Medvetánc, 1984/2-3

Havas Gábor: Foglalkozásváltási stratégiák különböző cigány közösségekben

CIGÁNYFOGLALKOZÁSOK és az egyoldalú alárendeltségre épülő kapcsolatokat a kölcsönösség irányába tolják el. Mindez nem azt jelenti, hogy az építőiparban dolgozó cigányok egy­öntetű sikerességgel alkalmazkodnak a gazdaság, a konkrét munkahely és egyál­talán a lakóhelytől távoli munkavállalás szabta feltételekhez. A munkahelyvál­toztatási stratégiákban éppúgy, mint a második gazdaság lehetőségeinek kiakná­zásában igen jelentősek a különbségek. Az eligazodni nem tudást ellensúlyozó erőszakos fellépés túlzott agresszivitásba csaphat át, és felbillentheti a művezető és a cigány brigád közötti kapcsolat ingatag egyensúlyát. A pillanatnyi indula­tok meggondolatlan kilépéseket indukálhatnak, az alázatos alkalmazkodni igyekvés nyers kizsákmányoltsághoz, jogfosztott helyzethez vezethet. A második piacon szerezhető munka 30 (már ez is két és félszerese a vállalati órabérnek) és 60 Ft-os órabérért is. Van, aki 600 Ft-ot szed össze egy hétvégén, más ennek a háromszorosát is megkeresi. Az, hogy valaki az egyikhez vagy a másikhoz jut hozzá, nem a véletlen, és nem is alkalomszerű esetlegességek következménye, hanem a tárgyaló­képesség, a piacismeret, a kapcsolatteremtési készség és az erre épülő ismeretségi kör, a különböző munkafajtákban való jártasság, a kalku­lációs és munkaszervezési képesség megléte vagy hiánya szabja meg. Hogy a má­sodik gazdaság piacán megjelenő egyes cigány brigádoknál ezek a készségek milyen mértékben vannak meg, az az építőiparban eltöltött idő hossza mellett elsősorban a gyerekkori szocializáció vagyis a kibocsájtó közösség tradíciói, szokásrendje és magatartási mintái által meghatározott. Úgy tűnik pl., hogy a kupec hagyományokkal rendelkező közösségek tagjai jobban érvényesülnek ezen a piacon, mint a tradicionálisan is inkább proletár mentalitású vályogvető közösségek tagjai. Tévedés volna azonban ezeket a cigány brigádokat befelé teljesen egységes, kikezdhetetlen szolidaritású csoportoknak tekinteni. Megalakulásuk pillanatá­tól rejtett törésvonalak hálózzák be, hiszen amilyen szorosak a brigádot meg­alapozó rokoni és más közösségen belüli kötődések, ugyanolyan könnyen vál­nak konfliktusok forrásává. A telepszerű közelségben együttélő cigány közössé­gekben vannak kialakult, tartós frontvonalak. Egy-egy elkülönülő rokonsági rendszert esetleg évtizedekkel ezelőtti életmód-különbségekre visszautaló elő­ítéletek fordítanak szembe a másikkal. Ezekben az esetekben az újabb és újabb konfliktusok csupán alkalmak a hagyományos ellentétek kiélésére, manifesztá­­lására. De a történetileg kialakult ellentéteket kiegészítik a pillanatnyi szituáció­hoz kötődő, újfajta csoportosulásokat létrehozó konfliktusok. E konfliktusok általában az asszimilálódási, emelkedési vágy és a közösségi kötődés ellenkező előjelű késztetései körül szerveződnek. A telepszerű együttélés körülményei kö­zött a belső rétegződés, illetve az egyenlőtlenségek növekedése - gyakran lát­szólag kicsinyes perlekedések formájában - tulajdonképpen a kiválás és elve­­gyülés, az önérvényesítés és szolidaritás, a cigány identitás megtagadása és a közösséggel való azonosulás rendkívül súlyos konfliktusát veti fel. Mindez a külvilág felé megmutatkozó szolidaritás és a nem cigányok, intézmények, ható­

Next