A MTA Nyelv- és Irodalomtudományok Osztályának Közleményei (21. kötet, 1-4. szám)

Szabó György: A „groteszk" típusai az avantgardizmusban

a „groteszk" típusai az avantgar­d­­izmusra . 295 A „dekadensek" modellje az irodalomban talán a nagyhatású misztikus szimbolista Joris Karls Huysmans lehetne, a képzőművészetben pedig a hozzá oly közelálló Gustave Moreau, aki a korabeli feljegyzések szerint a nyolcvanas években a párizsi szalonok elismerten „legmodernebb" festője volt. A kor jellegzetes motívumaként pedig — neveiket említve — önként kínálkozik a Salome-téma, mely egyébként e periódus más íróinál, festőinél és zeneszerzőinél is előfordul.5 Huysmans leírása Moreau Salome-képéről a századvég egyik leg­tipikusabb prózai megnyilatkozása,­ de hűen adja vissza e szecessziós-szimbo­lista attitűd jellegzetességeit az objektívebb Justh Zsigmond is, akinek naplójá­ban — 1888. március 22-ről feljegyezve — a következőket találjuk: „Az egyik sarokban már egy Moreau. Egy Moreau — a legsubtibilisabb kor legraffinál­tabb s legbetegesebb festőjének egy mesterműve. A kép tökéletesen lekötött — nem figyeltem arra, amit a háziasszony és Louise beszéltek. Minden összefolyt előttem, alig szóltam, annyira megrázott e kép bámulatos színhatása s kivált festőjének titokzatos egyénisége, amely a képből beszélt. . . Ott van híres Salome visio-ja, amely tán mesterműve a nagy festőnek. Salome éppen elvégezte táncát, ruhái leváltak termetéről, jóformán csak ékkövek fedik kéjt, mámort lehelő meztelen testét s egyszerre csak arany fénytől környezve megjelenik keresztelő szent János vértől csöpögő levágott feje, irtóztató foltot vetve a színektől ékkövektől ragyogó háttérre. De a véres látományt csak Salome látja, ki meghajolva megrettent testtel, mintegy védekezve a visio ellen, meg­kövülve áll meg egy­ helyen. A háttérben Heródes, ki megy s a hóhér, ki mere­ven áll felemelt bárdjával, ezek egyike sem lát semmit a Salome lelkében vissza­tükröződő képből. Soha még ilyen színpompát vízfestményei nem fejtettek ki, India egész színgazdagságát rálehelte a képre. Mindegyik szín külön kiválik s mindegyik ritka, nem egyszerű s nem közönséges szín. Salome testén az ékkö­vek ragyogása csak kiemeli testének fékevesztetten érzékies idomait, amelyek­ből a világrendítő historikus asszony egész bódító mérgező veszedelmes párat­lan egyénisége beszél. S e test érzékiesen színgazdag háttere, amelyből mindent eltompítva szent János véres árnyéka emelkedik ki — mindez egyetlen a maga nemében s valóban jellemzi azon évtizedeket, amelyek létrehozták. A festő Leonard da Vincire emlékeztet az alakok megfestésében s a színezés­­szempont­jából van valami a primitívekből is benne, de a légkör, amelyet képei áraszta­nak — s a világnéz­et is, amelyet oly páratlanul fejeznek ki — a modernizmus Sarah Bernhardt skáláját érték el a festészetben."­ Ahány mondat, annyi lénye­ges és jellemző megfigyelés. Az erotika, a vér és a pompa kontrasztjaira felépí­tett alkotás, „nem közönséges" keleti színeivel, fenyegető „visio"-jával mért . Például Richard Strauss Salome c. operájában, melyet Oscar Wilde szövegére írt (1905), a rati­n „szecessziós" zeneirodalom talán legtipikusabb alkotása.­­ Huysmans, Karls Joris: A rebours. Paris, Etienne Pasquelle, é. n. 7 — 70. 1. Ma­gyarra Kosztolányi Dezső fordította.­­Justh Zsigmond Naplója. Sajtó alá rend., bev. tanulmánnyal és jegyz. ell. HALÁSZ GÁBOR. Bp. Athenaeum, é. n. 183—185. 1.

Next