ehez ? — Tiszta szívből sok szerencsét kívá­nok nekik. Remélem, hogy vállalko­zásuk sikerülni fog. De ugye, megért engem, legelső­sorban mégis magam­nak kívánom a sikert. Riszticset Nungesser és Coli tragédiája nem riasztja vissza — Mikor szándékozik startolni? — Ma vagy holnap. Remélem hol­­nap. Minél előbb, annál jobb. -- Mennyi idő kell az előkészüle­tekhez? — Semennyi. Csak ki kell húzni a gépeket a hangárból, beülünk, meg­indítjuk a légcsavart és indulunk. — Csábítja önt a pénz? — Nem,­­engem csak a sportlelkesedés fű­t, nem a pénzért repülök, hanem a dicsőségért. — Nem fél? — Bízom magamban és bízom a gé­pemben. Könnyelműen nem tenném Ára 10 fillér

Next