Mohács és Vidéke, 1912 (31. évfolyam, 1-54. szám)

1912-01-01 / 1. szám

_____2. oldal. __________________________ Eltűnt és ma egy teljesen széttagolt, egymástól áthidalhatatlan ellentétek által elválasztott társadalmat látunk, ami ellen hiába emelik föl tiltakozó szavukat a köz­érdek munkásai. Bizony-bizony szomorú eredménnyel záródik az ó-esztendő. Ez nem a haladás, a fölvilágosultság terjedésének, a vagyoni és szellemi tőke gyarapodásának, nem a »Treuga Dei« esztendeje volt! A politikai, a társadalmi és felekezeti villongások mind tömörebb válaszfalakat állítottak az Isten képére egyformán teremtett emberek közé. Csúnya esztendő volt, rossz esztendő volt és vájjon jobbak-e a kilátások a jö­vőre nézve ? . . . Az idő kerekét megállítani nem lehet. Rohan az szakadatlanul előre. Századok csekélynek tűnnek föl az idők végtelen­ségével szemben s mi egy egyén élete ebben? Egy porszem, amelyet a szél tova ragad. Eltűnik s egykor tudni sem fogják, hogy valaha léteztünk. Ezt a küzdelmes életet az egyetértés, a közös munkálkodás lenne hivatva meg­édesíteni. És ha lezárjuk az elmúlt éjszaka letűnt év mérlegét, a beköszöntött újévvel várjuk a hajnal haladását, várjuk a jobb időt, mely meghozná azt a nagy változást, amelyre oly nagy szükségünk volna. És ha valakinek, úgy a magyarnak szüksége van az egyetértésre és társadalmi együttérzésre. Hiszen nagy céljaink várnak még megvalósításra, amelyekért küzdenünk kell, hogy dicső múltúnkhoz méltóak le­gyünk. Mi oly kevesen vagyunk s ha mi is széthúzunk, hogyan tudjunk megállani harcaink közepette ?! Az örömre hangoló újév fölvirradását köszöntjük. Remélve reméljük, hogy ez lesz az az idő, amely meghozza az óhaj­tott változást. Mit hoz a megújuló év? A múlt tapasztalataival, a jelen ismeretével, s a jövőbe vetett reménnyel kezdjük meg az új esztendőt. Még egy pillanatra megállunk a választó­ponton, még egy pillantást vetünk a lefolyt évre, azután örömeivel és bánatával együtt átadjuk a történelemnek. Mit hoz a megújuló év ? Jobb lesz-e, mint annyi előzője volt ? Megfelel-e a sok várakozás­nak, amit annyian fűztek hozzá. Hogy sokat várunk tőle, kétségtelen. Vajha teljesedésbe mennének mindannyiunk óhajai. Vajha az 1912-ik év megadná a feleletet arra az egy . . ■'■■■.....­néhány égetően sürgős kérdésre is, melyek kielé­gítő megoldása egyfelől hazánk, másfelől váro­sunk exisztenciájának »conditio sing qua non«-ját képezik. A haza érdekének szempontjából nem lehet magunkat áltatnunk, hogy ma, az újév első nap­ján, egyre bizonytalan a politikai helyezet. A pár­tok között a költségvetés tárgyalásának befejezéséig létrejött fegyverszünet lejárata után miként fog alakulni a politikai helyzet ? Megújul-e a katonai reformok ellen a technikai obstrukció ? Vagy lehet­séges lesz-e olyan kompromisszum, amely elhá­rítja a parlament meddőségét ? Mert ha a folyó hó 11-én egybegyülekező országgyűlés ismét meddőségre lenne kárhoztatva, ennek a hely­zetnek nemcsak a nemzet anyagi és szellemi fejlődése vallaná nagy kárát, de az esetleg katasz­trofális csapássá válhat az országra nézve. Nézzük csak a külpolitikai helyzetet. Európa összes diplomatái egyre azon törik ugyan a fejüket, hogy Tripoliszra izolálják a véres epizódokban eléggé gazdag olasz-török háborút, de ki állhat jól érte, hogy egy kipattanó szikra egy pillanat alatt nem idéz-e elő általános európai konflagrá­­ciót ? Nem szükséges-e, hogy minden állam akkor, midőn még szélcsönd van, készüljön védelemre az esetleg elkövetkezhető vihar ellen. És mégis mi történik ide­haza minálunk ? Míg külföldön min­denütt reformálják, gyarapítják az ország védelmére szolgáló hadseregeket és hadiszereket, addig mi­nálunk már egy évtized óta napirenden levő katonai reformok megalkotását folytonosan meg­gátolja a fakciózus ellenzék, mintha soha semmi­féle veszedelem nem fenyegethetne bennünket. Egy európai háború készületlenül találna minket. A haza biztonsága tehát elengedhetetlenül köve­teli a katonai reformok mielőbbi tető alá hozását. Azután azért is szükséges a katonai javas­latok mielőbbi törvénybe iktatása, mert a közön­ség a lefolyt meddő tíz év alatt megtanulta ismerni a királylyal való egyetértés szükségét és értékét. A közvélemény rájött, hogy obstrukciókból nem lehet megélni. Hogy a koronával való folytonos herce-hurca még­se válhatik az ország javára. Hogy Justh Gyula s a király között mégis csak hasznosabb a király*barátsága. Aztán, tekintettel a bizonytalan jövőre s az országot fenyegető sötét reményekre, jobb ha még ezzel az uralkodóval intézzük el egynémely vitás dolgunkat, mint az utóddal, akinek terveit nem ismerjük. Ha netán baj lenne vele, Justh Gyula nem fog segítni rajtunk. És a sok fokos és a sok bronzfentartó sem . . . A katonai reform tető alá hozása után az­tán jöhet a választójog reformja is és jöjjenek mindazok a javaslatok, amelyek hivatása a nép anyagi erősbödését és szellemi fejlődését előmoz­­dítani. Ezt várjuk a megújuló évtől. ólomdarab kereszthez hasonlít, ez halált jelent, ha koszorúhoz, az mennyasszonyságot, férjhezmenést; ha az ólom emberalakot sejtet, az itt azt jelenti, hogy az illető az újévben férjhez megy. Az ólom mindenféle szerszám­alakot is föl szokott venni, amiből aztán megjósolják, hogy milyen foglalkozású lesz a jövendőbeli. Ez sok mulatságra ad alkalmat. A bölcső­ forma azt je­lenti, hogy az illetőnek gyermeke lesz a követ­kező évben s mivel sokszor nemcsak hajadonok, hanem menyecskék és özvegyasszonyok is részt­­vesznek az ólomöntésben, e réven is sok mulat­ság és tréfálkozás támad. Nagyobb társaságokban, kivált városi korcs­mákban és kávéházakban szokás besötétített szo­bában éjfélkor visító malacot elereszteni. Akihez aztán a malac fut és aki megbirja fogni, az sze­rencsés lesz abban az esztendőben s köteles, ter­mészetesen­ a társaságnak áldomást fizetni. Hajadonok Szilveszter éjszakáján fésűt és tükröt tesznek a fejük alá, hogy meglássák álmuk­ban a jövendőbelijük«. Az is szokás, hogy éjfél­kor sötétben kimennek a fáskamrába, fölnyalábol­­nak egy csomó vágott fát. Ha páros a fadarabok száma, biztosan férjhez megy abban az évben. Ha páratlan, még várhatja a szerencséjét. De jaj, ha tizenhárom darabot talál fölemelni, az szerencsét­lenséget vagy halált jelent neki. Elsőrangú újévi babona,­­ amint tudjuk, hogy újév napján sült malacnak, vagy legalább is disznóhúsnak kell lenni az asztalon s csir­kének semmi esetre sem. Mert a malac előre túr. Városunk érdekeinek szempontjából kíván­nunk kell, hogy szűnjék meg a személyes, egyéni és pártérdekek szülte átkos harc, amely nemcsak a társadalmi békét megbontotta, de a közügyek terén is már fölütötte a fejét, amely megbénítja az évek előtt intenzívebb tevékenységnek indult erőinket s amely ellen buzgalommal küzdöttünk és küzdünk, bizva az igaz ügynek el nem marad­ható diadalában. Ez az első főkérdés, melyre ha az illesztendő kedvező feleletet ho­lek fogna mesgyéül szol A többi aktuá­llal — habár egyik más igen — könnyebben lesz kétségen fölül már évtizedek óta nép­ebb budapest—Szerajevk­­ap­csolatban levő bál­tori vasúti kérdés az, unk további fejlődésénel kezi, mely hivatva lesz v.­ből, melybe az mint a útja került, kiemelni. Ezzel a vasút való fontosságú a mo­sztai közút kiépítése, az­óta kisért városi és vá­hely­nek, valamint a fö­mnek sürgetésében már­tunk tintát. Az ezen úti ágá­nak piacunk rész­­ében ennek a közútnak irdős városunkra nézve. A harmadik­­ év óta napirenden lei­llami közút Kossuth La ,a kő­burkolattal való intén több cikkelyünkbe ottuk — az említett ut­cának legeminensebb kő­­éli. Mind a mi köz­ügyeinkben legye­­n az áldozatkész egyetn­ikánk foganatos, igy de­­­kor hajnala, igy — és majd önérzettel vissza lg­­adja Isten — ál­árme­gyénknek, városu Újévi szokások és babonák. Lapunknak irta: Szentirmay Géza. Az újévi köszöngetés s a rokonoknak és ismerősöknek való ajándékozás pogány eredetű, mint az újév ünnepe, vagyis az év első napjának megünneplése maga is. A rómaiak Jánusznak : a kezdet és vég,­­ utóbb pedig a hajózás és kikötő istenének ünnepét ülték ezen a napon. Rómában ezen az ünnepen óriási mulatozás, füstölés, illumi­­nálás, sőt mindennemű tivornyázás és kicsapongás volt divatban. Utóbb, mikor a keresztények is megünnepelték már az újévet, szintén átvették a különböző mulatozásokat. A kereszténység első századában t. i. egyáltalán nem ismerték az újévi ünnepet, és csak Krisztus születésének nyolcadik napjáról, vagyis körülmetéltetéséről emlékeztek meg. Csak a hatodik században mutatkoznak az újév megünneplésének első nyomai s mint bevett, rendes egyházi ünnepet csakis a tizennegyedik században találjuk említeni. Az újévi babonák jórészének gyakorlása az év utolsó napjának , Szilveszter napjának éjszaká­jára esik, mivel általános szokás ekkor ébren meg­­•”*rni az uj esztendő beköszöntését, az évfordulót . Egyik legelterjedtebb mit többnyire .ot csöpögtet­­szbe s a folyó­­sz föl. Abból : minő alakot . Ha a kihűlt Mohács kö*.„^&. ________ most lefolyt december hó 29-én délután rendkívüli közgyűlést tartott, az utolsót 1911-ben. Ez is méla akorddal végződött. Származott pedig ez a méla akord Schmidt Antal biró írásbeli lemon­dásának nyomán, sőt ez a méla akord megdőlt a csirke ellenben hátrakapar. A malac-evés újév­kor majdnem oly általános szokás nálunk, min a spanyoloknál karácsonykor a pulyka-evés. A legutolsó spanyol koldus is szerencsétlennek érz magát, ha karácsonykor nem ehetik pulykát s ha egész évben nem evett is húst, karácsonyka meg kell lenni a pulykájának. Mostanában, mikor városokban — kivál újévkor — roppant drága a malac, sok helye nyullal helyettesítik, mert az is előre szokát futni. Ismeretes, hogy az újévi ajándékok közt is nag szerepet játszik a játék-üzletbeli vagy cukrászd, szerencse-malac s hogy az újévi képeslevelező lapoknak is főképen ez a díszük s tréfájuk. Nagyon fontos — persze csak a babon szempontjából, — hogy kivel találkozik az embe először újév napján. Kéményseprővel találkozi legjobb. Fiatal férfivel találkozni, az is Szerencs Vén asszonnyal találkozni először kész veszede­lem; pappal találkozni pedig egyenesen szeren­csétlenség és halált vagy legalább is súlyos be­tegséget jelent. Általában, amit az ember új­ napján csinál vagy ami újév napján éri, az elől az egész esztendőre, vagyis az egész évben ismé­lődni fog — a közhiedelem szerint. Ezért múla­nak az emberek újév napján , ezért nagy baj, s valaki ezen a napon beteg, vagy valami kár ér ezért nem szabad ezen a napon lustálkodni, vág a házastársaknak civakodni, mert külömben sz­rencsétlen és boldogtalan lesz az egész esztendejük Ne úgy legyen! Boldog legyen ! | ____ EH 11 ■ Mohács és Vidéke Vár 1912. január 1.

Next